Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: kimmogee - 28.10.2014, 10:38:24

Otsikko: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 28.10.2014, 10:38:24
Nyt täristää kiihdytyksessä ilmeisesti vetarit niin paljon että jotain on tehtävä.

Voisiko ongelmaan olla jotain muuta syytä kuin vetarit?

Autoa on madallettu ~35mm, mutta vuosimallin puolesta (2007) ei pitäisi olla "väärän pituisia" vetareita jotka alkaa täristämään. Käsittääkseni ongelma koski alkupään 2004-2005 autoja.

Mistä näitä maailman harvinaisimpia vetareita saa, marmoritiski ei ole vaihtoehto, koska 550€ (vasen) ja 603€ (oikea) ovat ihan käsittämättömiä hintoja vetareille, kaiken lisäksi Volvo tahtoo vanhat  vetarit vaihdossa.

Tuskin Volvo noita vetareita ihan vaan romuraudaksi tahtoo, joten pakko niihin on pystyä nivelet vaihtamaan.
Mistä saisi niveliä?

Vaihtoehtoisesti onko jostain saatavilla tarvike vetareita hieman järkevämpään hintaan?

Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: mir0k - 28.10.2014, 12:58:52
D5 malliin ei ihan heti osu silmään muuta kuin Volvo OE osat..
skandix.de tarjoaa vain "Volvo genuine" osia ja hintaa on..
volvopartswebstore.com voit kanssa kattoa mitä näkyy.


Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 29.10.2014, 09:21:07
Eipä noista paikoista paljoa edullisemmin vetareita saa kun volvolta.

Käsittääkseni automaattivaihteisten 2.4, 2.4i ja T5 vetarit on samat kuin D5:ssa?

Pitää jatkaa etsimistä.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 16.11.2014, 19:51:17
Sain tarvikevetarit hankittua ja vaihdoin paikalleen.

Vaihdon yhteydessä huomasin, että molempien vanhojen vetarien sisäpäänkumi oli rikki. Eli tärinä saattaisi hyvinkin johtua vetareista.

Uusilla vetareilla täristää edelleen kiihdyttäessä, en kuitenkaan usko että tarvikevetarit on jo uusina aivan romuja.

Pitää varmaan vaihtaa automerkkiä kun vikaa ei pysty korjaamaan.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: joonak - 17.11.2014, 18:03:31
Mistä ostit tarvikevetarit ja mitä maksoi?
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 01.01.2015, 23:15:48
Eli tärinä ei johtunutkaan vetareista ku tärinä jatkuu kiihdyttäessä vai?
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 03.01.2015, 12:21:58
Veikkaan että johtuu vetareista, mutta todennäköisesti tarvikevetareissa on jotain eroa alkuperäisiin verrattuna.

Omituisinta on että vuoden 2007 autossa piti olla "paremmat" vetarit jotka ei ala temppuilemaan madalluksen kanssa.

En kyllä keksi mikä muu voisi aiheuttaa tärinän kuin nuo vetarit.

Koitan seuraavaksi auttaako vakiojousien asennus.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 03.01.2015, 21:59:31
Minäki oon kuullu, että näissä uudemmissa on jo korjattu vetari ongelma jos autoa madaltaa. ensimmäisenä tulee kyllä mieleen jos tärinää ilmenee nii vetarit. Mulla on madallettu vm2008 s40 d5. On myös pientä tärinää kiihdyttäessä. Suuremmilla nopeuksilla ei huomaa. 40-50kmh asti tärisee. On kyllä uudet nokia hakkapeliitta 8 talvirenkaat. Syksyllä ei kesärenkailla huomannu tärinää. En tiiä sitte mistä johtuu. Ennen oli vm2005 1,6d ja siihen vaihdoin vetarit. Se oli myös madallettu. Siinä kyllä huomas isommillaki nopeuksilla kun oli vääntö päällä, että tärisi koko laitos.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 14.01.2015, 16:59:30
Vakio jouset menossa alle viikonloppuna.

