Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: LaitinenP - 26.10.2014, 15:06:30
-
Onko takavetovolvojen sähköjärjestelmien komponentteja saatavana vielä jossain? Tarkoitan lähinnä sähkötöissä tarvittavia erilaisia liittimiä ja niiden osia.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/001_zpsa18edb6d.jpg)
-
Kuvassa näkyvää liitintä ei saanut tiskiltä(Jkl), mutta neuvoivat viereiselle raskaan puolen tiskille. Pissapojan korjaussarja tms. (En ihan varmaksi muista hintaa, runko, kumit ja sisukset n. 10€? Itselle uusin kyseisen näköisiä liittimiä pari vuotta sitten.)
-
Tuo kuva oli vian esimerkki. Monet johdot alkavat tuon ikäisessä autossa tulla tiensä päähän ja tuntuu vähän kornilta käyttää korjauksissa biltema-osia tai vastaavia, etenkin jos meinaa tehdä korjauksia nk entisöintiasenteella.
-
Noita pyöreitä ei saa irrallisina, Volvolta saa korjauspiuhan. Vanhemmissa 200-sarjalaissa on perusamppeja.
Ata, mikä oli se kuorkkipuolen korjaussarja?
-
Muistaakseni se oli pissapojanmoottoriin tarkoitettu korjaussarja. Henkilöautopuolelta ei saanut edes tilattua, mutta tosiaan raskaallapuolella oli hyllytavarana. Siinä tuli tuo runko-osa, liittimet ja suojakumit niiden päälle. Ne kumit olivat siis erilliset, eivätkä paistettu kiinni niinkuin tehtaalta lähtiessä. Uusin puolien liittimet (tinakoneeseen) niin olivat parempi vaihtoehto, vaikkakin kalliimmat, kuin erillinen jatkos heti viereen. Voin yrittää etsiä varaosanumeron, mutta luulen että kuitti on heitetty pois.
Edit. Ei ollut enää tallessa kuittia.
-
Dave Bartonin sivuilla on juttua liittimistä.
http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!
-
Dave Bartonin sivuilla on juttua liittimistä.
http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!
No onpa hyvä linkki kaikkine taustoituksineen. Tässä kohtaa kiteytyy syy tähän viestiketjuun:
What's the Story on the Volvo Harness Problem?
Original engine harnesses that Volvo had made for 1980-1987 Volvos turned out to be made with a defective plastic insulation that badly deteriorated after exposure to engine heat.
Noita johtosarjoja voisi tehdä itsekin talven pimeinä tunteina, jos saisi jotenkin tehtyä johdon päät (esim. alkuperäisessä kuvassa pyöreä osa).
-
Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!
Mistä löysit tuon valmistustiedon? Ehkäpä näitä liittimien narttu- ja urospäitä voisi sitten löytyä vähän lähempääkin. Ne päät on sikäli fiksusti toteutettu, että johtojen liitokset ovat varsin hyvin suojassa kosteudelta.
(http://www.davebarton.com/harnessconnectors13sm.jpg)
Sivusto on aika sekavasti toteutettu mutta löytyihän sieltä oma sivu liittimillekin.
http://www.davebarton.com/blackvinyl.html (http://www.davebarton.com/blackvinyl.html)
-
Lukee paketissa. ;)
(http://www.davebarton.com/Harness3523813.JPG)
Surullisessa kunnossa rupeaa vanhusten johtikset jo olemaan. Ajattelin tohon omaan rakennella itse uuden kun ei K-Jet montaa johtoa vaadi. Liittimiä tuntuu olevan eBayssä aika hyvin tarjolla.
-
Lukee paketissa. ;)
;D
Surullisessa kunnossa rupeaa vanhusten johtikset jo olemaan. Ajattelin tohon omaan rakennella itse uuden kun ei K-Jet montaa johtoa vaadi. Liittimiä tuntuu olevan eBayssä aika hyvin tarjolla.
Niinpä, sama homma täällä. Ajattelin vaan että voisi olla mukavaa puuhaa pitkille talvi-illoille jos purkaisi koneen johtosarjan askarteluhuoneen pöydälle ja kopioisi sen kaikessa rauhassa uusilla johdoilla kasaan.
