Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 02.11.2014, 20:41:03
-
Eli otsikon mukaisesta autosta mennyt pyyhkimet jumiin, kun kädellä vääntää pyyhkijää niin saa aikas lujaa vääntää että liikkuu ja kauhea vinkuna lähtee. Joskus kesällä alkanut pyyhimet takkuamaan eli ovat liikkuneet hitaammin ja vähän nykien. Nyt eilen tämä vaan lisääntyi ja lopulta ei jaksanut enää liikkua lainkaan vaan piti kädellä avittaa että palasivat takaisin alkuasentoon. Nyt ovat siis niin jumissa ettei moottori jaksa liikuttaa niitä lainkaan. Tuo vivusto on aika hankalassa paikassa kun katsoin matkustajan jalkatilasta kojelaudan alle. Oikeanpuoleisen pyyhkijän mekanismi näkyy osittain mutta ei pääse kyllä operoimaan suoraan sieltä. Miten tätä pitäisi lähteä selvittämään, nuo mekanismit varmaan pitäisi saada näkyviin? Pitääkö kojelauta purkaa pois tieltä ja jos pitää, niin mistä kaikkialta on kiinni? Kiitos jos joku viitsii vähän auttaa tämän kanssa :)
-
Ei tarvitse irroittaa vivustoa kokonaan herkistelyä varten. Moottorista kannattaa ottaa irti jotta pääsee liikuttelemaan, peltiklipsulla kiinni.
Ota pyyhkijän varret, suojakumit ja kiinnityssokat irti. Sen jälkeen akselien pitäisi liukua holkeissa aivan kevyesti ylös alas suunnassa. Minulla vaati crc:tä ja vasaraa aikalailla ennenkuin liikahti. Kun sain liikkumaan kevyesti voitelulla ja liikuttelulla, laitoin vaseliinia väliin ja takaisin kasaan. Johan alkoi vesi lentämään pyyhkijöistä.
Mutta jos ei auta ja haluat koko vivuston ulos, ei tarvitse ottaa kojelautaa irti. En muista olenko ottanut kuskinpuolen vivuston jalkatilan vai mittariston kautta irti mutta onnistuu.
Tältä näytti ennen putsausta:
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva495.jpg) (http://s163.photobucket.com/user/huikkoster/media/Volvo%20245/Kuva495.jpg.html)
Edit: Sen verran että minun kokemukset rajoittuu 1990 vuosimalliin. En tiedä onko -83 samanlainen
-
Minkähän takia pyyhkijän akseliin ei ole porattu jo tehtaalla rasvareikää, ja laitettu nippaa? Missään merkissä.
Pyyhkijöiden jämähtäminen taitaa olla tyyppivika. Pahin näkemäni tapaus oli sellainen, että akseli ja holkki olivat niin yhtä puuta, että niitä ei saatu särkemättä irti toisistaan, ja silti pieni pala holkista jäi akseliin kiinni niin lujasti, että lähti vain hiomalla. Liian hyvin yhteensopivat materiaalit. Pari kuukautta aiemmin pyyhkijät toimivat normaalisti, sitten alkoivat hidastua, ja vähän myöhemmin polttivat sulakkeen.
-
No sinällään kun ottaa huomioon että nää on tehty 20-30v sitten ja nyt vasta painitaan ongelman kanssa niin ihan asiallinen kestoikä :D.
Ongelmahan noissa on noi kumit. Ne kovettuu ja kuluu väljiksi, jopa halkeilee. Sitten alkaa vesi pääsemään akselille ja hapettuu kiinni.
-
Moottorin olen ottanut jo irti. Pitänee koittaa kuskinpuoleista pyyhkijää säätää kun olen mittariston ottanut irti kun jalkatilasta ei ainakaan pääse käsiksi, siinä on peltiä välissä.
