Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Rokkendaali - 13.11.2014, 17:27:43
-
Olipa kerran tusinaturbovolvo alunperin b200et koneella, josta katkesi pakoventtiili. B200et kone heivattiin keulilta pois ja rakennettiin B230et kone joka on tällä hetkellä konehuoneessansa. Ongelmaksi on koitunut käynnistymisongelmia.
Konsepti muuten sama mutta alakerran koko isompi. Starttipilotilla saatu käymään ja kun saa käymään niin rupeaa käymään suuttimien voimalla, ilman pilottia ei lähde käymään. Koitettu b200et:n vakiosuuttimilla ja toisilla korkeaohmisilla (etuvastukset tällöin ohitettu) mutta sama juttu molemmilla. Kun auton saa käymään (pilotilla) niin käy sen jälkeen todella laihalla, seosmittari näyttää AFR 16-lean, eikä myöskään käy tyhjäkäyntiä. Pystyy kuitenkin käyttämään kaasulla. Jos koittaa ilman pilottia käymään niin saattaa yskäistä kerran ja sen jälkeen pyörii tyhjää. :idiot2:
Apua kaivattaisiin mistä lähteä vikaa etsimään tai mikä olisi mahdollinen häiriö. :hg:
-
Imuvuoto, vedenlämpöanturi tai IMM rikki? En tiedä voiko toi vedenlämpö anturi tommosta aiheuttaa mutta mittaa. Ohjeet löytyy FAQ osiosta. Imuvuodot tarkasta koneen ollessa käynnissä bräkleeniä samalla suihkien välijäähdyttimen päätyihin, imusarjaan ja ahtoputkien liitoksiin, jos kierokset nousevat bräkleeniä suihkiessa niin on kyseessä imuvuoto.. IMM mittauksesta en osaa kertoa mitään. Muistaakseni FAQ osiossa ohjeet myös sen mittaamiseen. :)
-
Imuvuotoja on etsitty, ei ole löytynyt. Sain tänään käymään tyhjäkäyntiä ilman että tyhjäkäyntimoottorissa olisi liitin paikallaan. Täytyy tosiaan mitata tuo Immu ja muutenkin katsoa kaikkien antureiden toimivuus.
-
Ja tuli vielä yhtenä mieleen bensanpaine? Onko mitattu ja varmistettu että molemmat pumput toimivat?
-
Bensanpaine tarkastettu, suuttimet aukeaa myös. Pumppuja ei sen kummemmin ole tarkisteltu, tuuppaa kuitenkin suutintukille bensaa hienosti ja pumpun surina kuuluu. Ja kun oli vanha moottori vielä paikallaan niin pumput on toimineet.
-
Alkaa ideat loppuun, arpa IMMulle.
-
Huohotus lie muutettu uudemmalle, jolloinka imee ilmaa ohi immun, jako sivussa ja/tai starttisuuttimen maadoittava lämpöaikakytkin ei pelaa. Hörähtää käymään hetkeksi pelkällä starttisuuttimellakin ilman IMMua.
-
Eikai se ny kuitenka laihalle vedä vaikka jako ois pielessä vai pehmiääkö varusmiespalveluksessa nuppi?
Ja starttisuutinhan vain rikastais seosta, kun täähän käy nyt laihalla, vai meinaakko että kävis nyt pelkällä starttisuuttimella? Käy nykyään ilmeisesti tyhjäkäyntiäkin.
Omassa seiskassa huohotus tuli ilmanputsariboksiin ennen immua.
Ei mitään kettuilua, omia ajatuksia vaan asiasta :hello:
-
Eikai se ny kuitenka laihalle vedä vaikka jako ois pielessä vai pehmiääkö varusmiespalveluksessa nuppi?
Ja starttisuutinhan vain rikastais seosta, kun täähän käy nyt laihalla, vai meinaakko että kävis nyt pelkällä starttisuuttimella? Käy nykyään ilmeisesti tyhjäkäyntiäkin.
Omassa seiskassa huohotus tuli ilmanputsariboksiin ennen immua.
Ei mitään kettuilua, omia ajatuksia vaan asiasta :hello:
Ei välttis, tai sitten voi vaikka vetää, aiheuttaa jänniä asioita jos esim on nokkapyörän pultti löystyny ja jako lähtee "vaeltamaan" eli tappi pettää. Parikin tosi oudosti käyttäytynyttä vermettä korjattu laittamalla ehjä ohjuritappi ja kiristämällä nokkapyörä kunnolla :P.
