Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: artzi2 - 08.11.2014, 10:59:19
-
Hep!
Tapaus: Jäätymis oireet jo -10 asteen pakkasessa. Tein ohivuotomittauksen ja viidenteen suuttimeen nousi "ruskehtavaa" dieseliä, muissa oli kirkasta. Ohessa kuvat suutimesta. Mitä teen? >:(
(http://i59.tinypic.com/343isue.jpg)
(http://i62.tinypic.com/qx4ad2.jpg)
-
Taitaa suutin vuotaa palotilaan. Käytännössä tarkoittaa että kannattaa pikaisesti vaihtaa ehjä suutin. Uusi tai käytetty. Samalla sitten uusi asennus/tiivistesarja
-
Tein ohivuotomittauksen ja viidenteen suuttimeen nousi "ruskehtavaa" dieseliä, muissa oli kirkasta. Ohessa kuvat suutimesta.
Mitenkäs tuo on ymmärrettävissä. Oliko polttoaine muka jotenkin eriväristä tuossa viidennessä vai eikö muihin noussut ollenkaan ja vain tuohon viidenteen nousi.
-
Tuota paluuvuodon värjääntymistä on käsitelty ainakin vähäsen myös aikaisemmin. Silloin arveltiin että palotilaan vuotava suutin tai muuten vakavasti rikkoontunut suutin voi värjätä paluuvuodon. Kuitenkin esim minulla ja ainakin yhdellä toisella foorumilaisella dieselin värjääntyminen luultavammin johtui suuttimen paluuvuodon liitoksen ympärillä olleesta pintaruosteesta. Tämä pinta ruoste pääsi huuhtoutumaan paluuvuototestin mukaan (ei siis normaalisti menisi paluuvuodon mukana, koska tiivisteen toisella puolella).
Minulla uusintatesti kirkasti dieselin, ensimmäinen oli sameaa.
Aluksi epäilin että minullakin vuotaa suutin palotilaan, mutta oletan nyt ettei näin ole ja jatkan ajoa kuulostellen. Suuttimia en ole siis katsonut että mitä kärjistä näkyisin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg933655#msg933655 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg933655#msg933655) Tuossa on hieman käsitelty aihetta. Muistaakseni siinä ketjussa oli aikasemminkin hyvä kuva sameasta paluuvuodosta.
-
Kyllä se oli ihan eri väristä mitä muista tuli. Laitoin suuttimen takaisin ja tein ohivuotomittauksen uudestaan niin nyt oli saman väristä mitä muissakin oli.
Mutta nyt kun kolmos vaihteella kiihdyttää reippaasti niin on todella nykivää menoa ja sitten tulee "Huolla heti" lukemaan ajotietokoneeseen.
Piru mitä tuolle pitäs tehdä... tankista asti ruveta penkomaan missä on tukos?
-
Vaihda polttoainesuodatin, mielellään alkuperäiseen Volvolaiseen.
-
Tai Mann.
-
Pitääpä huomena käydä ostamassa ja kokeilla...
-
Minulla oli samaa S60 D5 2002 vuosia sitten. Syksyn ekat kylmät ilmat ja kolmosella kiihdyttäminen aiheutti linkutusmoden. Siihen auttoi polttoainesuodattimen vaihto.
-
Minulla oli samaa S60 D5 2002 vuosia sitten. Syksyn ekat kylmät ilmat ja kolmosella kiihdyttäminen aiheutti linkutusmoden. Siihen auttoi polttoainesuodattimen vaihto.
Noin kolme viikkoa sitten vaihdoin suodattimen. Vein auton äsken korjaamolle... Huomena katsoo vikakoodit ja kokeilee sen suodattimen vaihdon.
-
Jees suodattimen vaihtoi niin alko pelaamaan :)