Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: palonen - 10.11.2014, 22:08:42
-
tässä vaiheessa lienee parempi kysellä ennenkö on toinen poksi ostettu :D
onnistuuko vaihtaa samalla sarjanumerolla oleva CEM toisesta autosta ilman ongelmia ?
autona v70 D5 -03
-
CEM sisältää autokohtaisen ohjelman joten suoraan toisen auton CEM ei toimi autossa.
-
Jos se korvaava cem on suurinpiirtein samanikäisestä niin kyllä sen toimimaan saa. Yksinkertaisimmillaan ajonestoon liittyvän 8-piikkisen muistipiirin vaihtamalla.
-
Kokeilin vuotta uudemmasta muuten samanlaisesta. CEM tosin eri sarjanumerolla.
Muuten tuntui toimivan mutta ei starttaa..
Mikäs se muistipiiri tuolla on ? Tinattu vai painamalla kiinni ?
-
Kokeilin vuotta uudemmasta muuten samanlaisesta. CEM tosin eri sarjanumerolla.
Muuten tuntui toimivan mutta ei starttaa..
Mikäs se muistipiiri tuolla on ? Tinattu vai painamalla kiinni ?
Niin siis starttaa, mutta ei luultavasti käynnisty?
-
ok.. pitääpä katsoa milainen olis vaihtaa.
ei starttaa ollenkaan.
-
2003 vuoden mallista saa sitä 8-jalkaista etsiä. ;D
-
Niin se tuossa vanhemmassa taisi olla.
2003 vuoden mallista saa sitä 8-jalkaista etsiä. ;D
-
Niin se tuossa vanhemmassa taisi olla.
Joo tuli tutkittua vähän ja eihän siellä mitään 8 jalkaista ole :idiot2:
Mitähän tuon kanssa nyt tekis kun se antaa olemattomia herjoja ja uskoisin sen johtuvan CEM:stä kun se on kastunut ? Onko asiantuntiat samaa mieltä, kun
Herjat on ajovalovika,polttimovika useampi ja alhainen akkujännite.
Näiden takia ajovalot kääntyy maata kohden ja ardic ei lähde päälle.
-
Ohjelman vaihtaminen alkuperäisestä purkuosaan on mahdollista (Täytyy vain tietää mitä tekee) ja tätä ehkä lähtisin kokeilemaan koska sinulla on jo toinen CEM. Tämän toimenpiteen voit teettää esim. meillä Sercap.fi
-
(Täytyy vain tietää mitä tekee)
Jep, foorumin idean mukaan juuri sitä tietoa ja taitoa yritetään lukijalle etsiä. Niinpä oikeilla vinkeillä korjaus on edullista tai ihan ilmaista. Eivät nuo purkit sentään ihan tähtitiedettä ole :pomo: .
-
Mitähän tuon kanssa nyt tekis kun se antaa olemattomia herjoja ja uskoisin sen johtuvan CEM:stä kun se on kastunut ? Onko asiantuntiat samaa mieltä, kun
Herjat on ajovalovika,polttimovika useampi ja alhainen akkujännite.
Näiden takia ajovalot kääntyy maata kohden ja ardic ei lähde päälle.
Monta samanaikaista vikaa saattaa johtua vaikkapa yhdestä huonosta maadoituksesta tai katkenneesta vioittuneesta johtonipusta tai kastuneesta liittimestä. Se CEM kestää ihmeen paljon vikatilanteita pysyen ehjänä mutta hajoaa esim. mekaanisesti kolarissa tai sähköisesti pilalle moottorin johtosarjojen palossa.
Tuollaisissa monen vian ilmoituksessa saattaisi kytkentäkaavio auttaa. Siitä saattaisi löytyä niitä virheilmoituksia yhdistävä tekijä kuten esimerkiksi yhteinen maadoituspiste.
Koodien lukeminen Vidalla tai BSR-lukijalla myös auttaa kun saadaan tarkempaa diagnoosia.
-
Monta samanaikaista vikaa saattaa johtua vaikkapa yhdestä huonosta maadoituksesta tai katkenneesta vioittuneesta johtonipusta tai kastuneesta liittimestä. Se CEM kestää ihmeen paljon vikatilanteita pysyen ehjänä mutta hajoaa esim. mekaanisesti kolarissa tai sähköisesti pilalle moottorin johtosarjojen palossa.
Tuollaisissa monen vian ilmoituksessa saattaisi kytkentäkaavio auttaa. Siitä saattaisi löytyä niitä virheilmoituksia yhdistävä tekijä kuten esimerkiksi yhteinen maadoituspiste.
