Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Pas(i)kiainen - 09.11.2014, 13:37:50

Otsikko: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 09.11.2014, 13:37:50
Eli kävin katsomassa yhtä 244, ja kaupat sovittiin, haen ensi perjantaina jos ei mene sitä ennen kaupaksi.

Onks vuoden '80 laitteessa liimalasi? Jostain tulee vettä sisään, koska a-pilarissa oleva sulakerasia hapettunut ja aiheuttaa välillä käyntihäriötä.

Tekniikkana b23e. Sopiiko sytkäosat muista volvoista? Meinasin tehä semmosen kevyen preppauksen eli kun auto on seissyt nii tulpat, venakopan tiippari, koska vuosi, jakajan kannen ja pyörijän. Muuten laite vaikutti asialliselta. Sit koneen tukikumit.

Miten tuossa "ruiskussa" on ryyppy rakennettu? Ei tahtonut pysyä käynnissä kylmänä ja ei kulkenut mihinkään, lämpösenä kulki hyvin.  8)
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: 240 - 09.11.2014, 14:07:47
Mustalla massalla on tuulilasi kiinni. Massa haurastuu vuosien varrella ja lasi saatta olla osittain irti. Autopesulassa vuotokohdat tulevat hyvin esille. Tuossahan tais olla sakarajakaja ja se erillinen syttyboxi vänkärin puolella konehuoneessa. Kylmäkäynnistys suutin löytyy imusarjasta ja tähän liittyvä lämpöaikakytkin löytyy kannen alaosasta imusarjan alta. Lisäilmaluisti lisää kierroksia kylmänä ja bensapaineensäädin säätää seoksen lämpötilan mukaan.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 09.11.2014, 14:27:25
Ovatko kalliita vaihtokohteita ja noitten ihmettelyä, mittailua?

Ja jos tos kerran on "saranajakaja", niin mitä käytännössä tarkottaa? Kärjetönhän se on kuitenkin?
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: 240 - 09.11.2014, 14:55:57
Lisäilmaluisti, bensapaineensäädin yms markkinapaikalta 10-20e kpl. Ei kallista lainkaan. Alfameristä/Vihreä kantisista löytyy sähkökaaviot ja ohjearvot. Kymppisarjan kaasari koneissa oli kärjellinen jakaja, ruiskuissa ja satasarjan koneissa kärjetön sakara/Halljakaja. Alkajaiseksi kanattanee pesasta lisäilmaluista. Saattaa jumittaa.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 09.11.2014, 15:23:35
Ok hyvä homma, pitää ens vklp ihmetellä kuhan saan auton pihaan.

Mites, onks näis kannessa kovat seetit vai joutuuko käyttää lisäainetta?
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: lassii - 10.11.2014, 20:07:28
Toi on E kone joten eikös siinä oo sytkäpääte ihan. Ainakin b19e konees on erillinen sytkäpääte.

Alakertaa ei kannata hukata. Hyvä aihio vaikka mihin tarkotukseen kun into iskee.

Tyypillinen vika on et sulakerasia saa vettä osakseen, siihenkin on kaikkia virityksiä hemmot tehny, jotain lippaa yms mut ehkä fiksuin korjata koko lasi kerralla.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: estate - 10.11.2014, 21:26:14
Kovat seetit on, ei tarvitse lisäaineita. Kylmäkäynnistyssuuttimia jotkut on laittanut toimimaan katkaisijasta, mutta fiksumpi toki kun vaihtaa lämpöanturin niin toimii oikein.

Eikös Hall-jakajan sytkäpääte oo akun vieressä lokasuojassa kiinni? Lisäilmaluistin pystyy kokeilemaan irrallaan kun laittaa toiseen napaan maan ja toiseen tarjoilee virtaa, vena liikkuu asennosta toiseen (jos muistan oikein). Mutta pestä se ensin kannattaa.

Tuulilasin alakulmasta löytyy hyvin todennäköisesti hitsattavaa. Samalla kannattaa kurkata kuskin lattiamaton alle, ja kytkin polkimen alla (lattiamatto ylös ja parilla ruuvilla kiinnioleva pelti irti) olevien releiden kunto kun nekin ovat saattaneet saada vesihoitoa.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 12.11.2014, 20:04:31
Okkei, kiitos näistä!

Ja joo, tod näk hitsattavaa löytyy. Ensi kevään hommia, jos autoon tykästyn niin ettei lähde kiertoon, ja jos sopii omaan raha ja elämäntilanteeseen :) hitsaus ei sinänsä ongelma ole, intin aikana vaan tosi heikosti aikaa...
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 13.11.2014, 23:16:15
Siiiithen. Mites tommosessa glt:ssä, edellinen omistaja höpisi jotain kummia, et hän oli vaihtanut uudet iskarit ja jouset joka kulmaan, ja et siinä olis jotkut hienot racing jouset ja iskarit, et siinä on niinku vaimennin ylösalaisin paksulla varrella tai jotain  :idiot2:

Eli kysymys kuuluu et onks tommosessa glt:ssä sen kummempi alusta kuin vakio 240:ssa tms? Kehtaako laikata jousia, kun on kerran heitetty kierros uusia.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: 240 - 13.11.2014, 23:22:18
GLT:ssä pitäisi löytyä paksut Turbon vakaajat. Edessä olevat ylhäältä paksut iskarit (patruuna ylhäällä) lienevät mallia R-Sport.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 13.11.2014, 23:59:03
Semmoset ne sit varmaan on. Onks takajouset samaa kuin perus 240:ssä? Onks noi etujouset hinnoissaan, saako fiksuja alustasarjoja?

En ehkä viittis niitä etujousia pätkiä jos niissä on ihan rahaa kiinni  :D
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: lassii - 15.11.2014, 10:50:25
motonetistä saa lesjöforssin jouset, madaltaa 20-40mm tai jotain sinne päin, hinta vissii reilun satasen kieppeillä sarja. ite oon ollu tyytyväinen.
Otsikko: Vs: 244 ihmettelyä
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 15.11.2014, 13:42:57
Ok, eli ne sopii noihin glteen iskareihin?

Tein shouruumiin tästä aiheen jos kiinnostaa :)