Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 01.11.2014, 12:51:38

Otsikko: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.11.2014, 12:51:38
Moro!

Tuli eilen hommattua tällänen vm.97 V70 2.5T AWD man. korjattavaksi. Kilsoja kertynyt 263tkm
Vikaa on reippaasti:
-Katti tukossa, kone huohottaa pakokaasua öljykorkista ja tikusta, sankat vaaleat savu putkesta myös.
-Kardaani irti, tukilaakeri kuulemma loppu ja ristinivel väljä
-ABS/Tracks valo palaa, anturi takaa kulemma hajonnut laakerin vaihdossa
-Takakaaret etureunasta maalittomat ja pintaruosteessa kun kiveniskuteipit poistettu
-auto on todella epävakaa ja vikuroi, tuntuu kun välillä takajarru lukkisi itseään
-takaboksi kauheassa kunnossa, kontin verhoilu uupuu ja muuten todella likainen
-Takapuskuri kaipaa maalausta
-ajotietokone näyttää DISC tai D15C, vilahtelee. Tämä lienee helpommasta päästä korjata  ;D
-Renkaat hankaava koriin käännettäessä tai sitten nivelet on loppu.
-Kaasupoljin on todella! jäykkä. Pintakaasulla liikkuu mutta jos enemmän haluaa painaa niin vaan voimalla liikkuu poljin.

Jotain hyvääkin:
- Jarrut ottavat tiukasti kiinni
-Ilmastointi toimii
-Kabiini on siistissä kunnossa
-Maalipinta muuten ok
-Konehuone siisti?
-molemmat avaimet ja huoltoavain löytyy  :2funny:
-Uusittu ohjausvaihde
-2 aluvanteet, talvikumit hyvällä pinnalla
-Tuulilasi on kuin uusi
-Sähköiset härpäkkeet tuntuvat kaikki pelaavan
-iskunvaimennus on napakan oloinen
-Auto oli halpa :D
-Mukaan tuli osia, mm. vanha ohjausvaihde ja pari vetaria ja uusi tukilaakeri kardaaniin

Projektin idea on saada tästä 850 seuraaja emännälle.
Ensin pitää tutkia onko kone oikeasti aivan särki vai meneekö katin uusinnalla ja huohotuksen putsauksella. Mitä te olette mieltä? Epäilen itse mäntävikaa. Siirrettäessä kotiin piti kiihdyttää väkisin niin 2500rpm kohdalla kone heräsi ja tuntui liikahtavan ihan ok.

Miten näissä lie tuo kaksoismassa, ilmeisesti sellainen on? Jos joutuu koneen ottamaan pois laitan kytkimen ja stefat mutta miten tuo massapyörä sitten. Se on penteleen kallis jos on kaksoismassa mallinen.

Ja booriholkki, joku näytti myyvän semmoista olisiko ollut CR31? kamasta tehtyä. Eikö sen kuuluisi kuitenkin olla pehmeämpää kamaa kuin vastakappaleen että toimisi ns. sulakkeena?


Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.11.2014, 17:11:24
Kuvia korjattavasta härpäkkeestä:
https://www.dropbox.com/s/banke7iyir6eh4m/DSC_0436.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/banke7iyir6eh4m/DSC_0436.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/89ck89k5nrnjo64/DSC_0428.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/89ck89k5nrnjo64/DSC_0428.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/7qpbs4px2pbhnv0/DSC_0434.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/7qpbs4px2pbhnv0/DSC_0434.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/dk8gv92ynrjinhf/DSC_0435.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/dk8gv92ynrjinhf/DSC_0435.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/banke7iyir6eh4m/DSC_0436.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/banke7iyir6eh4m/DSC_0436.JPG?dl=0)
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Ristus - 01.11.2014, 18:17:27
kardaani kun on irti niin väkisin tulee mieleen että visko paskottu ja ei toimi nelikko
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.11.2014, 20:09:19
Voiko tuota testata jotenkin muuten kun ruuvaamalla kardaanin takaisin?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Ristus - 01.11.2014, 21:38:07
Voiko tuota testata jotenkin muuten kun ruuvaamalla kardaanin takaisin?
purkamalla... siinähän voi siis olla vikaa kulmavaihtessa joka siinä lootassa tai sitten viskossa joka vissin oli perämurikassa. anteeksi en tunne tekniikkaa paremmin... kulmavaihde on selvä tapaus purkaessa siinä on boorit jotka yleensä menee... pystyy kyllä korjaamaan ihan huokeasti jos on siinä vikaa... booriholkki hakusanaksi niin jo alkaa aueta... visko ei tykkää etusen ja takasen pyörintäerosta...
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 02.11.2014, 20:34:14
Edellinen omistaja sanoo kyllä että nelikko olisi toiminnassa, oli ottanut kardaanin pois kun oli kolissut ja ajatteli vaihtaa uuden laakerin. Oli ajanut tovin ilma kardaania kun oli yllättäen käynyt lyömään vaaleaa savua joka tuutista. Öljyt ja vedet sekaisin ja pinna poikki. Pisti sitten myyntiin.

Luotan kyllä myyjän sanaan tässä mutta jos on kuitenkin rikki niin sittenhän se on vain ehjättävä.

Kiva yllärikin tuli jo vastaan, 2010 uusittu nivomaatit taakse. Volvon korjauskuitti löytyi huoltokirjan välistä ja ajokilometrit olleet 186 540 vart. nykyiseen 263 000km eli n.80tk ajetut. Kaipa ne vielä kestää :D

Samalla oli uusittu alipainejärjestelmään jokin nippa.

2009 on näemmä tilattu uusi kaukosäädin.

Kohta saan auton työn alle kun emännä kasipätkä saa talvipyörää alle.