-
Teurastamalla 900-sarjalaisten johtosarjoja voisi saada johtoja päineen.
-
Kyllähän noita liittimiä ja eristimiä saa Siniseltä, ainakin 760:een ole ostanut. Suurin työ on selvittää varaosanumerot, kun ei se nuori kolli siellä Sinisellä kuitenkaan jaksa etsiä. Ovat aika hankalasti varaosakirjoissa esillä.
-
Kyllähän noita liittimiä ja eristimiä saa Siniseltä, ainakin 760:een ole ostanut. Suurin työ on selvittää varaosanumerot, kun ei se nuori kolli siellä Sinisellä kuitenkaan jaksa etsiä. Ovat aika hankalasti varaosakirjoissa esillä.
Onneksi Tampereen Käyttöautossa on joskus työvuorossa henkilö, joka vielä osaa käyttää varaosakirjaa, eikä vain tietokonetta.
Sinisen nuoret kölvit ymmärtävät vain Geely-Volvojen päälle. Ford-Volvot ja Volvo-Volvot ovat heille kauhistus. Volvo-DAFfit aiheuttavat hysteerisen pakokauhun.
-
Onneksi Tampereen Käyttöautossa on joskus työvuorossa henkilö, joka vielä osaa käyttää varaosakirjaa, eikä vain tietokonetta.
Sinisen nuoret kölvit ymmärtävät vain Geely-Volvojen päälle. Ford-Volvot ja Volvo-Volvot ovat heille kauhistus. Volvo-DAFfit aiheuttavat hysteerisen pakokauhun.
ainakin oulun wetterillä pari vuotta töissä olleet osaavat jo onneksi käyttää varaosakirjaakin, kesällä kesätöissä ollut oli vähän pihalla, kun kirjasta mainitsin.. sain syksyllä hiukan outoja katseita parilta jonossa olleelta asiakkaalta, kun oli yksi varaosamyyjä tiskillä ja en jaksanut jonottaa kunnolla. Kävin hakemassa hyllystä 200-sarjan varaosakirjan ja jonossa etsin tilattavien osien numerot valmiiksi :D
-
Tein vastaavan projektin alkukesästä omaan Volvooni. B200K moottorin alkuperäinen johtosarja oli siinä kunnossa että oikein ihmettelin että miten se on ylipäätään sillä toiminut. Onneksi tuli otettua projektista kuvia silloinkin.
Läheisestä autosähköliikkeestä ostin ihan samanlaista suojaputkea jota on alkuperäisestikin käytetty. En muuten ole siihenkään törmännyt missään tarvikeliikkeissä, mutta onneksi autosähköliikkeen vanhempi kaveri ymmärsi yskän kun kerroin että vanhan Volvon johtosarjaa rakennetaan uudestaan.
Sitten vain erivärisiä johtoja ostamaan. Omassa varastossa olikin jo melkein kaikkia eniten käytettyjä värejä. Mobilisti lehdessä oli muuten joskus sellainen vinkki että kannattaa ostaa auton vetokoukun johtosarja jos tarvii muutaman metrin erivärisiä johtoja. Tulee paljon halvemmaksi kuin lähteä jokaista kieppiä erikseen ostamaan.
Alkuperäisiä liittimiä käytin niin paljon kuin mahdollista hyödyksi. Kaikki liitokset tein juottamalla ja kutistesukalla suojaamalla. Piuhojen läpimitta on vähintään yhtä paksu kuin alkuperäinen. Laturin ja startin välisen paksun piuhan ostin Puuilosta metritavarana. Kaiken kaikkiaan muutamalla kympillä selvisi tästä projektista.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0645_zpsa6eb3771.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0645_zpsa6eb3771.jpg.html)
Tuossa kunnossa oli alkuperäinen johto.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0650_zpsda7c71d4.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0650_zpsda7c71d4.jpg.html)
Pöydän päällä oli helppoa tehdä vanhan mallin mukaan samanlainen uusista johdoista.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0652_zpsb6722c8a.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0652_zpsb6722c8a.jpg.html)
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0659_zpsf5c47282.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0659_zpsf5c47282.jpg.html)
Tuolla tavalla hyödynsin alkuperäisen liittimen rintapellistä. Johdot kun olivat tuosta alkupäästä vielä ihan ehjät ja hapettumattomat niin niihin sai hyvin juotettua uudet kiinni.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0661_zpsd325f596.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0661_zpsd325f596.jpg.html)
Valmis johtosarja.