Starttisuutin rikastais seosta, ja se on välttämätön että laite lähtee käyntiin ilman pilottia. Siksi on hyvinkin mahdollista että sen ohjausvirta puuttuu, jolloinka laite ei lähde ilman pilottia tulille.
Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.
Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?
-
Ei välttis, tai sitten voi vaikka vetää, aiheuttaa jänniä asioita jos esim on nokkapyörän pultti löystyny ja jako lähtee "vaeltamaan" eli tappi pettää. Parikin tosi oudosti käyttäytynyttä vermettä korjattu laittamalla ehjä ohjuritappi ja kiristämällä nokkapyörä kunnolla :P.
Starttisuutin rikastais seosta, ja se on välttämätön että laite lähtee käyntiin ilman pilottia. Siksi on hyvinkin mahdollista että sen ohjausvirta puuttuu, jolloinka laite ei lähde ilman pilottia tulille.
Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.
Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?
Tätä viimeistä riviä itsekkin olin ehdottamassa kun kerta kone on ollu pois keulilta. Eli liittimet ei saa olla väri väriin...
-
Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.
Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?
Huohotus on tässä vehkeessä toteutettu ulkoilmaan, mutta on toiminut hienosti kyllä entisessä moottorissa.
Voi olla että on väärinpäin, täytyy kokeilla.
-
Pilotin sijasta kannattaa käyttää bensiiniä. Pilotti on melkein pelkkää eetteriä, ja saattaa nopealla palamisellaan räjäyttää paikat. Eetterin oktaaniluku on hyvin lähellä nollaa, ellei peräti negatiivinen. Hyvä dieselin lisäaine, ja ottomoottorille myrkkyä :peetu:.
Ios lähtee imusarjaan kaadetulla/suihkutetulla "ryyppybensalla" käymään, on vika siinä, että ruisku ei anna bensaa käynnistämisen aikana.
Ryyppybensa on vanha kaasutinkoneen konsti. Ei tarvitse startilla pumpata avoauton kaasarin kohokammiota täyteen keväällä, kun ryyppybensa pyörittää konetta ja mekaanista bensapumppua.
-
Päivitellääs. Auto saatu käymään ilman pilottia, kk-suutin oli pois pelistä kun joku (minä O0) oli laittanut lämpöaikakytkimen piuhan väärinpäin. Auto käynnistyy, mutta sammuu lähes heti. Ilmamäärämittariin kohdistuu tällä hetkellä syytökset, koska laahainta pitämällä tietyssä kohtaa sai käymään jopa tyhjäkäyntiä. Vastusarvot eivät olleet kuitenkaan kauhean kaukana "ohjearvoista".
Onkohan tuo ilmamäärämittari nyt vähän ihmeissään tuosta alakerran vaihdosta?
-
Ei immu siittä moottorista mitään tiiä, mittailee vaan ilmaa :) Ite tehny vastaavan swapin ilman kummosempia ongelmia.
Edit: ilmamassaa mittailee.
-
Ilmamääräähän tuo mittaa, ei massaa. Läppää kun liikuttaa kiinni-asennosta auki niin volttimäärä nousee tasaisesti koko matkan. Onko tuo immu kunnossa? Laahain ja piirilevyn kontaktipinta putsattu ja ne nastat siirretty parempaan kohtaan.
-
Yksinpuheluksi menee, mutta auto saatu käymään tyhjää ja paikallaan kierrättäessä tuntus seoksetkin olevan ihan ookoot. Käy tyhjää tasasesti ja tuntus toimivan muutenkin ihan jees. Ja vika korjaantu sillä että löysäsin immun jousta 2 pykälää, tarvii vielä heittää koelenkki ja kattoa nuita seoksia ajossa. Nyt paikallaan B200et:n vakiosuuttimet ja 2.5barin säädin (tiedän että B230et:ssä on 3Barin säädin ja isommat suuttimet) mutta hyllyssä odottelee 347cc @3bar suuttimet, jotka vastaa 2.5barin säätimellä aika tarkkaan orkkis b230et:n suuttimia.
Muoks: Isommat suuttimet asennettu ja seokset ruuvattu kohdilleen, toimii paremmin kuin koskaan.