Jos mäntiä tarvitsee uusia onko uusia suosiolla ostettava volvolta? ja saako sieltä ylikokoja jos joutuu korjailemaan sylinteriä?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Ristus - 02.11.2014, 21:08:46
Juu kuullostaa kyllä sille että ollu silmäterä... kuhan ehottelin. ;)

Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 02.11.2014, 23:24:23
Silmäterästä en tiedä mut jotain on yrittänyt. Puretaan ja katsotaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 29.11.2014, 22:16:28
Noniin aikaa on vierähtänyt mutta jotain on tapahtunutkin.

Ruosteet poistin rengaskoteloista ja helmoista, päälle Upol #8 happomaali ja sitten kokeilun vuoksi 4 eri variaatiota:
1: Upol #8 + CrC sinkki spray hopea + Hammerlite hopea spraymaali (kuskinpuolen kotelot ja helma)
2: Upol #8 + Hammerlite hopea spraymaali + CrC akryylilakka (näkyvät osat lähinnä kaaret)
3: Upol #8 + Hamerlite musta metallihohto pensselimaali + Hammerlite hopea Spraymaali (apparin puoli helma ja kotelot)
4: CRC hopea sinkkispray + Hammerlite hopea sinkkispray + CrC akryylilakka (takakontti)

Huomioita: Upol #8 + x maali + akryylilakka = kiehuu eli uusiksi
Upol vaatisi jonkin hiontamaalin jottei reagoisi lakan kanssa.

Nyt korjauksiin tuli reipas sävyero orig. maaleihin mutta se ei haittaa. Kesällä tarkoitus maalata nuo kohdat kunnolla oikeaan väriin.
Nyt oli tarkoitus vain estää ruostuminen.

Helmat putsasin sisältä ja ulkoa, oli vain pientä pintaruostetta joten siitä selvittiin. Sisään niihin pitää vielä sumuttaa jotain, Dinitrolin ML kotelosuojaa tuli hommattua aiemmin ja Greenlinen ML kotelovahaa on myös. Olisiko kellään suosituksia kotelosuojaksi?
Dinitrolin kiveniskumassaa ajattelin laittaa rengaskoteloihin muovilokareiden alle.

Moottorin öljypropun joku dorka on ruuvannut pyöreäksi ja sitä ei saa irti kun ei saa hylsyn perään mitään avainta kiinni tilanpuutteesta johtuen. Pakko nostaa öljyineen kone pois.
Vaihteiston öljyjen mukana tuli messinkihilettä reippaasti. Saas nähdä kestääkö aski pitkäänkin, kotiin ajaessa ei kyllä laatikko pitänyt mitään ääntä.

Kuvia työn ohesta:

Kontti:
https://www.dropbox.com/s/sdobdjh3bfmggfz/DSC_0439.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/sdobdjh3bfmggfz/DSC_0439.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/unmz9nzip92n4ei/DSC_0444.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/unmz9nzip92n4ei/DSC_0444.JPG?dl=0)

Pyörän kotelot:
https://www.dropbox.com/s/lkrmjuz5pxqv2o8/DSC_0456.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/lkrmjuz5pxqv2o8/DSC_0456.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/psz0xn6gllpz8g3/DSC_0455.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/psz0xn6gllpz8g3/DSC_0455.JPG?dl=0)

Vaihteiston öljyä:
https://www.dropbox.com/s/n7akr37q7u7rqo5/DSC_0468.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/n7akr37q7u7rqo5/DSC_0468.JPG?dl=0)

Helmaa:
https://www.dropbox.com/s/7vtf4atb0n5rqmv/DSC_0473.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/7vtf4atb0n5rqmv/DSC_0473.JPG?dl=0)

Pakokaasun jämiä:
https://www.dropbox.com/s/8n0nzjcit2ok7c7/DSC_0474.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/8n0nzjcit2ok7c7/DSC_0474.JPG?dl=0)
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Curtiswolfe - 04.12.2014, 15:30:31
tätä on hyvä kahtoa ku haen huomenna liikkeestä samanmoisen pelin ja samoilla kilsoilla
, paitsi -03vm  :buck2:
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 10.01.2015, 15:52:23
Noniin nyt on taas edetty hommassa. Koneen nostin juuri pois, ihan hirvee jumppa yksin äheltää.

Ensimmäisenä purkaessa havaitsin että kuskin puolen pakosarjan pultti oli lähes irti ja tiivisteen puolikashan sieltä tippui pois kun toisen pultin samasta kanavasta irroitin.
Sitten turbo, kuuluuko sen pyöriä sormin? tuo ei inahdakkaa, räikällä lähti liikkeelle ja bräkleenillä putsattuani saa juuru ja juuri sormin liikkeelle.
Ahtimen siivet eivät ole ottaneet kiinni mihinkään ja mitään välystä ei tunnu yhtään mihinkään suuntaan. Liekkö niin jumissa? Eikö ns. akselin päittäissunnassa piäisi olla pienen pieni välys?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Kurkoh - 10.01.2015, 16:34:17
Kuuluu pyöriä sormin, eikä päittäisvälystä saisi olla kun joku 0,1-0,2mm? Ei ainakaa sormeen pitäisi tuntua kovin helpolla jos heiluttelee...Sivuttaisvälystä saa jonkun verran olla
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Huikkoster - 10.01.2015, 18:12:57
Oisko niin paljon polttanut öljyä että turbo on jumissa ja samaten katti?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 11.01.2015, 00:44:08
Voisi olla. Pitäisiköhän tuo turbo nyt viedä oikein huoltoon, huoltaa itse vai uusia?

Sain kannen irti, tiukkaa teki kun hylsyt loppuvat :P Oli kolmas pultti liikaa hylsylle ja hajosi osiin kannen sisään. Magneetilla sai onneksi palat pois.

