Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ntoivola - 31.10.2014, 05:54:36
-
Tuli hankittua otsikon mukainen kehon kuljetin joka kiukuttelee. Olen haulla jo yrittänyt etsiä mutta ei oikein sopivaa tietoa löytynyt.
Suurin ongelmahan on tuo käyntiin santi?
-jos moottori on niin kylmä että hehkuttaa niin lähtee hyvin käyntiin
-jos moottori kylmä mutta ei kumminkaan hehkuta niin lähtee ihan ok käyntiin
-jos moottori puoli lämmin/lämmin niin pitää sahata n.20 sekunttia kaasu pohjassa että herää. Sitten kun lähtee käyntiin niin tärähtää tulille ilman mitään yskimistä. Jos lämpimänä sammuttaa ja 10 sek päästä starttaa niin saa sahata samat 20 sek. Tyhjä käynti myös hummaa kuumana.
Seuraavat hommat on jo kokeiltu.
-vika koodit luettu, ei ollut mitään
- ilman suodatin vaihdettu, ei vaikutusta
- pumpun ajoitus tarkistettu, ei vaikutusta
- pumpun letkussa menee ilma kupla silloin tällöin mutta sammuttaessa ei letkuun ilmesty kuplia
- lämpöanturin piuha irroitettu, nyt hehkuttaa aina ja lämpösenä 5sek hehkulla starttaa parissa sekunnissa. Tyhjä käynnin seilaaminen loppui myös.
-
Vaihda se lämpöanturi. Ilmakuplia letkussa, vaihda polttoainasuodatin ja sen tiivisteet. Siskon ex 850 -97 TDi oireili lähes samoin mutta siinä vika paikantui lopulta starttimoottoriin kun ei lopulta enää puolilämpimänä lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin ollenkaan. Siinäkin meni harvakseltaan kuplia polttoaineputkessa kun oli ensin startannut akun tyhjäksi, startin vaihtamisen jälkeen ei kuplia näkynyt.
-
Taas samat ongelmat... Onko se pumpun ajoitus tarkastettu moottorin seisoessa mittakellolla? Vai onko taas moottorin ollessa käynnissä katottu mittarilla, jolloin jo ecu hoitaa ajoituksen, mitä se ei startatessa tee.
-
heittokello hommia, niin rupee starttaamaa. :hello:
...tais Miksu laittaa heittokellolla aikoinaan omaani ajoitukseksi 0.30. Ja lähti käyntiin jopa -27:sta, vaikka oli seissyt useamman päivän.
-
Ajoituksen säätö on edellisen omistajan tekemä operaatio joten ei hajua miten on tehty. Tietysti jos varman päälle pelaisi niin tarkistuttaisi sen viellä varoiksi. Ainoa ongelma on se ettei multa löydy heittokelloa eikä aikaisempaa kokemusta kyseisestä koneesta. Jos pk seudulla joku haluaa ilta hommina sen kattoa varmasti kohilleen niin kyllä siitä jonkun näköisen korvauksenkin saa. Vaihto ehtoisesti voin purkaa auton valmiiksi nosturille ettei tartte muuta tehdä kuin säätää. Tosin silloin "asentaja" joutuu raahautumaan tuusulaan.
Täytyy huomenissa käydä vaihtamassa toi nafta suodatin ja muutenkin tutkia nafta linjojen kunto.
-
Tänään sain vaihdettua nafta suodattimen. Siihen loppui ilmakuplien tuleminen mutta käyntiin lähtöön ei vaikuttanut. Ajattelin sitten kokeilla tuota pumpun hammerointia ja sillähän se ongelma sitten ratkesikin!
Eli ennen ja jälkeen pumpun naputtelun:
- paikallaan tyhjäkäynti seilasi 800-1100rpm nyt tasainen 950rpm
- ilman kaasua rullatessa tyhjäkäynti oli n.900rpm ja nyt 1100rpm
- aikaisemmin joutui starttaamaan pitkään kaasu pohjassa nyt herää 1-2sek startilla ilman kaasua
- aikaisemmin ajossa tunsi kaasupolkimessa sellaista jurnutusta ihan kuin kone kävisi raskaasti sekin ominaisuus poistui
- savutusta ei ole edelleenkään
- vedoissa en mitään muuta eroa huomannut kuin että kaasuun vastaavuus parani
Samaan syssyyn vaihdoin toisen raidetangonpään niin loppui se vetelykin. Vetäsin iskarin yläpäihin vaseliinia niin loppui se narina kääntäessä/töyssyissä.
Seuraavana olisikin sitten ohjelmassa pakuksi rekkaaminen, tosta jollekkin ok kuntoinen takapenkki+koira verkko uloskanto hintaan. Itse en niitä rupea säilömään eli muuten menee roskiin. Tai sitten teen niistä tallille sohvan.
Pari pikku juttua mitkä vaivaa niin apparin sähkölasi ei nouse kuin kuskin katkaisijasta, kuskin peili ei lämpeä ja takaluukun lukitus on väljä. Vaikka luukku on kunnolla kiinni niin pääsee liikkumaan varmaan sentin eli kolisee ajossa ärsyttävästi. Ainahan tossa vois voimanpaskaa olla enempi!
Pääseekö tosta volvosta näkemään/säätämään tuota pumpun sielun elämää. Vaggilaisessa ainakin onnistuu?
-
Taitaa olla aika yleistä tuo lasien toiminnan temppuilu. Kaverillakin kuskin puolen takaikkuna ei nouse ylös muualta ku kuskin paneelista.
-
Kuskin peilin otat irti ja mittaat tuleeko piuhoihin virta. Voit myös mitata peilin lämmitysvastuksen kunnon. Peili lähtee kun käännät sen ääriasentoon sisäänpäin ja kapeahkolla meisselillä avaat joka nurkasta klipsit.
Varaa lamppu hommaan niin näät ne klipsit. Tuon sähkölasin katkaisijan voisit kokeilla esim paineilmalla puhaltaa.
-
Apparin lasi lähti toimimaan kun kävin katkaisijan liitokset paineilmalla läpi. Mites onko tossa auton omassa lisälämmittimessä omaa vesipumppua? Löytyiskö jostain seikkaperäistä tietoa tosta automaatista.