Koitan muistaa raportoida tänne mitä tärinöiden kanssa tapahtui.

Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: TKG - 15.01.2015, 21:26:02
Väitänpä, että korjaantuu.

Nimimerkillä: Been there, done that...
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: zemex - 16.01.2015, 09:33:43
Swedespeedin sivuilla muistaakseni oli ketju tästä aiheesta.
Siellä oli monet huomannut, että kiihdytyksessä tärinä johtuu moottorin tukikumeista.
Ainakin 2.4, 2.4i ja T5 malleissa..
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 18.01.2015, 08:15:42
Väitänpä, että korjaantuu.

Nimimerkillä: Been there, done that...

Kyllä korjaantui ja auto sai taas miehekkään katumaasturi-lookin.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Toma - 25.01.2015, 11:44:51
Hieman offtoppic, mutta itsellä olisi oikomus tässä lähiaikoina madaltaa omaa s40 t5 noin 25-35mm. Kesäksi suunnittelin myös lastutusta ja hieman huolettaa, että minkäläaista hubaa tuo lysti on vetareille. Madalluksen toteutan eibackin säädettävällä coilover sarjalla, jonka pitäisi olla ihan laadukas? (Ainakin hintaa on)
mahtaako sillä olla merkitysta vetarin kestoa ajatellen? Auto on ilmeisestikin vuosimallia 06, vaikkakin registeröity jo 05.

Paljonko kimmo sinulla oli volvon mittarissa kun nuo vetarit vaihdoit?
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: VäLKKy - 26.01.2015, 11:09:53
Hieman offtoppic, mutta itsellä olisi oikomus tässä lähiaikoina madaltaa omaa s40 t5 noin 25-35mm. Kesäksi suunnittelin myös lastutusta ja hieman huolettaa, että minkäläaista hubaa tuo lysti on vetareille. Madalluksen toteutan eibackin säädettävällä coilover sarjalla, jonka pitäisi olla ihan laadukas? (Ainakin hintaa on)
mahtaako sillä olla merkitysta vetarin kestoa ajatellen? Auto on ilmeisestikin vuosimallia 06, vaikkakin registeröity jo 05.

Vetarit ottaa itteensä sitä helpommin mitä enemmän madaltaa. Volvon oma sport-alusta tais madaltaa 20...25 mm...
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 30.01.2015, 18:07:22
Enää ei täristä. Nyt on oikeanpuolen vetari vaihdettu. Oli sisemmän puolen kumi murtunut nii oli varmaan likaa menny sisään tai jotain. Nyt tuntuu taas maailman mukavimmalta autolta ;)
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 16.02.2015, 01:05:34
Paljonko kimmo sinulla oli volvon mittarissa kun nuo vetarit vaihdoit?

~200tkm ja ja molemmilta puolilta sisäpään suojakumi rikki.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: losjonso - 25.02.2015, 10:13:49
Eli vetarin vaihdolla selvittiin? Itellä ruvennu täristää kiihdyttäessä, välillä ihan perus ajossa ja jarruttaessa reippaasti ni todella paljon..
Katoin noita hintoja ja ei innostais tollasia summia maksaa vetareista
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Rounela - 26.02.2015, 23:20:57
Vaihdoin myös omaani V50 oikean etuvetarin. Ongelma ilmeni, kun vaihdoin etupyörän laakeria ja sen jälkeen tuntui kuin olisi ajanut 4-kulmaisella etupyörällä =) Vetarin sisemmästä murroksesta oli 1/3 pienestä laakerista antautunut ja nyt purkautui lopullisesti tässä remontissa.

Tarvikevetari rockauto.com + pikatoimitus 3.5 arkipäivää yhteensä noin 200 eur.

