Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Make - 16.11.2014, 18:23:00
-
Kylmänä varsinkin ja vaihtelevassa maastossa ajettaessa kierrokset heijaa 200-300rpm. Tai ehkä heijaaminen on väärä sana mutta kierrokset vaihtelee tuota väliä.
Syy näyttäisi olevan turbiinin lukituksessa joka vapautuu jopa 4% kaasun lisäyksellä. Onko muilla kokemuksia ominaisuudesta?
-
Samaa tekee nyt kylmien kelien tultua. Kesällä ei tuota ilmiötä ollut rican softan laiton jälkeen.
-
Itsellä taas hyvin kevyellä kaasulla 90km/h vauhdissa kierroslukumittari alkaa nyhtämään 100-150 kierrosta ylös ja alas. Auto on D5 Awd vm. 2008.
-
Itsellä taas hyvin kevyellä kaasulla 90km/h vauhdissa kierroslukumittari alkaa nyhtämään 100-150 kierrosta ylös ja alas. Auto on D5 Awd vm. 2008.
90 km/h säätimella pahin melkein. yli 100 vauhdeissa en ole huomannut. Ominaisuus kait se on. Pitää tuossa pe käydä sinisellä ja katsoa onko laatikkoon päivitystä.
-
Laitahan raporttia jos on. Pitää omaakin sitten käyttää sinisellä vielä ennen kuin tuon virallisen VIDAN saa omalle pajalle iskuun.
-
Unohtunut tähän vastata niin ei saanut päivitystä. Videon alkupuolella näkyy mainittu ilmiö. http://1drv.ms/13T1fXA
-
Unohtunut tähän vastata niin ei saanut päivitystä. Videon alkupuolella näkyy mainittu ilmiö. http://1drv.ms/13T1fXA
Ei ainakaan videon äänestä pysty päättelemään että moottorin kierrosluku muuttuisi. Samoin aika nopeasti muuttuu joten luulisi että huomaisi pienen nykäyksen.
-
Ei ainakaan videon äänestä pysty päättelemään että moottorin kierrosluku muuttuisi. Samoin aika nopeasti muuttuu joten luulisi että huomaisi pienen nykäyksen.
Ei kuulu moottorin ääni sisään tasa-ajossa joten siitä ei huomaa. Kylmänä tuon joskus voi huomata pienenä nykäyksenä mutta jollei kierroslukumittaria seuraisi ei asiaa muulloin huomaa.
Testerissä tuo näkyy kun turbiinilukon ohjaussignaalia seuraa.
-
TUon saa loppumaan kun laittaa kepin manuaali asentoon. Pidin tuossa akun kenkää irti yön ja eilen ajellessa heijaili melkoisesti. Tänään taas ei juuri ollenkaan ja muutenkin oli maltillisempaa heijailu.. Sopeutuneeko vaihteisto sitten kun tässä on taustalla kokeiltu paria eri lastutus firmaa ja ilman nollauksia.
-
Kylmänä varsinkin ja vaihtelevassa maastossa ajettaessa kierrokset heijaa 200-300rpm. Tai ehkä heijaaminen on väärä sana mutta kierrokset vaihtelee tuota väliä.
Syy näyttäisi olevan turbiinin lukituksessa joka vapautuu jopa 4% kaasun lisäyksellä. Onko muilla kokemuksia ominaisuudesta?
Eiköhän tuossa ole kyseeesä laatikkovalmistajan ohjelmistoon tekemä ominaisuus eli turbiinia ei lukita täysin kaikisa olosuhteissa vaan tällöin sallitaan tuollainen pikku vaihtelu. Oli jo pykälää vanhemmassa Aisinin lootassa. :juhau:
-
Eiköhän tuossa ole kyseeesä laatikkovalmistajan ohjelmistoon tekemä ominaisuus eli turbiinia ei lukita täysin kaikisa olosuhteissa vaan tällöin sallitaan tuollainen pikku vaihtelu. Oli jo pykälää vanhemmassa Aisinin lootassa. :juhau:
Juu siltä se vaikuttaa. Tosin merkkiliikkeissä tuntuu olevan tuntematon ilmiö.
-
Tänään testasin ajaen tasan 90km/h mittarin mukaan. Kierrosluku oli lähinnä 1600 1/min. Ei 1700 kuin tuossa videossa tai enemmän. Kylmänä ei se turbiini lukitu jolloin haaskaa energiaa ja myös lämpenee nopeammin. Silloin kierrokset ovat hiukan isommat, mutta ei silloinkaan vaella.
Samoin manuaalilla 5-->6 lukittui aika nopeasti tuohon.
Ei tuo miltään ominaisuudelta näytä vaan voi olla joku vika.
ps ihan åerdeestä nuo ms onedrive videot. Pätkii, lagaa, kestää kauan jo aloituskin. Kelauksen jälkeen menee rikki eikä näy kuvaa ollenkaan vaan pitää aloittaa uusiksi.
-
Unohtunut tähän vastata niin ei saanut päivitystä. Videon alkupuolella näkyy mainittu ilmiö. http://1drv.ms/13T1fXA
Mulla tekee samaa nyppäystä kiekkamittari ja poistuu samalla tavalla laittamalla manuaalipuolelle. Vauhti saa olla 87-93km/h kun tekee tuota.
-
Laitetaampa lisää videota. Pöllyävää irtolunta sivutiellä ja hienoinen nousu.http://1drv.ms/1APs1xf
-
Laitetaampa lisää videota. Pöllyävää irtolunta sivutiellä ja hienoinen nousu.http://1drv.ms/1APs1xf
MUTU. Ei vaikuta videon perusteella aiemmin mainitsemaltani ohjelmoidulta ominaisuudelta vaan tuossa näyttäisi olevan vika laatikossa. (olettaen että et lipsuttele kaasua tahallaan vaan ajat tasakaasulla.)
Suosittelen vikakoodin lukua ja sen jälkeen VIDA-läppäri + DICE yhdistelmällä ajelua vian selvittelemiseksi.
-
Tuossa ajettu vakkari päällä pieneen nousuun. Merkkiliikkestä selvisi että 2012/2013 malleihin löytyy korjaus ohjelma laatikkoon jos asiakas valittaa tuollaista "vikaa" Nyt selvitetään saako päivitystä käännettyä 2008 malliin kun laatikko on sama.
-
Tuossa ajettu vakkari päällä pieneen nousuun. Merkkiliikkestä selvisi että 2012/2013 malleihin löytyy korjaus ohjelma laatikkoon jos asiakas valittaa tuollaista "vikaa" Nyt selvitetään saako päivitystä käännettyä 2008 malliin kun laatikko on sama.
OK. Mikäli vaihteistoöljyn lämpö on normaali ja tekee tuota niin kylllä siinä vikaa on.
Vaikka vaihteiston tyyppi on edelleen TF80SC, niin sukupolven vaihdos tuli 2011 S80-malliin (GEN2) . Eli Vaihteisto ei ole enää "sama".
Muutoksista johtuen myös ohjelmisto on erilainen. Omatoimisten öljynvaihtajien kannattaa muuten muistaa, että uudenpaan malliin ei saa missään nimessä mennä tunkemaan samoja öljyjä, kuin vanhan JWS 3309.
-
Eka linkissä turbiini toimintaa kun humppailee. Varsinkin tuo ensimmäinen piikki. Toisessa normaali kiihdytys risteyksestä 90 nopeuteen.
200 millivolttia turbiini auki ja 1000mv kiinni.
http://1drv.ms/1yUZ4y3
http://1drv.ms/1BVpcwn
Vaihkepin ollessa manuaali vaihdolla pysyy tuo mv arvo koko ajan 1000mv eikä humpailua esiinny. Mitä tuo oma tesri näyttää paineenohjausventtiilien arvoja ne ei muuttuneet D vs man mitä äkkiä vilkaisin.
-
Pitääpä käydä omallakin ajamassa testerin kanssa. Hyvää dataa olet saanut taltioitua. :)
-
Alustavasti tuo erikoisohjelma osoittautui uutisankaksi. Nyt on kokeilussa vakioohjelma. Sama "oire" esintyy muttei se riuhdo samallailla nopeasti edestakaisin.
-
Yhden vaihteistopajan pitäjän kanssa juttelin tuosta nyhtämisestä ja suositteli kokeilemaan tätä http://www.lubegard.com/~/C-230/Dr.+Tranny+Instant+Shudder+Fixx
Vika johtunee turbiinin kitkalevyjen toiminnan heikkenemisestä, mutta tilasin pari tuubia ja ajattelin laittaa kokeiluun. Eipä tuossa korkealta tipu jos ei toimi, tässä vaiheessa ei tuon AWD:n ylimääräinen rassaus kiinnosta.
-
Yhden vaihteistopajan pitäjän kanssa juttelin tuosta nyhtämisestä ja suositteli kokeilemaan tätä http://www.lubegard.com/~/C-230/Dr.+Tranny+Instant+Shudder+Fixx
Vika johtunee turbiinin kitkalevyjen toiminnan heikkenemisestä, mutta tilasin pari tuubia ja ajattelin laittaa kokeiluun. Eipä tuossa korkealta tipu jos ei toimi, tässä vaiheessa ei tuon AWD:n ylimääräinen rassaus kiinnosta.
Pistähän viestiä tuloksista. Itse mietin jos kokeilis toista öljymerkkiä. Aika nopsaan kuluu kitkalevyt jos alle 100thkm ajetuissa on jo loppu.
-
Litkut jää kokeilematta, maanantaina pitäisi Volvon lähteä laatikkoremppaan.
-
Litkut jää kokeilematta, maanantaina pitäisi Volvon lähteä laatikkoremppaan.
No sitten kait se selviää rempan jälkeen että oliko laatikossa vikaa vai ei.
-
Listataampa tähän mitkä ei korjaa vikaa.
-vaihteistö öljyn vaihto
-uusi turbiini
-Akun kenkä pois yön yli "nollaus"
-MAF anturi vaihto.
Eivät aiheuta vikaa
-nk viritys ohjelmat.
Maahantuojan M Gustaffosin kanssa juttelin asiasta niin mitään epidemiaa ei ole tiedossa asiasta. Pitäisi saada muutaman auton "vika tiketti" tehtyä valmistajalle niin voisi rueta tutkimaan asiaan mahdollista korjausta. yhden auton takia ei.
-
Täällä yksi käsi nousee. Sopeutumisen jälkeen ominaisuudet ennallaan. :D
-
Multa toinen käsi.
-
Jokaisen kannattaisi siis käydä merkki huollossa "valittamasssa" ongelmasta nini että tieto menisi "päämajaan " asti.
-
Vai tekeekö ryhmävalituksen suoraan asiasta tietävälle pääkonttorin herralle?
-
Vai tekeekö ryhmävalituksen suoraan asiasta tietävälle pääkonttorin herralle?
Jos laittaisi jokainen muutama sekunnin pätkän videota sekä auton rekkari ja kilometrit niin pääsiskö tuolla lakuun.
-
Mutuilua...
En tiedä vielä varmuutta tälle yhteydelle mutta viikko sitte tyhjennin dbf-pöntön, niin nyt siis viikon ajellut ja tuollai ja tuota heijaamista ei ole enää esiintynyt ollenkaan? Automaatin toiminta parantu myös mielestäni samassa yhteydessä. Aski tuntui aika hermostuneelle ennen tyhjennystä ja irrotteli lock upia aika herkästi ja pienempääkin oli tarjoomassa mielestäni turhan hanakkaan.
Voiskohan se olla että pönttö oli jo nii tukossa että se ahisti niin paljon ja antoi sen vuoksi autolle väärää informaatiota "kuormituksesta" jonka tuo laatikko tulkitsisi noin olemalla turhan herkillä aantamaan lisää voimaa etenemiseen. Tää siis viikon aikan tullut huomioitua. Seuraan tilannetta ja informoin lisää...
-
Ei vaikuta dpf.:n tyhjennyskään.Voi tosin hetken aikaa olla heijaamatta tyhjennyksen jälkeen. ;)
-
Voi olla vaikutusta käsittääkseni vaihteisto reagoi myös vääntömomenttiin.
Ja jos putki tukkeessa niin ei voimaa ole käytössä niin paljon kuin pitäisi.
Mitä täällä on kertoneet, niin lastutuksen myötä pienemmän vaihteen vaihtamisen tarve on vähentynyt/poistunut.
Ja joku mainitsi että katalysaattorin ja dbf-pöntön poistolla 15hv lisää tehoa.
-
Vaihteisto reagoi kaikilla muilla nopeuksilla tasakaasulla loogisesti paitsi 90km/h +-5km/h. Näin siis omassa pirssissä.