-
http://www.google.fi/url?url=http://www.vekoy.com/&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ei=YllTVJP1L8L5PLCRgDA&ved=0CC8QFjAA&usg=AFQjCNEzuZZmk9j6-HIF7NmtwQPqWaFaDQ (http://www.google.fi/url?url=http://www.vekoy.com/&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ei=YllTVJP1L8L5PLCRgDA&ved=0CC8QFjAA&usg=AFQjCNEzuZZmk9j6-HIF7NmtwQPqWaFaDQ)
Tuolla aika kivasti
-
Olin yhteydessä aiemmassa linkissä esille tulleeseen Dave Bartoniin. Hänellä on Eurooppalainen yhteistyökumppani (muistaakseni Hollannissa), joka voisi valmistaa tämän B28E:n johtosarjan, mikäli lähettäisin tämän sinne malliksi. En taida uskaltaa niin tehdä, sillä jos sarja katoaa matkalle, olen pulassa. Toki Davekin tämän valmistaisi, mutta verot ja tulli olisivat aika suolaisia. Johtosarjan hinnaksi tulisi Hollantilaisella maakarilla ilmeisestikin jotain 250-300€ kuluineen.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/001_zps9610d182.jpg)
Tältä näyttää alapäässä laturin, startin ja öljynpaineanturin luona :buck2: On se kumma että tämä hässäkkä on kuitenkin toiminut vielä.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/002_zpsb4f23661.jpg)
Tuo sinikeltainen väri saattaa olla vähän hankalampi löytää.
-
Jos vähän voi tinkiä niin tapposähköissähän on keltavihreää tarjolla.
-
Jos vähän voi tinkiä niin tapposähköissähän on keltavihreää tarjolla.
Mikäs se tapposähkö on?
-
Mikäs se tapposähkö on?
Yleisesti yli 50 voltin jännite.
Ja johdoksi esim monisäikeinen MKEM, josta löytyy myös se keltavihreä: http://sahkonumerot.fi/0403128/ (http://sahkonumerot.fi/0403128/)
-
Mikäs se tapposähkö on?
Töpselistä saatava sähkö, jonka kolme tunnetuinta vaikutusta on tulipalo, sähköisku ja KUOLEMA.
-
Piirsin karkean, alustavan kaavion johtosarjan rakenteesta, jotta voisin saada osaluettelon ja arvion materiaalitarpeesta. Joidenkin liittimien tyyppi ei ole vielä tiedossa. Tämä on siis B28E, muissa malleissa on eri varaosanumerot. Osa johdoista saattaa olla 0,75mm2, mutta ehkäpä ne voi korvata millisillä.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/002_zpsb1e83af0.jpg)
Liittimet, ekana Bosch EV1:
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/003_zps71552069.jpg)
Näiden mallitunnuksista ei ole vielä tietoa:
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/004_zps1618c635.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/006_zps35d9bb87.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/007_zpsa761052b.jpg)
Boschin littimet on jo tilattu ja tulossa, maksavat muutaman eurun zibale. Tässä Brittiläisessä kojaycat-nettimyymälässä näytti olevan varsin kattava valikoima johotoja (myös kaksivärisiä) ja liittimiä:
http://kojaycat.co.uk/epages/950000457.sf/seca34b500a90/?ObjectPath=/Shops/950000457/Categories/Cable/10mm2_Thin_Wall_Cable (http://kojaycat.co.uk/epages/950000457.sf/seca34b500a90/?ObjectPath=/Shops/950000457/Categories/Cable/10mm2_Thin_Wall_Cable)
-
Muistaakseni nuo kaikki saa irrotettu rungoista ,eli pystyy käyttää vanhaa runko jos kunnossa.
Nuo kaikki löytyy kyllä toisista volvoista ,esim tuo litteä valkoinen näyttäis olevan sama kun 74x motronicissa.
