Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: blackmoor - 16.05.2011, 08:35:18

Otsikko: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 16.05.2011, 08:35:18
Tänään aamulla syttyi palaan. Ei lähtenyt pois vaikka sammutti. Ajelinpa sitten töihin. pelaa kylllä normaalisti. Tarviiko edes välittää, koska kyseessä kiiseli?  Hehku vain irti :) ?
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: TapioR - 16.05.2011, 08:49:07
Tietääkseni viestittää viasta moottorin ohjausjärjestelmässä eikä vain lambdaviasta. Vikakoodit lukuun.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 16.05.2011, 09:39:36
Mulla on tuo elm piirinen obd - usb molikka. vol fcr ei sitä tunnu löytävän, voikohan jonnalin muulla softalla lukia nuo koodit? Ei prkl kyllä haluta wetterille viiä, käy sen verran tässä talousjamassa kukkarolle...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: Taavi.H - 16.05.2011, 11:59:26
VOL-FCR:llä kyllä pääsee tämän laitoksen vikakoodeihin käsiksi. Palikka pitää toki olla sopiva.

Myös monet yleiskorjaamot, joissa on Autocomin testeri, pääsevät käsiksi tuohon MSA 15.7 ecuun. Arvatenkin useimmilla Boschin testereilläkin pääsee?
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 16.05.2011, 13:04:44
Mulla on dealextremestä hommattu ( täällä oli jossain linkki siihen että pitäisi olla hyvä) 15 ekun obd2 to usb adapteri. Vol fcr ei sitä ymmärrä ollenkaan, menee jumiin sen kanssa. muita softia kokeilin, niin ne ei löydä autosta mitään vikaa, mutta ei mitään tietojakaan. OBD2Spy esim löysi auton, mutta ei paljoa siitä muuta kertonu...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: Taavi.H - 16.05.2011, 13:19:01
Voin olla väärässäkin, mutta tietääkseni ELM-piirillä olevat usb-obd -adapterit eivät toimi vol-fcr:n kanssa.

samat piuhat kun toimii vanhan vag-comin kanssa pitäisi toimia ok myös vol-fcr:n kanssa. sarjaporttiset (rs232) toimii varmemmin.

Mutta kympillä tai kahdella varmaan saat jossain yleiskorjaamossa luetettua noi koodit.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 17.05.2011, 08:49:06
Elekmalta uus johto tilattu oli tarjouksessa. Tulee varmaan tänään ku eilen oli lähtenyt.


Mutta ennenkuin se tulee, voin jo oireita tänne laittaa. Eli tyhjäkäynniltä kun painaa kaasua kunnolla jopa pohjaan, ei ensin ota kiekkoja eikä vihellys ala. tulee viiveellä kieroksia, yhtäkkiäö nappaa sitten niitä kunnolla ja vihellys alkaa.

Eli voisiko nyt olla EGR tukossa/hukkaportti juminu? Voivatko aiheuttaa tuon valon palamisen?

Ja toinen, Missä tuossa se hukkaportti on? Paljon olen juttua aiheesta lukenut, mutta täytyy sanoa että kädetön olen sen asian suhteen. Haynesin kirjaki (eng kielinen) ei käsittele dieseli konetta joten sekään ei auta. Tarkoitus olisi huomen illalla kun tallille pääsee, ottaa imusarja ja egr auki, ja putsata ja katsoa tuo turbon hukkaportti.

Jos noitten tekoon saisi jonkinlaiset ohjeet (kuvatkin olisivat erittäin tervetulleita) Niin pääsisi hommassa eteenpäin :)
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 17.05.2011, 18:46:52
Noniin. VAG-KKL kaapeli saatu, ja vol fcr ohjelmaa tässä ajelen. Valittin eka MSA 15.7. Luin DTC:T. tällasta:

EFI-121 Mass air flow (MAF) sensor signal     

Automaagi lootasta:

AT-121 Shift Solenoid S1, Short Circuit to ground           
AT-411 Control Module EEPROM fault                         
Unknown DTC FF

ABS:

ABS-443 Pump Motor Electrical or Mechanical fault               

No tässäpä näitä. Tosin abs vika ei ollu yllätys, eihän ne oo pelannu kuitenkaan.

Tuo automaagilootan kolme vikaa ihmetyttää, ku ei oo vilkuttanu kuiten sitä nuolivaloa. Ja se kuitenki pelaa ku laittaa pienempää pykälää silmään (siis nuoli lamppu). JA vaihtaa tosi nätisti ylös ja alas.

Tuo maf, eikös se oo vissin vähän niinku kirosana. Selviääkö ilman kallista remonttia siitä? Mikä voisi olla se vika siellä?

