Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: artturi - 15.05.2011, 11:59:09
-
- saakohan noihin volvon koukkuihin sitä avainta viel siniseltä... avain on hukassa ja ei pysty nyt ottaa sitä nuppia pois... onkohan näissä kaikissa koukuissa oma avain vai käyköhän sama???
-
- saakohan noihin volvon koukkuihin sitä avainta viel siniseltä... avain on hukassa ja ei pysty nyt ottaa sitä nuppia pois... onkohan näissä kaikissa koukuissa oma avain vai käyköhän sama???
Saa niitä, kun vaan otat siitä koukun kilvestä kaikki tiedot, niin osaavat tilata oikean avaimen :)
Helppoahan se on irroittaakkin ilman avainta, jos samanlainen kun itellä.
Koukun autonpuolella on muovinen suojus, jonka alapuolella neljä torxia, ne auki, ja muovisuoja pois ( lukkopesä on tuossa muovissa kiinni ) joten tämän jälkeen saat vivusta vääntämällä koukun pois.
Sen jälkeen muovista lukkopesä pois, ja muovi takaisin paikoilleen,,,,,nyt se on ilman avainta, mutta toimii täydellisesti.
-
Saa niitä, kun vaan otat siitä koukun kilvestä kaikki tiedot, niin osaavat tilata oikean avaimen :)
Helppoahan se on irroittaakkin ilman avainta, jos samanlainen kun itellä.
Koukun autonpuolella on muovinen suojus, jonka alapuolella neljä torxia, ne auki, ja muovisuoja pois ( lukkopesä on tuossa muovissa kiinni ) joten tämän jälkeen saat vivusta vääntämällä koukun pois.
Sen jälkeen muovista lukkopesä pois, ja muovi takaisin paikoilleen,,,,,nyt se on ilman avainta, mutta toimii täydellisesti.
- oletko tilannu avainta? soitin tänään paikalliselle siniselle ja siellä oli epäilys, jotta ei saisi avainta... lukkoa saa ostettua erikseen... tässä mallissa ei ole sitä mainitsemaasi purettavaa muoviosaa...on vm- 97 V70...
-
- oletko tilannu avainta? soitin tänään paikalliselle siniselle ja siellä oli epäilys, jotta ei saisi avainta... lukkoa saa ostettua erikseen... tässä mallissa ei ole sitä mainitsemaasi purettavaa muoviosaa...on vm- 97 V70...
Joo, periaatteessa avainta ei varmaan saa erikseen ( mullekkin tuli koko lukko avaimineen ) mutta tuossa omassa mallissa olis voinut jättää tilaamatta, koska lukkopesä on tuossa muovissa kiinni, ja sai purettua pois ( se kun ei estä muuta kun vivun vääntämisen ) eli koukun varastamisen.
Mites tossa omassasi se lukko vaihdetaan, jos sitä ei saa pois ? 8)
-
Joo, periaatteessa avainta ei varmaan saa erikseen ( mullekkin tuli koko lukko avaimineen ) mutta tuossa omassa mallissa olis voinut jättää tilaamatta, koska lukkopesä on tuossa muovissa kiinni, ja sai purettua pois ( se kun ei estä muuta kun vivun vääntämisen ) eli koukun varastamisen.
Mites tossa omassasi se lukko vaihdetaan, jos sitä ei saa pois ? 8)
- niin tähän ei ilmeisesti pysty vaihtaa/purkaa sitä lukkoa... volvolla sanovat jotta löytyy 2 eri mallia sitä lukkoa...
-
Sopivan kattava tuo otsikointi, niin jatkan turinaa tähän perään.
Omassa V70 (mk1) Volvossa on tuollainen alkuperäinen irroitettava koukku. Lienee lepäillyt paikoillaan vähintäänkin riittävän pitkään, joten irroittaminen ei ole ihan niin näppärää kuin sitä toivoisi. Asiaa ei helpota yhtään, ettei itsellä ole minkäänlaista tietoa koukun mekanismeista.
Olisiko jollain näpsäkkää tietoa siitä, että miten tuollaisen koukun tulisi irrota? Hitusen turhauttavaa ruikkia öljyä jokaiseen koloon, kun ei tiedä että mihin suuntaan sen koukun tulisi siinä irroitus vaiheessa kääntyillä. Uskaltaisi antaa enemmän voimaa nupikalle, kun teoria olisi riittävissä määrin tiedossa. Koukussa avainpesä osoittaa taaksepäin, oikealla puolella on jonkin sortin lukitusvipu ja siinä onkin kaikki mitä koukusta tiedän. Muuten ollaankin täysin hakoteillä.