Yksi päivä pohdiskelin sitä, että kun imusarjan läppätanko on irti, se vaikuttaa turbiinilukon toimintaan, niin olisiko ko. systeemin kuluminen / vanheneminen syynä heijaamiseen? Tämmöstä mutuiluahan tämä on, mutta yksi livedatan seuraamisen paikka heijaamisen aikana MAF:n lisäksi.
-
Vaihteisto reagoi kaikilla muilla nopeuksilla tasakaasulla loogisesti paitsi 90km/h +-5km/h. Näin siis omassa pirssissä.
Yksi päivä pohdiskelin sitä, että kun imusarjan läppätanko on irti, se vaikuttaa turbiinilukon toimintaan, niin olisiko ko. systeemin kuluminen / vanheneminen syynä heijaamiseen? Tämmöstä mutuiluahan tämä on, mutta yksi livedatan seuraamisen paikka heijaamisen aikana MAF:n lisäksi.
Jep ja raja on aika jyrkkä. Säädin 86km/h ei heijaa ja 87 km/h alkaa heijaamaan. Niin voisiko tuon osan vikaantuminen vaikuttaa. Itsellä oli alle 100 000 ajettu kun ostin ja heijasi.
-
Eikö tuo nyt ole helppo testata, irrottaa sen läppien tikun mikä noista aina muutenkin irtoaa ja lukitsee läpät aukiasentoon. Jos nykiminen jatkuu niin voi poissulkea läppien toiminnan. Maf:n näkemä ilmamäärä seuraa täsmälleen läppien asentoa, koska läpät sulkee osan kanavasta eli sen seuraaminen on oikeastaan turhaa kun läppien toiminnan näkee suoraankin testerillä ja taas nykimisen aikana moottorin kierrokset kun heijaavat niin ilmamäärä muuttuu sen mukaan.
-
Läppä akselia ei ole ollut mulla paikoilaan ja sidottu läpät auki asentoon eikä vaikuta heijareihin.
Nyt myös muutamaan otteeseen saanu heijareita ilmenemään joten ei tuo dbf:n tyhjennyskään vaikuta kuten aiemmin jo kerkesin mutuilla...
-
Jep ja raja on aika jyrkkä. Säädin 86km/h ei heijaa ja 87 km/h alkaa heijaamaan. Niin voisiko tuon osan vikaantuminen vaikuttaa. Itsellä oli alle 100 000 ajettu kun ostin ja heijasi.
Tänään testasin nyt kun on "uusi" vaihteisto autossani, en saanut kierroslukumittariin vaihtelua.
Eli oliko nopeus Cruise, nopeusmittarin vai navigaattorin? Miksi kysyn, jotta voisin jossain vaiheessa yrittää testata uudelleen varmasti samassa nopeudessa.
Navigaattorin nopeus olisi kaikista tarkin.
Ainoastaan silloin kierroslukumittarissa tapahtui hypähdys, kun laitoin cruiseen nopeuden lisäyksen.
-
Tänään testasin nyt kun on "uusi" vaihteisto autossani, en saanut kierroslukumittariin vaihtelua.
Eli oliko nopeus Cruise, nopeusmittarin vai navigaattorin? Miksi kysyn, jotta voisin jossain vaiheessa yrittää testata uudelleen varmasti samassa nopeudessa.
Navigaattorin nopeus olisi kaikista tarkin.
Ainoastaan silloin kierroslukumittarissa tapahtui hypähdys, kun laitoin cruiseen nopeuden lisäyksen.
Tasanopeusäätimen lukemia. Kierrokset ovat sunnalleen 1500-1700. Jos uusi vaihteisto voi mennä hetken että oppii vanhoille tavoille.
-
Ajele tosiaan 500-1000km ja kattellaan sitten. :)
-
Tasanopeusäätimen lukemia. Kierrokset ovat sunnalleen 1500-1700. Jos uusi vaihteisto voi mennä hetken että oppii vanhoille tavoille.
Pessimisti ei pety, miten ehjä laatikko voi alkaa toimimaan väärin? Ohjain on nollattu jolloin se ei voi pysty vanhoja tapoja tuomaan.
Kokeilin uudelleen eri nopeuksilla 83-90km/h, niin kierrokset pysyi 1500-1600, kierroslukumittari pysyi kuin naulattuna silloin kun en muuttanut nopeutta.
-
Pessimisti ei pety, miten ehjä laatikko voi alkaa toimimaan väärin? Ohjain on nollattu jolloin se ei voi pysty vanhoja tapoja tuomaan.
Kokeilin uudelleen eri nopeuksilla 83-90km/h, niin kierrokset pysyi 1500-1600, kierroslukumittari pysyi kuin naulattuna silloin kun en muuttanut nopeutta.
No ei voikaan alkaa toimia väärin, vaihteisto on kunnossa tällöin jos ei kierrokset hypi.
-
Löytyykö rekkari numeroita niin jos laittaisi tietoa eteenpäin maahantuojan puolelle?. Sitten yksi auto jota voisi tutkia ja sen pitäisi olla vakio.
-
Pessimisti ei pety, miten ehjä laatikko voi alkaa toimimaan väärin? Ohjain on nollattu jolloin se ei voi pysty vanhoja tapoja tuomaan.
Kokeilin uudelleen eri nopeuksilla 83-90km/h, niin kierrokset pysyi 1500-1600, kierroslukumittari pysyi kuin naulattuna silloin kun en muuttanut nopeutta.
Vaihteisto onkin varmasti mekaanisesti kunnossa mutta vaihteiston ohjauksessa lukituksen säädössä korjaamista.
-
Make, sait yyveetä.
-
Make, sait yyveetä.
Huomasin. Nyt vain lisää muitaikin.
-
Helvata! Eilen huomasin tämän saman ilmiön. D:llä heijaa ja pakkovaihteella ei. Täytyy katsoa miten käyttäytyy torstaina kun on 450km kotimatkaa.
-
Viikonloppuna tuli vaihdettua automaatin vaihteistoöljyt huuhtelemalla Volvon omalla öljyllä ja samalla meni vaihtoon tasauspyörästön ja haldexin öljyt. Jostain hetken mielijohteesta nollasin sekä vaihteiston öljylaskurin että adaptaation öljyn vaihdon jälkeen.
Eilen huomasin että vakionopeudensäätimellä ajellessa moottorin kierrokset heilahtelee 100-200 rpm verran 90 km/h. Sama ilmiö toistui tänään. Näyttää kuitenkin siltä että öljyn lämmitessä oire kaikkoaa tyystin.
Mahtaako adaptaation nollaus vaikuttaa tähän? Kaiken kaikkiaan vaihteisto on muutoin oppinut vaihdot melko mukaviksi. Vaihdettu vaihteistoöljy oli tummaa, mutta väriltään kuitenkin vielä selvästi punaista.
-
Täällä on yksi yksilö jolla tekee samaa. Kilsoja mittarissa 200tkm. Eipä tuota olisi edes huomannu jos ei Make olisi maininnu asiasta.
-
Mulla vanhempaa koppaa, mutta sama voimalinja. Autolla ajettu 299 tkm, 4tkm sitten vaihettu sinisellä öljyt loovaan ja loova vaihettu uuteen lukemissa 225 tkm.
Mulla ei tee tuota nyhtämistä 90 vauhdin kieppeillä, mutta 5- vaihteella mittarinopeudessa 60-65 km/h tekee, heilahtelee välillä 1400-1600 r/min. Nykäisyä ajossa ei tunne, eikä hetkellisen kulutuksen mittari ehdi reagoida. Manuaalipuolelle vaihtaminen ei vaikuta. Testattu cruise päällä.
-
Täällä on yksi yksilö jolla tekee samaa. Kilsoja mittarissa 200tkm. Eipä tuota olisi edes huomannu jos ei Make olisi maininnu asiasta.
Kesällä se ei niinkään tule esille mutta talvella kun ajo vastukset lisääntyy niin tekee laajemmissä määrin tuota.
-
Tässä hieman videokuvaa kuinka oma auto käyttäytyy:
http:// (http://)
Vaikuttaako samaiselta oireelta?
Ajelin videon ottamisen jälkeen pari kilometriä niin että välissä sammutin auton (kävin kaupassa) ja kun ajoin takaisin päin niin oire oli tiessään. Eli ainakin omalla kohdalla jotain tekemistä tällä on lämpöjen kanssa. ???
-
Samanlaista humppaa oli silloin omassa. Seuraavana aamuna sain hieman aikaiseksi ja muina aamuina en. Ehkäpä juuri lämmöillä tekemistä asian kanssa. Mulla oli sellainen tilanne että hotellilta suoraan 100:sen vauhtiin. Öljyt oli vielä viileitä kun tuota teki. Tänään ei tullut tuota 450km:n aikana.
-
Monella näyttäisi olevan AWD, onko jollakulla etuveto? Kartoitan vain mahdollisia oireen aiheuttajia.. Ilmeisesti jopa BCM (brake control module) saattaisi antaa väärää signaalia joka aiheuttaa häiriötä momentinmuuntimen lukitukseen, mutta tuskin tässä nyt siitä on kyse. ???
-
Mulla ei S80 tehny tollasta sillon kun se oli mulla... Siitä oli ensin poistettuna koko pyörreläppäsysteemi edellisen omistajan tai omistajien toimesta ja sit mä laitatin uuden koko pskan. En tiedä onko tällä mitään vaikutusta asiaan. Vaihdelaatikkohan siihen oli joskus uusittu, mutta kyllä sillekkin metrejä kerkes jo tulla. Tää mun auto oli etuveto D5 185hv koneella.
-
Tänä aamuna tuli todistettua että lämmöllä ei olekaan merkitystä.. Näyttää siltä että tarpeeksi jyrkkää mäkeä noustessa tuo oire ilmenee :( Täytynee seuraavaksi tarkistaa vielä öljyn tasot (myös Haldexista).
-
Monella näyttäisi olevan AWD, onko jollakulla etuveto?
AWD malleja ollut tähän mennessä kaikki mitkä tietoon tulleet. Samalla voimansiirrolla oleva bensiini S80:nen ei tuota tee.
-
Eilen ajoin pitemmän matkan ja kesken matkaa päätin nollata vaihteiston adaptaation. Kuinka ollakaan niin kierrosten heijaaminen lakkasi! Jatketaan tutkailua..
-
Eilen ajoin pitemmän matkan ja kesken matkaa päätin nollata vaihteiston adaptaation. Kuinka ollakaan niin kierrosten heijaaminen lakkasi! Jatketaan tutkailua..
... jatkuakseen jonkin ajan kuluttua.
-
Yksi asia, jonka yhden merkkiliikken kaveri käski tarkastaa oli rail-paine ko.ilmiön aikana. Eli jos suuttimet on kuluneet voisi tulla siitäkin. Ei vaan vielä ole intoa (lue rahaa) alkaa laittaan koko kiekka uusiksi koemielessä.
Jospa tämä tästä ajan kanssa selvenee, kun motivaatio kasvaa. Nyt tulee vaan läpättyä manuaalipuolelle, kun ajaa 90kmh vauhtia ettei heijaa.
-
Yksi asia, jonka yhden merkkiliikken kaveri käski tarkastaa oli rail-paine ko.ilmiön aikana. Eli jos suuttimet on kuluneet voisi tulla siitäkin. Ei vaan vielä ole intoa (lue rahaa) alkaa laittaan koko kiekka uusiksi koemielessä.
Jospa tämä tästä ajan kanssa selvenee, kun motivaatio kasvaa. Nyt tulee vaan läpättyä manuaalipuolelle, kun ajaa 90kmh vauhtia ettei heijaa.
Liekkö suuttimistakaan kyse kun omallani oli ajettu jotain 90 000 ja sama ilmiö.
-
Liekkö suuttimistakaan kyse kun omallani oli ajettu jotain 90 000 ja sama ilmiö.
Ei se suuttimista ole kiinni, koska ensinnäkin vikatila koittaa todella herkästi jos haluttu ja toteutunut rail-paine eroaa ja määränsäädin on tällöin tapissaan, toiseksi ei suuttimet korjaannu laitettaessa manuaalipuolelle.
Tuon on pakko liittyä Volvon tekemään laatikon softaan, koska samalla laatikolla olevat Sitikat, Pösöt, Fordit, Toyotat jne eivät tee tuota vaikka olisi ajettu 500tkm ja tuota softa-asiaa puoltaa vielä tuo Man-D-asennon vaikutus. Laatikossa ei voi olla vikaa 90tkm ajettuna.