Tästä on oma ketju kuvineen kaikkineen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60357.msg996918#msg996918
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Taksu - 08.03.2015, 12:52:43
Mullakin on ilmeisesti ainakin toinen vetari tiensä päässä, ravistaa vedättäessä niin pirusti. Meneekö tohon manuaali D5 samat vetarit kuin muihinkin 5-sylinterisiin manuaaleihin? T5 vetareiden luulisi ainakin sopivan.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 12.03.2015, 18:40:36
Tietoisku:

Kaikkien automaattivaihteistolla varustettujen 5-sylinteristen V50 ja S40 vetarit ovat keskenään yhteensopivia (poislukien AWD).

Vetarien alkuperäiset osanumerot volvolla:

Kuskin puoli: 36000550
(36000183, 36000439, 36000441, 36000548, 8603119, 8603121, 8603819, 8603821)

Matkustajan puoli: 36000559
(36000559, 36000184, 36000449, 36000450, 36000558, 8603120, 8603122, 8603820, 8603825)
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Taksu - 14.03.2015, 15:58:13
D5 manuaali M66-laatikko matkustajan puolen vetoakseli 36002452
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: justus83 - 13.06.2015, 10:07:10
moro.
itellä 2.4 aut v50 vm.2005
vaihoin eibachin -25mm jouset.
heti ekalla ajolla huomasin että noin 30km/h kohalla auton keula ravistaa.
eli mulla on vissii nyt tässä noi "vääränlaiset" vetarit?.
onko tähän kellään korjaus tietoa, uudet vetarit vai? mitkä on oikeat?
marmorilla noin 550€ kappale. ebaystä jenkeissä alle 100€ kpl....
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: losjonso - 13.06.2015, 10:50:49
Täällä ollu aika paljon puhetta siitä että jengi vaihtanu madallusjousia ni niitten takia alkanu ravistaan ja rikkoo myös vetarit..
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: joonak - 13.06.2015, 11:35:25
moro.
itellä 2.4 aut v50 vm.2005
vaihoin eibachin -25mm jouset.
heti ekalla ajolla huomasin että noin 30km/h kohalla auton keula ravistaa.
eli mulla on vissii nyt tässä noi "vääränlaiset" vetarit?.
onko tähän kellään korjaus tietoa, uudet vetarit vai? mitkä on oikeat?
marmorilla noin 550€ kappale. ebaystä jenkeissä alle 100€ kpl....

Itse asensin 6 viikkoa sitten täsmälleen samanlaiseen autoon vuosimallia myöten Eibachin -25mm jouset ja Bilsteinin iskarit, ainakaan tähän mennessä ei ole ollut mitään ongelmia...


edit: autolla ajettu 230tkm
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: justus83 - 13.06.2015, 17:41:18
kummaa hommaa.....nyt ei oikeen vakuuta kun tuli vastauksia vähä että toisella toimii ja toisella ei......
mitähän tuon kans tekis. ei huvittas pistää vakio jousia takaskaan ku on sit nii traktori.
ois kiva kokeilla toisilla vetareilla mutta...se maksaa.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: losjonso - 13.06.2015, 17:43:34
No joo osa on sanonu et olis ok ja osa taas et ei kannata edes madaltaa :/ itellä kans ku traktori ni himottais madaltaa.. Vetarit saa Myös Tuusulassa Best parts hintaan 250€ kappale
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: justus83 - 14.06.2015, 11:05:58
tuntuu vaa jotenki oudolta tämä homma että tähän ei ratkaisua ole.....
ois kyllä eka auto jota ei pysty madaltamaan ainakin omalle kohalle..  :idiot2: :D
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: justus83 - 02.07.2015, 18:51:22
Tietoisku:

Kaikkien automaattivaihteistolla varustettujen 5-sylinteristen V50 ja S40 vetarit ovat keskenään yhteensopivia (poislukien AWD).

