Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 1739879 - 17.05.2011, 08:35:25
-
moi!
olen uusi täällä ja en jaksanut selata kaikkia keskusteluja läpi joten tätäkin aihetta on varmasti jo käsitelty!
eli mulla on v70 vm. 99 oleva turbovolvo ja rupesin siitä puhdistamaan kaasuläppä koteloa!
kaikki meni oikein hyvin sain kotelon irti ja putsattua, takaisin asennuksessa olikin sitten ongelmia aivan vitun paljon!
ensin tiivisteen saaminen paikalleen tuotti tuskaa jumalattomasti, ja kun uskoin että on oikealla kohdallaa ei muuta kuin kotelo kiinni. naps, sanoi yksi pultti katketessaan ja melkoisen kiroamisen jälkeen totesin että täytyy kestää kolmellakin laitetaan ne vaan varovasti kiinni ettei mene lisää poikki!
auto nippuun ja kone käyntiin! kuinkas ollakaan tyhjäkäynti seilaa 500-3500 välillä, joten nopea diagnoosi ilmaa vuotaa!
ja sitten ne kysymykset:
1. mitä olette mieltä millainen duuni on ottaa imusarja pois ja sieltä pultti pois? (nopealla tutkimisella romiksella imusarjoaj hintaan 100€)
2. kuinka todennäköistä on että olisi mennyt pultit hieman liiankin varovasti kiinni ja ilma vuotaa sen takia, ei suinkaan sen että yksi puuttuu
3. uskaltaako ajaa korjaamolle n. 30 km vai onko olemassa vaara että menee enemmänkin rikki? ja mitä? miksi?
ps. vittumainen duuni oli irroitella ja varsinkin laittaa takaisin, sen verran lampulla katselin imusarjaan että melkoisesti sielläkin paskaa joten sen puhdistus tulee eteen samalla. jos jollain muuta vinkkiä mitä kaikkea kannattaa putsailla tämän "uuden" remontin aikana niin laittakaa viestiä
-
1. imusarjan irrotus onnistunee tee se itse tyyliinkin ,kun kaikessa rauhassa ja pari päivää aikaa>kunnon työkalut varaa, jotta varmasti ei kiirettä tarvitse pitää ja hosua rikki repimällä väkisin.
>voi esim. kuvata jotta muistaa missä mikäkin osa oli ennen purkamista.
2. todennäköisesti vinoon vetää ja ilmaa pääsee joko huohottimen o-regas se kulmaliitin ns. liekkilukossa vinossa tai se pultin kohta raollaan (jos liekkilukko sama ku 850>ei tietoo)
>pistä jotain sprayta molempiin kohtiin esim. pilottia>kierrokset nousee/muuttuu=vuoto siinä.
Tuo tiivisteen asennus helpompaa jos liimaa vaikkapa vaseliinin avulla paikalleen? vai mitä materiaalia se olikaan? foto olis kiva>mutuilua siis ,sitten jos reiällinen pahvi malli niin oikea yläkulma ekaks löysästi pultti vähän kiinni ja vasen ala seuraavaksi kun kotelo/tiiviste vielä liikkuu helposti+loput samaan tyyliin ja kiristys kaikkien ollessa jo paikoillaan hyvällä alulla oikealla kierteellä> ristiin eikä sitte väkisin..
tuki se vuoto vaikka bostikilla jotta pajalle pääset.
Laiha seos voi hunolla tuurilla polttaa tulpat,katin jne.,tuskin turbokaan tykkää>tuo läpän liitoksen ilma menee vielä puhdistamattomana imusarjaan hiekkapölyä keräten?
