Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: oobee - 08.11.2014, 10:18:09
-
Auto on 945 b230ft -98 ja on ruvennut tiputtaa vettä(?) ja öljyä.
Ensinnäkin tuo vesivuoto, tiputtaa todennäköisesti yhdestä letkusta mikä menee tuohon öljyfiltterin jalkaan. Joku jäähdytys kierto? Otin letkun irti niin tuli ihan vettä sieltä, eikös tämä ole ihan jäähdytysnestettä? Muutenki oli jäähyneste vähissä niin lisäsin punaista kun sattu olemaan, pitäisi varmaan ajaa uudet nesteet järjestelmään kunhan saa fiksattua vuodon.
Kuvassa osoitettu punaisella toi vuotava letku. Öljyä on siinä ympäristössä ollut vähän kans ja mietin että mistä hitosta se tulee, mikä tuo vihreella osotettu putki on, voiko siitä vuotaa? Lohkon ja turbon välillä menee.
(https://lh3.googleusercontent.com/-cfWbOmq5Gvw/VF3MOlHfyfI/AAAAAAAAAEs/X2PzjHSbejA/w503-h894-no/2014-11-07%2B20.01.40.jpg)
Etupäästä ruvennut vuotamaan öljyä, aika selkeesti tulee jakopään kohdilta kun muovikotelon ympäristö öljyinen, ilmeisesti jokin stefa. Otin öjlykorkin pois niin puhaltaa kevyesti kun kädellä kokeilee. Huohotinletkun irrotin, se sihti on jo poistettu ja letku ihan auki mitä nyt pientä kökköä oli reunoilla. Voisko huohotin olla tukossa kun nyt jostai näköjään tekee painetta ja aiheuttaa tollasta vuotoa?
edit: eipä ne nuolet nyt tullu tuohon kuvaan, mutta toi etummainen kostea letku siis vuotaa vettä, ja ylös menevä putki on toinen mitä ihmettelin.
-
Vaihdoin kanssa justiinsa nuo kaksi letkunpätkää. Sinisellä taisi olla jotain 15€ kpl. (kai siihen jotkin muutkin käy) . Turbolta tulevan putken alapään litteä o-rengas todennäköisesti vuotaa ja samalla kannattaa vaihtaa yläpäänkin tiiviste. Ei taida noita saada muuta kuin siniseltä? Öljypohjantiivistekin mulla taitaa vuotaa, saa katsoa vaikuttiko mitään kun kiristelin. Tuota ei taida saada vaihdettua ellei konetta saa ylöspäin? ja pitääkö peräti automaattilaatikkokin ensin irrottaa?
Etupäässä kampiakselin etustefa vuotaa (todennäköisesti) ja samalla vaihtaa sen toisenkin, apuakselin stefan. Myös koko valukuoren otin irti kun sen ja koneen välinen tiivistekin oli entinen.Nuo stefat saa juuri helpoiten vaihdettua kun tuo kuori on irti. Tuo liitospinta, jossa yhdistyy öljypohjan etureuna ja tuo valukuori on mun mielestä sen mukaisesti tehty, että vuotoa voi syntyä mistä vaan tuolla alueella. Laitoin tiivisteiden lisäksi silikonit, saa nähdä vaikuttiko mitään.
-
Ja jos se öljyvuoto on yläpäässä niin syypää on venttiilikopantiiviste tai nokka-akselin stefa. Molemmat kannattaa hommata kunnolliset, eivät maksa mansikoita siniselläkään mutta tarvittaessa laadukas tarvike käy myös. Venttiilikopan tiivisteeseen pieni tippa silikonia nokka-akselin pukkien muodostamiin kulmiin.
Jos kone on ajettu paljon, voi nokka-akselin stefa olla kalvanut itselleen uraa. Tällöin uusikaan stefa ei pidä. Stefan voi kuitenkin jättää ulommas kuin alunperin, jos ei välitä vaihtaa akselia.
-
Täytyykin sitten käydä sinisellä tiiviste ja letkuostoksilla ja lähteä siitä katsomaan miten vaikuttaa.