No joka tapauksessa kuittasin kaikki pois ja käyn koeajolla, kattoa jos tuo valo vielä syttyypi.

Edit: Ajossa käyty, ei syttynyt lamppu enää. luin koodit uudestaan, ainoastaan tuo abs jääpi, sitä ei vissin edes saa kuitattua.

Joten kannattaako tähän asiaan enempää tuhlata aikaa, odottelee, jos alkaa uudestaan palaan, vai voisiko tuota maffia vilkasta? Tuota absia vois kattoa jos sen saisi korjattua, tuo vissin tarkoittaa että pumppu on sökö, tuo koodi?
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 19.05.2011, 01:23:58
Noniin, aamulla oli taas keltainen lamppu vihreällä kolmiolla syttynyt.

Lueskelin koodit ku pääsin töistä. laatikko ei ollut ilmoittanut enää mitään, eli niistä lienee ei enää harmia. Mutta tuo maffi edelleen kummittelee...

Löysin yhden paikan mistä tuon sais 90 ekulla kotiovelle. Kannattaisiko tilata vai kokeilla sitä konstia että liitin irti maffilta ja pumpulta ja molempiin crc:tä ja ronklata kiinni/irti, niinkuin jossain toisella foorumilla ehotettiin?

Samalla jo kattois tuon abs:n tuo vikahan ei vissin tarkoita sitä että joku renkaan anturi ois rikki vaan että jossain on huono liitos/boksi irti ja uudet tinaukset?
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: ESE - 19.05.2011, 07:06:14
eli lootassa solenoidi sökö, ilmamassamittari rikki ( testaa siten et auto käyntiin ja kaapeli irti, jos ei vaikutusta kieroksiin niin hajalla ), ABSin boksi kummittelee eli boksi irti, sahaus, tinaukset uusiks ja liimaus/kasaus ja takas paikalleen...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirj
Kirjoitti: Taavi.H - 19.05.2011, 09:01:53
Minulla olisi myös toimiva absin boksi myynnissä, voi sitten rauhassa purkaa ja tinailla vanhan boksin jos haluaa. ... *vink*

Privalla lisää.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 19.05.2011, 10:12:46
Lainaus
eli lootassa solenoidi sökö, ilmamassamittari rikki ( testaa siten et auto käyntiin ja kaapeli irti, jos ei vaikutusta kieroksiin niin hajalla ), ABSin boksi kummittelee eli boksi irti, sahaus, tinaukset uusiks ja liimaus/kasaus ja takas paikalleen...

tuo solenoidi, ei ole tullut uudestaan samaa vikakoodia. Jos se on sökö, miten sen pitäisi vaikuttaa? Laatikko vaihtaa ihan normaalisti ylös ja alas...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 19.05.2011, 23:12:36
Taitaa sittenkin ollakosketushäiriöstä kyse. vikavalo sammu tänään eikä tullu takas koko päivänä. täällä on satanu koko päivän. pitää vkl putsata maffin ja pumpun liitin.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 20.05.2011, 22:56:12
Joopa joo. kävin tänään kyselemääsä ko. ilmamassamittarin hintaa. 500-800 ekua. meinas vähän sylettää.

tällanen numero on laitteessa: 0 281 002 074

Oisko vihjettä mistä sais halavalla?
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: OssiKaba - 20.05.2011, 23:17:10
Joopa joo. kävin tänään kyselemääsä ko. ilmamassamittarin hintaa. 500-800 ekua. meinas vähän sylettää.

tällanen numero on laitteessa: 0 281 002 074

Oisko vihjettä mistä sais halavalla?

Itse hain boschin alkuperäisosan mötönetistä hintaan 244e allekirjoituksen autoon. Toimii moitteetta.
En tiedä osanumeroa, käviskö sama tuohon sunkin autoon?

Edit: näkyy olevan TDI:hin eri IMM. Halvempi. 135e. Tuossa: http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat;jsessionid=9308C90ADE2AB96D36259CC689C9F403
Eri osanumero kylläkin. Onkohan merkitystä...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 20.05.2011, 23:49:34
Yks varaosamyyjä just lähetti postia suora lainaus:

"Jos todella laatassa lukoo tuo boshin numero niin, se on 2,5tdi Audin massa mittari
0281002074     ILMAMASSAMITTARI AUDI 2,5TDI
 
 Mikähän viritys mahtaa olla, ei ihme jos ei löydy mistään."

