Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tupe - 16.11.2014, 22:17:42
-
Elikkä vika ilmenee ainoastaan jos yrittää polttaa kumia taikka täysvedolla luisussa. Normaalisti pystyy rajoittimelle kiihdyttämään joka vaihteen. Jotenki vaikuttais bensan saanti ongelmalta? Hyvin outo vika molemmat bensapumputki on uusittu.
-
Jaa , kyllähän ne perus ft:llä aika nopeasti hävii jopa täyskaasulla. Mikälin kone toimi eikä nakuta, niin eihän siinä mitään vikaa ole.
-
Elikkä tänää taas pätkäsi kesken luisun tehot pois,mutta heti kun hölläs kaasulta ni otti kierroksia normaalist ja pysty kyl kiihdyttää sen jälkee. Ei ole kyl hajuakaan mistä lähtis vikaa etsimään :-\ Kertokaas viisaammat vinkkei.
-
turbon imuputki menee luttuun? itelläni tosin oireili niin että joka vaihteella täyskaasu kiihdytyksessä veti letkun posket vastakkain. onko tehty mitään muutoksia? ahtoja nostettu?
-
Ei ole muutoksia tehty autoon.
-
No ei se sillä 120 kilowatilla pahemmin kyllä poltakumia/mene sivuluisussa muuten kuin talvella tai märällä törkeällä vastaheitolla :buck2: tuskinpa mitään erikoisempaa vikaa on
-
No ei se sillä 120 kilowatilla pahemmin kyllä poltakumia/mene sivuluisussa muuten kuin talvella tai märällä törkeällä vastaheitolla :buck2: tuskinpa mitään erikoisempaa vikaa on
Ainakaan normaalien imu- ja pakovuotojen lisäksi. Vikakoodit kannattaisi varmaan katsella. Ja onko ihan varma ettei ole muutoksia tehty? Joku jarruputkibleedihän vähän liian roisilla reiällä vois aiheuttaa tuollaista...
-
Polttoaineen suodati? Sytkäosat?
-
fuel cut?
-
fuel cut?
+1, eipä tullut ajateltua edes :idiot2:
Kato ettei ahdon piikkaa, vakio ft normi mittarilla taitaa olla puolessa välissä valkeaa aluetta max paineet?
-
Elikkäs antoi vikakoodi 2-3-1 eli liittyy lambdaan? Katoin lambdan ja oli ihan valkonen se pää? Vaihdoin myös bensansuodattimen. Mutta jos vika koodi liittyy lambdaan eikös koetaulus pitäis palaa lambdan valo?
-
ei välttämättä, lambda valon voi sytyttää esim. ilmamäärämittari, se on lähinnä moottorin vikavalo.
itselläni oli musta kun "poltin" laajakaistamittarin lambda-anturin.
nollasitko vikakoodit ja sen jälkeen pieni ajolenkki ja uusi luku?
paljonko km auton mittarissa?
2-3-1* Seos laiha/rikas osakuormalla Laiha; ilmavuoto, matala polttoaineenpaine, viallinen lambda-anturi Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus.
edit: pitäisi sytyttää lamdavalo...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
-
Enpä saanut nollattua vaikka ohjeiden mukaisesti yritin ??? 3 sek painoin normaalisti tuli vikakoodi sitte 5sek pari kertaa ja pitäis nollattua mut ei onnistunu? Mittarissa on sen 396tkm. Ja noihin oireisiin mitä kirjotit ni kylmänä käy kyllä normaalisti mut jos heti lähtee ajamaan ni hiukan takkuilee meno ensimmäiset 10sek mut sit toimii. Toi kulutus on aina ollut kyllä korkea noin 15l seka ajolla. 25l jos polkee tiedä sitte viekö tommonen vähempää muilla?
