Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hiltsu - 16.05.2011, 20:57:11
-
Kertokaahan toverit mitä kaikkea tulee varata jousien ja etu iskareiden vaihtoon?
Onko tietoa miten motonetissä menee noiden twr iskareiden hinnoittelu, että onkohan pari vaiko yksittäis hinta, hieman epä selvä...
Ja sitten jousia olisi vaihtoehtona motonetin -40mm joka nurkkaan.
Taikka kuormajouset taakse ja käytetyt ärrän jouset eteen.
Kumpikohan olisi parempi laittaa? Jälkimmäisellä ei ainakaan keulis ja ei olis mikään onneton jos kärriäkin välillä vetää.
Mutta listaa siitä mitä osia tarvitsen, jottei tarvitse monesti hakea osia?
-
Takaiskarit on pakattu samaan laatikkoon, mutta hinta on kappalehinta :idiot2: eli 2 x 55€.
Jousipuristimet on ainakin tarpeen. Itse vaihtaisin samalla kerralla joustintukilaakerit ja ne kumiholkit, lisäksi varaisin myös ne pohjaanlyöntikumit ja pölysuojat.
Jos itse tekee, niin tulee harmittavia keskeytyksiä, jos joutuu hakemaan osia vähän väliä.
-
Nuo kuormajouset on sitten oikeesti jäykät. Kantsii niitä miettii tarkkaan, jos ei kärryä ihan kokopäiväisesti vedä.
Tossa hommassa pulttikone on aika ehdoton. Paineilmakone tai KUNNOLLINEN akkukone. Ei sit tartte käsi rakoilla veivaa räikällä jousipuristimia.
-
Ne laakerit jätän varmaan vaihtamatta, kerran on vaihdettu vajaat kaks vuotta sitten.
Tarkoitatko kumiläkkärällä niitä joita motonetissä näky olevan pyöreä sekä 3:lla pultilla?
Pohjaanlyöntikumit ja ne iskarin suojat tietty, mutta miks takaiskarin suojakumit on niin hiton arvokkaat?
Takaiskareita en vaihda, vain etuiskarit. Mutta etutolppien kanssa varmaan sama käytäntö...
Vaihdon teetätän eräässä huokeassa korjaus pajassa, ja huokeus syntyy siitä kun osat on valmiina mukana.
Mutta kiitos jo noista tiedoista, ensikuussa ois tarkoitus leimata.
-
Ennemmin jäykkä kuin veltto ;)
Mutta nouseekohan perä miten kauheasti noilla kuormajousilla? Kokemuksesta voin sanoa että on aika kauhea ajaa autolle jossa perä on liian korkea... (lue huojuva)
-
Nuo kuormajouset on sitten oikeesti jäykät. Kantsii niitä miettii tarkkaan, jos ei kärryä ihan kokopäiväisesti vedä.
Tossa hommassa pulttikone on aika ehdoton. Paineilmakone tai KUNNOLLINEN akkukone. Ei sit tartte käsi rakoilla veivaa räikällä jousipuristimia.
Kaikkia jousipuristimia ei saa käyttää koneella :nohnoh
Hiltsulle, takaiskareiden oheishilppeet jätin motonettiin, pohjaanlyöntikumit oli ihan kondiksessa.
Tuossa (http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/72/huge/72-753_h.jpg) on se jousi-istukka jota tarkoitin, itsellä oli molemmista etukulmista revennyt kun vaihdoin iskarit.
Edit: Typo
-
Kumpiko se on käyttäjä ystävällisempi valinta, neste vaiko ilma iskarit?
Onkos muuten kuormajousi ja vahvistettu jousi sama asia?
-
Kumpiko se on käyttäjä ystävällisempi valinta, neste vaiko ilma iskarit?
Onkos muuten kuormajousi ja vahvistettu jousi sama asia?
Tavallaan.
-
Kaikkia jousipuristimia ei saa käyttää koneella :nohnoh
Tiedetään. Itse en ole edes tarkistanut, saako käyttää. Pyssyllä aina ja hyvin pelaa. Mallina tuo: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-4209
Ainakaan tekstissä ei kielletä paineilmatyökalua.
