Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jakkefp - 31.10.2014, 18:06:55
-
Sieltähän se talvi taas tekee tuloaan ja aamuisin saa raappailla jo ikkunoita. Välillä tuntuu vaan olevan jäät lasissa niin tiukassa, ettei meinaa edes voimakkaasti raappaamalla irrota.
Pakko kai tähän on olla joku laseihin laitettava tuote, joka helpottaisi hommaa? Onko kellään mitään omakohtaisia kokemuksia ja suosituksia?
-
Nanokäsittely laseihin. Kaverille kerran näytin kun oli aamulla 17 astetta pakkasta ja vedin sormella huurretta pois. Kaveri joutui skrapaamaan omaansa.
-
Webasto :D
-
Sumutinpulloon halpakaupan jäänestoa, lusikallinen tiskiainetta, ja kolmasosa etyleeniglykolia. Glykolina käytin viime talvena "lisäyspakkasnestettä", jota pullon merkintöjen mukaan sai sekottaa kaikentyyppisiin pakkasnesteisiin. Ilmeisesti lisäaineistamatonta. En muista, mistä ostin.
Skrapaaminen muuttuu sohjon kaapimiseksi. Sohjo on helvetillisen kylmää, varmaan toistakymmentä astetta kylmempää kuin ulkoilma. Peilit pysyvät ajaessa kirkkaina, koska glykoli ei haihdu ja pesuaine tekee tasaisen nestekalvon. Ilman glykolia syntyy jääkukkia, kun jäänesto haihtuu ajaessa.
Sumutinpullo pitää säilyttää niin, että se pysyy pystyssä. Korkki raollaan, ettei lämpötilanvaihtelu aja ainetta ulos sumutussuuttimesta.
-
Joskus oli raakaa lasinpesu nestettä suihkepullossa... Sai kyllä kivasti sulatettua helpommin poistettavaan muotoon :)
-
Autokatospaikka :pomo: Eukko osti joskus tokmannista jotai sulatusainetta mikä toimi heti kyllä.
-
Autoglymillä sellasta kun De-icer. Sitä oon ite käyttäny, sumuttaa lasille ja pyyhkijöillä vinkkaa kerran niin avot
-
Peite tuulilasille on yks vaihtoehto. Tai lämmitin autoon ;)
-
Peite tuulilasille on yks vaihtoehto. Tai lämmitin autoon ;)
Jotenkin on tullu kyllä sellaista havaintoa tehtyä, että tuulilasit on aika kamalassa kunnossa sellaisissa autoissa joissa on peitettä käytetty. En tiedä sitten onko vaan omalle kohdalle sattunut tälläsiä..
-
Ite käytän tarvittaessa tota Autoglymin De-Iceria. On varsin toimivaa tavaraa :)
-
Puolituntia on riittänyt 1200w sisätilanlämppärillä ja ikkunat täysin sulat. Myös sisätilat pysyy kuivina. Suosittelen jos on mahdollista
-
Autoglymin de-icer saa äänen täältäkin. Tosin kunnon jäähän tehoaa lähinnä raappa, lämmitys tai peite. Huuru ja ohut jää lähtee suihkeella, näissä on huimia eroja. En ole parin harharetken jälkeen enää muita kuin AG:n suihketta käyttänyt, tässähän on jotain paksunnetta joka hidastaa haihtumista -》lasi ei jäädy heti uudelleen kunhan ei erehdy pyyhkäisemään ainetta pois liian nopeasti.
Tarvii hieman harjoittelua ja kokeilua että aineen ominaisuudet oppii, eikä tarvi kuin kevyet suihkaukset sinne-tänne.
Autonsa rakastajille tiedoksi että tämä(kin) sotkee hieman, eli tahroja jää. ;)
Itellä on pääasiassa tolppapaikkalähtöjä mutta molemmissa autoissa kulkee pullo mukana. Pullollinen kestää koko talven jos käyttö ei ole ihan päivittäistä.
-
Käynnistää auton ja antaa käydä niin kauan, että lasit on sulat :) Ei tule naarmuja ikkunoihin kun ei tarvi kaapia.
-
Luminen auto käyntiin, takalasinlämmitin päälle, ja lämmöt täysille. Harjataan lumi pois muualta kuin ikkunoista. Takalasi harjataan ensimmäiseksi, tuulilasi viimeiseksi. Ajan kanssa toimien lähtee jää lumen mukana.