-
Jep.....
etenin tässä asiassa nyt seuraavalla tavalla
auto korjaamolle, vaurioiden välttämiseksi luotin falk kyytiin, eli ihan hinaamalla mentiin niin ei sitten satu mitään ja ensin kokeillaan saada vanha pultti pois ja jos se ei onnistu niin uutta kilkettä tilalle.
kuitenkin tavoitteena olisi vaihtaa auto kesän aikana pienempään ja etenkin pienempi kulutuksiseen, varsinkin kun ei enää tarvitse lasten vaunuja kuljetella. saapahan sitten ainakin hyvällä omallatunnolla kaupata kun on kunnolla tehty remppa
-
No niin tämäkin asia alkaa pikkuhiljaa olemaan taas tapetilla kun auto on seissyt viikon korjaamolla. :-\
Vika siis sen lisäksi että pultti on poikki imusarjassa niin OLIN JOTENKIN SAANUT KUULEMMA KAASULÄPPÄKOTELON HALKI :'(
onko kukaan muu törmännyt tälläisen.... en mitenkään saa päähäni että miten se nyt on ollut mahdollista että halkeaa, mutta niin korjaamolta kertovat... ja uutta osaa tilaukseen. harmikseen tuo autotronix sanoi ettei ole yhtään hyllyssä ja ei tietoa koska tulee!
Volvolla uusi 752€ (autokilta Lpr) toivottavasti korjaamolta kun tilaavat niin saavat halvemmalla.
edit. eli kun tuo mun volvo on vm 99 niin onko osa sama vm- 98 ja -00 autoissa?
-
No niin tämäkin asia alkaa pikkuhiljaa olemaan taas tapetilla kun auto on seissyt viikon korjaamolla. :-\
Vika siis sen lisäksi että pultti on poikki imusarjassa niin OLIN JOTENKIN SAANUT KUULEMMA KAASULÄPPÄKOTELON HALKI :'(
onko kukaan muu törmännyt tälläisen.... en mitenkään saa päähäni että miten se nyt on ollut mahdollista että halkeaa, mutta niin korjaamolta kertovat... ja uutta osaa tilaukseen. harmikseen tuo autotronix sanoi ettei ole yhtään hyllyssä ja ei tietoa koska tulee!
Volvolla uusi 752€ (autokilta Lpr) toivottavasti korjaamolta kun tilaavat niin saavat halvemmalla.
edit. eli kun tuo mun volvo on vm 99 niin onko osa sama vm- 98 ja -00 autoissa?
en nyt ole 100% varma, mutta oliko 99 just joku välimalli mihin käy vain sen vuosimallin tietyt palikat?
-
No niin tämäkin asia alkaa pikkuhiljaa olemaan taas tapetilla kun auto on seissyt viikon korjaamolla. :-\
Vika siis sen lisäksi että pultti on poikki imusarjassa niin OLIN JOTENKIN SAANUT KUULEMMA KAASULÄPPÄKOTELON HALKI :'(
onko kukaan muu törmännyt tälläisen.... en mitenkään saa päähäni että miten se nyt on ollut mahdollista että halkeaa, mutta niin korjaamolta kertovat... ja uutta osaa tilaukseen. harmikseen tuo autotronix sanoi ettei ole yhtään hyllyssä ja ei tietoa koska tulee!
Volvolla uusi 752€ (autokilta Lpr) toivottavasti korjaamolta kun tilaavat niin saavat halvemmalla.
edit. eli kun tuo mun volvo on vm 99 niin onko osa sama vm- 98 ja -00 autoissa?
sit vaan korjaan jollain plastic paddingillä...
Yks vaihtoehto on tilata englannista uusi edullisesti.
-
sit vaan korjaan jollain plastic paddingillä...
Yks vaihtoehto on tilata englannista uusi edullisesti.
No huh, huh,>rahamiesten touhua tämä läppäkorjailu>autohajottamot varmaankin käyty läpi?
googleen autopurkaamot?>purkuautot. com. olis melekosen monta purkuvolvookin josko natsais, että tämmöistä mutuilua tällä kertaaa...
Mulla sentään pihassa tuo hylky>korjaamolle vasta juhannusviikolla... kakkosauto onneks kulkee edelleen vaikka mittarissa vasta 430 000km 8)!