Tuota kapistusta tutkaillessani pisti silmään tuosta jakopäästä nuo säädettävät pyörät nokista. Muovikotelossa oli joitain asteitakin. Liekkö noista mitään iloa itselle.

Ja muutama kuva ratoksi:
https://www.dropbox.com/s/5pa9whk46pzolfp/DSC_0515.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/5pa9whk46pzolfp/DSC_0515.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/voqq9ucxkzmpdy3/DSC_0516.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/voqq9ucxkzmpdy3/DSC_0516.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/cpo7wntn3ye7j0p/DSC_0517.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/cpo7wntn3ye7j0p/DSC_0517.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/550eea71uvij8eo/DSC_0518.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/550eea71uvij8eo/DSC_0518.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/1wdhnmrq28vu220/DSC_0519.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/1wdhnmrq28vu220/DSC_0519.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/2cq2t959oyat5nz/DSC_0520.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/2cq2t959oyat5nz/DSC_0520.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/v1kqwkfms6unvn3/DSC_0521.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/v1kqwkfms6unvn3/DSC_0521.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/hye0267o5vadca6/DSC_0522.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/hye0267o5vadca6/DSC_0522.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/xkikrqq9k4zn37w/DSC_0523.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/xkikrqq9k4zn37w/DSC_0523.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/grau956qubv3mwi/DSC_0524.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/grau956qubv3mwi/DSC_0524.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/xao04l9t6dczw6k/DSC_0525.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/xao04l9t6dczw6k/DSC_0525.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/bx2ymcpgmdmqhs2/DSC_0526.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/bx2ymcpgmdmqhs2/DSC_0526.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/0177cj5w6vp8g4q/DSC_0527.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/0177cj5w6vp8g4q/DSC_0527.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/itlrbthi6pnmsqp/DSC_0528.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/itlrbthi6pnmsqp/DSC_0528.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/rnj4mpus9ziuv8i/DSC_0529.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/rnj4mpus9ziuv8i/DSC_0529.JPG?dl=0)
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 14.01.2015, 21:11:18
Nonniin taas. Kytkin yms. saapui, LuK levy ja sachs asetelma. LuK RepKit pitäisi käydä. Levy on niin onnettoman näköinen. Noh kaipa se sinne. Tietäisikö täällä joku käykö tuo B5244T3 tiivistesarja tähä B5254T koneeseen? Eli onko tiivisteet samoja?

Hihna tuli jousikiristeisenä ja 142 hampaisena--> takaisin.
Moniurahihnan vapaapyörä on uudempaa mallia ja sekin takaisin.

Toivottavasti tuo kytkin käy :P

Vanha kytkin
https://www.dropbox.com/s/lbk3lau76i3x1if/DSC_0541.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/lbk3lau76i3x1if/DSC_0541.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/p7uu8m8h9se3ppq/DSC_0534.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/p7uu8m8h9se3ppq/DSC_0534.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/05tfds7yxwnyj6o/DSC_0533.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/05tfds7yxwnyj6o/DSC_0533.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/tkbr32pz51l56dc/DSC_0537.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/tkbr32pz51l56dc/DSC_0537.JPG?dl=0)

Ja uusi
https://www.dropbox.com/s/qslbtn44qpy0oma/DSC_0545.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qslbtn44qpy0oma/DSC_0545.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/273ny7s18atsylo/DSC_0546.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/273ny7s18atsylo/DSC_0546.JPG?dl=0)

Kaksoismassaa ihmettelin, liekä tuommoinen normaalia kun niitä en ole aiemmin tutkinut:
https://www.dropbox.com/s/pofgw0a8qj1ovew/MOV_0543.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/pofgw0a8qj1ovew/MOV_0543.mp4?dl=0)

Hyvin huomaa että jotain ollut välissä kytkimessä, paineasetelmassa oli oikein palanut jokin kiinni joka oli hangannut kytkinlevyyn tasan keskelle uran.
Vauhtipyörässä ja paineasetelmassa värjäymiä myös kuumentumisesta.
Jos vauhtis/kaksoismassa tulee uusia noiden perusteella niin kertokaa toki. Säästyn uudestaan purulta.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 22.01.2015, 16:35:11
Noin nyt sain kannen plaanauksesta ja painikekuppien pesien siistimisestä.
Itse irroittaessa sohlasin jäljet. Semmoista se on kun työkalut joutuu itse tekemään.

Huomenissa venttiilien putsausta ja läppäilyä. Joskos viikonloppuna saisi koneen nippuun.

Pitää huomenissa turboa tyrkyttää pajalle.

Kuvia taas myöhemmin.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 09.02.2015, 18:40:31
Lisää tulee:
Turboa en ole saanut aikaiseksi huollattaa mutta eteenpäinkin on menty.
Kansi on paikoillaan, pakoventtiilit putsattuina ja läppättynä. Imuihin en koskenut kun olivat tiiviit ja pinnoiltaan siistit. Pakovenat saikin teräsharjalaikalla kiilloittaa porakoneessa. Oli kuin posliinia tuo karsta/jähdytysneste.

Tänään tuli hommattua uusi booriholkki jakolaatikon ja vaihteiston väliin, vanha olikin jo aivan loppu. Olisi antautunut pian.
Vauhtipyörään ei saa enää uusia pultteja, vauhtis on poistunut markkinoilta ja vain korvaavaa tuotetta pultteineen saa. Tähän menisi tuplasti pidemmät pultit, vanhoilla siis läjään.
Sitten uusi tukivarsi kuskin puolelle kun vanhasta oli pallonivelen suojus rikki. Jarrulevyt eteen Brembot pistin ja uudet palat eteen ja taakse.