Vetarien alkuperäiset osanumerot volvolla:

Kuskin puoli: 36000550
(36000183, 36000439, 36000441, 36000548, 8603119, 8603121, 8603819, 8603821)

Matkustajan puoli: 36000559
(36000559, 36000184, 36000449, 36000450, 36000558, 8603120, 8603122, 8603820, 8603825)




voi olla kiva kaveri kyssäri mut mitä noi suluissa olevat numerot on?  :hello:
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Toma - 03.07.2015, 16:46:47
Asensin pari kuukautta sitten omaan S40 T5 vm 06 eibach pro street korkeussäädettävän sarjan, jolla puotin vollea noin 30-35mm. Alkuun täristi aika paljon, varsinkin kiihdyttäessä, mutta tärinä väheni sitä mukaa kun kilometrejä kertyi ja enää ei täristä ollenkaan. Liekkö siellä vetarit etsineet uutta paikkaa tai mistä lie johtunut, mutta nyt kulkee kuin juna.    :pomo:
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: justus83 - 09.07.2015, 18:32:02
joo kyllä se on nii että vetari käyny huomaamatta irti ja ku oon tökänny takasi niin menny eri asentoon....
ei muutako vetari irti sisäpään nivel levälleen ja asentaa uusilla rasvoilla takasi.
mahtaa tulla lystikäs lauantai-ilta..  :2funny: :D
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: joonak - 22.07.2016, 11:20:59
Tietoisku:

Kaikkien automaattivaihteistolla varustettujen 5-sylinteristen V50 ja S40 vetarit ovat keskenään yhteensopivia (poislukien AWD).

Vetarien alkuperäiset osanumerot volvolla:

Kuskin puoli: 36000550
(36000183, 36000439, 36000441, 36000548, 8603119, 8603121, 8603819, 8603821)

Matkustajan puoli: 36000559
(36000559, 36000184, 36000449, 36000450, 36000558, 8603120, 8603122, 8603820, 8603825)

Vaikka onkin vanha aihe niin ajattelin lisätä oman kokemukseni:

Omaan 2005 V50 2.4 automaattiin laitoin vetariksi purkuosan joka oli peräisin 2011 V50 D5 automaatista. Sopi suoraan paikalleen. Kummankaan vetarin numerot ei kyllä täsmännyt yhteenkään noista yllämainituista. Oletan että loota on sama noissa automaateissa riippumatta siitä onko kone dieseli vai bensa? Näin siis viisi sylinterisissä.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Luke - 24.10.2016, 21:14:11
Kuinka teillä tärinä vetareissä ilmenee? Heti kun lähdette ajamaan vai vasta myöhemmin?

Itsellä omassa vm.06 automaatti D5:sessa on ilmennyt myös tärinää, mutta se alkaa vasta kun autolla on ajettu vähän aikaa ja "kone lämpeää". Tärinä tuntuu eniten hieman yli 80 vauhissa kun antaa vetoja ja tosiaan vasta kun on kerennyt jonkun aikaa ajella. Kun alkaa täristää niin koko kori vatkaa oikein kunnolla, mutta ratti ei niinkään.
Korjaamolla asiasta keskusteltiin ja todettiin vaan, että ei kannata alkaa vaihtaa vetareita, jos ne eivät niistä johdukkaan.
Onko kellään kokemusta vastavasta?
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 24.10.2016, 23:02:41
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Luke - 25.10.2016, 12:38:59
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.
Kiitos vinkistä! Täytyy vilkaista ne näin aluksi.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 16.05.2017, 23:46:20
Jaahas ja jatketaanpa tästä... Tosiaan viime kesänä tukikumien uusinta rauhoitti tärinät mutta kevään mittaan ilmestyi takaisin. Autosta on parin - kolmen vuoden sisään vaihdettu etupäähän seuraavat osat:
- iskarit
- raidetangon päät
- alatukivarret kokonaisina
- moottorin kaikki kolme tukikumia/ripustinta