Koodien lukeminen Vidalla tai BSR-lukijalla myös auttaa kun saadaan tarkempaa diagnoosia.
kiitos paljon tähän mennessä saaduista tiedoista -H-
vaikka tämä nyt menee vähän OT:ksti niin valotan vähän tapahtunutta lyhyesti.
ostin auton AVK:lta vajaa vuosi sitten (uponnut makeaan veteen ainakin penkin istuin osaan asti ) ja tuolloin autoon ei tullut virtoja ollenkaan. mikään muu ei toiminut kuin kattovalot !
purin auton sisustan täysin ja kuivasin mahdollisimman hyvin.
myös ohjainlaitteet avattu,putsattu ja kuivattu, sekä tsiljoona vikakoodia nollattu. tämän jälkeen autossa alkoi toimia liki kaikki (paitsi nämä edellä mainitut herjat jäi ja niistä johtuvat vika tilat).
nyt autolla ajettu 20000km tämän jälkeen ilman suurempia ongelmia. haluaisin vaan saada nuo herjat pois.
perus boschin vikakoodinlukija ei löydä muuta kuin can väylä katkos/yhteysvirhe jossain. missä ? myös ajonestosta oli kesällä useampi vikakoodi jäänyt muistiin.(jos auto on ovet auki parkissa niin vilkut alkaa vilkkua ja hälyyttää 5-10min päästä) nämä viat antaa nollata.
tarvii siis käydä vielä lukemassa vikakoodeja Vidalla tai BSR-lukijalla. jonkinmoiset kytkentäkaaviot minulta löytyykin jo.
maadoituspisteitä olen myös putsaillut ja mitannut jännitteitä ympäri autoa, mutta jännite eroja ei ainakaan vielä ole löytynyt.
kaikki mahdolliset vinkit ja vikapaikat olisi enemmän kuin tervetulleita :hello:
-
Todii nyt on tutkittu vidalla tuota. Niin uskomatonta kun se onkin niin ainut pysyvä vika on ulkopeilin signaali puuttuu (peilit tosin toimii). Valojen tasonsäädin ei ensin onnistunu kalibroida,mutta sekin kunnossa nyt.
Herjat vaan on ajotietokoneessa edelleen eli tilanne ei muuttunu mihinkään suuntaan :idiot2:
Nyt kaivataan hyviä ideoita :P
-
Tarkista, ettei Ardikin ohjain ole kastunut. Yhdessä autossa oli mitä ihmeellisimpiä vikoja, kun ohjain oli täynnä vettä. Toinen tarkistuspiste voisi olla takapenkin molemmin puolin olevat liittimet ja niiden kunto. Noissa menee väylä ja muita johtoja.
-
Tarkista, ettei Ardikin ohjain ole kastunut. Yhdessä autossa oli mitä ihmeellisimpiä vikoja, kun ohjain oli täynnä vettä. Toinen tarkistuspiste voisi olla takapenkin molemmin puolin olevat liittimet ja niiden kunto. Noissa menee väylä ja muita johtoja.
Mikäli tarkoitat ardicin vieressä olevaa poksia niin sitä ei ole avattu. Se on varmasti kastunut kanssa ::)
Lähdin kytkinkaavion mukaan seuraamaan nuita johtoja ja heti konehuoneessa oleva sulakerasia\virranjakolevy on aika rajussa kunnossa sisältä :o vahva veikkaus että siitä löytyi vika,mutta se nähdään kun saan sen putsattua ja kasattua..
Pitää ne takapenkin alla olevat liitokset myös käydä läpi.
-
Jos on noinkin paljon kastunut, niin tavaraa vaihtoon tai jos saa järkevästi korjattua, niin kunnon kontakti-spraylla (esim. KENT Electro Cleaner) on hyvä käydä liitokset läpi.
Yksi paikka on käyttää myös CEM:n liitin irti ja katsoa onko pinnejä hapettunut poikki.
-
Mikäli tarkoitat ardicin vieressä olevaa poksia niin sitä ei ole avattu. Se on varmasti kastunut kanssa ::)
Lähdin kytkinkaavion mukaan seuraamaan nuita johtoja ja heti konehuoneessa oleva sulakerasia\virranjakolevy on aika rajussa kunnossa sisältä :o vahva veikkaus että siitä löytyi vika,mutta se nähdään kun saan sen putsattua ja kasattua..
Pitää ne takapenkin alla olevat liitokset myös käydä läpi.
Kastuneet liittimet ja liitokset tahtovat vasta jälkeenpäin hapettua niin että tekevät kaikenlaista kiusaa. Sulakerasian liitokset ja kontaktit sulakkeiden alta voivat olla hapettuneita. Johtojen liittimien liitososa saattaa olla priima ja kuiva, mutta johtojen puoli voi olla kastunut ja syöpynyt. Eli kaikki pitää käydä läpi. Releetkään eivät ole vesitiiviitä paitsi etteivät kastuttuaan välttämättä enää kuivu. Voi olla että sitä vettä on ollut jonkun boksinkin sisällä. Esim. mainitun ardicin elektroniikka on autossa melko alhaalla ja se on huonosti suojattu kosteudelta.