Koneeseen on nyt uusittu siis stefat kampiakselille eteen ja taakse. Nokille tulee uudet, samoin kuin vaihteistoon ja osin myös jakolaatikkoon. Venttiilinvarren kumit on myös uusittu ja toki tulppareikien o-renkaat. Turbon ö-paluuseen uudet renkaat, öljyjäähyn pumppuun uudet o-renkaat. Sisälämppärin kennoon uudet klipsuttimet tulipeltiin yms.

Jos vielä tulee mieleen mitä pitäisi uusia niin kertokaa nyt kun pakka on vielä osin auki. Tuli hommattua täydelline yläpään tiivistesarja niin lähes kaikki vaihtuu siis. Alakerrassahan ei olekkaan paljon stefoja tai tiivisteitä.

Jäähdystysjärjestelmä on huuhdottu, samoin lämmityspuoli. Huohotus on puhdistettu, ohut kovamuovinen putki olikin täysin tukossa ja meni uusintaan.

Mikäs näkemys olisi noista vetareiden suojakumeista kun niissä on pientä pykimää? Uusinko nyt suosiolla kun ovat irti?

Mites tuo hydrauline hihnankiristin? Tuleeko se uusia miten tiheään? Olisiko ollut Valeon valmiste mikä nyt on ollut kiinni. Kuntoa ei kait voi todentaa mitenkään? Edellistä vaihtoa ei ole tiedossa.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 20.02.2015, 19:17:30
Laitetaas osalistaa ja hintaa tännekkin:
 
osa nro.       tuote                                                               hinta
1161059      kemiallinen tiiviste Volvo                                  47,73
8642560      ö-pohja tiiv.rengas 32mm Volvo                       3,50
8342559      ö-pohja tiiv.rengas pieni Volvo                          3,40
9146693      Vaim.elementti (hydr.hihn.kiristin)                124,60
31256008    Holkki (Booriholkki AWD)                              160,00
9454743      Ruuvi vauhtipyörä (väärät tähän)                      4,13/kpl 10kpl tarve
9458178      Tiivisterengas (kamp.takastefa?)                     24,47
6842273      Tiivisterengas (kamp.etustefa?)                       14,60
31251439    Tiivisterengas (tbo öljyn paluu?)                        2,99
31251456    Tiiviste            (?)                                               3,37
3545662      O-rengas sarja (lämppärin kenno kh.puol)       32,18
9151649      pidike              (?) helmaan?                               2,64/kpl
6843481      vetoakselin tiiviste                                            14,61/kpl 2kpl tarve
8675580      Tiivisterengas (jakolaatikon pääty vaihteisto?)  15,92
9143885      Vetoakselin tiiviste (?)                                       22,57
9133417      Muoviniitti (helman alalaita mustat)                     2,50/kpl ?kpl tarve
968757        o-rengas (?)                                                        2,50/kpl 2kpl tarve
1381798      Volvo Tiivisterengas (vaihtesto kytkinakseli?)     11,00
9178777      Volvo Pidike (Helma)                                          3,00/kpl ?kpl tarve
6843481      Vetoakselin tiiviste                                              14,00/kpl 2kpl tarve
8619383      Korjaussarja, takakontti                                      26,34
9481276      Volvo Kaasujousi( koirakalteri)                            25,00/kpl 2kpl tarve
9132876      Volvo Pidike alempi (takakontti verhoilu)             2,45/kpl 4kpl tarve
9145885      Volvo Pidike ylempi (takakontti verhoilu)             2,45/kpl 4kpl tarve


Osia muualta:
Kytkinpaketti AWD                                                                  296,21
Jakopään hihnasarja (INA)                                                      174,19
Kansipulttisarja (12kpl)                                                             23,35
Moniurahihna Contitech                                                            31,47
Moniurahihnan kiristirulla Volvo                                                 66,80
Moniurahihnan ohjairulla Volvo                                                  48,80
Yläpään tiivistesarja Reinz                                                        152,74
Kardaani foorumilaiselta             (kiitos celesty ja kumpp.)       200,00
Katalysaattori foorumilaiselta     (kiitos arska11)                      100,00
Tulpat Bosch SuperPlus FR7DPP+                                            11,90/kpl 5kpl tarve
Pyörrin Bosch kopio (Bosch orig. 37e volvolta 47e)                  15,90
Öljynsuodatin Volvo                                                                     9,90
Kuparitiiv. 18mm                                                                         0,90
Tukivarsi vasen Lemförder                                                        136,00
Jarrulevyt eteen Brembo                                                             38,70/kpl
jarrupalasarja taka                                                                      19,20
jarrupalasarja etu                                                                        27,30
Tbo Bybass kalvo                                                                          100e  :o tilasin skandixilta vahingossa toisen 26e  ::)

Ulkopuoliset työt:
Syl.kannen tason koneistus                                                        56,00
Nostajapesien puhdistus                                                             40,00
TBO huolto                                                                               400,00
Katsastus                                                                                   76,00
Nelipyöräsuuntaus                                                                          ?

Jos joku jäi mainitsematta niin saa ilmoittautua  :P
Maaleja ja öljyjä sekalainen määrä samoin erinäisiä työkaluja mutta niitä en tähän laske. Kuuluvat muutenkin autotallin varustukseen.
Rahaa on siis palanut reippaasti ja eihän tämä ole varmaankaan rahallisesti kannattavaa mutta tuleepahan tehtyä.

Muokattu 18.5.2015 --> lisätty hintoja ja osia
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 22.03.2015, 15:51:18
Kuukausi taas vierähtänyt mutta loppusuoralla ollaan.

Kotelot ruostesuojasin Dinitrol ML kotelonsuoja-aineella jottei pääse helmatkaan enää mätimään.
Samaa kamaa sumuttelin lokasuojien taakse suojaamaan.