-
Tuon on pakko liittyä Volvon tekemään laatikon softaan, koska samalla laatikolla olevat Sitikat, Pösöt, Fordit, Toyotat jne eivät tee tuota vaikka olisi ajettu 500tkm ja tuota softa-asiaa puoltaa vielä tuo Man-D-asennon vaikutus. Laatikossa ei voi olla vikaa 90tkm ajettuna.
Samaa mieltä tuon softan suhteen.. Omalla kohdalla en usko että automaatin öljyn vaihto laukaisi tämän ongelman vaikka sen jälkeen oire ilmenikin. Katse kohdistuu vahvasti tuohon vaihteiston oppivuuteen/adaptaatioon koska oire hävisi adaptaation nollauksella.
Sitä en sitten tiedä olisiko moottorin optimoinnilla vaikutusta vaihteiston oppivuuteen? :( Käytännössähän tuo vaihteisto alkaa nollauksen jälkeen opettelemaan öljyn paineita yms. uudelleen.
-
Nyt on tullut ihmeteltyä ja lueskeltua tätä topiccia läpi, eli hummaaminen tapahtuu d-asennolla ajaessa 90km/h? Ja pakkovaihteella ajaessa tätä ei ilmene?
-
Nyt on tullut ihmeteltyä ja lueskeltua tätä topiccia läpi, eli hummaaminen tapahtuu d-asennolla ajaessa 90km/h? Ja pakkovaihteella ajaessa tätä ei ilmene?
Juuri näin. Ja itsellä etenkin ajettaessa ylämäkeen tai lievää nousua. Ei ilmene koskaan alamäkeen ajettaesa.
-
Pessimisti ei pety, miten ehjä laatikko voi alkaa toimimaan väärin? Ohjain on nollattu jolloin se ei voi pysty vanhoja tapoja tuomaan.
Kokeilin uudelleen eri nopeuksilla 83-90km/h, niin kierrokset pysyi 1500-1600, kierroslukumittari pysyi kuin naulattuna silloin kun en muuttanut nopeutta.
Eilen huomasin kun lukitsin nopeuden 90km/h niin kierroslukumittari teki n.50rpm heilahtelua(1550->1600) muttei noin miten ärzy:n videossa.
Manuaalille laittamalla kierroslukumittari rauhoittui täysin.
Vaikuttaisi että turbiini ei lukitu täysin ja kyseinen nopeus on ongelmallinen vaihteiston ohjelmalle/toiminnalle.
Piti oikein laittaa lasit päähän että näki mittarin käyttäytyy, sen verran lievä oli.
Ja sen verran olen perehtynyt TF80SC toimintaan etten sen oppimisesta oikeastaan tarvitse neuvoja. Tunti sitten avasin yhden TF80SC jos tarvetta voin myydä siitä venttiilipöydän mikä on n.20tkm ajettu.
-
Minkä merkkiset öljyt on teillä joilla ongelmia vaihteiston toiminnan kanssa?
-
Mobil ATF 3309, samaa mitä Volvokin käyttää.
Ois mulla tossa Transgo:n shift-kit jos innostuis kokeilemaan ventiilipöydän muutosta. Kiirehän tässä on loppunut jo aikaa sitten.
-
Minkä merkkiset öljyt on teillä joilla ongelmia vaihteiston toiminnan kanssa?
Omassa on Volvon orkkisöljyt.
-
Nyt on tullut ihmeteltyä ja lueskeltua tätä topiccia läpi, eli hummaaminen tapahtuu d-asennolla ajaessa 90km/h? Ja pakkovaihteella ajaessa tätä ei ilmene?
Välillä noin 86-98 tekee. Ei ilmene pakkovaihteilla kun lukko päällä koko ajan.
-
Ei se suuttimista ole kiinni, koska ensinnäkin vikatila koittaa todella herkästi jos haluttu ja toteutunut rail-paine eroaa ja määränsäädin on tällöin tapissaan, toiseksi ei suuttimet korjaannu laitettaessa manuaalipuolelle.
Tuon on pakko liittyä Volvon tekemään laatikon softaan, koska samalla laatikolla olevat Sitikat, Pösöt, Fordit, Toyotat jne eivät tee tuota vaikka olisi ajettu 500tkm ja tuota softa-asiaa puoltaa vielä tuo Man-D-asennon vaikutus. Laatikossa ei voi olla vikaa 90tkm ajettuna.
Näin minäkin ajattelen.
Softassa se varmaan on. Lukon "aukeamis kynnys" liian matala. XC90:ssä samaa tekniikka mutta en ole kuullut että niistä ois kukaan valittanut. Kiva ois tietään miten eroaa laatikko ohjelmat näiden välillä.
-
Mobil ATF 3309, samaa mitä Volvokin käyttää.
Ois mulla tossa Transgo:n shift-kit jos innostuis kokeilemaan ventiilipöydän muutosta. Kiirehän tässä on loppunut jo aikaa sitten.
Omassa on Volvon orkkisöljyt.
minulla on Teboil fluid S eli voidaan sulkea pois öljyn ja niiden lisäaineistuksen vaikutus toimintaan.
-
Kuinkas säännöllisen epäsäännöllisesti teillä muilla nuo kierrokset heijailee? Tänään ajoin 80 km/h alueella parin sadan kilsan matkan ja oire näyttäytyi varsinaisesti vain kerran ja hetkellisesti. Välttämättä moni ei olisi moista edes huomannut.
-
Kuinkas säännöllisen epäsäännöllisesti teillä muilla nuo kierrokset heijailee? Tänään ajoin 80 km/h alueella parin sadan kilsan matkan ja oire näyttäytyi varsinaisesti vain kerran ja hetkellisesti. Välttämättä moni ei olisi moista edes huomannut.
Ei se esiinnykkään tuossa nopeudessa. 85-86 säätimen näytöllä niin alkaa vasta esiintyä.
-
No itse asiassa ajoin vakkarin mukaan 90 km/h, mutta rajoitus oli tuo 80 km/h. :P
-
Eilen aamulla lähdin liikenteeseen niin oli ollut yöpakkasia ja aamullakin ulkona oli vielä -3 astetta. Täytyy sanoa että kierrokset heijasivat enemmän kuin koskaan aiemmin. Olettaen yksi syy on varmaankin laatikon ohjelmaan asetettu öljyn alhainen lämpötila, jolloin momentinmuunninta/turbiinia ei lukita.
Vielä on vaihteistoöljyn taso tarkistamatta..
Listataampa tähän mitkä ei korjaa vikaa.
-vaihteistö öljyn vaihto
-uusi turbiini
-Akun kenkä pois yön yli "nollaus"
-MAF anturi vaihto.
Eivät aiheuta vikaa
-nk viritys ohjelmat.
Mitä Make tarkoitit tuolla että viritysohjelmat eivät aiheuta vikaa? Oliko omassasi viriohjelma, jonka tilalle laitettiin vakio-ohjelma ja sen jälkeenkö sopeutuksen/adaptaation nollaus?
-
Eilen aamulla lähdin liikenteeseen niin oli ollut yöpakkasia ja aamullakin ulkona oli vielä -3 astetta. Täytyy sanoa että kierrokset heijasivat enemmän kuin koskaan aiemmin. Olettaen yksi syy on varmaankin laatikon ohjelmaan asetettu öljyn alhainen lämpötila, jolloin momentinmuunninta/turbiinia ei lukita.
Vielä on vaihteistoöljyn taso tarkistamatta..
Mitä Make tarkoitit tuolla että viritysohjelmat eivät aiheuta vikaa? Oliko omassasi viriohjelma, jonka tilalle laitettiin vakio-ohjelma ja sen jälkeenkö sopeutuksen/adaptaation nollaus?
Sitä kun menet siniselle kyselemään niin ensimmäisenä arvellaan viritysohjelmaa vian aiheuttajaksi. Ajoin vakio sekä parilla viri ohjelmalla.
-
Ajoin vakio sekä parilla viri ohjelmalla.
Ok, hyvä tietää. Tuokin nimittäin kävi mielessä että kokeilisiko vakio-ohjelman palautusta ja sen päälle vaihteiston sopeutusajoa.
-
Nyt on vaihteistoöljyt vaihdettu kertaalleen niin että vanhan öljyn sekaan kaadoin Lubegardin ATF Flush -puhdistusaineen ja uuden öljyn (Mobil1) sekaan Lubegardin Platinum -lisäaineen. Käytin Lubegardin aineita siinä toivossa että mahdollisesti likaantuneet solenoidit puhdistuisivat, mutta kuten arvata saattaa niin ominaisuudet ovat ennallaan - joskin vaihdot kylmänä pehmenivät.
Mitähän seuraavaksi - uudet solenoidit(etenkin SLU)/venttiilikoneisto? Onko jo kokeiltu?
-
Nyt on vaihteistoöljyt vaihdettu kertaalleen niin että vanhan öljyn sekaan kaadoin Lubegardin ATF Flush -puhdistusaineen ja uuden öljyn (Mobil1) sekaan Lubegardin Platinum -lisäaineen. Käytin Lubegardin aineita siinä toivossa että mahdollisesti likaantuneet solenoidit puhdistuisivat, mutta kuten arvata saattaa niin ominaisuudet ovat ennallaan - joskin vaihdot kylmänä pehmenivät.
Mitähän seuraavaksi - uudet solenoidit(etenkin SLU)/venttiilikoneisto? Onko jo kokeiltu?
Ei taida tuo ominaisuus poistua kuin ohjelma muutoksella.
-
Onkos kellään ko. ongelmasta kärsineestä ollut EGR mekaanisesti "tulpattuna"? Bemarifoorumilla on juttua kuinka EGR on ainakin osaltaan ollut syynä vastaavanlaiseen oireiluun. Oma ajatukseni on tässä kohtaa se että vaikka itsellänikin EGR on ohjelmallisesti poissa pelistä niin mikäli tuo hökötys kuitenkin jostain syystä vuotaa pakokaasua ilmanottoon niin se voisi olla aivan mahdollinen oireilun aiheuttaja. ??? ..mutta ajattelin nyt kysellä onko muilla asiasta kokemusta ennen kuin lähden tulppaamaan tuota.
-
Ei ole tarkemmin tullut seurattua, enkä ole kyllä huomannut syksyn jälkeen. Silloin oli vain ohjelmalla suljettu ja nyt myös mekaanisesti. Seurailen.
(Laatikossa nykyisin myös RVS:n litkut. Ei ainakaan ole haitannut viimeisen 10kk/21tkm aikana.)
-
Onko heijailu edelleen läsnä?
Omaan olen Transgon shift kittiä miettinyt laittaa kokeilumielessä.
-
Onko heijailu edelleen läsnä?
Omaan olen Transgon shift kittiä miettinyt laittaa kokeilumielessä.
Juu läsnä on ja jostain syystä nykyisin tekee tuota heijailua pienemmilläkin vaihteilla kun moottorin kierrokset on 1500 kierroksen tuntumassa. Niin ja vaihteistoon on uusittu tehdasuusi venttiilikoneisto, turbiini/momentinmuunnin sekä pakat. Alkaa mielikuvitus loppumaan kesken..
-
Saman ikäinen V8 samalla laatikolla ei heijaa. Tosin V8 ohjelmoinnissa on sellainen pugi että vaihde paukahtaa päälle. Tosin aika harvoin joutuu ks tilanteeseen.
-
Taitaa olla tuon shift-kitin kokeilu siis varteenotettava vaihtoehto. Sitten alkaa olla mekaniikan puolelta kaikki kokeiltu kuten muillakin. :P
-
Huomenna lähtee hiukkassuodattimesta sisuskalut kun EGR:n tulppaus paljasti että putki on tukkeessa (tavanomaista kovempi paine EGR:lle tulevassa putkessa). Epäilyt kohdistui nyt hiukkassuodattimeen vaikka ei se vikakoodeja annakaan. Saapa nähdä onko vaikutusta tähän ongelmaan..
-
En oo näköjään ainoa jolla tuo kierrosten heilunta on laajentunut muihinkin nopeuksiin.. http://sv.tinypic.com/player.php?v=5vnm9s&s=9#.VuVwxtBjaMV
-
En oo näköjään ainoa jolla tuo kierrosten heilunta on laajentunut muihinkin nopeuksiin.. http://sv.tinypic.com/player.php?v=5vnm9s&s=9#.VuVwxtBjaMV
Tuossa taisi olla jo isompaakin vikaa.
-
Tuossa taisi olla jo isompaakin vikaa.