Maadoituspisteet kannattaa käydä läpi avaamalla ja puhdistamalla. Niinkin yksinkertainen asia kuin akun miinuskaapeli alumiiniin moottorissa/vaihteistossa saattaa olla niin oksidoitunut että aiheuttaa jännitehäviötä. Ei siinä sitten muutaman voltin datayhteydet oikein tahdo toimia. Käynnin kannalta tarpeettomia laitteita voi pitää irroitettuina (esim ardic) ja testailla, muuttuuko ne vikailmoitukset.
Sähkökaaviosta kannattaa etsiä juuri ne kiukuttelevat laitteet eli mistä niitä ilmoituksia tulee. Niistä sitten saattaa löytyä yhteinen tekijä, kuten dataväylä, maadoituspiste tai virta. Myös yksi risa komponentti kiusaa kaikkia saman väylän laitteita.
E: Joissain tilanteissa ei pääse oikein työpalkoille esim syöpynyttä sulakerasiaa ehostettaessa. Esim purkuosana ehjä sulakerasia releineen ja johtosarjoineen on varsin helppo vaihtaa eikä ole hinnaltaankaan paha. Kaupanpäälle saattaisi purkaamosta tai yksityisen purkamasta autosta saada muitakin johtosarjoja senverrankuin viitsii irroitella ;) .
-
Jälleen todella hyviä ja tietäviä vastauksia :)
Nyt olisi konehuoneen sulakerasia putsattu ja mitattu että menee sähkö läpi. Ei vaan vaikuttanut herjoihin..
Vähän jäi häiritsemään kun ajovalon sulakkeella on 0.45v vähemmän virtaa kun akulla, tätä pitää vielä tutkia.
Ardic ohjain irroitettu eikä silläkään vaikutusta..
Nytpä tulee satunnaisesti lähivalo vika joka muuttuu polttimovika useampi.
Sitten kun on parkkien rele irti niin hukkuu ajovalovika ja kun ottaa ajovalonreleen irti niin hukkuu polttimovika useampi, eli nämä menee oman järjen mukaan vähän ristiin :idiot2:
Uusien osien vaihto on tietysti aina helppoa mutta ei niitäkään viitsisi loputtomiin ostella..
Vaihdettuja:xenon polttimot,koko ajovalo vasen,valokatkaisija,vilkun viiksi,akku,ddm,kaikki releet (cem).
-
Tämä lienee nyt siinä pisteessä että uusi CEM vaihdettava tai siis ohjelmoitava tuo toinen jo olemassa oleva ::)
Kaikki mahdolliset liittimet,sulakerasiat ja releet käyty läpi eikä tuo muuksi muutu..
Toisella CEM:llä ei tule nuita herjoja mutta ajoneston takia sitä ei voi käyttää ennen ohjelmointia.
-
Kun hommaa juuri samanlaisen CEMin niin eikö vain muistin vaihtamalla pitäisi taasen auton toimia?
(https://i.ibb.co/yh8zPd8/Inked-Inkeds-l1600-3-LI.jpg) (https://ibb.co/yh8zPd8)
Alkuperäinen CEM
(https://i.ibb.co/9cnVmWz/IMG-4121.jpg) (https://ibb.co/9cnVmWz)
Uusi CEM
(https://i.ibb.co/fkt4s83/IMG-4675.png) (https://ibb.co/fkt4s83)
-
2003 vuoden mallista saa sitä 8-jalkaista etsiä. ;D
Niin se taitaa olla tämä edellisessa kuvassa oleva 44-jalkainen?
No tämähän selviää kun vaihdan muistin niin sittenpähän nähdään miten käy.
-
Mitä tuossa Elektonin kokemuksia Kuopiossa kuullut, niin toisinaan nämä tuntuu onnistuvan ja toisinaan ei. Intelin tekemä flash on aika herkkä lämmölle, että ei kannata liikaa grillata sitä.
Näissä ei ole erillistä EEPROM:ia ajonestoa varten, kuten esim. ECM:ssä tai DEM:issä.
Turvallisinhan tämä olisi tehdä kaapeleita pitkin https://www.youtube.com/watch?v=uUIETPyCdJI.
-
Sellainen vinkki, että 2003-2004 malleissa vika usein siirtyy piirin mukana toiseen yksikköön.
-
Ei ole Intel vaan MT:n muisti.