-
Enpä saanut nollattua vaikka ohjeiden mukaisesti yritin ??? 3 sek painoin normaalisti tuli vikakoodi sitte 5sek pari kertaa ja pitäis nollattua mut ei onnistunu? Mittarissa on sen 396tkm. Ja noihin oireisiin mitä kirjotit ni kylmänä käy kyllä normaalisti mut jos heti lähtee ajamaan ni hiukan takkuilee meno ensimmäiset 10sek mut sit toimii. Toi kulutus on aina ollut kyllä korkea noin 15l seka ajolla. 25l jos polkee tiedä sitte viekö tommonen vähempää muilla?
Mä en pääse tollasiin lukemiin edes etanolin ja isomman ahtimen kanssa kanssa :buck2:
-
Enpä saanut nollattua vaikka ohjeiden mukaisesti yritin ??? 3 sek painoin normaalisti tuli vikakoodi sitte 5sek pari kertaa ja pitäis nollattua mut ei onnistunu? Mittarissa on sen 396tkm. Ja noihin oireisiin mitä kirjotit ni kylmänä käy kyllä normaalisti mut jos heti lähtee ajamaan ni hiukan takkuilee meno ensimmäiset 10sek mut sit toimii. Toi kulutus on aina ollut kyllä korkea noin 15l seka ajolla. 25l jos polkee tiedä sitte viekö tommonen vähempää muilla?
Paina nappulaa pitempään, omassa nollautui kun painoin 7sekunttia.
Vika voi lämpötila-anturissa jos takkuaa kylmänä lähdön lähdön jälkeen.
Vika
-
Tuli mielee tänään että jos ottais lambdan piuhan irti ja koittas ilman sitä että häviikö vedot. Mutta kysymys kuuluukin että toimiiko tommonen ilman lambdaa laisinkaan?
-
Tuli mielee tänään että jos ottais lambdan piuhan irti ja koittas ilman sitä että häviikö vedot. Mutta kysymys kuuluukin että toimiiko tommonen ilman lambdaa laisinkaan?
Alkaa pätkimään reippaasti. Täällä lambda irti eilen haetusta ysistä kun putki tippunut, räkii aika pahasti välillä 3tkm aluella
-
Tuli mielee tänään että jos ottais lambdan piuhan irti ja koittas ilman sitä että häviikö vedot. Mutta kysymys kuuluukin että toimiiko tommonen ilman lambdaa laisinkaan?
Jos vakio tai edes lastu kohdillaan niin pitäs toimia normaalisti.
-
vaihda bensanpaineensäädin ja tarkista ahdot.
onko kaikki ahtimelle ja paineensäätimille menevät letkut ehjiä..?
edit. nykybensalla tulppien väri pitäs olla sellainen vaaleanharmaa..jos siltä näyttää lambda niin luulis et seokset kuitenkin on kunnossa..tarkista tulpat myös?
polttoainetankin huohotus? näis takavedois monesti myös tankkipumpun ja painepumpun välillä putket mätänee ja vetää hitusen ilmaa sieltä mukaan.
kyl tuo fuelcutilta silti kuulostais et ahdot siel varmaan hiipii liian ylös..
-
Tuli mielee tänään että jos ottais lambdan piuhan irti ja koittas ilman sitä että häviikö vedot. Mutta kysymys kuuluukin että toimiiko tommonen ilman lambdaa laisinkaan?
Toimii, jos systeemi on vakio tai lastu kohdillaan.
Generoi vain vikakoodin 2-1-2 aiheesta.
Jos toiminta heikkenee selkeästi, on autossa vikaa taikka sopitus muusta syystä päin seiniä. Tälläinen syy on muun muassa paska lastu.
Mutta kysymys kuuluukin, miksi se lambda pitäisi tiputtaa pois pelistä? Se ei nimittäin ainakaan paranna moottorin toimintaa, vaan se korjaa sopitusta oikeaan suuntaan.
Nollaa enemmin LH:n sopeutumat ja katso miten se toimii sen jälkeen. Jos ei toimi, kertoo se viasta aika paljon.
Yksi sellainen vakio "vika" on turbolta lähtevän DP:n ja turbon välisen liitoksen löystyminen, joka generoi kaikkea "kivaa" kun sopitus menee vinoon vuotavan putken vuoksi.