Moottorin sain heivattua paikoilleen ja katin värkkäiltyä veljen ja kaverin toimesta pääasiassa kun tuo hitsaus ei tahdo luonnistua, saan kyllä kiinni muttei välttämättä säiliöhitsauksesta voi puhua  :2funny:

Kaikille tiedoksi ettei AWD:n katti ainenkaan suoralla laipalla mene paikalleen jos kulmavaihde ja turbo ovat paikoillaan. Saa vain armottoman ärsytyksen päälle, 5mm olisi kavainnut lisää tilaa. Kaverin kanssa olisi voinut onnistua mutta en tiedä että ilman vaurioita jarru yms. putkiin.

Kaikki huohotinletkut, liittimet, takaiskut, PTC yms. olivat täysin tukossa. Öljyloukku täynnä ja jopa kannelle menevä huohotiputki aivan tukossa. Eipä paljoa ole enää loppuajasta huohotellut kone. Nyt kaikki on avattu, tarpeelliset uusittu. Alipaineletkut vaihdoin uusiin kun ne olivat haurastuneet ja niistäkin osa tukossa.

Imusarja oli myös täynnä karstaa ja öljyä, 4 pesukertaa vaati että sain puhtaaksi. Puhdistukseen MR.muscle, Valvoline Turbo&EGR cleaneria ja Bräkleeniä ja toki lukematon määrä kuumaa vettä ja paineilmaa.

Jakohihna piti laittaa uudestaa paikoilleen kun oli pakonokassa hampaan heitto. Olkaahan tarkkana jos irroitatte nuo nokkapyörät. Tarpeesti tarkasti kun lukee niin jopa Alfamerista löytyi lopulta ohje niiden saattamiseksi takaisin oikeaan asentoon. Päivitän sen vaikka tuonne FAQ osioon ja luen vielä ajatuksen kanssa edellisen kirjoittamani ohjeen siitä korjaillen jos tarpeen.

Turboon en ole saanut pässiin kalvoa, nyt mennyt jo 3 viikkoa ja aina vaan tulossa. En tapaa parjata yksityisyrittäjiä netissä mutta kohta on lähellä. Välillä sitä ihmettelee kuinka osa pysyy pystyssä suoraansanottuna surkeasta asiakaspalvelusta huolimatta. Työnjäljessä ei ko. yrittässä ole sanan sijaa vaan työ on priimaa. Liekkö sitten töitä liikaa mutta eihän turbon huolto ja osien tilaus voi kestää yhteensä yli 5 viikkoa. Turbon sai 2viikon aikana juuri ja juuri tehtyä mutta 3 kohta 4 viikkoa sitten tilattu kalvo uupuu. Ja olisihan sen kalvon voinut testata kun vein koko mutkan korjaukseen eikä vasta noutovaiheessa vaikka sanoin että mielestäni se piti jotenkin paineita kun samaan hengenvetoon totesin etten sitä mitenkään ole mitannut.
No mutta se siitä.

Turbosta tuli myös irroitettua yksi juuttunut pinnapultti, tai no porattua lopulta kun katkesi aina hitsin saumasta. Päivän työ kun ei ollut oikein vehkeitä. Pylväsporakone on nyt hankintalistalla samoin kuin autonosturi. Sirrettävä kohdevalo joka roikkuu katosta nivelvarrella olisi myös loistava hankinta.




Ensisavut(toivottavasti ei myös viimeiset) saanen alkavalla viikolla.
Kardaani tulee vielä asentaa ja jarrut laittaa, kenties satulat maalata. ABS ongelma korjata, herjaa kuulemma taka-anturia. Kuskinpuolelta etuanturin johto kuoriutunut kuitenkin. Ettei vain olisi se sema ABS-boksi ongelma kun näissä yleensä.  ???

Kesärenkaat tulee ostaa, vanteet ovat volvon vakiot 16". Laittaisin mieluummin 15" tähän kun kaikissa muissakin kulkineissa tässä talossa. Voi sitten ristiin pommitella niitä :D

Muutama foto taas katseltavaksi taas:
Imusarjaa
https://www.dropbox.com/sc/8huvyr6ssuwk0pz/AADvbjzJ-irCt9jE3ZGXBjqDa (https://www.dropbox.com/sc/8huvyr6ssuwk0pz/AADvbjzJ-irCt9jE3ZGXBjqDa)
https://www.dropbox.com/sc/ojfabwb35y5b2y5/AAAYEl2KUVI9LzjSdzpW-hKoa (https://www.dropbox.com/sc/ojfabwb35y5b2y5/AAAYEl2KUVI9LzjSdzpW-hKoa)
https://www.dropbox.com/sc/6h7bxdo1h99qf9w/AAAjqFXy9tYo1O6ushtisVCba (https://www.dropbox.com/sc/6h7bxdo1h99qf9w/AAAjqFXy9tYo1O6ushtisVCba)
https://www.dropbox.com/sc/0bdxddnzyefghaw/AABXcxCh324rVfFNkg6TO6Lga (https://www.dropbox.com/sc/0bdxddnzyefghaw/AABXcxCh324rVfFNkg6TO6Lga)

Muutama sekalainen
https://www.dropbox.com/sc/fncktspyq7ddvh2/AACWCra5OGIh2oWJckarPpXia (https://www.dropbox.com/sc/fncktspyq7ddvh2/AACWCra5OGIh2oWJckarPpXia)

Yhdestä kuvasta näkyy hyvin ettei DP:lle ole juuri tilaa nelikossa. Auta armias jos sen joutuu vielä joskus irroittamaan jotain remonttia varten. On meinaan niin mulkkua puuhaa yksin selällään lattialla.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 26.04.2015, 00:04:44
Savuja oteltu, ABS piuhoja kolvailtu ja jarruja laiteltu.
Takapäästä ruostetta poistettu ja huomenissa lisää. Hirveästi ei ole kerennyt laittamaan kun työt vievät kaiken ajan.