Viasta en tiedä mutta topicin keskustelun mukaan heilunta loppuu samanlailla manuaalipuolella/pakkovaihteella. Tässä ko. topicci: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=122701&p=1030338&hilit=vaexellådan
-
Itselläni etuvetoinen 2009 D5. Vieläkin mietityttää toimiiko omassani laatikko normaalisti. Kun esimerkiksi 80-100km/h painaa kaasua, että laatikko vaihtaa pienemmälle tuntuu laatikossa olevan n. 0,5s mittainen luisto. Sen jälkeen ilmeisesti turbiinilukko kytkeytyy, jolloin kierrokset tippuvat n. 300rpm:ää vaihdon jälkeisestä lukemasta.
Sama toistuu minusta myös kaupunkinopeuksilla, kun kiihdyttää esim. liikennevaloista. Eli turbiinilukon kytkeytyessä kierrokset putoavat heti parisen sataa kierrosta. Vai onkohan normaali ominaisuus, että vaihtotapahtuma tapahtuu "pehmeästi".
-
Pakko laittaa nyt kun olen huomannut että omassakin on tätä ilmiötä vaikka loota on "uusi".
Eli ongelma nopeudet on varmuudella 89 ja 90 kun Cruisessa on kyseinen lukema ja kun 92 ei heijaamista.
Monesti oli helppo havaita kun ylämäki alkoi loivenemaan tai muuttui tasaiseksi niin silloin kierroslukumittarissa näkyi heilahdus.
Mielestäni tämä ilmiö johtuu ohjelman surkeudesta.
-
Pakko laittaa nyt kun olen huomannut että omassakin on tätä ilmiötä vaikka loota on "uusi".
Eli ongelma nopeudet on varmuudella 89 ja 90 kun Cruisessa on kyseinen lukema ja kun 92 ei heijaamista.
Monesti oli helppo havaita kun ylämäki alkoi loivenemaan tai muuttui tasaiseksi niin silloin kierroslukumittarissa näkyi heilahdus.
Mielestäni tämä ilmiö johtuu ohjelman surkeudesta.
Joo ja jos ylämäki on jyrkkä niin turbiinin lukko pysyy nätisti päällä, mutta jos ylämäki on loiva niin silloin tuo lukko aukeilee. Tekee tämän myös nopeudessa 70 km/h (vitosvaihteella).
Jos en ihan omiani kuule niin lukon auetessa moottoritilasta tulee "juriseva" ääni joka lakkaa taas kun lukko menee kiinni ja lukon auetessa taas jurisee. Kierrosten heijatessa kokeilin laittaa pakkovaihteelle niin silloin kierrosten heijaus lakkaa mutta tuo juriseva ääni kuuluu edelleen samaan tahtiin.
Oliko virkpe se sun auto etuveto niin voidaan sulkea kulmavaihde pois?
-
Joo ja jos ylämäki on jyrkkä niin turbiinin lukko pysyy nätisti päällä, mutta jos ylämäki on loiva niin silloin tuo lukko aukeilee. Tekee tämän myös nopeudessa 70 km/h (vitosvaihteella).
Jos en ihan omiani kuule niin lukon auetessa moottoritilasta tulee "juriseva" ääni joka lakkaa taas kun lukko menee kiinni ja lukon auetessa taas jurisee. Kierrosten heijatessa kokeilin laittaa pakkovaihteelle niin silloin kierrosten heijaus lakkaa mutta tuo juriseva ääni kuuluu edelleen samaan tahtiin.
Oliko virkpe se sun auto etuveto niin voidaan sulkea kulmavaihde pois?
Itsellä ei ainakaan kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä heijauksen yhteydessä.
-
Joo ja jos ylämäki on jyrkkä niin turbiinin lukko pysyy nätisti päällä, mutta jos ylämäki on loiva niin silloin tuo lukko aukeilee. Tekee tämän myös nopeudessa 70 km/h (vitosvaihteella).
Jos en ihan omiani kuule niin lukon auetessa moottoritilasta tulee "juriseva" ääni joka lakkaa taas kun lukko menee kiinni ja lukon auetessa taas jurisee. Kierrosten heijatessa kokeilin laittaa pakkovaihteelle niin silloin kierrosten heijaus lakkaa mutta tuo juriseva ääni kuuluu edelleen samaan tahtiin.
Oliko virkpe se sun auto etuveto niin voidaan sulkea kulmavaihde pois?
Etuveto on. ei minulla mitään ääntä pidä.
-
Vidan mukaan TCM lukee seuraavia tietoja muualta autosta:
Selected gear position - from the gear position sensor.
Speed of transmission input shaft - from transmission speed sensor, input shaft.
Speed of transmission output shaft - from transmission speed sensor, output shaft.
Transmission oil temperature - from temperature sensor in the transmission.
Engine speed and torque, and throttle opening - from engine control module (ECM) via the CAN network.
Whether and how much the accelerator pedal is depressed - from engine control module (ECM) via the CAN network.
Engine temperature - from engine control module (ECM) via the CAN network.
Vehicle speed - from brake control module (BCM) via the CAN network.
Whether and how much the brake pedal is depressed - from Brake Control Module (BCM) via the CAN network.
Vidan mukaan Accelerator pedal via can -arvo heittelee kaasupolkimeen koskematta tyhjäkäynnillä. Käyrässä näkyvä heittely ei ole kuin prosentin luokkaa mutta joka tapauksessa arvo heittelee. Tuumailin että olisiko tässä se kauan haettu vaihteiston ohjelmaa häiritsevä tekijä. Olisiko muilla mahdollisuuksia lukea tuota arvoa, etenkin niiden joilla ei esiinny kierrosten heijailua maantienopeuksissa?
-
Omasta mielestä ongelma ei ole kierrosten heijailu vaan se ettei D-asennossa automaattin momenninmuunnin ole lukossa. Manuaalipuolella ei kierrokset heijaa kun on lukossa.
-
Meikä huomas taas viime viikolla että heijaa ja myös manuaalilla. Gps:niin mukaan vauhtia oli 106km/h 215/50-17 rengastuksella. Kun siitä vähensi tai lisäsi yhden kilsan lisää niin loppui.
-
Meikä huomas taas viime viikolla että heijaa ja myös manuaalilla. Gps:niin mukaan vauhtia oli 106km/h 215/50-17 rengastuksella. Kun siitä vähensi tai lisäsi yhden kilsan lisää niin loppui.
Saatta olla jotain muuta häikkää jo.
-
Saatta olla jotain muuta häikkää jo.
Kierrokset siinä 2000 korvilla kun tuota tekee. Muuten toimii hienosti.
-
Meikä huomas taas viime viikolla että heijaa ja myös manuaalilla. Gps:niin mukaan vauhtia oli 106km/h 215/50-17 rengastuksella. Kun siitä vähensi tai lisäsi yhden kilsan lisää niin loppui.
Jos manuaalilla tekee tuota niin en uskoisi että se johtuu turbiinilukon aukeilusta tai sitten antaa jo vikakoodiakin. TCM nimittäin mittailee moottorilta tulevaa kierroslukua ja vertaa sitä momentinmuuntimen perästä tulevaan kierroslukuun. Jos ero kasvaa riittävän suureksi niin paukahtaa vikakoodia.
Kallistuisin tuossa enemmänkin polttoainejärjestelmän (esim. suutinten) puolelle. Mikäli kierrosluvun nyhtäminen tuntuu eikä vain näy mittarissa niin sitä suuremmalla syyllä kallistuisin polttoainejärjestelmän puolelle.
-
Ei huomaa jos ei satu katsomaan kiekkamittaria. Ja tosiaan vain hyvin pienellä marginaalilla tekee tuota.
-
Kohta alkaa venttiilikoneiston irroitus ja shiftkitin asennus. Pitkään tätä on suunniteltu, mutta alkaa mennä heijailu muillekin nopeuksille.
Katsotaan kuinka käy.
-
Kohta alkaa venttiilikoneiston irroitus ja shiftkitin asennus. Pitkään tätä on suunniteltu, mutta alkaa mennä heijailu muillekin nopeuksille.
Katsotaan kuinka käy.
Laitatko tämän Shift kit (http://www.transgo.com/products.php?prd=SK-AWF21&homeinclude=catalog&category_id=51&parent_id=26&product_id=68&countdisplay=1&start=0&addcountview=Yes)?
Millainen toimen pide ventiilikoneistolle tarvii tehdä?
Mitä muutoksia pitäisi tuoda vaihtoihin tai laatikon toimintaan yleensä?
-
Tuo olisi pitänyt tilata. Olikin väärä kitti. :facepalm:
No läjätään huomenna ja jatketaan harjoituksia.
Jos tuon heijaamisen olisi saanut pois. Katsotaan josko nyt ennalleen palaisi purku ja kasausjumpan jälkeen. Tuossa sinun linkissähän mainitaan mihin vaikuttaa. :)
-
Tuo olisi pitänyt tilata. Olikin väärä kitti. :facepalm:
No läjätään huomenna ja jatketaan harjoituksia.
Jos tuon heijaamisen olisi saanut pois. Katsotaan josko nyt ennalleen palaisi purku ja kasausjumpan jälkeen. Tuossa sinun linkissähän mainitaan mihin vaikuttaa. :)
Miten oli väärä, tilasit TF80SC tarkoitetun kitin?
Osaan hakea autoon osia ulkomailta, mutta kun en ymmärrä ??? muuta kuin härmää ja google kääntäjä jne ei tyhjentävästi avaa noita.
-
Juu, oli TF80 kitti. No eihän se ollut hyllyssä ku vajaa kaksi vuotta odottamassa. :D
Katsotaan tuoko pelkkä solenoidien läpikäynti mitään muutosta, kun venttiilipöydän vielä laittaa kasaan.
-
Auto on taas liikenteessä.
Nyt siis tehtiin vain solenoidien tarkistus ja putsaus, TCC-solenoidia vähän säädin pienemmälle välykselle, sekä vaihdoin öljyt. Öljyn adaptoinnit nollattu.
Katsotaan adptoiko itsensä taas heijausmoodiin vai jäikö se pois. Jos ominaisuus uusiutuu, niin laitan sen oikean shift-kitin, kunhan rantautuu Suomeen.
-
TF80SC ja TF81SC tuntuu että näistä ensimmäistä tarjotaan useammin näihin vaihteistoihin.
Mutta se mitä itse olen ymmärtänyt niin tuota TF80SC on vanhemmissa kuusivaihteisissa malleissa, jonka tunnistaa korkeasta öljypohjasta. TF81SC on taas uudemmissa missä on öljypohja matala ja sen pintaa on muotoiltu uritus.
Tänään juttelin autonasentajan kanssa shift kitin hyödyistä. Oli sitä mieltä ettei korjaa vaihteistossa esiintyviä ongelmia.
mm. jenkeissä tuolla haetaan vaihtoihin napakkuutta eli ei luistata niin paljoa.
-
Tuo Transgon kitti on korjaussarja tiettyihin vikoihin, eli ei voi yleistää. Tuoteselosteesta tuo käy ilmi.
Tässä vain harrastelen ja otan selvää korjaako se tuon heijausvian, kuten luvataan. :)
-
Toivottavasti on apua, mielenkiinnolla odotan testi tuloksia.
-
Jostain syystä mulla ei heijaa lainkaan. Mutta taajamanopeuksissa "nykyttää" rytmikkäästi. Välillä lievästi ja välillä vähän rankemmin. En oikein jaksa uskoa että olis moottorista lähtöisin kun se tekee sitä rytmikkäästi ja periaattessa loputtomiin kunnes löysään/painan kaasua tai laatikko vaihtaa pienemmälle. Moottori ei ylipäänsä kakistele koskaan paitsi että tyhjäkäynnillä joskus sekunnin murto-osan mittaisia "pausseja". Veikkaan laatikon ikääntymistä. Mittarissa 328tkm
-
Jostain syystä mulla ei heijaa lainkaan. Mutta taajamanopeuksissa "nykyttää" rytmikkäästi. Välillä lievästi ja välillä vähän rankemmin. En oikein jaksa uskoa että olis moottorista lähtöisin kun se tekee sitä rytmikkäästi ja periaattessa loputtomiin kunnes löysään/painan kaasua tai laatikko vaihtaa pienemmälle. Moottori ei ylipäänsä kakistele koskaan paitsi että tyhjäkäynnillä joskus sekunnin murto-osan mittaisia "pausseja". Veikkaan laatikon ikääntymistä. Mittarissa 328tkm
Tutun kuuloisia oireita, tarkistapa että letkut on kunnolla kiinni ja suuttimien liittimet.
-
Tutun kuuloisia oireita, tarkistapa että letkut on kunnolla kiinni ja suuttimien liittimet.