Olen testaillut ajaessa että tärinä ilmenee pahiten 80 - 120 km/t vedättäessä. Vapaalla lasketellessa tai aivan pintakaasulla ei täristä, ei myöskään alle 60 km/t vauhdissa eikä jarruttaessa. Käytössä oleva vaihde ei vaikuta tärinään tai sen taajuuteen eli vauhtipyöräongelma on poissuljettu. Samoin pyörien epätasapaino sillä tärinä esiintyy samalla tavalla kesä- ja talvirenkailla. Lisäoireina etupäästä kuuluu jonkinmoista mekaanista kohinaa joka voimistuu pitkän ajon jälkeen. Pyöränlaakerit eivät luultavasti tätä aiheuta sillä ratin kääntely ei vaikuta ääneen eikä tärinään. Tärinä tuntuu selkeimmin edessä apukuskin puolella.

Oma diagnoosini on että ainakin apukuskin puolen vetoakseli on finaalissa, samoin sen kannatinlaakeri. Mitä mieltä olette? Taidan vaihdattaa molemmat vetarit kerralla... Autolla ajettu reilut 250 000.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Voimariini - 17.05.2017, 14:08:31
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.

Täristikö paikaltaan lähtiessä eniten vai jossain tietyissä nopeuksissa/ kierroksissa, jos vaan satut muistaan?

Omassa autossa tärinä pahimmillaan paikaltaan lähtiessä ja matalilla kierroksilla. Mitä enemmän kierroksia/ vauhtia niin sitä vähemmän tärisee.

Mietin josko olisi kuitenkin moottorin/ vaihdelaatikon tukikumit vaihtotarpeessa kuin vetarit. D5 moottori itellä automaatilla ja täriseehän se vähän tyhjäkäynnillä mutta ei mitenkään erikoisemmin.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 17.05.2017, 21:29:14
Minun autossa tärinä esiintyi ja esiintyy kovemmissa nopeuksissa ja pidemmän ajon jälkeen. Lopussa olleet tukikumit vahvistivat alkavaa ongelmaa ja kuten sanoin, se hävisikin käytännössä kokonaan ensin kun kumit oli vaihdettu. Nyt se on siis palannut enkä keksi muuta mahdollisuutta kuin vetoakselit.

Kolme vuotta sitten auto täristi pahasti jarrutuksissa ja se taas korjaantui alatukivarsien vaihdolla eteen.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: jt4 - 18.05.2017, 10:16:17
Mulla alkoi vetarin tärinä aluksi liikkeellelähdössä ja pienissä nopeuksissa, aivan kuin olisi käynyt vajailla sylintereillä.
Parissa päivässä alkoi täristää aina kun kiihdytti ja äkkiä ajaminen kävi mahdottomaksi.

Korjaamolla sanottiin että oikea vetari aivan loppu ja vasemmalla alkavaa väljää.

Oikea vaihdettiin ja tärinät loppui.

Ajettu oli n. 230000km
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 22.05.2017, 12:20:33
Jännää että oireet alkavat noin erilailla. Minun auto on täysin ajettavissa alle 80 km/t vaihdeissa mutta nyt se oire ryömii selkeästi alaspäin päivä päivältä eli vika kehittyy nopeasti. Kohta ei pysty enää ollenkaan ajamaan yli satasta. Pitää etsiä uudet vetoakselit samantien eli taidan vaihdattaa molemmille puolille vaikka vika on selkeästi oikealla.

Kumma kun SKF:lläkin on vetareita vain automaattilaatikkoisiin, eivät ilmeisesti käy 6-vaihteiseen manuaaliin. Jos jollakulla on tiedossa 6-vaihteiseen manuaaliin sopivat OEM-koodit niin tänne vaan. Toki yritän myös etsiä niitä täältä ja muualta.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 22.05.2017, 12:22:59
D5 manuaali M66-laatikko matkustajan puolen vetoakseli 36002452