-
No niin tämäkin asia alkaa pikkuhiljaa olemaan taas tapetilla kun auto on seissyt viikon korjaamolla. :-\
Vika siis sen lisäksi että pultti on poikki imusarjassa niin OLIN JOTENKIN SAANUT KUULEMMA KAASULÄPPÄKOTELON HALKI :'(
onko kukaan muu törmännyt tälläisen.... en mitenkään saa päähäni että miten se nyt on ollut mahdollista että halkeaa, mutta niin korjaamolta kertovat... ja uutta osaa tilaukseen. harmikseen tuo autotronix sanoi ettei ole yhtään hyllyssä ja ei tietoa koska tulee!
Volvolla uusi 752€ (autokilta Lpr) toivottavasti korjaamolta kun tilaavat niin saavat halvemmalla.
edit. eli kun tuo mun volvo on vm 99 niin onko osa sama vm- 98 ja -00 autoissa?
Jos läppäkotelo on ollut siellä vinossa, kuten todennäköisesti on ollutkin ja kiristää pulttia niin piukalle, että katkeaa, niin ei ole mitenkään mahdotonta, että se alumiinirunkoinen läppäkotelo halkeaisi..
Tosin, en ole ikinä kuullut, että jollekkin olisi näin käynyt, mutta kaikki on mahdollista.
Noita läppäkoteloita, kun on tullut useampikin jo vaihdettua, niin tiedän, että se ei mene sinne suoraan, kuin yhteen asentoon ja lopuissa kolmessa asennossa se jää aina jostain kohtaa kanittamaan siten, että läppäkotelon laippa ei mene suoraan imusarjaa vasten.
Uskoisin, että sitämukaa kun purkaamoille noita autoja tulee, joissa on tuo marellin läppäkotelo, niin ne menee heti.
-
ei tuollaista juuri käytettynä kannata ostaa,jos ei sit satu saamaan tosi vähillä kilometreillä. Omastani oli vaihdettu jo 170kkm kohdilla. Jos ite hankkisin niin englannista tilaisin. Täällä on ollu siitä hyviä kokemuksia.
-
ei tuollaista juuri käytettynä kannata ostaa,jos ei sit satu saamaan tosi vähillä kilometreillä. Omastani oli vaihdettu jo 170kkm kohdilla. Jos ite hankkisin niin englannista tilaisin. Täällä on ollu siitä hyviä kokemuksia.
Joo kyseli tuota Englannin vaihtoehtoa mutta en näe sitä järkeväksi
First of all thank you very much for your enquiry. As of Friday 20th May Volvo UK have changed the part number of these ETM's. The price is the same but now these are sold as an exchange units meaning we need the old unit back. (In fact, the price did increase to £620 for a few days but then came back to the original price thankfully! We have no idea why)
There is a £100 deposit (surcharge) to be paid at the time of ordering. This deposit is included in the price quoted below, but when you send the old part back to us we will refund you £100.00 when we get the old part back. Any cost to return the old part is your responsibility, but there is no urgency to return this to us.
This ETM will require programming with updated software once it has been fitted. You will have to find the price that your local garage will charge you to do this job, as this price will vary depending on exactly where this is done.
Order Reference Number: FIN44513
ETM & Gasket: [36001822 (was 8644347) & 8636753] TOTAL Price £449.77
Delivery: [DHL] UK to Finland, Estimated 3 to 4 Working Days, after payment is received.