Koitin googlella löytää koukulle ohjekirjaa ja monen monituista hakusanaa tällekin foorumille testailin, mutta ei sitten millään löydy jelppiä. :)
-
Sopivan kattava tuo otsikointi, niin jatkan turinaa tähän perään.
Omassa V70 (mk1) Volvossa on tuollainen alkuperäinen irroitettava koukku. Lienee lepäillyt paikoillaan vähintäänkin riittävän pitkään, joten irroittaminen ei ole ihan niin näppärää kuin sitä toivoisi. Asiaa ei helpota yhtään, ettei itsellä ole minkäänlaista tietoa koukun mekanismeista.
Olisiko jollain näpsäkkää tietoa siitä, että miten tuollaisen koukun tulisi irrota? Hitusen turhauttavaa ruikkia öljyä jokaiseen koloon, kun ei tiedä että mihin suuntaan sen koukun tulisi siinä irroitus vaiheessa kääntyillä. Uskaltaisi antaa enemmän voimaa nupikalle, kun teoria olisi riittävissä määrin tiedossa. Koukussa avainpesä osoittaa taaksepäin, oikealla puolella on jonkin sortin lukitusvipu ja siinä onkin kaikki mitä koukusta tiedän. Muuten ollaankin täysin hakoteillä.
Koitin googlella löytää koukulle ohjekirjaa ja monen monituista hakusanaa tällekin foorumille testailin, mutta ei sitten millään löydy jelppiä. :)
Moi
- Niin jossain mallissa on oltava myös tuo oma avain.. Löytyy semmoseen tuommonen paperinen opus.. Itselläni on tullut vastaan muutama aika jumissa oleva tapaus... Joutunut käyttää apuna vasaraa..
(http://i1263.photobucket.com/albums/ii635/artturi1/osia%20ym%20muuta/SDC11254.jpg)
(http://i1263.photobucket.com/albums/ii635/artturi1/osia%20ym%20muuta/SDC11256.jpg)
-
1.Avain kiinni lukkopesään ja käännä avainta. 2 väännä vipu alas 3. vedä koukku irti.. Jos koukku ei lähde käsipelillä niin vasara ja puun pätkä ja alat liikutteleen vähän sivulle ja ulos päin autosta.
-
Eli koukun tulisi irrota tuota lukon avaamisen ja vivun kääntämisen jälkeen ihan suoraan taaksepäin, ilman että koukkua tarvitsisi käännellä akselinsa ympäri mihinkään suuntaan? :) Täytynee antaa lisää öljyjä ja kokeilla hieman vasara tekniikoita. Aikaisemmin ei ole uskaltanut voimaa siihen yhtään antaa, kun tuo toimintamekanismi on tosiaan ollut hitusen hukassa.
Isot kiitokset. :)
-
Saattaa olla ihan kiinni asti sitte, mutta malttia ja maltilla voimaa ni eiköhän se sieltä sit. Mullaki ollu parissa autossa irrotettava koukku, kummastaki yritin irrottaa mut yhtä puuta ne oli. Oli sit aina koukku paikallaan. :D
-
Saattaa olla ihan kiinni asti sitte, mutta malttia ja maltilla voimaa ni eiköhän se sieltä sit. Mullaki ollu parissa autossa irrotettava koukku, kummastaki yritin irrottaa mut yhtä puuta ne oli. Oli sit aina koukku paikallaan. :D
Ei mullakaan asian kassa sen kummemmin olisi hoppu, mutta muutamat ovat sanoneet, ettei katsastuksessa saa olla irroitettava koukku kiinni? Voi kuulemma tulla sanomista. :)
-
Ei mullakaan asian kassa sen kummemmin olisi hoppu, mutta muutamat ovat sanoneet, ettei katsastuksessa saa olla irroitettava koukku kiinni? Voi kuulemma tulla sanomista. :)
En kyllä usko että sanomista tulee, ei tule yhtäkkiä mieleen yhtään syytä miksei sais olla paikallaan. hurmos varmaa osaa kertoa, kysypä siltä.
-
Jotkut ovat väittäneet että katsastuksessa inssin niin vaatiessa irrotettavan koukun tulisi olla irrotettavissa. Haluaisin kyllä itsekin nähdä sen pykälän joka tämän määrää..
-
Jotkut ovat väittäneet että katsastuksessa inssin niin vaatiessa irrotettavan koukun tulisi olla irrotettavissa. Haluaisin kyllä itsekin nähdä sen pykälän joka tämän määrää..