Mitä letkuja tarkoitat?
-
Mitä letkuja tarkoitat?
Huonosti ilmaisin. Eli turbolta imusarjaan jne. Ja kokeile ottaa suuttimien pistokokkeet irti ja painat huolella kiinni.
-
Huonosti ilmaisin. Eli turbolta imusarjaan jne. Ja kokeile ottaa suuttimien pistokokkeet irti ja painat huolella kiinni.
Suuttimien liittimet oli nopea käydä läpi ja teinkin sen samantien. Liittimet auki, crc elmec cleaneriä ja liitin auki-kiinni jokusen kerran. Aivan kuin ois auttanut hieman mut pitää seurailla. Ahtoputkisto onkin töisevämpi tarkistaa. Suhina kuuluu kun antaa kunnolla hanaa ja vaikuttaa että oikealle kaarrettaessa ja samaan aikaan kiihdytettäessä kovin suhina. Mutta mitään ilmeistä vuotoa ei kuulu paikallaan kaasutellessa. Ei vikakoodeja, ei savua (putken päästä ei jää nokea sormeen yhtään..!) ja vedot mainiot. Ahtoja on nostettu kyllä, ehkä suhina kuuluu asiaan (?)
Edit: egr-imusarja välinen "mutkaputki" on sen näköinen et jotain sieltä liitoksesta hiljalleen tihkuu/hikoilee. Klemmarit on jokin aika sitten kiristetty kyllä. Mahtaakohan olla ihan joku halkeama tuossa putkessa :idiot2:
-
Pienistä tihkumisista tuskin paljon haitta vaikutusta, mutta parempi että on hyvin kiinni. Minulla oli ahtoputki jäänyt aikalailla löysälle.
Omassa oli viitos suuttimen liitimessä jotain sanomista.
Olen myös suihkuttanut ilmamassa anturin CRC:n (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-200ml) aineella.
Nyt ei ole ollut ongelmia tyhjäkäynnissä ja tasaisella nopeudella.
-
Tullut nyt ajettua noin 400km remontin ja adaptoinnin nollauksen jälkeen. Aluksi ei ollut humpaamista lainkaan, mutta on paljon lievempi kuin koskaan aikaisemmin.
Tässä vaiheessa nyhtäminen tapahtuu vain pienessä ylämäessä ja heijaus on 50-100rpm, eli ei kovin suuri entiseen 300rpm nyhtämiseen. Tasaisella tiellä ei nyhdä enää lainkaan, ainakaan vielä. Vaatii vielä lisää testikilometrejä alle.
Uskoisin, että suurin vaikutus oli TCC-solenoidin välyksen pieni hienosäätö solenoidin päästä. Ehkä sen jousi ajan kuluessa väsyy ja menee pois säädetyistä arvoista. Tekisi mieli säätää välystä vielä vähän ja katsoa mitä tapahtuu.
Tosin oikea shiftkit on tulossa maailmalta, joten menee varmasti samalla kerralla siitä hilut paikoileen. Tällöin en koske TCC-solenoidin säätöön enää.
Laittelen raporttia kun harrasteluprojekti etenee.
-
Tätä aihetta jälleen pohdittuani olen likimain täysin vakuuttunut siitä että vika ei ole vaihdelaatikossa. Vaihteiston säädöllä vikaa saadaan todennäköisesti hieman lievennettyä, mutta vian todellinen aiheuttaja jää silti olemaan. Oman auton laatikko käytettiin irti peräti kahteen otteeseen ja siihen uusittiin käytännössä kaikki: pakkojen, uuden venttiilikoneiston ja turbiinin lisäksi jopa pumppu. Sopeutusajo tehtiin useampaan kertaan. Vika oli ja pysyi lähestulkoon ennallaan.
Autoa vaivasi myös salaperäinen vikakoodi "Cylinder 4 Misfire". Salaperäinen se oli siksi että kyseinen vikakoodi tallentui vain silloin tällöin. Vaihdoin nelospytyn suuttimen tuloksetta. Myöskään suuttimien korjausarvoista ei voinut loppujen lopuksi päätellä mitään suurempaa suutinpuolen vikaa. Suutinten paluupuolen virtaukset tarkastin myös.
Kun olin hankkinut kyseisen menopelin kuulostelin useampaankin kertaan moottorista tyhjäkäynnillä tulevaa "papatusta". Tämä kuitenkin unohtui pian kun EGR:n ohjelmointi pois vaimensi tuon äänen. Todellinen vian aiheuttaja tuo EGR ei varmastikaan ollut ja jälleen kerran vian todellinen aiheuttaja jäi olemaan.
Villi veikkaukseni on että em. "papatus" sekä ajossa havaittava kierrosten heijaus johtuu yhdestä ja samasta vian aiheuttajasta, mikä voisi hyvinkin olla moottorin venttiilin nostimet/keinut. Mitä näiden korjaukseen tulee niin ainakin em. "papatus" on monella korjaantunut. Teoriaa siitä että heijausvika juontuu samasta syystä tukee myös se kun tarkastelin vanhoja Vidan logeja ja em. salaperäinen vikakoodi "Cylinder 4 Misfire" oli rekisteröitynyt poikkeuksetta aina silloin kun kierrokset olivat 1500rpm tuntumassa ja ajonopeus oli juurikin sitä luokkaa jolloin kierrosten heijauskin esiintyi. Uskoisin että vaihteiston TCM on niin herkkä lukiessaan moottorilta saatavaa dataa että edellä kerrotun kaltainen vika voisi saada TCM:n avaamaan turbiinilukon. En valitettavasti päässyt koskaan itse toteamaan olisiko venttiiliremontista ollut apua sillä auton ehdin muista syistä vaihtaa farmari-malliseen. Joka tapauksessa moottorin puolelta vikaa etsisin. Tämä kaikki kirjoittamani on kuitenkin vain oma henkilökohtainen hyvä arvaukseni. Toivottavasti tästä on jollekin muulle hyötyä.
-
Mulla ei loppunut papatus nostimien ja rullien vaihdon jälkeen. Egr tulpattu kauan sitten.
-
Tuskin koneesta johtuu kun olikohan jotain 70-80thkm ajettu omalla autolla. Väittäisin että on ohjelmallinen "vika/omaisuus" kun se loppuu manuaali puolella ja näkyy diagnostiikassa.
-
Eilen ostamassani 2007 XC90:ssä havaitsin tuota kierrosten heijaamista 85-90 km/h nopeudessa. Kierrokset heijasivat muistaakseni noin 100rpm:ää jyrkässä ylämäessä cruise päällä ajaessa.
En usko, että laatikossa mitään vikaa on, kun tosiaan pakkovaihteella poistuu ongelma ja laatikko on rempattu noin 50tkm sitten. Laatikko toimii muuten kuin unelma edelliseen 2008 D5 V70:een verrattuna, mm. ylimääräiset "vaihdot" puuttuvat joidenkin vaihteiden väliltä ym.
-
Tässä mietin neliveto Volvon huoltoa, niin kun autossani on laatikko irroitettu ja kunnostettu äskettäin, niin onkohan samalla vaihtunut muitakin voimansiirtoon liittyviä öljyjä? Jos laatikon irroittaa XC90:stä, vaihtuuko samalla ns. Pakolla myös muita öljyjä, kuten peräöljyt ja kulmavaihteen öljyt? Eli valuuko ulos laatikon irroituksessa myös muut nesteet?
-
Onkos kellään ko. ongelmasta kärsineestä ollut EGR mekaanisesti "tulpattuna"? Bemarifoorumilla on juttua kuinka EGR on ainakin osaltaan ollut syynä vastaavanlaiseen oireiluun. Oma ajatukseni on tässä kohtaa se että vaikka itsellänikin EGR on ohjelmallisesti poissa pelistä niin mikäli tuo hökötys kuitenkin jostain syystä vuotaa pakokaasua ilmanottoon niin se voisi olla aivan mahdollinen oireilun aiheuttaja. ??? ..mutta ajattelin nyt kysellä onko muilla asiasta kokemusta ennen kuin lähden tulppaamaan tuota.
Meidän M47N2 koneisessa bemarissa kaikki nämä oireet aiheutuivat EGR:stä.
-
Tässä mietin neliveto Volvon huoltoa, niin kun autossani on laatikko irroitettu ja kunnostettu äskettäin, niin onkohan samalla vaihtunut muitakin voimansiirtoon liittyviä öljyjä? Jos laatikon irroittaa XC90:stä, vaihtuuko samalla ns. Pakolla myös muita öljyjä, kuten peräöljyt ja kulmavaihteen öljyt? Eli valuuko ulos laatikon irroituksessa myös muut nesteet?
Ei, peräöljy.
-
Oman XC90:n käytin laatikon oljynvaihdossa, huuhtelemalla tekivät. Samalla ilmeisesti nollasivat laatikon ohjelman. Tuntuu, että laatikko vaihtaa nyt huomattavasti helpommin pienemmälle vaihteelle. Samassa ylämäessä, jossa kierrosten heijaaminen alkoi noin 90km/h mittarinoupeutta, vaihtoi laatikko nyt pykälää pienemmälle hyvin kevyesti kaasua painamalla. Aiemmin olisi tosiaan laatikko vain heijannut kierroksi.
Ehkä se laatikko oppii taas tuon heijaamisen takaisin, kunhan on tehnyt sen oppimisvaiheen taas.
-
Mä olen huomannut että 2010 xc60 tekee sellaista että juuri tuossa alle 90km/h mittarinopeudessa kun painaa vähän kaasua, niin se nostaa sellaisen 200rpm kierroksia, eli juurikin sellainen turbiinilukon lievä avautuminen. Onko tuo laatikko porsimassa, vai onko sinne tosiaan rakennettu tietoisesti tuollainen ominaisuus? Cruisella ajellessa en ole kiinnittänyt huomiota kierroksiin.
-
Turbiinilukon solenoidiin tulee välystä.
Solenoidin sisällä on mäntä ja jousi.
Oma teoria on, että säätöruuvi on säädetty hieman rajoille ja/tai jousi väsyy ja siitä syntyy tuo välys ajan kanssa.
Varmasti softalla asiaan pystyisi myös vaikuttamaan.
-
Varmasti softalla asiaan pystyisi myös vaikuttamaan.
Tätä miettinyt koska manuaalipuolella ainakaan omassa autossa ei kierrokset heijaa.
-
Tätä miettinyt koska manuaalipuolella ainakaan omassa autossa ei kierrokset heijaa.
Sama juttu itsellä.
-
Saiko kukaan tähän asiaan selvyyttä?
Itselläni 300tkm ajettu AWD. Vaihteisto remontoitu seuraavien oireiden takia: kierrokset heijaa tiettyä nopeutta ajaessa noin 200rpm ja tuntuu myös kulkemisessa. Sama oire manuaalia käyttäessä. Täristi myös välillä tietyssä nopeudessa (se kuuluisa noin 85km/h todellinen nopeus, mutta myös muissa vauhdeissa satunnaisesti.) Myös satasen vauhdista kun painoi kaasua niin täristi.
Korjauksen tulos: samat viat edelleen. Laatikkoon uusittu turbiini ja venttiilikoneisto.
Vikaa yritetty etsiä moottorin ohjainlaitteesta, suuttimista (näistä antaa 1 ja 5 suuttimesta vikakoodin testerillä luettaessa, vika ei siirtynyt suuttimen mukana kun paikkaa vaihdettiin), suuttimien liittimet uusittu, johtosarja ainakin päällisin puolin kunnossa.
Onko tuota turbiinin solenoidista mitään uutta tietoa voisiko johtua sellaisesta? Itsestäni tuntuu vaan että nimenomaan se turbiinin toimimattomuus aiheuttaa oireet, mutta millä ihmeellä sen saa kuntoon? 1-3 vaihteilla en ole oireita ikinä saanut ilmenemään, mutta 4-6 vaihteilla kaikilla.
-
Onko kukaan löytänyt ratkaisuja tähän ongelmaan? Itsellä samainen "vika" ja tuntuu että kierrosten heijaaminen vähenee, kun DPFn poltto on juuri tapahtunut.
-
Mä olen tätä hieman ihmetellyt tässä viimeaikoina..
Se kierrosten heijaamisen kaava menee jokseenkin näin:
-Nopeus 85km/h, ajetaan cruisella ns. pintakaasulla
-Turbiinilukkoa avataan ohjelmiston komentamana hieman.
-Moottorin kierrokset nousevat 100-200rpm
-Nopeus putoaa ihan vähän (0,1km/h tjsp)
-Cruise komentaa lisää kaasua
-Ohjelmisto kiristää turbiinilukkoa kun annetaan enemmän kaasua ettei lukko luista niin paljoa.
