Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renek - 02.11.2014, 12:20:01
-
Eli lämmitys laitteen kennon vaihto taitaa laajeta nyt myös putkien vaihtoon. Nyt tarvisin ohjeita kojelaudan purkamiseen. Mittaristo radio, ilmastoinninyksikkö ja hansikaslokero on jo pois. Mitähän seuraavaksi pitäsi alkaa tekemään ja missä järjestyksessä? Ohjeita tarvisin :-[
-
Olisiko tuosta pätkästä apua:
http://www.youtube.com/watch?v=EgW0hY9UL78
-
Kyllähän tuosta jeesiä on! vielä pari pulttia ja sitten sais nostaa lintu(koje)laudan ulos autosta ja jatkaa kaivautumista kohti lämppärin kennoa ja putkia.
-
Älyttömän nopee näissä on purkaa toi kojelauta, kun vertaa muutamaan muuhun automalliin.
lämppärin kennonhan kyllä vaihtelee ilman sen purkua, mutta noista putkista en tosiaan tiedä.
-
Älyttömän nopee näissä on purkaa toi kojelauta, kun vertaa muutamaan muuhun automalliin.
lämppärin kennonhan kyllä vaihtelee ilman sen purkua, mutta noista putkista en tosiaan tiedä.
Joo kyllähän tuo kohtuu rivakkaan on purkaantunut, vaikken oo kun tunnin pari ehtoossa kerinny keskittymään. Tämä homma eteni ihan niinkuin hommilla on tapana, että vaihdan kennon o-renkaat, vaihda kenno, vaihda putket... ja sitä rataa :D
Onkohan tuohon puhelinsarjan(joka on kojelaudan oikeassa kyljessä ikäänkuin pelkääjän jalkatilan reunassa) syvennykseen/reikiin olemassa jotain peitelevy systeemiä? Tällä hetkellä siitä roikkuu johto ja rumat reijät jäänyt, varsinainen puhelinteline on edellisen omistajan toimesta sosialisoitu.
(https://lh5.googleusercontent.com/-GJQXEGOHk20/VFeV8aDCyYI/AAAAAAAACpQ/-iTS5e0kWus/w1153-h865-no/WP_001909.jpg)
Tuossa näkyy paremmin paikka, mikä lie hollantilainen asennustapa.
-
Nonniin pultit (reunoilta, mittariston takaa, keskeltä(myös pelkääjän bägin)) olisi auki ja lauta liikkuu kovin lupaavasti. Keskeltä tuulilasin läheltä sen sijaan ei hievahdakkaan, onko siellä vielä jotain kiinnityksiä? Entä ne pitkulan malliset kovaäänisen suojat mitenhän mahtaa irrota, vai onko edes tarvetta irroittaa? Nyt oltaisiin niin lähellä, mutta niin niin kaukana että hyvät vinkit olisivat tarpeen! ???
-
Ton keskikaijutin ritilän takana on jemmapultti, joka on sivuttain kuljettajan puolelle päin kiinnitettynä. Kuulostas vähän, että se on viellä kiinni.
-
Irti on, vain vieläkin on niin kovaa kiinni etteilähtenyt kaipa se täytyy sitten vain ottaa oikeasti kiinni ja vetää ?
-
Kolme kojelautaa olen irrottanut tänävuonna ja tänään otan neljännen irti. Eipä niistä mitään ole tarvinnut määräänsä enempää vetää..
-
Nonniin lähtihän se! a-pilarin muoveihin se kiinni otti, nyt sen sain poiis eli pääsee siis purkamaan lisää jahka joskus pääsisi kennoon ja putkiin asti :D
-
Anteeks tyhmä kysymys, mutta mikä niissä metalliputkissa voi olla vikana? Kennon saa pois kojelautaa irroittamatta samoin putkiin saa helposti vaihdettua O-renkaat. Tuossa yhtä irtonaista lämppäriä vilkaisin ja siinä ainakin ne putket menevät koko vehkeen ulkopuolella ja ovat yhdellä nippusiteellä kiinni. Olisin sitä mieltä että nekin saisi helposti pois.
Edit: ihan kokonaan se on irti kun kaikki kiinnitysruuvit on auki. Ei pitäis mitään voimaa tarvita.
-
Putkissa on vikana ihan oma moka. Vaihdoin o-renkaat ja alempaa putkea ilmeisesti kohtelin turhan raa'alla voimalla kun ei paikalleen mennyt, pää oli kennon reijässä olevaan ohjuriin ottanut kiinni ja vääntynyt ja lohjennut ja sitä rataa. Eli kannattaa sitä voimankäyttöä harkita useempaan otteeseen :nohnoh toisaalta kennokin oli selvästi vaihtokunnossa kun sen lovestansa ulos nyppäsin.
-
Sattuuko nortti tai joku muu ketä näiden kanssa on enemmän pelannut keksimään millainen lukitus systeemi putkien päässä on (konetilan puolella) itse aikani vääntelin ja kääntelin, mutta totesin paremmaksi tulla kysymään ennenkuin rikon lisää ::)
-
Onko se liitos tuollainen?
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/Selection_086.png)
Päällipuolen kiekkoa kierretään vasemmalle noin 15 astetta mitä se kiertyy ja vedetään "Töpseli" irti.
Toisenlaisiakin on mutta siinä on sama idea. Jossain on rautalanka mikä vedetään sivuun.
-
Onahn se tuollainen! Tuhannesti kiitoksia täytyypä mennä koittamaan jahka saisi kohta alkaa kasaamaan :)
-
eipä taas(kaan) mennyt niinkuin elokuvissa :D Tämä nyt tosin oli jo arvattavissakin eli putket ei mahdu tulemaan tarpeeksi taaksepäin jotta tulisivat tulipellin läpiviennistä ohjaamon puolelle. Ei kai se kummene kun alkaa taas vääntämään pulttia auki päin jotta pääsisi kaivautumaan riittävän syvälle! Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-xwoZo4KEbmk/VGIWUJFcOWI/AAAAAAAACp0/zUb8No2SpOk/w649-h865-no/IMG_20141111_153322.jpg)
-
Päivitystä asiaan! Eli posti on kantanut erinäistä osaa viimepäivien aikana. Uusi alkuperäisen valmistajan eli Behrin kennon tuli tilattua, kun ei sitten montaa kymppiä jäänyt eroa motonet mallin kennon joten en kahta kertaa miettinyt. Samalla vaihdoin kitisevän puhaltimen uuteen sekä raitisilmasuodattimen. Mitenhän ne putket saisi takaisin sinne kennoon kun ei suosiolla mee vieläkään? :-\
(https://lh6.googleusercontent.com/-JrPQMDcWHRA/VHCfEegtLwI/AAAAAAAACqE/uPYJS6qVq6c/w649-h865-no/IMG_20141122_150423.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-yUl4NckJIyQ/VHCfPEog31I/AAAAAAAACqU/aEFkO9rwP7k/w1153-h865-no/IMG_20141122_150410.jpg)
Eli vaihdettiin vähän ennaltaehkäisevästi se kennokin kun kerran alettiin purkamaan.
-
Nyt on kympin verran tullut ajeltua ja toistaiseksi ainakin toimii :P Auton lämpeäminen on ihan täysin eri luokkaa mitä se oli ennen kennon vaihtamista joten hukkaan ei työ menny! :)