-
Noi vetovaunujouset on ihan buenot perheautoon missä välillä on paljon kamaa kontissa. Jos nivomat automaattisäätöiset iskarit vaihtaa normaaleihin niin jouset tarttee muutenkin vaihtaa.
-
No reisuissahan tuo on tavaraa täynnä, joten sillon varmaan alusta parhaillaan sitten.
Mutta tuo neste / kaasu mietityttää... Neste pumput näkee ainakin kun alkaa vuotamaan.
Entinen omistaja oli taakse vaihtanut uudet iskarit ja sitten jousten väliin laitettu sellaiset kumi palat "jousta jäykentämään"
-
Kyllä kaasuiskareissakin on neste sisällä. Lisäksi on myös paineistettua kaasua, joka estää nestettä vaahtoamasta.
Meidän perhevankkuriin laitoin tosiaan nuo vetovaunujouset ja Bilsteinin B4set ympäriinsä. Vaikutti ihan hyvältä, eikä ollut erityisen kallista.
Ainoa mitä alustassa haluaisin muuttaa, on tuo etupään tolpan yläpään laakerointi. Voi jumankekka se tuo joka montun hirveänä jysäyksenä ohjaamoon. Kuvittelen, että siihen olisi syynä tuo rakenne missä konehuoneen puolella oleva lautanen on ikäänkuin ilmassa. En ainakaan keksi mikä muu se voi olla, kun mikään muu mcpherson rakenteella varustettu auto ei pitä tuollaista ominaiskolinaa.
-
Paljon jäi sinulla hintaa b4:lle? Minulle tarjosivat 190€ etupäähän. Niille kaveriks ärrän vieterit, niin pysyy keuliminen aisoissa, kuhan ei tulis 80-luvun tuninkia tuosta sitten...
Meinaatko että se laakeri kolisis? Minulla pitää koiranluu sellaista mekkalaa että... Auto ostettaessa oli sellainen että kolahdus kuulu juurikin kuoppaan ajaessa että nyt hajos jotain. Luulin että kolina johtui väljästä alapallosta, mutta ei... Nykyisin kolina on sellainen tiheä, ja koiranluu heiluu kun ottaa kunnon otteen ja vähän ravistaa...
-
Samaa hintaluokkaa se oli, muistelen jotain 400 kierros.
Väljän alapallon huomaa helposti, auton suuntavakavuus heikkenee ja ratti rupeaa menemään vinoon kun aurauskulma pääsee elämään.
-
Moi!,
Mulla pamahti toinen takaiskari elottomaksi ja ajattelin itse kokeilla vaihtoa, ainakin tämä ohje sai homman näyttämään yksinkertaiselta:
http://www.hiltsu.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=109:takaiskareiden-vaihtaminen&catid=61:cars&Itemid=86
Iskareiksi sopisi varmaan Sachs Super Touring, noita näyttäisi saavan 60e kpl.
mutta itse kysymykseen, vaikuttaako iskarinvaihto ohjauskulmiin?
niin ja auto on '96 850 2.4 10v farkku.
kiitos,
-Tomi
-
Hommanahan tuo on vaikeus asteeltaan 2 (1-5) asteikolla. Kunhan varaa vain työkalut ja olosuhteet niin tunnin työ. Itse ostin motonetistä TRW:n vahvistetut tms.
Tuossa myös hyvät ohjeet (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4743.0)
-
Kiitos! tuo on mainio ohje!
Kuinkahan paljon laatu-eroa on Saschin ja TRW:n välillä? TRW olisi helpompi hakea motonetistä.
Mitenhän tuo yläpään kanssa on? jos on ehjän näköinen ni ei varmaan kannata koskea, tosin vähän jäi kiinnostamaan että tuleeko pehmemmät kyydit tuollaisella missä on kumit vaimentamassa (kuva tuolla linkatun ohjeessa)
-Tomi