Ja tuolta edelliseltä sivulta jo löytyikin yksi... :D Oletan että M66 -laatikolla varustettujen 5-sylinteristen akselit ovat samalla tavalla vaihtokelpoisia kuin automaatinkin.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 22.05.2017, 14:01:50
Vähän Googlaamalla löytyi lisää vaihtoehtoisia koodeja:

Reference OE/OEM Number:
OE NUMBER (for reference purposes only):
Ford: 1477841
Ford: 1798101
Ford: 4N51-3B436-XK
Ford: RM4N51-3B436-X1K
Volvo: 86032497
Volvo: 86032570
Volvo: 360001820
Volvo: 36000555
Volvo: 30640878
Volvo: 8603249
Volvo: 36000446
Volvo: 36000182
Volvo: 36000072
Volvo: 8603815
Volvo: 36002452

Ja nämä on listattu sopivaksi 2.4, 2.4i, T5 ja D5 -moottorisiin 6-vaihteisella manuaalilla. En mene takuuseen että kaikki koodit viittaavat kokonaiseen vetoakseliin.

Lisäys:
Tuo 8603815 näyttäisi olevan pelkkä ulompi nivel.
Nämä ovat varmuudella kokonaisia vetoakseleita:    360001820, 86032497, 86032570, 36000555

Lisäys 2:
MySwedishparts listaa että 36000446 korvaa nämä koodit: 36000072, 36000182, 8603249, 8603815 eli nämäkin ovat kokonaisia vetoakseleita (paitsi ehkä tuo viimeinen joka on ulompi nivel).
Osa 30640878 taas on pelkkä akselin päähän tuleva pultti.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 22.05.2017, 22:08:16
Prkl, pitääkö tämä tosiaan käydä hakemassa siniseltä? Varaosaliikkeissä on T5:n vetoakseleita mutta vain automaattilaatikkoiselle ja sen pituus on 933 mm. Manuaalille pituus olisi 960 mm. Kummallista, luulisi että manuaalilaatikkoisia on melkein yhtä paljon liikenteessä kuin automaattejakin.

Jenkkilässä Rockauto.com:issa olisi yksi vaihtoehto mutta se on suorastaan epäilyttävän halpa, SURTRACK/TRAKMOTIVE VO8064 66,82 €.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 23.05.2017, 18:20:33
No löytyihän sentään kun Googlasi (lähes) kaikki vaihtoehtoiset osanumerot läpi... Suomesta ei taida löytyä muuta kuin Biliasta.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/drive-shaft-parts/drive-shaft-front-right/1055044/
Pistin tuolta tilaukseen tuon tarvikeosan. Volvon alkuperäisosan hinta on todella suolainen, saas nähdä kärsiikö päätöksestä sitten jatkossa.
Otsikko: Vs: V50/S40 D5 vetarit
Kirjoitti: Risto H - 02.06.2017, 22:23:17
Vetoakseli tuli Scandixilta nopeasti ja hyvin pakattuna. Lisäksi toimituskulut olivat olemattomat pakkauksen kokoon nähden - akseli oli pakattu kuin se olisi lasia. :D

Asennus oli tänään ja ensivaikutelman perusteella tärinäongelma hävisi kokonaan ja auto muuttui muutenkin hiljaisemmaksi. Sisempi nivel oli aivan lopussa, samoin kannatinlaakeri. Kokeilen huomenissa moottoritiellä isompia nopeuksia.

LISÄYS: Joo, kyllä ongelma on kokonaan hävinnyt.

Pyysin muuten samalla korjaamoa tarkistamaan kaikki pyöränlaakerit siltä varalta että osa hankaavasta äänestä olisi ollut peräisin niistä mutta olivat kuulemma kunnossa. Tämä tarkoittaa sitä että vasemmassa etupyörässä oleva SKF:n laakeri on nyt kestänyt n. 86000 km kun Volvon alkuperäiset (2 kpl) kestivät 75000 km. Nykyäänhän Volvo taitaa ostaa SKF:ltä laakerit mutta ei välttämättä alunperin.