Tuohan tavallaan voiskin pitää paikkansa mutta se kuulostaa oudolta ettei sais olla paikallaan. Mulla on nuo irrotettavat koukut ollu aina paikallaan eikä oo kyllä koskaan kyselleet että irtooko. Tuskin olis irronnu :D
-
Tässä varmaan tarkoitetaan samaa asiaa eri tavalla ilmaistuna.. (ei saisi olla kiinni / pitäisi olla irrotettavissa)
Teoriassa onhan mahdollista että irrotettavan koukun mekanismi on kakkendaalina ja se on pelkän ruosteen voimalla paikallaan..
-
Tässä varmaan tarkoitetaan samaa asiaa eri tavalla ilmaistuna.. (ei saisi olla kiinni / pitäisi olla irrotettavissa)
Teoriassa onhan mahdollista että irrotettavan koukun mekanismi on kakkendaalina ja se on pelkän ruosteen voimalla paikallaan..
Samaan asiaan johtaa, mutta V70R oli huolissaan että se koukku tarvis saada irti ennen leimaa. Koukun kanssa leimalle vaan ja ihmettelee sit jos ne jostain syystä alkaa huolia siitä.
-
Niin en tiedä jotta koskeeko tuota koukkua se asia jotta autossa olevat lisälaitteet pitää toimii. Eli jos koukku on mallia irroitettava niin se pitää toimii. Samoin jos autoon on asennettu lisävalot niin ne pitää toimii... Itse vaan en ole törmännyt tuohon jotta olisi leimalla testattu tuota koukun toimivuutta...
-
Samaan asiaan johtaa, mutta V70R oli huolissaan että se koukku tarvis saada irti ennen leimaa. Koukun kanssa leimalle vaan ja ihmettelee sit jos ne jostain syystä alkaa huolia siitä.
Juu tällainen oli huolena. :) Todennäköisesti jää paikalleen, ellei se tuossa pienen temppuilun tuloksena ala irtoilemaan. Mikäli se sitten jostain syystä katsastusmiestä haittaa, niin täytynee murehtia asiaa vasta sitten.
-
Niin en tiedä jotta koskeeko tuota koukkua se asia jotta autossa olevat lisälaitteet pitää toimii. Eli jos koukku on mallia irroitettava niin se pitää toimii. Samoin jos autoon on asennettu lisävalot niin ne pitää toimii... Itse vaan en ole törmännyt tuohon jotta olisi leimalla testattu tuota koukun toimivuutta...
Luultavasti juuri tästä kyse, mutta liekö tuota jaksavat valvoa kun kiinteää koukkuakin on olemassa.
-
Onko käsitystä saako jostain vetokoukkua Volvo V70R AWD 1998 ja BSR:n tupla putkisto?
Alkuperäistä irrotettavaa ei saa enää Volvolta, eivät toimita.
Tarvikeliike myy Kahan edustamaa Brick merkkistä kiinteää koukkua, mutta se ei erittele AWD mallia mitenkään. Sama koukku näyttää käyvän myös 2WD malliin. Epäilyttää että juuri siinä on virhe, sillä miksi aikaisemmin olisi AWD malliin ollut omansa, jos etuvetoisenkin käy ?
Oman lisänsä soppaan tuo BSR:n putkisto. BSR:n sivulla sanotaan ettei sen kanssa käy "Monoflex-tyyppinen" irrotettava koukku.
Tarkoittaneeko kaikkia koukkuja vai tuota Monoflex-merkkistä ?
USA:sta saa helposti irrotettavan koukun kunhan ottaa mallin jossa eEI OLE valmiiksi vetokuulaa (tuumanen 2" ja meillä on 50mm ). Se ei ole edes kallis $145 Summitilla, mutta tuleehan siihen tietty rahti, tulli ja ALV:t päälle. Kaverin kontissahan tuo tulisi sopivasti kevääksi...toisaalta haluaisin sen nyt syksyllä. Tuo koukku olisi aika kätevä, kun siihen voi vaihtaa vetopäitä mielensä mukaan, koska kiinnitys on jenkkien 4-profiili. Se että sopiiko tuokaan putkiston kanssa on arvoitus.
http://www.summitracing.com/parts/cht-122113/applications/year/1998/make/volvo/model/v70/submodel/awd
Jos jollain on ylimääräsenä kunnossa oleva AWD:n koukku, niin voisin olla kiinnostunut.
Harrastaminen on sitten hienoa, kun yksinkertaisinkaan asia ei onnistu tässä EU-Suomi-takapajulassa >:(