Jos lumen alla on puhtaat lasit, harjataan ensin auto puhtaaksi, ja käynnistetään vasta sitten. Hanskat kädessä ja pipa päässä alkumatka. Uloshengitys takin sisään, etteivät lasit huurru sisäpuolelta. Kilometrin päässä otetaan bussipysäkillä takki ja villapaita pois, ja väännetään Volvon lämmitintä pienemmälle. Tai Ladan.
-
Jos pakkanen ei ole kovin pysyvää ja auto todennäköisesti lämpenee päivän mittaan, niin aamulla voi kaataa lämmintä vettä laseihin. Pieni kuura sulaa hetkessä ja lämmennyt lasi ei huuritu sisältäkään. Aina ei vain muista ajaa autoa talliin ....
Jos saa lainata aihetta, osaisiko kukaan kertoa, kuinka 2000 luvun alkupuolen pullaposki Volvot muuten kestävät säännöllistä haudutusta lämpimässä tallissa. Iskeeko ruoste kovallakin voimalla ?
-
Jos saa lainata aihetta, osaisiko kukaan kertoa, kuinka 2000 luvun alkupuolen pullaposki Volvot muuten kestävät säännöllistä haudutusta lämpimässä tallissa. Iskeeko ruoste kovallakin voimalla ?
Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.
Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.
-
Säännöllinen 5sateesta käsittely laseille eikä ole jää tiukassa. Lähtee helposti, vaikkakin raapalla.
-
Auto käyntiin ja kaffelle sisälle toimi ennen hyvin. Jos pitää autoa jossain kadunvarressa, voi ottaa kaffekupin mukaan ja odottaa autossa sen 5min, kun lasit on sulat...
Tosin nykyään saa ainakin diesel webastoja pilkkahinnalla (150€ ja alle) ;), ei itselläkään tarvitse nykyään työkalussa kuin muistaa näppäillä sopiva lämmitysaika aamulle...(sain webaston ilmaiseksi kunhan purin pois purkuautosta..)
-
Jo edesmennyt hammaslääkäri aikoinaan Kuplafolkkarin ikkunat vetäs aamulla sisä- ja ulkopuolelta pirtulla, pysy tuulilasi auki työmatkan ja saattoi saada kaupanpäälle pienen hiprakan ennen hammasporan käynnistämistä :D
-
Onks toi 5sateesta hyvä? Omistan varmaan suomen ainoan 740 jossa ei lohko/sisätilalämppäriä ole asennettu. Ko. tuotetta oon alkanut nyt kesällä käyttää eikä näin ollen talvikokemuksia ole.
-
Jos pakkanen ei ole kovin pysyvää ja auto todennäköisesti lämpenee päivän mittaan, niin aamulla voi kaataa lämmintä vettä laseihin. Pieni kuura sulaa hetkessä ja lämmennyt lasi ei huuritu sisältäkään. Aina ei vain muista ajaa autoa talliin ....
Jos saa lainata aihetta, osaisiko kukaan kertoa, kuinka 2000 luvun alkupuolen pullaposki Volvot muuten kestävät säännöllistä haudutusta lämpimässä tallissa. Iskeeko ruoste kovallakin voimalla ?
Saattaa tulla tuulilasikauppaan lähtö jos liian lämmintä vettä menee kaatelemaan kun melko todennäköisesti napsahtaa halki :)
-
Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.
Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.
Autotallin lämmittäminen ilmalämpöpumpulla on ollut toimiva ratkaisu ainakin itsellä. Säästyy sähköä ja auto kuivaa nopeaa, kun lämmin ilma puhaltaa sitä vasten. Lisäksi talli kuivaa nopeaa, kun puhallin kierrättää ilmaa. Pitää tietenkin olla myös perusilmanvaihto tallissa kunnossa.
-
Jotenkin on tullu kyllä sellaista havaintoa tehtyä, että tuulilasit on aika kamalassa kunnossa sellaisissa autoissa joissa on peitettä käytetty. En tiedä sitten onko vaan omalle kohdalle sattunut tälläsiä..
Siis lopullisesti pilalle, vai vaan jääkuvioista johtuvaa likaa tuulilasiin. Itse en ole tuota ilmiötä kyllä huomannut, oisko menny ihan skraballa kuitenkin pilalle(noita kyllä näkee), jos ei aina käytä peitettä.