-Kierrokset laskevat 100-200rpm, turbiini ei luista
-Nopeus nousee ihan vähän (0,2km/h tjsp)
-Cruise keventää hieman kaasua.
-jne...
Ongelman aiheuttaa siis kolme tekijää yhtäaikaa: pintakaasulla luistava turbiinilukko ja tarkasti "kaasun" liikkeeseen reagoiva moottori ja tavoitenopeuteen pyrkivä cruise.
Tuo pintakaasulla luistava turbiinilukko on tuon vaiheiston suunniteltu ominaisuus. Syytä siihen en tiedä, mutta viran puolesta joudun ajamaan Toyota Proacella, jossa sama vaihdelaatikko, ja siinä on ihan samalla tavalla luistava laatikko, vaikka se onkin ohjelmoitu muuten aivan eri tavoin toimivaksi (taloudellisuus edellä, lukko napsahtaa heti kakkosella kiinni, ja eikä sitä päästetä sen jälkeen luistamaan - muuten kuin pintakaasulla). Toinen merkittävä ero on kaasupolkimen herkkyydessä. Proacen moottori reagoi kaasun liikkeisiin hyvin rauhallisesti ja pitkällä viiveellä, kierrokset saa tasaisella nopeudella heijaamaan kun sen tarkoituksella nilkalla siihen usuttaa.
Kuvittelisin että jos moottorin kumityynyt alkavat väsyä tuo heijaamisilmiö pahenee volvossa, sitä voisi jollain konehuoneeseen sijoitetulla kameralla tutkia.
-
Olen nyt pikkuhiljaa nettiä lukiessani ymmärtänyt, että tuo TF80-SCn turbiininlukon osittainen luistatus on tarkoituksellinen piirre. Jos itse ajelen cruisella vaikkapa 80km/h niin turbiininlukkohan on jatkuvasti hiukan luistavassa tilassa. Mikä mahtaa olla tämän ominaisuuden vaikutus turbiininlukon kestöikään? Eihän se kitkamateriaali ikuista ole. Ja liekö tässä osasyy miksi näissä TF80-SC laatikoissa menee joskus öljysihti tukkoon, kun tuota kitkamateriaalia lähtee turbiinista?
-
Olenko oikeasti ainoa, joka vaivaa päätään tällä asialla? :2funny:
-
Olenko oikeasti ainoa, joka vaivaa päätään tällä asialla? :2funny:
Kyllähän nämä asiat pitävät öisin hereillä, mutta oma osaamiseni ei toistaiseksi anna vastauksia vaan enemmänkin kysymyksiä.
-
Ei nuo askit toisaalta mitenkään yleisesti ole ensimmäisenä hajoavien joukossa, vaika sitten sanoa kuinka paljon tuo toiminta lyhentää vaihteiston elinikää, ja onko sillä merkitystä.
-
Itse olen edelleen sitä mieltä, että TCC-solenoidin jousi on alunperin säädetty löysäksi tai jousi väsyy ajan kanssa.
Muissa solenoideissa ei ollut vastaavaa ilmiötä, kun puhdistin ne kolmisen vuotta sitten ja laitoin niihin uudet päädyt.
Suurin korjaava vaikutus oli sillä, että TCC-solenoidin nokasta hieman kiristin välystä pienemmäksi.
Toinen apu on ollut RVS-käsittely, jonka aikana heijaaminen on koko ajan edelleen vähentynyt.
Kierrokset heijaavat enää satunnaisesti 50rpm näillä toimenpiteillä.
Seuraavaksi pitäisi vaihtaa öljyt vaihteistoon.
-
Lisäyksenä vielä.
Yksinkertaisimmillaan TCC-solenoidin nokasta kiristämällä voi vian saada pois.
-
mikä tuo "tcc solenoidi" on?
-
Turbiinin lukituksen solenoidi.
-
Ilmottaudun tähän samaan kerhoon -07 S80 D5 AWD.llä.
Laatikkoon vaihdettu 50tkm sitten venttiilipöytä, turbiini (vaihto-osa) , tiivisteet, suodatin ja öljyt.
Ja 6 vaihteella 80-90km nyhtää jatkuvasti 200kiekkaa ylös ja alas.
Eihän tämä voi olla hyvä, entinen moottoriopettajani sen jo sanoi - jos joku luistaa se kuluu ja jos joku kuluu se hajoaa ...
Ohjelmoinnista ja EGR poistamisesta ei mitään hyötyä. Tuon lukitussolenoidin ruuvaaminen taitaa olla aika arvokas kiristys ?
Ja viesteistä sai sellaisen kuvan että asialle ei oikein muuta voi . Odotellaan sitten että hajoo kunnolla
-
Jepjep. Harvinaisen tuttu ilmiö allekirjoituksen autossa, vaikka laatikko on uusittu. Itse olen ratkaissut ongelman siten, että noissa tilanteissa kun turbiini ei pysy kunnossa lukossa, valitsen manuaalipuolelta pienemmän vaihteen jolloinka turbiini menee lukkoon. Itse ajan mielummin aavistuksen isommilla kierroksilla kuin tiedostan jonkinsortin kulumista tapahtuvan laatikossa.
-
Ilmottaudun tähän samaan kerhoon -07 S80 D5 AWD.llä.
Laatikkoon vaihdettu 50tkm sitten venttiilipöytä, turbiini (vaihto-osa) , tiivisteet, suodatin ja öljyt.
Ja 6 vaihteella 80-90km nyhtää jatkuvasti 200kiekkaa ylös ja alas.
Eihän tämä voi olla hyvä, entinen moottoriopettajani sen jo sanoi - jos joku luistaa se kuluu ja jos joku kuluu se hajoaa ...
Ohjelmoinnista ja EGR poistamisesta ei mitään hyötyä. Tuon lukitussolenoidin ruuvaaminen taitaa olla aika arvokas kiristys ?
Ja viesteistä sai sellaisen kuvan että asialle ei oikein muuta voi . Odotellaan sitten että hajoo kunnolla
Eipä siihen kovin kauaa saa aikaa menenään jos pelkän TCC-solkun käyttää irti.
Ei taida edes vaatia venttiilipöydän irroittamista. Itsellä tosin oli omasta koneisto pöydällä kun toimenpiteen tein.
-
No tämä hyvä tieto, kuvittelin että vaatisi laatikon irrottamisen ja sijaitsisi vielä tietysti "alimmaisena" :'(
-
Jepjep. Harvinaisen tuttu ilmiö allekirjoituksen autossa, vaikka laatikko on uusittu. Itse olen ratkaissut ongelman siten, että noissa tilanteissa kun turbiini ei pysy kunnossa lukossa, valitsen manuaalipuolelta pienemmän vaihteen jolloinka turbiini menee lukkoon. Itse ajan mielummin aavistuksen isommilla kierroksilla kuin tiedostan jonkinsortin kulumista tapahtuvan laatikossa.
Voinhan sillä samalla vaihteellakin ajaa mutta manuaalipuolella niin ei heijaa.
-
Niin ja itte jos muistan, niin pitää asettaa vakionopeus riittävän korkeelle että tuo kriittinen oliko se jotain kun yli 1600-1800 kierroksen paikkeilta nousee yli. Esim. kun näytöllä on vakionopeus asetettu jotain 85-90, niin ainakin talvikitkoilla profiili 18R50 ei humppaa niin paljoa ja turbiinin lukitus pitää paremmin. Ei tuota humppausta oikeen huomaa kun radio pauhaa ja ei kattele mittaristoa vaan vaipuu ajatuksiin. 40 000 km tullu nyt vuodessa, joista itsellä murto-osa, niin onhan tuo laatikko vielä kestänyt. Öljynvaihto ei vaikuttanut yhtään. Vaihteen manuaaliasetusta ei tule juuri käytettyä, kun sitten se aina vaihtelee pienemmälle hiljentäessä enkä muista vaihtaa isommalle taas kiihdytettäessä, niin sit mennään matkaa isoilla kierroksilla, ennekuin havahdun koneen "huutamiseen".
-
Joo justiinsa noin siinä käy :D
Hitto kun on vaikeaa vain unohtaa koko juttu kun oireet aina hyppii suoraan silmille ja asiat ei vaan ole kunnossa :(
-
Oliskohan siihen cruiseen saatavilla jotain softapäivitystä? Cruisehan sen humppaamisen aiheuttaa, aski vaan tuo sen esiin kun se turbiini ei pidä. Tietysti myös vaihteistpn ohjelmalla tuon saisi korjattua, mutta ei noihin pahemmin taida kukaan olla perehtynyt.
-
Voinhan sillä samalla vaihteellakin ajaa mutta manuaalipuolella niin ei heijaa.
Itselläni sekoilee yhtälailla myös manuaalipuolella. Se kriittinen raja turbiinin täyslukitukseen kulkee 2000rpm kohdalla omassa autossa. :idiot2: :idiot2:
-
Oliskohan siihen cruiseen saatavilla jotain softapäivitystä? Cruisehan sen humppaamisen aiheuttaa, aski vaan tuo sen esiin kun se turbiini ei pidä. Tietysti myös vaihteistpn ohjelmalla tuon saisi korjattua, mutta ei noihin pahemmin taida kukaan olla perehtynyt.
Ei cruise sitä aiheuta, vaan luo olosuhteet jossa tubiinilukon solenoidin sisällä olevan jousen kuoleentumisen aiheuttama muutos lukon toiminnassa tulee esille. Itsellä ei ole aikoihin heijannut solenoidin nokkaruuvin "kiristyksen" jälkeen.
-
Varmaankin ohjeetkin tuohon solenoidin jousen kiristykseen löytyy?
Kuusiokoloruuvista jousta kireämmälle ja paljonko.
Auttaisi varmaan muitakin oireista kärsiviä.
-
Ei tarvi paljoa kääntää sitä kuusiokoloa.
Taisin itse olla niin varovainen, että pyöräytin 1/4 kierrosta kireämmälle.
Merkkaa aloituskohdan ja siitä vähän kerrallaan säätää kireämmälle. Hieman vajaa 1/2 kierrosta voi olla aika lähelle sopiva määrä alkuun.
-
Helpointa kun ei vain välitä tuosta heijaamisesta. Omassa S80 aikoinaan tuota ei huomannut muualta kuin kierroslukumittarista.
-
Mimmonenhan homma tuo solenoidin ruuvi on löytää, voisi itsekin säätää jos ei kummempaa purkua vaadi?
-
Laatikon venttiilipöydässä solenoidit. Lähtee siitä liikkeelle että selvittää mikä laatikko ja venttiilipöydän versio.
-
Ei cruise sitä aiheuta, vaan luo olosuhteet jossa tubiinilukon solenoidin sisällä olevan jousen kuoleentumisen aiheuttama muutos lukon toiminnassa tulee esille. Itsellä ei ole aikoihin heijannut solenoidin nokkaruuvin "kiristyksen" jälkeen.
Eihän tuota vatkausta ilmene jos nilkalla ajaa ja pitää polkimen paikallaan..
Jos kattoo jollain obdlukijalla mitä se cruise pyyttää, niin huomaa että se säätää "kaasua" jatkuvasti vähän edestakaisin kun se koittaa pitää nopeuden tasaisena, ja jos tuo turbiinilukko ei ole kunnolla kiinni se lisää luistoa, johon sitten kenties pienen öljynpaineen kasvun ansiosta laatikko reagoi kiristämällä lukkoa, ja jos se cruise sitten samaan aikaan nostaa hieman kaasua, niin tuollaista eestaas seilaamista siitä seuraa. Jos voimansiirtolinja ei luista yhtään tuo cruisen jatkuva pieni säätely hukkuu siihen massaan eikä sitä tunne, mutta tuohon voi kyllä törmätä ihan manuaalillakin jos esim koneen tukikumit on ihan loppu, sopivassa myötämäessä jossa se tasapainoilee rullauksen ja vedon välillä se voi alkaa nykimään samaan tapaan - siis varvikello heiluu 200rpm edestakaisin kun se ottaa tukikumien löysiä edestakaisin.
Jotenkin älytöntä on kuitenkin että tuo pieni luisto on lähtöjään vaihteistoon tarkoituksella tehty ominaisuus. Jos aski on vielä ihan jämpti sen huomaa kun 80km/h nopeudessa kääntää manuaalipuolelle kierrokset putoaa sen 200rpm. Ja samoin esim mulla on Proacessa tuo sama vaihteisto, ja vaikka se on ohjelmoitu lähtöjään paljon tiukemmaksi eikä esim tuossa 80km/h nopeudessa luistoa tapahdukaan (jos sen nyt ylipäätään onnistuu 6. vaihteelle kikkailemaan noin hitaassa nopeudessa), niin tietyissä nopeuksissa kevyellä kuormituksella tuokin luoistattaa turbiinilukkoa ihan samalla tavalla.
