Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: erkki2 - 25.10.2014, 17:22:49
-
Moro.
Onko kukaan asentanut kyseistä tt-thermon letkulämmitintä kiertovesipumpulla volvoon.
Tuli tilattua 1000w versio.
tällä hetkellä on paikallaan calix olikohan r480 letkulämmitin jossain laatikon kupeessa olevassa lauhdutin letkussa.
Niin moottori on 2,5t bensa autom. vm.2005
-
Kiinnostava hankinta. Kerro parin viikon käytön jäljiltä kokemuksia kunhan olet saanut asennettua.
-
Noinkin tehokkaan lämmittimen hankinnassa mikä on ollut pääasiallinen käyttötarkoitus? Pelkästään moottorin lämmitys vai myös sisätilojen lämmitys. Tuo vastaus ratkaisee asennuspaikan.
Jos pelkästään moottorin lämmitys on kyseessä niin taitaa tuo paikka olla hyvä. Mutta jos mieli tekee myös sisätilan lämmitystä niin lämmittimen teho on alakanttiin. Tuon voi kytkeä myös kuten Eberin/Webaston ohjeissa kerrotaan sisältäen sisäpuhaltimen ohjauksen kytkennän. Jos siis noin haluaa niin lämmittimen tehon pitäisi olla "aikuisten oikeesti" vähintään 3- 5kw eli valovirralla hiukan huonoa toteuttaa...
-
Käyttötarkoitus on moottorin lämmitys.
Ajattelin kun tällä hetkellä autossani on 500w letkulämmitin,ilman kiertopumppua .
Se tuntuu aika tehottomalta,joten ajattelin kokeilla hieman tehokkaampaa versiota.
Eli kannattaisko lämpiämisen kannalta asentaa samaan paikkaan,vai jonkun muun letkun väliin.
Lämmitin ei ole vielä tullut mulle.
Asennus paikkaan otetaan mielellään vikkejä vastaan..
Ettei lämmitin aiheutaisi ongelmia esim.kylmällä kelillä autoa luulemaan,että kone on lämmin eikä anna"automattiryyppyä" sen takia.
-
itse olen laittanut näitä useamman mersuihin, yhteen juuri vaihdoin tällaisen kun lokilämmittimellä meni tyhjäkäynti kylmänä lämmityksessä
ollessa sekaisin, tässä tt thermolla lämmittäessä kiertää neste ja moottori lämpiää tasaisesti ja tuo ongelma poistuu.
nyt on menossa asennus miniin seuraavana. yleensä tämä on helpoin laittaa sisätilan lämmityskennon letkuun.
1000w on hyvä koko, myös 1500w pari kpl olen laittanut -audi a8 ja v8 mersuun.
-
Joko on paikoillaan? Kokemuksia?
-
Kokemuksia odotellaan :)
Tästähän on tullut defa yhteensopiva mallimyös, eli valmiina defan liitännällä. Itse olen ko. Laitetta miettinyt omaan volleen.
-
Onko vielä kokemuksia jaettavaksi niin lämmittimestä, asennuksesta kuin toiminnastakin?
-
Omaan hankittu kans tuo 1Kw lämmitin ja riittävästi kulmaletkua ja suoraa pätkää. Laitan sen joskus calixin tilalle.
-
Omaan hankittu kans tuo 1Kw lämmitin ja riittävästi kulmaletkua ja suoraa pätkää. Laitan sen joskus calixin tilalle.
Minkä kokoista letkua varasit? Oletettavasti laitat tuon sinne öljypohjankennoon ???, joten tuollahan letkun sisähalkaisija on 20mm? Arveluttaa että kuinka tiivis tuosta tulee kun lämmittimessä on nuo 16mm lähdöt...
-
Täh? Täytyy myöntää että sitten on iso kasa väärän kokoista letkua hankittuna. Noh, supistetta väliin ::)
-
Jos löydät päteviä supisteita niin infoa. Samoja etsin nimittäin myös itse.
-
Jos niitä ei löydy muovisina, niin teen happosesta hitsaamalla. Taitaa asennus mennä kesään.
-
Tuossahan sellainen näyttää olevan ja saa varmaankin myös paikallisesta varaosaliikkeestä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/Supistusliitin-vesiletkulle-o19-15mm
-
Nostelen vanhaa ketjua, kun on aikomus hommata letkulämmitin S60:een (2014-2018 facelift) 1,5 bensatomaatti. Heräsi kysymyksiä, kun googletin vaihtoehtoja.
Kokemuksia tehon "riittävyydestä" 500W versus 1000W? Itseäni arveluttaa, alkaako 1000-wattinen keittää eli heikentää syylarinestettä - vaikka lämmitin olisikin kiertovesipumpulla. Mutta onko 500-wattinen puolestaan riittävän tehokas jossain -15...-20... pakkasessa, tartteeko piisin puhista tuntikaupalla? Aiemmissa eli muissa Volvoissani on vanhakantaista uppovastusta sekä tehottomanoloista säteilyvastusta, ja noita olen tottunut pitämään piuhassa noin tunnin per -10 astetta.
Kellään tietoa, mikä on S60 1,5:n sisälämppärin kennolle lähtevän letkun halkaisija (juu on mulla mausermittareita)? Tuohonhan letkulämmitin kai mieluiten kannattaa asentaa? TT-Thermo eli kotimainen laatu kiinnostaa eniten, mutta noita on ilmeisesti vain 17 mm liitännällä. Defalta löytyisi useita malleja 16/18/19...41 mm liitännöillä, en ole vielä setvinyt missä noista on kiertovesipumppu.
Biltemassa olisi 40 euron kikkare, jonka taidan suosiolla unohtaa, kun ei kaiketi ole kiertovesipumppua. Onneksi tuota ei ole akuutisti saatavillakaan.
Vastauksista kiittäen,
-ilkkaS.
-
Näissä tuoreemmissa autoissa saattaa tuollainen tehokas esilämmitin aiheuttaa vikatilan aamun ensikäynnistyksessä koska moottorinohjaus ei ymmärrä miten kone voi olla lämmin vaikka on oltu tuntikausia seis pakkasessa.
Kokemusta on Hyundai i30 '18 joka ei sietänyt esilämmitystä TT-Thermolla pakkasaamuna ollenkaan.
Moottori kyllä oli lämmin mutta ensikäynnistyksen jälkeen vikatilassa, flekti huusi täysillä ja moottorinlämpömittari kaakossa.
Vikakoodi (joka viittasi moottorinlämpöön) piti poistaa testerillä ja uudelleenkäynnistys ei tuottanut vikatilaa koskapa omasta mielestään auto oli ikäänkuin ajon jäljiltä.
Piti poistaa TT-Thermo.
Senhän näkee kun kokeilee...