nopealla laskulla hintaa olisi kuitenki reilu 520€
eli jossain törmäsin johonkin reiluun 200€ jolla on saatu, mutta taitaa ne hinnat olla parempi unohtaa nykyisin :-[
nyt ainakin löytyi yksi jonka käytetty varaosanumero täsmää tosin on kyllä aika hiton paljon ajetusta autosta joten toivottavasti se toimii edes jonkin aikaa. se on peräisin s80:stä (en tiedä onko edes turbo) joten varmaan saa varautua ainakin ohjelman päivitykseen. toivotaan että se kans käy mutta jos numero on sama niin eiköhän sovi paikoillee
-
nyt ainakin löytyi yksi jonka käytetty varaosanumero täsmää tosin on kyllä aika hiton paljon ajetusta autosta joten toivottavasti se toimii edes jonkin aikaa. se on peräisin s80:stä (en tiedä onko edes turbo) joten varmaan saa varautua ainakin ohjelman päivitykseen. toivotaan että se kans käy mutta jos numero on sama niin eiköhän sovi paikoillee
Jos se on samalla osanumerolla, niin toimii.
Turboissa ja vapareissa on eri osanumeroilla.
-
Kuulema Englannistakaaan ei saa enää noita halvalla. :-\ Kuulema siellä maahantuoja myi ko. osia eteenpäin tappiolla / nolla katteella että Britit saisivat tyyppivian halvalla korjattua. Oli vain vain vetäneet herneen nenään kun niitä jobbailtiin ulkomaille :)
-
Jatketaanpas edelleenkin keskustelua aiheesta...
eli nyt kärry saatu pajalta pois. eli siihen siis vaihdettiin käytetty läppäkotelo joka irroitettu s80:stä. ennen asennusta tietysti suoritettiin puhdistus.
edelleenkään en ole tyytyväinen varsinkaan tyhjäkayntiin, auto käy tosi epätasaisesti (kuin olisi yksi pytty pois pelistä). EI VIKA VALOJA
1. onko mahdollista että johtuu siitä että on s80:stä vaihdettu 70:een?
2. osaako joku sanoa auttaako ohjelmointi?
3. kävin Lappeenrannan killassa kyselemässä aikaa ohjelmointiin ja voin kertoa että sain niin hyvää palvelua huoltotiskillä että päätin viedä auton joko Mikkeliin, Imatralle tai Kouvolaan onko kellään kokemuksia noiden pajojen hinnasta (siis tämä ohjelmointi töineen) ?
4. Voiko ohjelmointia ylipäänsä suorittaa muualla kuin "palvelevassa" Volvo liikkeessä
5. kaikki muutkin ideat käynnin epätasaisuudesta otetaan vastaan ( käynti kuitenkin oli tasainen ennen kuin tämän ketjun aloitin ja tähän soppaan jouduin, ja tulpat vaihdettu n. 2tkm sitten joten se pois laskusta)
-
Luulisin, että on eri ohjelma läpässä sisällä, joten ohjelmoinnilla tuo voi jopa tulla kuntoonkin. Varsinkin kun uusimmassa ohjelmassa on kai sen asetopotentiometrien toimintapisteitä siirretty kuluneelta alueelta muualle. Voi toki olla, että tämäkin boksi on jo kulahtanut.
Ei taida onnitua muualla kuin Volvoliikkeessä, Debilistä en tiedä, voi olla ehkä sielläkin.
-
Softaus onnistuu debilissä.
Voisiko olla sytytyspuolissa vikaa jos välillä tuntuu että joku pytty ei kävis kunnolla.
-
jep... nyt toimii kuin kello!
eli olin jo tilannut uuden kotelon kun tuo romikselta haettu ei tuntunut toimivan. samalla vaihdoin myös korjaamoa kun sain kotelosta + vaihdosta ns. pakettitarjouksen.
lopulta kotelo jonka piti olla rikki olikin ehjä ja vian aiheutti huonosti kiinni oleva ahtiolma letku (tai jotain sinne päin).
itsehän en noihin ole koskenut joten eiköhän ole edellisen korjaamon huolimattoman kasauksen aikaan saamaa.
loppu yhteenvetona voisi sanoa että tälle puhdistus operaatiolle tuli hintaa n. 1000 eli juuri sen verran kuin uuden vaihto olisi maksanut ja nyt kiinni on kuitenkin käytetty osa. ihanan kallista tämä harjoittelu....