Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Uuno - 31.10.2014, 09:57:57
-
Autoa rupee aina talven tullen vaivaamaan ihmeelliset ongelmat. Kun käännän virrat päälle, niin kaikki valot palaa ja radio toimii normaalisti, mutta käynnistyksen jälkeen ainakin radio, tuuletin ja ajovalot menee mykäksi. Tämä ongelma korjaantuu sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen. Tätä ei ole ikinä tapahtunut lämpöisillä keleillä.
Nyt eilen tuli uusi vika. Virrat menee normaalisti päälle, mutta avainta käännettäessä mitään ei tapahdu. Auto käynnistyi lopulta, kun muutaman kerran yritin käynnistää ja otin avaimen irti.
Jostakin olen lukenut, että tämän kaltaisia ongelmia on ollut muillakin, joten osaisiko joku kertoa mistä tämä voi johtua?
-
Tulee ekana mieleen, että onko akku kunnossa? Voi aiheuttaa vaikka mitä ihmeellistä..
-
Äkkipäältä vaikuttas et joko virtalukko tulossa tiensä päähän tai sit avain onko toista avainta jolla kokeilla :'(
-
Akku on alle 1kk:n vanha. On mulla toinenkin avain, mutta ongelma yleensä korjaantuu, kun sammutta ja käynnistää auton. Toki vois toiden avaimen jatkuvaan käyttöön. Kuulostaa aika erikoiselta, että avain voisi tämän aiheuttaa.
-
No jos akku on juuri vaihdettu niin tarkista akkukenkien kireys ensiksi. Voihan se uusi akkukin olla sökö, ei olisi ihan ennenkuulumatonta joskin epätodennäköistä.
Niin ja rattilukon temppuilu voi aiheuttaa oireen että avaimen kääntö ei tee mitään. Silloin pitäisi tulla viesti: Ajoneston vika tms. Rattilukkoja on minun autoon vaihdettu jo 2 kpl, tyyppivika.
-
Rattilukon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Eilen auto teki ekaa kertaa sen, että mitään ei tapahtunut avainta käännettäessä. Vähän aikaa kun ränkkäili niin hyvin lähti käyntiin. Tuo valojen, radion ja tuulettimen käytös ihmetyttää startin jälkeen.
-
Oletko käynyt kattomassa vikakoodeja?
Jos sähköjärjestelmissä häikkää niin ihan hyvällä todennäköisyydellä on jäänyt ilmoitus siitä.
Vikavalohan ei välttämättä syty, vaikka siellä jotain on ;)
-
Voiko viallinen startti aiheuttaa tuon käynnistymisongelman? Tänään ongelma tuli toisen kerran päälle toisella avaimella. Käynnistysvaiheessa ei siis tapahdu yhtään mitään. N. 5 min. jälkeen pirssi sitten suostu lähtemään tulille.
-
Kyllä voi. Nimenomaan jos ilmoitusta ajoneston viasta tms. ei tule eikä startti reagoi, vika on todennäköisesti juurikin siinä startissa. Jos siis sähköt toimivat muuten.
-
Ja vaikka akku on kuukauden vanha niin onhan näistä latureitakin mennyt. Mutta jos kuitenkin edelleen lähtee käyntiin jollain tavalla niin ei sieltä virta voi olla lopussa.
Startti tai virtalukko luulen mä...
-
Laturi on vaihdettu viime talvena ja startti tilattu eilen. Välillä startatessa tuntuu, että akku olisi tyhjä, mikä kuulostaa aika ihmeelliseltä.
-
Kuulostais kovin näiden tyyppi ongelmalta eli virtalukko vialta.mitäs vika koodit kertoi?
-
En ole vielä kerennyt luettamaan vikakoodeja. Startti on nyt vaihdettu eikä käynnistämisongelmia ole ollut. Aikasemmalla startilla startatessa akkukin vaikutti tyhjältä vaikka se oli juuri uusittu. Laitan koodit tänne, kun kerkiän ne lukemaan.
Tuttu Volvo asentaja sanoi, että virtalukko on uusittu. Totesi asian kääntämällä avainta virtalukossa. Onko sitten jotenkin löysempi tjs.
-
Itselläni myös ihmeellistä sähkö ominaisuutta. 07-> V50 1.8
Pakkasilla alkaa auton valot hieman välkkymään kierrosten mukaan. Kovemmilla kierroksilla flikkeröinti häviää ja matalilla kierroksilla korostuu.
Ongelmaa esiintyy kaikissa halogeni/hehku polttimoissa, mittaristosta takavaloihin. Autossa on alkup xenonit, ne eivät ota mistään häiriötä.
Välkyntä ei ole suurta vaan juuri ja juuri silmin havaittavaa heittoa. Laturi on vaihdettu alle vuosi sitten. En muista esiintyikö ongelmaa ennen laturiremppaa.
Jos jollain on suoraa arvausta mistä on kysymys niin otetaan heittoja vastaan. Voin mittailla vielä jänniteheiton viikonlopun aikana.
-
Akku vetää viimeisiään tai akunkengät löysällä.
-
Itellä samanlainen ilmiö volvo s40 d3 v.2012. Jännite heittelee 12.2-15.3 välillä. Autolla ajettu nyt 80000 ja ominaisuus ollut uudesta saakka. Yksi akku vaihdettu takuuseen. Ja auto herjaa usein että akunjännite alhainen. Edelline s40 2.0d v.2007 ei ollut mitään vastaavia ilmiöitä ja virta riitti aina.
Itselläni myös ihmeellistä sähkö ominaisuutta. 07-> V50 1.8
Pakkasilla alkaa auton valot hieman välkkymään kierrosten mukaan. Kovemmilla kierroksilla flikkeröinti häviää ja matalilla kierroksilla korostuu.
Ongelmaa esiintyy kaikissa halogeni/hehku polttimoissa, mittaristosta takavaloihin. Autossa on alkup xenonit, ne eivät ota mistään häiriötä.
Välkyntä ei ole suurta vaan juuri ja juuri silmin havaittavaa heittoa. Laturi on vaihdettu alle vuosi sitten. En muista esiintyikö ongelmaa ennen laturiremppaa.
Jos jollain on suoraa arvausta mistä on kysymys niin otetaan heittoja vastaan. Voin mittailla vielä jänniteheiton viikonlopun aikana.
-
Ite huomasin sellasen että välkyntä menee samaan tahtiin lämppärin puhaltimen kanssa.. eli puhaltimen ku pistää nollille palaa valot ihan tasaseen.
Pitänee kaivella sähkökuvat ja kattoo mistä toi lämppärin puhallin maadoitetaan.