Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rahtijaska - 03.11.2014, 21:39:07
-
Hei arvon voorumilaiset! Eli tuli tossa pari kk takaperin hommattua 760 v6 padalla. Ja oon ollu tyytyväinen oon tyytyväinen hankintaan. Tosin tämä kyseinen malli on aika tuntematon mulle. Mutta halusin ja ostin.
Oon myös uusi täälläkin joten pahoittelut jos ei mennyt tämä ensimmäinen raapustus oikeaan osoitteeseen! Mutta muutama kysymys paremmin tietäville. Yhtenä aamuna kun aloin herättelee volvoa tulille,niin eipä inahtanutkaan. Eli startti ei pyörittänyt ollenkaan. Tosin solenoidi naksahti. No koitin toisella akulla mikä takuulla pelaa. Eikä nytkään mitää eloa. Autoon on vaihdettu virtalukon pohja,tosin en tiedä että milloin. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa pohjan alle vuosi sitten. Ja löysin vanhan pohjan peräkontista. No hetken ränkkäsin virtalukkoa avoimella ja käytin vaihdekeppiä p asennossa pari kertaa. Ja starttasin ja johan läks kun palmun alta! Ja nyt on taas pelannut pari päivää normaalisti. Ja ei oo tehnyt tätä ennen kun on mulla ollut. Itse startissa tuskin mitään vikaa on. Koska starttaa todella iloisesti muuten. Näissähän startti on aika ilkeessä paikassa. Täytyy tarkistaa startille menevät johdot kun pääsen montulle. Että olisko ideoita mistä ongelma vois johtua? Ja jos startin joutuu vaihtamaan niin onko pakko nostaa koko mylly pois? Oon kuullut että jotkut on on ottanut ensin laturin pois tieltä ja sitten startin? Ja mistähän voisi johtua kun on muutaman kerran motarilla kaikki valot kirkastunut pariksi sekunniksi ja sitten palannut normaaliksi?täytyy tarkistaa laturin remmin kireys kun kylmänä välillä vähän ujeltaa.
Kiitos avuista jo etukäteen! Vaikka näitä vanhoja volvoa on ollut jo aika monta niin tämä malli on kyllä aika tuntematon. Eli apuja varmasti tarvitaan jatkossakin! Niin ja auto on 88 vuosimallia.
-
Nii että ei startannu vaihde päällä tai N asennolla.
-
Vikahan ikäänkuin löytyi jo.
Jos kepin renkkaaminen sai startin toimimaan, on vika pnp-kytkimessä.
-
missä suunnalla pnp kytkin siaitsee?ajattelin vaan jos se käy useammin kettuilemaan. starttasin p asennossa ja kun ei inahtanutkaan käytin kepin kaikkien vaihteiden kautta takaisin p asennolle. en tajunnut koittaa n asennossa. mutta pari päivää on lähtenyt kun palmun alta,ei mitään ongelmaa. tiedä sitten oireeleeko virtalukon pohja vai pnp kytkin... ja mites se startin vaihtaminen jos tarvii joskus vaihtaa? mootori pois? ei kai sentään? ;D kiitokset avuista,seurataan tilannetta!
-
Vikahan ikäänkuin löytyi jo.
Jos kepin renkkaaminen sai startin toimimaan, on vika pnp-kytkimessä.
PAITSI että jos solenoidi naksahteli niin silloinhan ei vika ole asentotunnistimessa eli PNP-switchissä :)
-
Näin mikäli se naksahtelu oli startin solenoidi eikä vaan joku muu rele.
Jos solenoidi naksasi niin pitää tarkistaa akun ja startin johdot. Vähänkin löysällä tai likaisia niin ei lähde startti pyörimään.
-
Täytyy käydä läpi startille menevät johdot kun pääsee halille.
Ja nyt kun muistelen niin vanhalla akulla kun teki tämän tän ainoan kerran niin ihan kun naksaus olisi kuulunut sisältä jostain lämppärin nappuloiden kohdalta? Tosiaan nyt on pelannut kun unelma! Mutta mistäs se valojen hetkellinen kirkastuminen voisi johtua? Siis kun ajaa motarilla niin on tehnyt pari kertaa näin parin sekunnin ajan. Täytyy kiristää laturin remmi kun kylmänä vähän vinkuu hetken. Vähän selvennystä että kun valot kirkastuu niin tuntuu ihan kun moottori vähän jarruttaisi ja kun valot palaavat normaaliksi niin jarrutus loppuu. Ihan kuin olisi ylimääräinen jalka jarulla :D kiitos taas kerran vastauksista!