-
Onko kellään tietoa onko tähän vanhempaan 6 loviseen tehdas tehnyt milloin viimeksi ohjelma päivitystä?
Manuaalipuolella pystyy helposti laskemaan kulutusta ja luistamista kun taas automaattipuolella laatikko käyttäytyy kuin puolioppinut "ammattilainen".
Ei anna vidalla koodeja,öljyt vaihdettu 30litran voimalla ja mukautukset joka kerran jälkeen sekä tehty sopeutusajo.
Autona siis 2009 xc60 ajettu 288tkm.toi vaihteen turha luistaminen ja oudot vaihtokohdat ihmetyttää kovin paljon..
-
Muistikuva, että ensimmäisen generaation TF-80SC laatikkoon olisi tullut viimeisin softapäivitys vuonna 2012. :idiot2:
-
Ainakin alkupään laatikot, tai niden softat luistattavat selkeästi enemmän kuin uudemmat. Ovat kyllä tavallaan mukavamman tuntuisia, ja fiilis on enemmän kuin vanhoissa perinteisissä automaateissa, mutta mielestäni tuo tasaisen nopeuden luisto tuossa 80km/h nopeudessa on jokseenkin sama kaikissa.. Ainakin kaikissa joita olen päässyt havainnoimaan.
-
Oliskin tasainen luisto, mutta ainakin minulla se nyhtää havaittavasti kun arpoo sitä lukkoa on/off
-
Oliskin tasainen luisto, mutta ainakin minulla se nyhtää havaittavasti kun arpoo sitä lukkoa on/off
Tarkoitin että kun se toimii "oikein" tai nilkalla ajaen.
-
Onkohan mulla tuossa 12vm D5:ssa jotenkin rikkinäinen AW kun minusta tuo toimii vielä 250tkm ajettunakin oikein napakasti enkä ole kyllä tätä topicin mukaista heijaamista huomannut? Turbiini on ja pysyy lukossa maantiellä eikä ainakaan mittarista huomaa että kierrokset heijaisi mihinkään.
Kylmänä kun kiihdyttää hyvin pienellä kaasulla niin vaihteiston toiminta on hieman arpovaa mutta mitä määrätietoisempi kiihdytys tavoitenopeuteen niin sitä tarkemmin toimii myös laatikko. Lonkalta arvioituna normaalissa kiihdytyksessä vaihtotilanteessa tapahtuu luistoa varmaan sekunnin tai pari kunnes turbiini lukittuu ja voimalinja on taas "yhtä puuta."
-
Onkohan mulla tuossa 12vm D5:ssa jotenkin rikkinäinen AW kun minusta tuo toimii vielä 250tkm ajettunakin oikein napakasti enkä ole kyllä tätä topicin mukaista heijaamista huomannut? Turbiini on ja pysyy lukossa maantiellä eikä ainakaan mittarista huomaa että kierrokset heijaisi mihinkään.
Kylmänä kun kiihdyttää hyvin pienellä kaasulla niin vaihteiston toiminta on hieman arpovaa mutta mitä määrätietoisempi kiihdytys tavoitenopeuteen niin sitä tarkemmin toimii myös laatikko. Lonkalta arvioituna normaalissa kiihdytyksessä vaihtotilanteessa tapahtuu luistoa varmaan sekunnin tai pari kunnes turbiini lukittuu ja voimalinja on taas "yhtä puuta."
Jos ajat 80km/h nopeudella tasaisella tiellä, ja tökkäät kepin manuaalipuolelle kierroslukumittariko ei putoa sen 200rpm?
Eihän nuo kaikki sitä heijaamista tee, vaikka tuo luistaisikin.
-
Jos ajat 80km/h nopeudella tasaisella tiellä, ja tökkäät kepin manuaalipuolelle kierroslukumittariko ei putoa sen 200rpm?
Eihän nuo kaikki sitä heijaamista tee, vaikka tuo luistaisikin.
Pudottaa numeron pienemmälle kun tökkää kepin manuaalipuolelle ja vaihdenäyttöön vaihtuu S. ;) Täytyypäs testata onko samalla nopeudella eri kierrosluku samalla vaihteella D-asennossa kuin manuaalilla...
-
Moi!
Vieläkö näitä vaivoja autoissa ilmenee - onko uusia lääkkeitä tai teorioita vai onko solenoidin kiristely nyt se mikä toimii?
Oliko kukaan tarkistanut datasta komentaako ohjain laatikon pois lukosta ja takaisin, vai luisteleeko turbiini vain ominpäin?
-
Olen huomannut että myös toyota proace tekee samaa sopivassa myötämäessa, mutta siinämäärin pientä ettei sitä tunne, vain varvikellon viisarissa näkee.
-
Omalla -15 V60 D4 AWD:lla on nyt tullut ajettua n. 17tkm. Autolla on kaikkinensa ajettu ~165tkm. D:llä ajaessa näkee kierroslukumittarissa aika ajoin pientä elämistä. Kun kepin törkkää sportille, heijaamista ei tapahdu. Näin ollen sportilla voimansiirron vaste kaasun muutoksiin on välitön ja nykivä, jos tekee kaasulla äkkinäisiä liikkeitä. Itse näen että D:lle on tehty softaan tuo ominaisuus nykimisen pehmentämiseksi.
-
Moi!
Vieläkö näitä vaivoja autoissa ilmenee - onko uusia lääkkeitä tai teorioita vai onko solenoidin kiristely nyt se mikä toimii?
Oliko kukaan tarkistanut datasta komentaako ohjain laatikon pois lukosta ja takaisin, vai luisteleeko turbiini vain ominpäin?
Ohjain komentaa laatikon luistoa. Tuo uusi 8-lovinen vaihteisto on kyllä käytännössä aina lukossa ajaessa. Ja nimenomaan täysin lukossa, eikä "slipping lock-up" tilassa minkä ympärille tämän ketjun viestit valtaosin rakentuvat. Eniten tuota puolilukitustilaa harrastavat 2005-2010 vuoden TF80SC vaihteistot.
-
Onko tiedossa kenellä tai missä onnistuu ohjaimen päivittäminen heijaamisen pienentämiseksi?
Kyseessä -07 6-vaihteinen tutuilla oireilla. Heijailee himpun yli 100kmh mittarinopeudessa kapealla nopeusalueella tasamaalla, samalla lailla oli keppi automaatilla tai manuaalilla. Nopeutta nostettaessa cruisesta tiksun tai kaksi loppuu heijailu kokonaan. Mutun perusteella nopeusikkuna jossa heijaamista tapahtuu, levenee kylmillä keleillä (<0C).
Laatikkoon vaihdettu uudet sisuskalut 75tkm sitten, tehty hiljattain öljynvaihdot ja sopeutukset, huollettu suuttimet ja tehty nostajaremontti, läpät kunnossa ja liikkuu.
-
Lisäätehoa.fi -firma ainakin joskus mainosti kykenevänsä "kiristämään" tuota turbiinin luistoa, mutta oma kokemus tuosta jätti aika kylmäksi, mitään eroa en huomannut, joten softa palautettiin niiltä osin vakioksi. Tuon laatikon ohjelmoiminen taitaa olla aika tekemätön paikka, myös kansainvälisesti.
-
Niin se taitaa olla että tempun tekijää ei tuohon ole. Onko millään muulla keinolla saatu vaikutusta heijaamiseen? Onko tiedossa minkä parametrin perusteella laatikko päättää antaa luistaa, jossain noissa parametreissähän se vika täytyy olla :-\
-
Niin se taitaa olla että tempun tekijää ei tuohon ole. Onko millään muulla keinolla saatu vaikutusta heijaamiseen? Onko tiedossa minkä parametrin perusteella laatikko päättää antaa luistaa, jossain noissa parametreissähän se vika täytyy olla :-\
Minulla on uusia juttuja tuohon niin koitetaan. Kokeilu on maksuton jos pääset Tampereelle.
-
Pääseekö koekaniiniksi? Olisi tarve samalla saada auton tehot lähemmäksi vakiota. Nyt sisällä on joku mikälie-softa oletettavasti yli kymmenen vuoden takaa ja ahdot keikkuu 1,8 barin paikkeilla. Vai onko tältä osin helpompi laittaa Vidalla alkuperäinen softa ECMään ja sitten siihen tarvittavat muutokset?
-
Minulla on uusia juttuja tuohon niin koitetaan. Kokeilu on maksuton jos pääset Tampereelle.
Siis onko joku onnistunut modaamaan tuota tf80 askin softaa? :nälkä:
-
Minulla on uusia juttuja tuohon niin koitetaan. Kokeilu on maksuton jos pääset Tampereelle.
Saattashan tuo onnistuakkin kun järjestelee, reilu 1000km lenkki ;D. Minäpä laitan privaa asiasta.
-
Pääseekö koekaniiniksi? Olisi tarve samalla saada auton tehot lähemmäksi vakiota. Nyt sisällä on joku mikälie-softa oletettavasti yli kymmenen vuoden takaa ja ahdot keikkuu 1,8 barin paikkeilla. Vai onko tältä osin helpompi laittaa Vidalla alkuperäinen softa ECMään ja sitten siihen tarvittavat muutokset?
Onnistuu kyllä ja vakioita on minulla niin paljon, ettei sinun tarvitse sitä vakioksi saada. 1,8bar on kyllä vähän liikaa kun tahtoo pakopaine nousta liiaksi niin saa tuonkin samalla reissulla kuntoon. Kesäkuun alkuun reiluun viikon päähän menisi.
-
Minulla on uusia juttuja tuohon niin koitetaan. Kokeilu on maksuton jos pääset Tampereelle.
Kuinka uusi tämä "uusi juttu" on? Onkohan mahdollisesti tämä uusi juttu jo mennyt sisään, kun auto kävi 4.4 ohjelmoinnissa?
Rican ohjelmalla n. 80km/h vauhdissa nypytti n. 50rpm, mutta en kyllä ole tällä uudella ohjelmalla kiinnittänyt huomiota asiaan. Täytyypä lähipäivinä käydä kokeilemassa ja kirjoittaa tänne palautetta.
-
Oliko tästä volvotdi:n uudesta jutusta jo positiivisia kokemuksia?
-
Kuinka uusi tämä "uusi juttu" on? Onkohan mahdollisesti tämä uusi juttu jo mennyt sisään, kun auto kävi 4.4 ohjelmoinnissa?
Rican ohjelmalla n. 80km/h vauhdissa nypytti n. 50rpm, mutta en kyllä ole tällä uudella ohjelmalla kiinnittänyt huomiota asiaan. Täytyypä lähipäivinä käydä kokeilemassa ja kirjoittaa tänne palautetta.
Vihdoinkin muistin seurailla tätä nypytystä. Testailin D-vaihteella 80-90km/h välin vakkarilla. Tällä Volvotdin ohjelmalla nypytys
(pikemmin heijaus) väheni verrattuna vakioon/Rican ohjelmaan. Täysin lukittunu vaihteisto ei vielä noissa nopeuksissa ollut, kun kierrokset tippui 50-100, kun vaihtoi D->6
Tuo Volvotdin ohjelman nypytys voi tosiaan johtua tien epätasaisuudesta, kun vaihteisto ei ole täysin lukittunut. Rican ohjelmalla tuo nypytys oli kuitenkin helpommin havaittavissa, että varmana jotain muutosta tuo ohjelma on tehnyt
-
Oliko se nyt moottorin vai vaihteiston ohjelma jolla noita taikoja tehtiin?
-
Itselleni hän laittoi moottoriin ja vaihteistoon ohjelman.
Tosiaan Rican ohjelmalla tuo nypytys oli helpommin havaittavissa (kierrosmittari hyppi tasaisesti noin 50rpm). Obd-scannerilla katsottuna ne oli selvempiä "piikkejä". Ymmärtääkseni Rican ohjelma ei tee vaihteistoon muutoksia.
Tuon volvotdin "nypytyksen" taas huomaa obdscsannerilla ja se on pikemmin 20rpm aaltomaista heijausta.
Oma on toki etuvetoinen, missä tämä nypytys ei ole välttämättä niin huomattavas. Olen ymmrätänyt, että nelivedossa tuo nypytys on jopa 100rpm luokkaa.