Varaperän hankin ja odottelen josko sen joutuu asentamaan, riippuu siitä ujeltaako tuo nykyinen.
Tänään pyörittäessä laikkoja tulin havainneeksi rusahtelua ja tärinää yms. sekä vatkausta vaikka auto on pukeilla.
Kardaani ei vatkaa ja vetarit pyörii, takanakin jopa pakittaessa. Eikö nelikon pitäisi kytkeytyä pois pakilla?

Syylliseksi nykimiseen ja ravistukseen yms. lienee oikea takapää. Jarrut aivan jumissa. Pyörii moottorilla vaan ei käsin ja kuumenee hitosti.
Uutta palaa huomenissa ja uusi yritys.

Eikö ABS vian pitäisi tulla ilmi kun autolla "ajaa" pukeilla? Nyt meinaan ABS valo ei syty vaikka huristelin max. 40km/h ABS pumppu rutisee kyllä välillä kun vasen etukulma ei pyöri aivan yhtä notkeasti kuin oikea ja takaa tosiaa oikea laita ahdistaa.

Vol-FCR ei saa ecuun yhteyttä eikä edes service valoa kuittaa. ABS viat se luki aiemmin. Herjaa ettei auto vastaa. Ideoita?

Kukaan ei ole vastannut siihen että mitä öljyä perään tulisi laittaa joten limited slip 75w-140 menee sisään.

Takapään kun saan pohjasta maaliin ja massaan niin sitten se on leimaa vaille valmis. Kotelot olen nyt ruostesuojannut Dinitrolilla ja helmat myös. Lokasuojien alle laitan kiveniskusprayn lisäksi ainakin siveltävää massaa samoin kuin muuallekkin mikä on korjailtu tai on kärsinyt ajan hampaasta.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 08.05.2015, 18:45:14
Alusta käsitelty ja koeajossa huomatut viat osin vielä työnalla.

Eilen sain takakontin korjaussarjan verhoukselle ja verhoilut paikoillaan. Koirakalterin jouset uusittu ja käsijarruvaijeri uusittu oikealle puolelle.
Samaan syssyyn tuli uusittua ABS-anturit taakse kun herjasi väärää pyörimisnopeutta oikealle taakse. Anturit olivat vioittuneet ja korjailtu kuumaliimalla  :idiot2:
Antureita irroittaessa jäi molemmille puolille ne RST hylsyt paikoilleen jotka ovat antureiden päällä. Hirmu homma saada hylsyt pois kun ruoste turvottanut osat kiinni.

Tänään verhoilun pesua AutoGlymillä ja kächerin pesurilla. Sonax verhoilun puhdistusvaato puhdisti jopa öljyt pois takakontista. Voin suositella sitä muillekkin.  O0

Huomenna jos sää on hyvä niin vuorossa on uusinta koe-ajo. Mikäli ABS-vika ei poistu niin boxi menee tinaukseen.
ABS- vika ei ole päällä auton startatessa. Ajaessa tovin alkaa pumppu rutista ja surrata. Ensin syttyy Tracks ja se palaa pitkään ilman muita ongelmia. Valo sammuu kunnon jarrutuksessa. Vasta vasemmalle kääntäessä ns. pysäköintipyörittelynä ABS-vika syttyi ja se ei sitten sammunut. Väärää rengasnopeutta herjasi.

Puhdistin hammaskehän mutta se oli muutenkin aikas puhdas. Jospa osin hajonnut antu olisi vian syynä. Ohmit olivat kyllä molemmissa antureissa 1080-1100 joten sen puoleen kunnossa olivat. Mutta ilman oskiloskooppia piilevää vikaa ei havaitse.

Uudet anturit olivat hyllyssä niin miksikäs ei niitä laittaisi.

Kone tuntui jotenkin tehottomalta kyllä. Pitänee vaihtaa PA-suodatin vielä myöhemmin. Käyköhän tähän sama suodin kuin 850 2.5 10V malliin? Lähinnä mittoja mietin kun AWD:ssä se on siinä takakehikon yläpuollella about siinä kohden missä kasipätkässä on PA-pumppu.

Saako jostain muuten lampun pesimiin uusia varsia? Tartteisi ruikkioita ja mieluusti myös hankaimia keulalle.

Takalasin pyyhkimen sain korjattua, tai siis vapautettua hapettumista huolimatta. Lupasin korjata tutun vastaavan vian ja voisin siitäkin tehdä vielä oman topikin tuonne FAQ osioon.

Onko kukaan tilannut automaalit.net sivustolta volvoon maalia? Siis Volvon omalla värikoodilla. Saisi maalattua osat oikeaan sävyyn.

Nyt tuli uusittua apparin sivupeili ja laitettua vanha kuori paikoilleen kun uusi oli musta ja kaipasi maalia. Tarvike maali on niin erisävyistä ettei taivu   :2funny:




Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Justus - 08.05.2015, 18:55:52
Pesurin varsia löytyy skruvatista, siis niitä metalliosia ilman muoveja. On muuten alkuperäisiä volvolaisia ja paljon edullisempia kuin tiskillä.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 16.05.2015, 19:23:36
Auto on katsastettu ja vahattu. n.150km jälkeen selvisi syy savutukselle ja öljyn katkulle :P

Turbon öljynpaluu kastellut koko takaosan moottorista ja apparin puoleisen vetarin joka tietty roiskinut öljyä hienosti!