-
Kertomasi perusteella siellä on ollu reilumpaa latausta jos kone hyytyy ja valot kirkastuu. Eihän ilmastointi ollut päällä. Se jarruttaa iha kohtuullisesti isolla vaihteella ainakin.
-
Mikäli startin solenoidista kuului naksahdus vika on startissa.
Valojen kirkastuminen voi johtua jännitteensäätimestä.
-
Mikäli startin solenoidista kuului naksahdus vika on startissa.
Mahdollista mutta ei välttämättä ::)
-
Mahdollista mutta ei välttämättä ::)
joopajoo..
Samaa voi sanoa virtalukon pohjasta ja johtoviasta.
Kahdesti vaihdettu startti tuon naksumisen takia ja vika oli siinä. ::)
-
Ilmastointi ei ollu päällä. Eikä kyllä muutenkaan pelaa. Muuten miksi aina välillä se ilmastoinnin napin valo vilkuttaa sinnistä valoa? Eipä oo mun autoissa ollu näitä herrojen herkkuja toinen auto missä on ilmastointi :D onko kenelläkään tietoa onko saatavilla tähän 760 v6 suomenkielistä korjaus kirjaa?
-
Täytyy tutkia lisää tätä valojen kirkastumista. Tekee tätä harvoin ja satunnaisesti. Kiitän ja kumarran taas avuista ja vinkeistä! Voi olla että tulee kyselyä vielä usein ja hölmöjäkin kysymyksiä
-
Ilmastointi ei ollu päällä. Eikä kyllä muutenkaan pelaa. Muuten miksi aina välillä se ilmastoinnin napin valo vilkuttaa sinnistä valoa? Eipä oo mun autoissa ollu näitä herrojen herkkuja toinen auto missä on ilmastointi :D onko kenelläkään tietoa onko saatavilla tähän 760 v6 suomenkielistä korjaus kirjaa?
Vilkuttelu kertoo viasta, ECC vikakoodien luku on mahdollista mutta juur tällä kohtaa mulla on ne ohjeet hukassa...
-
Ilmastointi ei ollu päällä. Eikä kyllä muutenkaan pelaa. Eipä oo mun autoissa ollu näitä herrojen herkkuja toinen auto missä on ilmastointi :D
Sullahan on sitten yhtä hyvä varustetaso kun mun suoralla kutosella olevassa V90:ssä.
Senkään ilmastointi ei toimi :D
-
onko kenelläkään tietoa onko saatavilla tähän 760 v6 suomenkielistä korjaus kirjaa?
Raavas mieshän ei kirjoja lue ja eipä tuohon toisaalta härmänmurteella opusta olekaan. Toisaalta eihän tuo ratkaisevalla tavalla perusseiskasatkusta poikkeakaan muuten kuin motöörin osalta ja siitä asiaa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16635.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16635.0)
-
Paitsi kojelaudan, lämmityslaitteen, taka-akselin ja sen moottorin osalta. Aika vähän on apua 740 korjauskirjasta...
-
Mahtaako tuo startata muussa kuin P-asennossa ja jarrua polkemalla?
-
Mahtaako tuo startata muussa kuin P-asennossa ja jarrua polkemalla?
Ei se ole jarrusta kiinnostunut. P ja N mahdollisia starttausasentoja.
Jos vaihdekepin nitkuttelu auttaa starttaamiseen, niin PNP se on mikä kiukuttelee. Saattaa olla liukupinnoissa niin paljon ylimenovastusta ettei startin solenoidi jaksa vetää kunnolla. Siihen auttaa startin reletys, tein itse näin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6387.msg129636#msg129636
PNP sijaitsee vaihdekepin tyvessä auton sisällä, keskikonsoli pois niin löytyy. Uusi voi olla kallis ja korjaaminen ei välttämättä auta. Tuo startin reletys on helppo ja halpa apu.
-
Paitsi kojelaudan, lämmityslaitteen, taka-akselin ja sen moottorin osalta. Aika vähän on apua 740 korjauskirjasta...
No sen mielipiteen jätin kertomatta kun kysyjä kirjan olemassaoloa kysyi, että ei sillä seiskasatasen Haynes-aapisellakaan mitään tee. Tai en ainakaan minä ole siitä paljoakaan tukea ja vahvistusta raplaamiselleni saanut kuluneen 13-vuoden aikana. Brickboardista se isoin apu on ollut. Ja jos minulta kysytään niin 740 farkku ja V90 ovat kuin kaksi marjaa paitsi että karvalakkimallin seiskasatasesta tykkään paljon enemmän. Tai sitten en ole vielä ehtinyt V90:iin lyhyen suhteen eli 7 vuoden aikana ensinkään rakastua ;)