-
Otin pyyhkijöiden varsien päältä suojukset pois ja matkustajan puoleisen pyyhijän holkin ympärillä on ruostetta yläosassa eli tämä puoli varmaan on jumissa. Kuskin puolella ei ollut lainkaan ruostetta ja akseli liikkuu nätisti ylös ja alas. Tämä matkustajan puoleinen ei taas liiku pystysuunnassa yhtään. Onko mitään ideoita miten saisi liikkeelle? Laitoin jo crctä väliin mutta ei ainakaan vielä lähtenyt mihinkään. Onko mahdollista irrottaa koko systeemi matkustajan jalkatilan kautta?
-
Saa purettua, se on vaijereilla kiinni kuskinpuoleen.
-
Jos ei ole pahasti päässyt hapettumaan, lähtee liikkeelle CRC:llä ja lievällä voimankäytöllä. Sitten kun lähtee liikkeelle, pitää nivelen laakeria "pestä" CRC:llä niin kauan, että ei tule ihan mustaa ulos. Lopuksi jotain niin jäykkää voiteluainetta, että pysyy laakerissa. Würthin Synteettinen voiteluaine (WS 3000 tms.), spray-vaseliini tai perämoottoriöljy. Voitelu pitää toistaa silloin tällöin, koska tiiviste on pilalla. Laakeri saattaa käsittelyssä väljistyä. Kolina pitää vaan kestää.
Kestovoidellun laakerin materiaali hapettuu, kun voiteluaine poistuu huokoisesta laakerimetallista. Happi vaatii oman tilansa, ja materiaali turpoaa.
-
Juuri noin itse toteutin :)
-
Otin tuon mekanismin ulos mutta ei siitä enää saanut peliä millään. Oli niin jumissa ettei meinannut liikkua millään ja lopulta näytin lekaa vielä ihan reilusti jos olisi viimeisenä vaihtoehtona kunnon voimalla irronnut mutta sitten halkesi jo tuo runko. Eli jostain purkaamolta seuraavaksi tuota mekanismia metsästämään. Onko tietoa mistä porin suunnalta voisi löytyä? Aika jännästi oli tämä puoli mennyt täysin jumiin mutta toisessa ei ollut lainkaan ruostetta ja liikkui sormilla akselin päästä pyörittämällä kevyesti
-
Markkinapaikalle ilmoitusta vaan, onhan noita purkuautoja. Muutama on tullut vastaan, joissa toinen puoli on täysin jumissa ja toinen puoli toimii nätisti. Oisko suojahattu haljennut jossain vaiheessa ja päässyt kosteus enemmän väliin.
-
Ovatko vasen ja oikea nivel samanlaisia, eli vaihtokelpoisia keskenään?
-
Ovatko vasen ja oikea nivel samanlaisia, eli vaihtokelpoisia keskenään?
Ei taida olla, kun oikeanpuoleisesta lähtee vielä se varsi vesemmalle, mutta vasemmanpuoleisesta ei.
-
Viestin aloittajalle ei tästä ole hyötyä mutta tässä oma tapaus. Sain omasta herkisteltyämatkustajan puoleisen akselin oheisen linkin mukaisten vinkkien perusteella http://cleanflametrap.com/wiper.html.
Otin moottorin käyttövarren irti kojelaudan alta kun olin irrottanut hansikaslokeron, vivustoa en ottanut muuten irti autosta. Sitten vain akselin päästä muovisen suojakupin jäänteet pois. Lukkorengas, jota en meinannut tunnistaan ruosteen alta, varren päästä pois ja ohut kärkisellä ruuvimeisselillä tiivisterengas pois. Sitten CRC:tä ja pitkä M8? mutteri varren päähän johon sai pultin lukitsemaan akselin, jotta mutteria pystyi liikuttaman 13 mm avaimella, lisäksi varovaista naputtelua vasaralla akselin päähän, jotta akselin sai irtoamaan. Pyyhkimen varen kanssa en tajunnut kokeilla olisiko riittänyt herkistelyyn jolloin mutteriviritystä ei olisi tarvinnut tehdä, tosin mutterin kanssa ainakin akselin boorit säästyivät. Lisäksi M8 mutteri esti akselin putomisen vivustosta, jotta ei tarvitse mekanismin vaijereita viritellä kojelaudan sisällä.