Noh, eli uusittu tiiviste on kaiketi mennyt poikittan turbon irroituksessa aiemmin kun piti pakoputki saada paikallee.
Nyt ei sitten ole yhtään tilaa saada paluuputkea irti saatikka takaisin. Huomenna ostamaan erilaisia työkaluja joilla siitä voisi saada kiinni ja ruuvit/mutterit auki. Yritän änkeä uuden ja vanha o-renkaan sinne siinä toivossa että se pitäisi paremmin.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 17.05.2015, 17:38:29
Noin, nyt on laitettu uudestaan vanha paluutiiviste silkkari höystöllä:
https://www.dropbox.com/s/crf1wmeut907b0i/DSC_0868.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/crf1wmeut907b0i/DSC_0868.JPG?dl=0)

Edellinen asennus oli mennyt pitkin, noh,  *tumppuun->
https://www.dropbox.com/s/v0r6u2vwuxohd5g/DSC_0866.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/v0r6u2vwuxohd5g/DSC_0866.JPG?dl=0)

Tiivisteen puolikas voi olla jossain öljypohjassa, toivotaan että tulee ölpän vaihdolla pois.
Jos ei niin sielläpä on, ei se mihinkään sieltä pääse.
Uudet öljyt koneeseen ja testiä.

Pari kuvaa ajokunnosta:

https://www.dropbox.com/s/gfz11qe78l5qgp6/DSC_0828.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/gfz11qe78l5qgp6/DSC_0828.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/g1qyoxvjyjrq1lu/DSC_0817.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/g1qyoxvjyjrq1lu/DSC_0817.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/7ku0j4k8zbou9ma/DSC_0835.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/7ku0j4k8zbou9ma/DSC_0835.JPG?dl=0)

Takapuskuri huutaa kunnostusta ja takalasin pissapoika laskee sadevettä sisään.
Ei lähtenyt sovinnolla irti vaikka heiluu ja selvästi irti lasista.
Onko siihe jokin kikka vai voimalla?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 17.05.2015, 22:16:47
Ja 30km ajoa kunnes savupivi peitti tienoon, huohotinpalikat tilaukseen.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 23.05.2015, 00:29:56
Huohotus asennettu, huomenna testiä.
Oli vanhasta öljyloukosta irronnut isoja karstapaloja tukkimaan järjestelmää vaikka kuinka hyvin yritti puhdistaa.
Tästä opin etten enää yritä noita puhdistella. Ei maksa vaivaa, menee vain useita tunteja elämästä hukkaan  :-\

Huomenissa voin laittaa kuvia mitä sieltä löytyi ja ajokokemuksia, jospa se nyt toimisi.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: puppet - 23.05.2015, 11:34:51
Mulla nosteli öljy tikkua, ja päätin ensi hätään vaan putsata. Letkuissa oli mutkien kohdalla (mitä nyt näki) kerrostunutta mähmää. Ne putsasin White spiritillä ja pulloharjalla. Pönttöä ei voinu kun liottaa ja harjata niitä lähtöjä. Ei varmaan puolta vuotta kestä, tikku ei kyllä enää nouse kun siihenkin tuli uudet o-renkaat kun koko tikku vaihtui.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 23.05.2015, 11:38:49
Kannattaa suosiolla tilailla jo uudet osat, itsellä noi letkut oli auki mutta pötöstä irronnut karsta oli sen kokoista että tukki ne kerralla.
Pönttöä ja letkuja puhdistin MR.Musclella ja teräskuulilla ravistelemalla ja letkuja vielä rassaamalla.

Ei maksa vaivaa todellakaan.
Skandixista saa osat niin halvalla.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 12.06.2015, 22:06:52
Nonniin, nyt on ajeltu onnistuneesti ensimmäinen koeajo. Siis koeajo ei ensimmäinen mutta ensimmäinen joka ei päättynyt nakutukseen, savupilveen, nesteiden vuotamiseen, jarrujen hirttämiseen tms. mikä ei ehjään autoon kuulu.

Sain vaihdettua viimein turbon vesiletkut, menon ja paluun. Letkut on sitten erilaisia vuodesta 98 eteenpäin, tässä vanhempien osanumerot:
Paluu (suora)                               30713305  7,53e
tulo    (mutka+ erikokoiset päät)  6842190 10,17e

Nytten olisi vielä jäljellä takakontin sisustan muovien uusinta, penkkien pesu, raitisilmasuodattimen kauluksen hankinta ja asennus, takapuskurin maalaus, kaarien ja kylkien + konepellin maalaus, toisen pakoputken ulostulon hankinta ja asennus ja tietty kaulus sille puskuriin.

Jos jollain on ehjät beiget kontin muovit jouten niin saa tarjota. samoin pakarin puskurin kaulusta ja raitisilmasuodattimen kaulusta.
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.07.2015, 17:05:35
Oven rajoitin uusittu, raitisilmansuodatin ja kaulus asennettu, ilmastoinnin kenno puhdistettu, puhallin puhdistettu ja voideltu, kanavat ja kolot imuroitu ja puhallettu paineilmalka puhtaaksi.

Paisarin alavesiletku tiputti ja se korjaantui kiristämällä.

Käytin vielä ilmastointihuollissa, 178g oli ainetta jäljellä. Nyt 750g ja kylmää tulee reippaasti.

4-pyöräsuuntauskin tuli teetettyä, oik. Takapyörän camberi jäi reippaasti punaiselle mutta kulkukulma on 0 ja suoraanhan tuo nyt menee vetelemättä.

Nyt emännällä on uusi kulkupeli 850 tilalle ja pääsee sen kumppuun kunnolla.

Venttiilinvarsien kumit ja esivastus puhaltimen korjaamiseksi. Sorvasin jo kollektorin siitä ja rasvasin niin pyörii todella herkästi. Etuiskarit pitäisi uusia myös. Huoh. Loputon suo :D
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 04.07.2015, 22:23:38
Nonni, taas remontoitu.