-
Ihan mielenkiinnosta mitä tuo ohjelma muutos toi muuta mukanaan / mikä ohjelma jos saa kysyä? Ohjelmat mitä itse käytän niin vaihteiston heijauksia ei kyllä ole ollut oireina.
-
Aika perus stage 1 240hp/500nm. Tosiaan jotain muutoksia vaihteiston parametreihin ja egr-off tehtiin samalla.
Tosiaan tuo pieni nypytys oli vakio- ja rican ohjelmalla.
-
Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä Volvolla on ryssitty tuon vaihteiston softan osalta, kun tuo nypytys on niin monella läsnä. Itse olen järkeillyt, että tuo nypytys on tullut jonkin uudemman TCM-softan mukana. Tuo minun ITV-4 rekkarilla oleva XC70 ei nypyttänyt pätkääkään vanhalla eikä uudella vaihteistolla, mutta kas kummaa kun erehdyin päivittämään TCM:n, nypytys alkoi samantien. Tuossa AKI-10 rekkarilla olevassa XC70:sssä on hyvin suurella todennäköisyydellä pykälää vanhempi TCM-softa (auto on käynyt viimeksi merkkihuollossa joskus 2010-2011...) ja se ei nypytä pätkääkään.
-
Olisi mielenkiintoista päästä koittamaan jotain saman vuotista toisen valmistajan autoa, jossa olisi tämä aisinin tf80. Näkisi kuinka toimii muissa autoissa.
Tuon 6. vaihteen kun olisi jättänyt 100rpm lyhyemmäksi, niin tuskin tuota nypytystä olisi.
Onkos Tuomaril päässy jo Tampereelle Volvotdi:n käsiteltäväksi?
-
Hämeenlinnasta löytyy vakiolla Volvon laatikkosoftalla varustettu 6-vaihteinen Aisin. Mua ei haittaa pätkääkään tuo pehmeys, jonka tuo humppaus tuo mukanaan. Itse asiassa en edes kiinnitä siihen mitään huomiota. Jos mun autosta hajoaa turbiini, se hajoaa todennäköisesti asuntovaunua vetäessä. ::)
-
Ei sieltä turbiini hajoa, se on se turbiini lukko jota se luistattelee.
Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä Volvolla on ryssitty tuon vaihteiston softan osalta, kun tuo nypytys on niin monella läsnä. Itse olen järkeillyt, että tuo nypytys on tullut jonkin uudemman TCM-softan mukana. Tuo minun ITV-4 rekkarilla oleva XC70 ei nypyttänyt pätkääkään vanhalla eikä uudella vaihteistolla, mutta kas kummaa kun erehdyin päivittämään TCM:n, nypytys alkoi samantien. Tuossa AKI-10 rekkarilla olevassa XC70:sssä on hyvin suurella todennäköisyydellä pykälää vanhempi TCM-softa (auto on käynyt viimeksi merkkihuollossa joskus 2010-2011...) ja se ei nypytä pätkääkään.
Ei tuo ole volvon ongelma, vaan vaihteiston. Volvossa ehkä on jotenkin sopivan herkästi reagoiva moottori, niin että se alkaa joskus riitelemään voimakkasti vaihteiston kanssa, mutta mulla on Proacessa tuo sama laatikko, ja yhtälailla se luistaa siinäkin, mutta kun välitykset ja moottorin filosofia on erilainen se ei mene sellaiseen resonanssiin.
-
Onkos Tuomaril päässy jo Tampereelle Volvotdi:n käsiteltäväksi?
En ole ennättänyt käydä vielä, menee syksymmälle kun kohta pukkaa reissua.
-
Ei sieltä turbiini hajoa, se on se turbiini lukko jota se luistattelee.
Ei tuo ole volvon ongelma, vaan vaihteiston. Volvossa ehkä on jotenkin sopivan herkästi reagoiva moottori, niin että se alkaa joskus riitelemään voimakkasti vaihteiston kanssa, mutta mulla on Proacessa tuo sama laatikko, ja yhtälailla se luistaa siinäkin, mutta kun välitykset ja moottorin filosofia on erilainen se ei mene sellaiseen resonanssiin.
Tästä tuli ihan työaikaiset muistot mieleen(ei imuriin).
Taisteltiin jatkuvien väylävikojen kanssa kunnes pidennettiin vikasietotilaa muutamalla sekunnin kymmenyksellä.
Tadaa! Kaikki toimi sen jälkeen. :))
-
Hellurei! Oon seuraillut tätä keskustelua heijaamisesta ja tärinästä/jyrinästä. Minulla Xc60 -12 D5 AWD ja todella kova tärinä automaatilla ajettaessa kun kierrokset 1300-1500 ja erityisesti vakkarilla ajettaessa. Manuaalilla ei mitään ongelmaa. Tänään sitten ajattelin kokeilla motonetista ihmeainetta ja kappas... Autoa ei saa enää täriseen, vaikka yrittäis. Nyt sitten jännityksella odotellaan, että palaako tärinä.
Tuote on tämä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/608173/Lubegard-Shudder-Fixx-automaattivaihteiston-hoitoaine-59ml
(https://i.ibb.co/80Rgqfy/20220804-213054.jpg) (https://ibb.co/80Rgqfy)
-
Tuo on hyvä aine, sillä on monet Volvot ja Bemarit laatikot saatu pelaamaan. Kannattaisi aina törkätä öljyjen vaihdossa tuo mukaan. Palauttaa kitka-aineen öljyyn mikä sieltä on valunut pois öljynvaihdossa.
-
Mikä kitka-aine?
Eikö se korvaannukaan uusien öljyjen mukana?
Tuo on siis tiivistetty kitkanmuunto lisäaine. Vaatii siis kuluneissa laatikoissa tuota tahmaa lisäämään kitkaa?
Täytyy sanoo että nyt oon kyllä pihalla kun pystykorva. :P
-
Mielenkiinnolla seuraan myös loppuiko tärinä vai loppuuko veto myös ::)
-
Mielenkiinnolla seuraan myös loppuiko tärinä vai loppuuko veto myös ::)
Heijaaminen ja mun tapauksessa myös voimakas tärinä autosta loppui. Mutta vain yhdeksi illaksi. Varasin SAH:lle ajan ja vaihdettiin huuhtelemalla öljyt laatikkoon sekä nollaus+sopeutus. Päivän oli jälleen hyvä, mutta heijaaminen ja harmikseni myös tärinä on alkanut palautumaan. Kylmänä ja erityisesti 75km/h vakkarilla +automaatti on pahin kohta. Manuaalilla ei mitään ongelmaa. Mitähän tuolle seuraavana tekisi? Vikakoodeja ei ollut mitään? Jos kokeilis vaikka 2 tuubia tuota ihmeainetta? Tuo kierrosten heijaaminen ei minua haittaa, mutta tärinä on sietämätön.
-
Heijaaminen ja mun tapauksessa myös voimakas tärinä autosta loppui. Mutta vain yhdeksi illaksi. Varasin SAH:lle ajan ja vaihdettiin huuhtelemalla öljyt laatikkoon sekä nollaus+sopeutus. Päivän oli jälleen hyvä, mutta heijaaminen ja harmikseni myös tärinä on alkanut palautumaan. Kylmänä ja erityisesti 75km/h vakkarilla +automaatti on pahin kohta. Manuaalilla ei mitään ongelmaa. Mitähän tuolle seuraavana tekisi? Vikakoodeja ei ollut mitään? Jos kokeilis vaikka 2 tuubia tuota ihmeainetta? Tuo kierrosten heijaaminen ei minua haittaa, mutta tärinä on sietämätön.
Ihan mielenkiinnosta, paljonko autollasi on ajettu? Kuulostaa siltä, että turbiinin lukkokytkimen kitkalevyt ovat lopun edellä ja tästä aiheutuu tärinää. Tai näin ainakin arvelisin.
-
Ihan mielenkiinnosta, paljonko autollasi on ajettu? Kuulostaa siltä, että turbiinin lukkokytkimen kitkalevyt ovat lopun edellä ja tästä aiheutuu tärinää. Tai näin ainakin arvelisin.
278000km. Tänään lurautin 2x tuota aikaisemmin mainittua ihmeainetta. Koeajolla en havainnu tärinää enkä kierrosten seilaamista. Seurataan tilannetta.
Edit: reilut 500km ajoa ja kierrokset ei heijaa eikä tärinää havaittu.
-
278000km. Tänään lurautin 2x tuota aikaisemmin mainittua ihmeainetta. Koeajolla en havainnu tärinää enkä kierrosten seilaamista. Seurataan tilannetta.
Edit: reilut 500km ajoa ja kierrokset ei heijaa eikä tärinää havaittu.
Vieläkö tärinä on pysynyt poissa?
-
Onko sattumoisin kukaan testannut vanhemmalla laatikkosoftalla? Pystyyköhän sitä edes pakittamaan...
-
Minä. AKI-10ssä on todella vanha laatikkosofta ja heijaa kyllä jos osuu vakionopeudensäätimen kanssa juuri oikealle nopeusalueelle. Tosin se heijaus on todella paljon vähäisempää ja vaikeampi saada esiin kuin uudemmalla softalla.
-
Muotoilin ajatuksen huonosti. Meinasin että onkohan kukaan kokeillut päivittää vanhempaan softaan ja testannut muuttuuko tilanne. Varmaan sw versioitakin on useampia eli ei ehkä viisasta alkaa summanmutikassa testailemaan...
Joskus yrittänyt mietiskellä millä perusteella järjestelmä komentaa turbiinilukon pois päältä - jos keksisi mitkä parametrit asiaan vaikuttaa, niin voisi ehkä tilanteeseen puuttua sitäkautta. Jotenkin se kuormitukseen tuntuu liittyvän, kärry perässä tai suksiboksi katolla pysyy lukko päällä, samoin pienessäkin ylämäessä.
-
Mulla väheni tuo oleellisesti polttoainesäätimen vaihdolla. Vaikka vanha toimi niin mitä ilmeisemmin toiminta oli melko kulmikasta...
-
Ainakin tuon oman 6-vaihteisen ohjaus on aivan käsittämätön D:llä ajaessa. Turbiinilukko aukeaa hyvin herkästi taajama-ajossa pienemmälle vaihtamisen sijasta. Sitten luistatetaan turbiinia vaikka kuinka kauan kun nopeutta nostetaan. :facepalm:
Asuntovaunu perässä ei ole antaa vertailuarvoa kun silloin ajetaan manuaali-puolella. Rattivaihteilla se on helppoa. S* Tässä tapauksessa turbiinilukko menee kiinni kakkos-vaihteella 25km/h kohdalla ja kolmos-vaihteella 30km/h nopeudessa.
-
Tarkoittaako Kojontti PA painesäädintä - olikos se siinä jakotukin päässä näkyvissä? Mistä osasit epäillä tuon osan syyllisyyttä asiaan? Loogiseltahan tuo kyllä kuulostaisi.
-
Ainahan vaihteiston suunnalta tuntuvat ongelmat eivät johdu edes vaihteistosta. Tässä menneellä viikolla oli v70:nen joka tuli katsottavaksi vaihteisto vian vuoksi. Syy vaihteiston epämääräiseen käytökseen kyllä löytyi aivan toisaalta, todella likaisesta kaasuläppäkotelosta joka sekoitti käyntiä ja sitä kautta vaihteisto ei oikein tienyt mitä pitää tehdä, epämääräisiä vaihtoja ja turbiinin seilaamista. Tämäkään tapaus ei ollut ensimmäinen ja moottori kuulosti käyvän oikein ja koodeja ei ollut sieltä puolelta mitään.
-
Tarkoittaako Kojontti PA painesäädintä - olikos se siinä jakotukin päässä näkyvissä? Mistä osasit epäillä tuon osan syyllisyyttä asiaan? Loogiseltahan tuo kyllä kuulostaisi.
Korkeapainepumpun kyljessä. Vuoti dieseliä liittimeen niin vaihdoin.
-
Tarkoittaako Kojontti PA painesäädintä - olikos se siinä jakotukin päässä näkyvissä? Mistä osasit epäillä tuon osan syyllisyyttä asiaan? Loogiseltahan tuo kyllä kuulostaisi.
Itse vaihdoin tuon samaisen osan myös aikanaan, kun paine vaelsi mutta ei vaikuttanut omassa tapauksessani vaihteiston toimintaan.
-
Itse vaihdoin tuon samaisen osan myös aikanaan, kun paine vaelsi mutta ei vaikuttanut omassa tapauksessani vaihteiston toimintaan.
No joo, oma oli sillä mallilla että alkoi jo tuntua ajossa, kierrokset heitteli sen verran isosti...