Boschin rungot on kiitolliset kun niihin saa uusittua liittimet
-
Tuo valkoinen näyttää D-Jetronicin (164E esim) suuttimen liittimeltä, Finjectorilta saattaa löytyä
http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/2_napainen_liitinsarja_d_jetronic_sis_pinnit_mm_suuttimiin_ja_lampoanturiin-p-2564-171/
Rele ja 2-napainen liitin taasen AMP FASTON liitin, eli sellainen "Abiko-malli", muista tarkistaa että siinä on selkäpuolella lukitushaitta. Pihdit noihin tarvitsee, ja on aika kalliit, voi löytyä Partcosta. Jos ei omia viitsi ostaa niin, ehkä paikallinen autosähköliike auttaa? Mulla on ko. pihdit töissä, tuu käymään.
Erivärisiä 0,75mm johtoja saa näppärästi perävaunukaapelista.
-
Valkoinen on tosiaan D-Jetronic:n 2-napainen liitin. Heinäkuussa ostin niitä Finjectorilta.
Olen käyttänyt Bilteman pihtejä ovat kotinikkarille ihan kohtuulliset.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Puristuspihdit-71656/
-
Valkoinen on tosiaan D-Jetronic:n 2-napainen liitin. Heinäkuussa ostin niitä Finjectorilta.
Kyllä näin on ,ja motronic in takinmainen läpötilaanturi sama ,tais myöskin löytyä 240 k-jetronic sta. yks tommonen
Tommonen johtosarja jos ite lähtisin tekee niin aluksi uhraa jonkun 7/9 johtosarja ,niistä löytyy hyvin kaikkia värejä ja kunto on A1 varsinkin jos on auton sisältä
-
Mustaa 2-napaista liitintä en ole löytänyt mistään enkä 8-napaista liitintä tulipellin luota. Nämä voi toki kierrättää siitä alkuperäisestä. Ristin muotoinen 5-napainen on releliitin, jota löytyy vielä (esim. http://www.efi-parts.co.uk/index.php?productID=136 (http://www.efi-parts.co.uk/index.php?productID=136)). 2-väriset sinikeltaiset johdot ovat harvinaisempaa tavaraa, joten tässä kohtaa saatetaan tyytyä johonkin muuhun väriin. Tässä osaluettelo, jossaa johtojen mitat on kaikki pyöristetty reilusti ylöspäin.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/Osaluettelo_zps8ed39695.jpg)
-
Kasinapasta saa Dave Bartonilta ainakin. Katso sen sivuilta Wire Harness Repair Parts. On kyllä ihailtavaa työtä. Voisi oman vastaavan urakan tässä joskus aloittaa myös. Koojetti nelosessa on vaan vielä vähemmän johtoa kuin tuossa. :)
-
Saatanpa tilata vielä Bartonilta sen kasinapaisen. Mutta sitä odotellessa kolvaan vanhan kiinni ja sukat päälle. Jätän johtoihin muutaman sentin ylimääräistä siihen päähän. Meikäläisen kaltaiselta aloitteliljalta näyttäisi menevän yhden päivän verran tämän johtosarjan valmistamiseen. Rahaa on palanut vähän alle satanen. Mutta tästä se rakentuu.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/IMG_20141214_122202121_zpsc2299d64.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/IMG_20141214_122212040_zpsb30cdd1d.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/IMG_20141214_122241688_zps4f3ae835.jpg)
Kolvaaminen on kyllä tympeätä hommaa lyijynkatkun vuoksi. Laitan ovet auki ulos saakka aina kun on kolvi kuumana mutta siltikin. Vielä olisi kaksi liitintä kiinnittämättä.
-
Kasinapasta saa Dave Bartonilta ainakin. Katso sen sivuilta Wire Harness Repair Parts. On kyllä ihailtavaa työtä. Voisi oman vastaavan urakan tässä joskus aloittaa myös. Koojetti nelosessa on vaan vielä vähemmän johtoa kuin tuossa. :)
Sehän kuullosti hyvältä. Täällä olisi yksi 240 Turbo jossa on aika pahassa hapessa oleva johtosarja. Olisiko sulla yhtä irrallista?