Eli nyt voisiko joku jolla on 97 tdi volvo pliis kattoa onko sama numerosarja? Vai onko tuohon joku seppä laittanu erin kuin siihen kuuluu...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: (Miksu) - 21.05.2011, 08:17:48
Yks varaosamyyjä just lähetti postia suora lainaus:

"Jos todella laatassa lukoo tuo boshin numero niin, se on 2,5tdi Audin massa mittari
0281002074     ILMAMASSAMITTARI AUDI 2,5TDI
 
 Mikähän viritys mahtaa olla, ei ihme jos ei löydy mistään."

Eli nyt voisiko joku jolla on 97 tdi volvo pliis kattoa onko sama numerosarja? Vai onko tuohon joku seppä laittanu erin kuin siihen kuuluu...

Tuskin se mikään viritys on..
Se mittari on bosch:n valmistama ja se 2.5tdi moottori on audin tai vw:n tekele ja käytetään näissä samoissa autoissa.
Tietenkin varaosakirjallisuus löytää bosch:n numerolla soveltuvuuden audiinkin, koska sitä tosiaan myös käytetään siinä tämän saman moottorin yhteydessä, soveltuvuus on myös volkkariin, koska samaa moottoria käytetään siinäkin.
Eli volvon käyttämä 2.5tdi ei ole volvon kone vaan vag-konsernin tuote.

Tuolla numerolla saa googlella vastauksia pilvin pimein, liitti hakuun numeron eteen sitten audi, vw tai volvo..
Niin, kyseessä on muuten moottorinohjausjärjestelmä MSA15.7 ja kyseinen komponentti on ilmamäärämittari, itse tapaan mieltää ilmamassamittarin aina lanka- tai filmi toimiseksi, määrämittari taasen tuo läpällä varustettu.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirj
Kirjoitti: Taavi.H - 21.05.2011, 12:05:11
Minulta saisi muutamalla kympillä purkuosana tuon IMM:n jos kokeilla haluaa. Tosin ei tuo uusikaan pahan hintainen ole...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 21.05.2011, 18:59:58
Niinpä, ihmetytti hieman tuo myyjän vastaus. Ei tosin hintaal aittanut tuohon. laitoin sille vastaukseen kuvia tuosta vekottimesta jahintapyynnön, ei oo vielä kuulunut.

Tosin kun käytin tuota liitintä pari kertaa irti ja puhalsin putaaksi, nyt on menny 2 päivää ilman vika ilmoitusta!?!
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: Nahkahansikas - 30.06.2011, 21:49:45
Noniin. VAG-KKL kaapeli saatu, ja vol fcr ohjelmaa tässä ajelen.

Moi

Mikä versio sulla on  tuosta vol-fcrstä? Pystytkö lukemaan ilmastoinnin vikakoodeja tuolla vag-kkl kaapelilla ja vol-fcr-ohjelmalla?

Kiitti.
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: blackmoor - 06.07.2011, 13:43:56
Ei oo ilmastointia...
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: haloka - 14.07.2011, 13:56:23
Joopa joo. kävin tänään kyselemääsä ko. ilmamassamittarin hintaa. 500-800 ekua. meinas vähän sylettää.

tällanen numero on laitteessa: 0 281 002 074

Oisko vihjettä mistä sais halavalla?

Katoppa tuolata sitä

http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-s-v70-i-97-00/uudet-osat/sahkoosat/anturit-ja-tunnistimet/ilmamassamittari-bensa-ja-tdi-0280218108.html (http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-s-v70-i-97-00/uudet-osat/sahkoosat/anturit-ja-tunnistimet/ilmamassamittari-bensa-ja-tdi-0280218108.html)
Otsikko: Vs: 850 -97 TDI Mittariston keltainen valo jossa vihreä kolmio jossa lambda kirjain.
Kirjoitti: Taavi.H - 14.07.2011, 13:59:12
Katoppa tuolata sitä

http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-s-v70-i-97-00/uudet-osat/sahkoosat/anturit-ja-tunnistimet/ilmamassamittari-bensa-ja-tdi-0280218108.html (http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-s-v70-i-97-00/uudet-osat/sahkoosat/anturit-ja-tunnistimet/ilmamassamittari-bensa-ja-tdi-0280218108.html)

Olisikohan tuo kuitenkin väärä osa? minusta tuo on uudemman koneversion ja MSA 15.8 ecun kanssa käytettävä lankamallinen ilmaMASSAmittari, kun taas 850:ssä (ja myös ensimmäisissä S/V70 malleissa) käytetään vanhempaa konetta ja MSA 15.7 ohjausta. Tällöin osakin on läppämallinen ilmaMÄÄRÄmittari.

Oikaiskaa toki, jos tuo linkitetty osa onkin läppämallinen.