(https://i.ibb.co/gF9JVqC/IMG-4687.jpg) (https://ibb.co/gF9JVqC)
Käytin jo yhtä CEMiä pajalla ja ei toiminut sillä, oli viallinen.
Sitä on kokeiltu jälkeen päin toisessakin Volvossa eli siinäkin ei ollut toiminut.
Laitettiin alkuperäinen ja kotiin päästyäni sama temput alkoi Volvossa.
Irrotin CEMin ja ainut mitä oli juotettu oli tämä 28F400 muisti.
-
Tänä aamuna irroitin muisti ja kolvasin uuteen CEMiin.
CEMmi takaisin Volvoon ja startista käyntiin.
Hyvin toimii nyt.
Muisti irroitettu
(https://i.ibb.co/XxG5x9P/IMG-4688.jpg) (https://ibb.co/XxG5x9P)
Muisti uudessa CEMissä.
(https://i.ibb.co/WG5ZFkF/IMG-4709.jpg) (https://ibb.co/WG5ZFkF)
best free image uploading site (https://imgbb.com/)
-
Tuon elektroniikan juottamisen kun vielä oppisi, hienoa työtä :)
-
Tänä aamuna irroitin muisti ja kolvasin uuteen CEMiin.
CEMmi takaisin Volvoon ja startista käyntiin.
Hyvin toimii nyt.
Muisti irroitettu
(https://i.ibb.co/XxG5x9P/IMG-4688.jpg) (https://ibb.co/XxG5x9P)
Muisti uudessa CEMissä.
(https://i.ibb.co/WG5ZFkF/IMG-4709.jpg) (https://ibb.co/WG5ZFkF)
best free image uploading site (https://imgbb.com/)
Vika on siis siirretty uuteen yksikköön jälleen kerran. Odotappas, että CEM pääsee lämpenemään pidemmässä ajossa. ;)
Toki voit lämmittää sitä hiustenkuivaajalla, kun auto on tyhjäkäynnillä ja todeta vian siirtymisen nopeammin.
-
Aha. No se on sinun mielipide.
Nyt kun tuli pakkasia niin vika paheni ja Volvo oli täysin mykkä.
Hiuskuvaimella lämmittäessä CEMiä niin virrat tuli Volvoon ja pystyi taasen ajamaan.
Ja kohta mitä lämmitti oli takapuolella mihin tulee johtonippu päälypuolella ruuvilla kiinni noin 15 sek.
Kyllä siinä CEMissä oli joku muu komponentti mikä ei tykännyt kylmästä.
Volvon kun sai käymään niin toimi moitteettomasti ajossa ja kesälläkin ajoin pisimmillään noin 800km. siivun.
Kysyisinkin että miten pitkälle sillä pitää ajaa että vika tulee taasen päälle?
-
Aha. No se on sinun mielipide.
Nyt kun tuli pakkasia niin vika paheni ja Volvo oli täysin mykkä.
Hiuskuvaimella lämmittäessä CEMiä niin virrat tuli Volvoon ja pystyi taasen ajamaan.
Ja kohta mitä lämmitti oli takapuolella mihin tulee johtonippu päälypuolella ruuvilla kiinni noin 15 sek.
Kyllä siinä CEMissä oli joku muu komponentti mikä ei tykännyt kylmästä.
Volvon kun sai käymään niin toimi moitteettomasti ajossa ja kesälläkin ajoin pisimmillään noin 800km. siivun.
Kysyisinkin että miten pitkälle sillä pitää ajaa että vika tulee taasen päälle?
Sanoin siksi, kun 99% niistä joissa on tuo sinun yksikössä oleva Fujitsun flash, on itse muistipiirissä vika. Lukee datan talteen ja tilalle uusi Intelin flash ja alkaa pysymään viat poissa.
-
No onneksi näköjään kuulun siihen onnelliseen 1%:n.
Tarinan opetus.
Jos epäilee tai tietää että on CEM vika, hommaa juuri samanlaisen CEMin ja ottaa alkuperäisestä muistipiirin ja juottaa sen uuteen.
Jos ei osaa kyseistä juttua niin vie vaikka paikalliseen tv-huoltoliikeeseen niin siellä ne osaa kyseisen homman.
Itselläni kyseinen juttu tuli maksamaan kaikkiaan 70€.
Toivottavasti tästä on apua jollekin joka painii kyseisen asian kanssa.
-
Kyllä nyt harmittaa.
(https://i.ibb.co/XYqqj0x/IMG-4721.jpg) (https://ibb.co/XYqqj0x)
-
Mitä kävi?
-
Tuossahan juuri kävi hienosti.
-
O0 Kuntopeli.
-
Yli vuosi on korjauksesta ja mitään ongelmaa ei ole esiintynyt. Volvo on toiminut hienosti.