Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AndyLine - 02.11.2014, 20:40:52
-
Tervehdys uudelta foorumilaiselta!
Mistäköhän mahtaa johtua umpion lasin himmentymä lasin (muovin)sisäpuolella? Näkyy tuossa kuvassa "banaanin" muotoisena "pilvenä". Kuvio on kummassakin umpiossa xenon-polttimon kohdalla. Samentumat näkyvät vain kun valot ovat päällä.
Mietin tuossa kun pitää vaihtaa toinen äärivalo, joka ilmeisesti vaatii umpion irrotuksen, että jos samalla koittaisi jollain nukkaamattomalla kangastupolla + neoamiseptilla pyyhkäistä..?
Edit: auto on siis S60 2008 D5
https://docs.google.com/file/d/0B_ELiELSxNanbzk5SXp1Rmw3VWM/edit?usp=docslist_api
-
Tarkotatko sitä keltasta äärivaloa? Sen saa vaihdettua ilman umpion irrotusta. Siinä oli vaan semmonen juttu, että ainakin allekirjotuksen autossa polttimon pidin aukes toiselta puolelta vääränkätisesti. Olisko ollu niin että kumpikin puoli aukeaa yläreunaa kääntämällä ohjaamoon päin. Umpion irrotuksen joudut siinä tapauksessa tekemään jos joku on sen äärivalon muovipidikkeen poikkasut vääntämällä siitä väärään suuntaan. Samentumista en osaa muuta sanoa kun, että itellä on ihan samanlaiset...
-
Ahaa. Pitääpä tutkia tarkemmin sitä äärivalon vaihtoa. Vida meni muistaakseni suoraan umpion irrotukseen...
-
Mun veikkaus tuosta sameudesta on tasaisesti harmaantunut pinta ja kirkas vakokuvio vaan näkyy noin.
Täällä on muutamassa artikkelissa kuvattu muovipinnan hionta ja kiillotus tai vaihtoehtoisesti myös vesihionta ja lakkapinta. Itse suosin pinnan karhennusta esim 800 vesihiomapaperilla ja sitten sumutus 2K akryylilakalla (normaalia autoissa käytettävää lakkaa). Todennäköisesti valaiaimesta tulee kuin uusi.
-
Mun veikkaus tuosta sameudesta on tasaisesti harmaantunut pinta ja kirkas vakokuvio vaan näkyy noin.
Täällä on muutamassa artikkelissa kuvattu muovipinnan hionta ja kiillotus tai vaihtoehtoisesti myös vesihionta ja lakkapinta. Itse suosin pinnan karhennusta esim 800 vesihiomapaperilla ja sitten sumutus 2K akryylilakalla (normaalia autoissa käytettävää lakkaa). Todennäköisesti valaiaimesta tulee kuin uusi.
Itsellä oli kuvan kaltainen sumentuma eikä lähtenyt hiomalla pois. Vedin 400 karkeudesta 2000 asti.
-
Sisäpuolella on mullakin pahat sumentumat. :-\
Ulkopuoli hiottu viimeksi noin kuukausi sitten.
-
Luulen kanssa että sumentuma on sisäpuolella, pitkään ajattelin että se ksenonvalon "polttama" jälki muoviin, mutta tosissaan valokuviossa näkyvä harmaantuminen on fiksumman kuuloinen ajatus. Ja ei siis poistunut minultakaan, kun hion ja lakkasin ulkopuolelta valot.
-
Sumentuma on ehdottomasti sisäpuolella.
Pitääpä testata 10w led taskulampulla tuijaamalla polttimon vaihdon yhteydessä, ilmestyykö pilvi muuallekin. Toisaalta pitkien H9 polttimossakin on aika reilusti lumeneita, eikä niiden kohdalla pilveä näy..
Tulis nyt vaan ne uudet tuikut. Tilasin saksasta Philipsin +50% D2R (85126XV) -polttimot. Saa nähdä paheneeko pilvi entisestään.
-
Samanlaista sumentumaa täälläkin ja siis sisäpuolella. Tuo saattaisi olla vain umpion lasiin kertynyttä likaa (vrt. ikkunat tupakoidussa autossa) joka sitten korostuu kirkkaan xenonin kanssa, mutta putsaaminen onkin toinen juttu. Umpio pitäisi tietysti ensin repiä irti, ja lasit ovat ainakin vanhemmissa malleissa liimattu jollain sikakitin tapaisella kiinni. Tiedä sitten onko liimattu näissä uudemmissa.
-
Onko kellään tiedossa, että valoja olisi hylätty katsastuksessa tuon vuoksi? Eihän näissä terveitä lamppuja juuri kellään ole :o
-
Onko kellään tiedossa, että valoja olisi hylätty katsastuksessa tuon vuoksi? Eihän näissä terveitä lamppuja juuri kellään ole :o
Itsellä ei ole tietoa, ainoastaan pelkkää mutua... mutta tuo samentuma on ainakin itsellä lähinnä kosmeettinen haitta, omassa autossa se on vain toisessa valossa ja valokuvioissa/kirkkaudessa ei ole minkäänlaista eroa. Tuskin haittaa katsastuksessa mitään niin kauan kun ei valokuviota pahemmin riko.
-
Itsellä ei ole tietoa, ainoastaan pelkkää mutua... mutta tuo samentuma on ainakin itsellä lähinnä kosmeettinen haitta, omassa autossa se on vain toisessa valossa ja valokuvioissa/kirkkaudessa ei ole minkäänlaista eroa. Tuskin haittaa katsastuksessa mitään niin kauan kun ei valokuviota pahemmin riko.
En itse olisi kovin huolissani pienestä sumentumasta. Katsokaapa parkkipaikoilla minkä kuntoisia laseja on esim. Väyrys-mersuissa. Toki ne ovat rihlatuilla umpioilla halogen-valoja, joiden arvosteluperusteet voivat poiketa merkittävästi xenon-umpioista, mutta siltikään en yöuniani menettäisi pikku sumentumista. Sumeat umpiot taisivat olla katsastuksessa hylkäysperuste tai mielenkiinnon kohde vain silloin "vanhaan hyvään" aikaan, jolloin katsastusmies oli jumalasta seuraava ylöspäin.
-
En ole menettänyt yöuniani :D Kuten sanoin, kosmeettinen haitta. Ja sitäkin sen verran vähän, että tuskin tulee tehtyä valoille purkuoperaatiota.