Tuota vähemmän tärkeää autoa tulee säilytettyä "kylmänä" ja ainoa oikeasti toimiva keino on puolipeite. Varsinkin halvalla ropposella hyvä(saattaa hangata maalipintoja jonkin verran), ei montaa sekuntia tule ylimääräistä lähtöaikaan. De-iceri on testattu ja muuten kohtalaisen toimiva, mutta vetää laseihin joskus todella pahasti huurua ajoon lähdettyä juuri tuon jäähdytystaipumuksen vuoksi. Ja sormet oli aina "sokerissa".
Puolipeite vaan pois ja menoksi. Vastaa lähes täysin kylmästä katoksesta lähtöä, eli ajoon lähdettyä ei uudelleenhuurtumisongelmia juurikaan ole. Itse asiassa kylmästä betonisesta kellarikatoksesta lähtiessä huurtui useammin, kun katos(ja auto) voi ilmojen lämmitessä olla selvästi viileämpi kuin ulkoilma. Ainoa miinus puolipeitteessä on se, että se pyörii talven tavaratilassa.
-
Pitää ne lasit edes suunnilleen puhtaana niin ei mene naarmuille raapatessa. :nohnoh
Ja hyvällä raapalla ei tartte hinkuttaa = vähemmän naarmua.
-
Nanokäsittely laseihin. Kaverille kerran näytin kun oli aamulla 17 astetta pakkasta ja vedin sormella huurretta pois. Kaveri joutui skrapaamaan omaansa.
Täytyypä kokeilla....tommosta ainetta on varastossa , ja siinä mainitaan erikseen myös tuulilasit. Pullon hinta on jäätävä, mutta onhan se riittoisaa.
(http://www.kaakelikeskus.net/tiedostot/page_id_1568/lasi-keramiikka.png)
-
Ja hyvällä raapalla ei tartte hinkuttaa = vähemmän naarmua.
No, nyt tuli jotain ihan muuta mieleen ::) ;D
-
No, nyt tuli jotain ihan muuta mieleen ::) ;D
:D
Kunnon vehkeet tekee selvää jälkeä "kertavetäsyllä". :2funny:
-
Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.
Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.
Meikäläisen tallissa on lattialämmitys joka pitää lämmöt +10 astetta. Lisänä on nurkassa 9kw:n puhallinsähkölämmitin jonka termostaatti on laitettu 5 astetta. Siis kun ajaa talvikylmän auton sisään niin puhallin tuuppaa lämmintä sulattaen alustan. Kun se +5 astetta on saavutettu niin sähkölämmitys loppuu mutta puhallin jatkaa ilman kierrätystä.
Siis ilmankierto auton alla jatkuu koko talven. On se kiva kun aina autoa tarvii niin se on alta ja päältä kuiva. Siis talliin ajettaessa ikkuna auki ja aina kun lähtee reissuun niin lattiatkin ovat kuivat. Toisaalta tuo vaatii tarkkaa kuria siitä että kaikki kolme tenavaa myös huolehtivat siitä että lumiset kengät kopistellaan ulos ennenkuin autoon astutaan...
Tuosta tallin ilmanvaihdosta. Mulla melkoisen isot tulo ja poistoventtiilit juurikin sen takia että kostea ilma ja sen korvausilma pääsevät vaihtumaan. Lämpimästä tallista ei ole oikesti mitään hyötyä jos märkä ilma ei pääse ulos eikä kuiva ilma sitä korvaamaan.
Jos siis talli on "tehtaan paapan " jäljiltä eli toimittavan firman jäljiltä niin tuskin on ilmanvaihtoa edes ajateltu. Kokemuksen perusteella meikä kun rakensi tuvan ja ulkorakennuksen valmispaketissa niin autotallin tuuletuksesta ei ollut mitään mainintaa. Omatoimiseti kun ulko-oven yläreunaan poistoventtiilin tein ja sivuseinään alareunaan tuloventtiilin ilmankierto toimi ihan oikein.
-
Minulla on autotallissa ilmankuivain, jonka laitan päälle, kun olen ajanut märän auton sisään. Kuivain saa yössä kerättyä säiliöönsä nelisen litraa vettä. Tallin lämmitys hoituu ilmalämpöpumpulla, joka pitää sisälämpötilan 16 asteessa. Aika hyvin auto kuivuu. On tallissa toki lattialämmityskin, mutta se vie niin paljon sähköä, että on vain varalla.