Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jp volvo - 28.10.2014, 21:14:46

Otsikko: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 28.10.2014, 21:14:46
Tietäskö joku viksumpi mikä härö on 940 volovossa. Vika alkoi siitä kun perus ajossa rupes tyhjäkäynti heijaamaan, ajossa nykii kun ajaa "normaalisti" mutta kun lätäsee lämän tiskiin niin ei huomaa mitään vikaa. risteykseen tullessa kun laittaa kytkimen pohjaan meinaa laskee kiekat niin alas että sammuu ja sitten rupee heijaamaan kiekat. Liikeelle lähtö on normaalia työläämpää kun meinaa tukehtua liikkeelle lähössä  ellei anna kaasua rutkasti. Kerran on jo kastellu tulpatkin ja ainoastaan tulppien vaiholla sai taas käymään. vaihettu on virranjakajan kansi ja tulpat. ite eppäilisin että anturi/ruiskupuolella vika. Helppiä tarviis vähän kun ruppee olee jo sormisuussa itellä ???... varmasti joku tietävämpi tietää missä vois olla kyseinen vika. kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: mikan - 28.10.2014, 21:54:59
Vikakoodit luettu?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 28.10.2014, 22:01:27
katoin. väittää että ei mittään olis  :-\ mutta pitää uudestaan kahtoo.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 29.10.2014, 16:02:34
Nyt anto vikakoodin 2-3-2 = Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä. onko kellään muulla tullu tällästä? missä voia olla vika? kun lukkoo että ei välttämättä oo anturissa vika vaan jos myös bensaa pääsee läpi niin voi antaa myös kyseisen vikakoodin. helppiä ja äkkiä  :-\
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: mikan - 29.10.2014, 16:21:49
Nyt anto vikakoodin 2-3-2 = Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä. onko kellään muulla tullu tällästä? missä voia olla vika? kun lukkoo että ei välttämättä oo anturissa vika vaan jos myös bensaa pääsee läpi niin voi antaa myös kyseisen vikakoodin. helppiä ja äkkiä  :-\

Tuttu koodi. Sytyttää myös vikavalon.

Tulee mm. viallisesta IMMusta, imuvuodoista (vahva ehdokas), vuotavasta pakoputkesta yms. ja kipinän pahoista häiriöistä.
IMMun pitäisi antaa n. 2,3V jännite tyhjäkäynnillä lämpöisellä koneella pinnistä 3 maata vasten mitaten. Imuvuotojen tutkimista täällä on käsitelty monasti, joten siihen autaa haku.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 29.10.2014, 21:21:41
sepä se kun vikavalo ei pala???  :-\ mutta siis jos putki vuotaa enen kattia siis varmaan? ja mikähän mahtaa tää IMMu olla ja missä se on? ja tossa kokeilin kun auto pyöri että otin kaasuläpänasennon tunnisimen johon irti käydessä ja tämän poistaminen ei vaikuttanut yhtikäs mittään kiekkoja otti yhtä huonosti ja tyhjäkäynti oli ihan saman olonen... eli olisko se kaasuläpänasennon tunnistin paskana?
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: Acke - 30.10.2014, 09:01:06
Immu = ilmamassamittari, on siinä melko heti ilmaputsarikotelon jälkeen (tämän näköinen (http://www.tori.fi/uusimaa/Volvo_ilmamassamittari_Ilmamaara_0_280_212_016_2471452.htm)). Toi 2-3-2 ei välttämättä sytytä vikavaloa heti vaikka kone sekoilee.
sepä se kun vikavalo ei pala???  :-\ mutta siis jos putki vuotaa enen kattia siis varmaan?
Jos putki vuotaa ennen lambdaa niin vaikuttaa paljon, ja sehän on siinä katin kyljessä (jos tää oli vapari). Siinä tapauksessa kannattaa ainakin tarkistaa pakosarjan tiivisteet, 4-2 liitos ja se laippa ennen kattia.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 30.10.2014, 10:30:50
Pitee ne kahtoo myös.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: mikan - 30.10.2014, 13:03:38
sepä se kun vikavalo ei pala???  :-\

Syttyykö se edes virtojen päälle laittamisen yhteydessä?
Tai silloin, kun irroitat IMMun liittimen koneen käydessä?

mutta siis jos putki vuotaa enen  ja tossa kokeilin kun auto pyöri että otin kaasuläpänasennon tunnisimen johon irti käydessä ja tämän poistaminen ei vaikuttanut yhtikäs mittään kiekkoja otti yhtä huonosti ja tyhjäkäynti oli ihan saman olonen... eli olisko se kaasuläpänasennon tunnistin paskana?

Eipä tuo kaasuläpän "asento-tunnistimen" johdon irroitus vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, miten LH tunnistaa tyhjäkäyntitilan ja vaparissa täyskaasun.

Muutoin sen vaikutus moottorin toimintaan on oikeastaan olematonta.
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: jp volvo - 30.10.2014, 19:31:23
Noh joka tapauksessa se vika oli siinä.. sitä säätämällä sain tyhjäkäynin normaaliks ja pätkiminen loppu kerta heitolla. eikä anna enää vikakoodia. kiitos kaikille jotka avitti tietämätöntä  :)
Otsikko: Vs: 940 GL 2.3l käyntihäiriö
Kirjoitti: puliukk0 - 30.10.2014, 20:54:01
Noh joka tapauksessa se vika oli siinä.. sitä säätämällä sain tyhjäkäynin normaaliks ja pätkiminen loppu kerta heitolla. eikä anna enää vikakoodia. kiitos kaikille jotka avitti tietämätöntä  :)

Aika outoa jos vika ollut myöskin johto irti...  ::)