Eli uusittu sisätilan lämppärin kenno ja O-renkaat. Matto eristeineen oli aivan märkä jäähdytysnesteestä.
Leikkasin eristematon tylysti pois ja pesin ja kuivasin. Sama homma auton pohjalle.
Ajattelin että vaihdan vain O-renkaat mutta avasin kokonaan ja olihan se parista kohtaa falskannut.

Motonetista uusi Hella-Behr sisään ja nippuun.

Autosta tosiaan löytyi vahvistin SC-900 soittimen jakona, 4x50w ja soittimen takana omassa telineessään.

Olihan edellinen omistaja ottanut virtaa rosvoilla mankan johdoista. Oli ottanut virran Hellan valmistamaan releeseen ja siihen lykännyt 4A sulakkeen pesineen ja varastanut vielä herätteen ja kaksi kaitinpiuhaa. Oikein liitin päässä niputettuna joutilaana siellä mutta en keksi niille mitään käyttöä. Ideoita?  :buck2:

Sitten soittimesta on tehtaan jäljilta Sub-ulostulo kytketty ja menee kaapelikorua taaksepäin mutten tiedä minne. Toista päätä en löytänyt, enkä subbaria.  :idiot2:
Hajosi muuten apparin puoleinen oven rajoitin nyt...  :'(

https://www.dropbox.com/s/76vom682vz0oxrn/DSC_0936.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/76vom682vz0oxrn/DSC_0936.JPG?dl=0)

vahvari
https://www.dropbox.com/s/c744yqdfepkzht5/DSC_0924.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/c744yqdfepkzht5/DSC_0924.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/rwzyeobio9ylgpt/DSC_0934.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/rwzyeobio9ylgpt/DSC_0934.JPG?dl=0)

piuhoja?
https://www.dropbox.com/s/vdl2ms2818amjhz/DSC_0923.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/vdl2ms2818amjhz/DSC_0923.JPG?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/dur6r6911e66rpq/DSC_0925.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/dur6r6911e66rpq/DSC_0925.JPG?dl=0)
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus--> täys harrastepeli
Kirjoitti: AnteroV70 - 18.07.2015, 15:41:54
Nonniin, ei käy emännälle autoksi työmatkoihin. Kulutus yli 10l/100km

Siis tästä tulee harrasteauto. Tarkoittaen lievää viriä turbon, suuttimien yms. Osalta.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin nykyinen kone kestäneen sen 250-300 ilman veivien vaihtoa? Männät kai 400hp?
 300 riittää alkutavoitteeksi kunnes vehje antautuu.  ;D

Eli ostelemaan osia: joko T5 pannu tai R tai sitten tähän runkoon pakosarjaa, ahdinta, dp, suuttimet, putkistoa.

Tuleeko tämän ikäisen nelikon muutoskatsastuksessa ongelmia jos koneen vaitaa t5 malliin? Eikös nelikkoa käsitellä eri autona kuin etuvetoista?

Pitääkö muuten paikkansa että 350hp on maksimi tälle voimansiirrolle?



Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: Sharedoc - 15.12.2015, 21:03:09
Etanolikäyttöisenä kulkisi vähän halvemmalla?
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 17.12.2015, 15:10:48
Kulkisi varmaan. Aika vähälle jäänyt käyttö vielä kun jäi ns. kolmos autoksi.
Vieläkään en ole saanut aikaiseksi tehdä autolle mitään. Uudet renkaat pistin myös talvivanteisiin.

Harkitsin jo myyntiäkin mutta eipä sitäkään ole tullut tehtyä. Katsellaan mitä tästä tulee. Vkl laittaa taas käyntiin ja vähän rinkiä tuolla
Otsikko: Vs: V70 2.5T AWD kunnostus
Kirjoitti: AnteroV70 - 31.01.2016, 02:13:08
Nonniin leimattu (yritetty), apparin puoleinen pallonivel väljä, valokuvio huonot ajovaloissa ja toinen sumari osoittaa taivaalle, toinen maahan.
Käsijarrukahva nousee liian ylös.


Hain uudet umpiot motonetistä, valotehoa aivan todellapaljon enemmän kuin vanhoissa umpioissa. Ei juurikaan hajontaa valokeilassa eli hyvä ostos.

TRW:n tukivarsikin tuli hommattua ja asennettua.

Toista sumaria ei voi säätää, säätö rikottu ja liimattu.

Käsijarrut säädetty ja samalla jarrut herkistetty takaa. Käsijarru laahaa kun säädin liian hilkulle. Ei kampea vielä käsin pyöritettäessä mutta kuumenee ajaessa. Täytyy löysätä päivällä. Tai leiman jälkeen niin saa vetää reippaammin irti. Ei kelvannut vaikka käkkäri piti kolmannella napsulla rinteessä, nousee liian herkästi ylös että katsuri saa tappiin.

Kaivelin lampunpesimet esiin ja avasin moottorin ja korjasin. Pyyhkijän varret ja sulat tilasin Skandixilta ja ne ovat tulossa.

Ja tietty vaihtokone kilkkeineen hommauksesta. Kaupoista on sovittu ja vkl varmaan noutamaan R-konetta hilppeineen.
Siitä sitten rakennetaan tähän parempi mylly.

Auto huutaa maalia, kesällä hiekkapuhallus takakaariin, helmojen päätyyn, etusiipiin yms. Sitten ruiskulla maalia. Laitetaan kuntoon taasen. Paremmat maalit, Upol 7 varmaan edelleen pohjalle mutta hiekkapuhalluksen jälkeen ja pintaan kunnon automaalit eikä paukkupulloa.