-
eikös se mene vielä niin että putki kun vuotaa ennen lambdaa niin soppa menee rikkaalle ja tällöin myös pakokaasua tulee enemmän->ahdin siivelle menee enemmän tavaraa->ahdot nousee?
eli siis jos kello ja muut ei oo kondiksessa niin piikkausta ahdoissa saattaa tästä syystä tapahtua..
-
eikös se mene vielä niin että putki kun vuotaa ennen lambdaa niin soppa menee rikkaalle ja tällöin myös pakokaasua tulee enemmän->ahdin siivelle menee enemmän tavaraa->ahdot nousee?
eli siis jos kello ja muut ei oo kondiksessa niin piikkausta ahdoissa saattaa tästä syystä tapahtua..
Vakio ahdoilla sen ei pitäisi piikkailla vaikka sopat olisivatkin rikkaalla. Nostetuilla ahdoilla tuo kyllä tapahtuu vakio 13c:llä kuten on itse tullut Wiinan kanssa lutratessa havaittua. Eli pakopesä menee oikeasti todella tukkoon.
Wiinalla tuo raja on 0,8 baaria ja bensalla hitusen enemmän.
-
Elikkäs tuli tutkittuu volvoo ja vika löytyi tosta välijäähyltä lähtevästä putkesta mikä menee turbolle. Eli menee kovemmas vedätyksessä lyttyyn (ei aina) Putsasin välijäähdyttimen mutta tiedä sitte mistä lähtis vika etsimään vai olisiko letku kuoleentunut ajan saatossa?
-
No ei sen kyllä kasaan pitäisi mennä, kovassa vedossa siellä on vaan ylipainetta jolloin ei varmasti mene kasaan. Korkeintaan pullistuu ahdoilla aika rajusti jos on pahasti väsähtänyt, ei tosin vakioahdoilla. Tuo aiempi vikakoodi viittais tosiaan lämpöanturiin, mittaa millasta lukemaa antaa ja vaihda jos näyttää mitä sattuu. Fuelcutilta kuulostaa tuo pätkiminen mutta jos ei oo ahtoja nostettu niin taitaa olla pois suljettu vaihtoehto. Onko ahtopainemittaria?
Onko vika siis sellainen että esim just luisua vetäessä veto katkeaa kuin seinään? Jos on näin niin sanoisin että fuelcut. Jos ahtoja ei oo nostettu millään bleedillä tms niin hukkaportinkello ahtimesta irti ja tarkista että varsi liikkuu kunnolla ja että kellon ja turbon välissä ei oo mitään prikkoja tms.
-
Kaikki on autossa ORGINAALIA. Vika todettiin tosiaan sillai että kaveri katsoi kumia polttaessa :) ahtoputkia jolloin huomasi että menee kasaan/lyttyyn. Elikkä auto ei pätki vaan tukehtuu?
-
Lyttyyn menevä letku on varmaankin ilmanputsarilta turbolle menevä. Joten kannattaa tarkistaa ilmanputsari ja hankkia uusi letku vaikkapa Do88:sta.
http://www.do88.se/fi/artiklar/volvo-940-turboahdin-91-98-imuletku.html
-
Ja jos se vika ei löydy tosta imuletkusta niin suosittelen tarkistamaan sen hukkaportin, voi olla jumissakin, mulla oli joskus sellasta vikaa että fk hukkiksen kellolla alkoikin yhtäkkiä ahtaa 1bar.
-
no tuohan on melko selvä vika jos letku ennen ahdinta menee lyttyyn.
silloin ahdin imee enemmän mitä putsari/kotelo antaa ilmaa lävitseen joten putsari ensin vaihtoon ja sit jossei auta niin tutkimaan et onko siel joku tuloilma tms tukossa..joku kottaraisen pesä siellä tai jotain?
-
Täällä ois kans 940 b230ft 1998
vastaavalla ongelmalla elikkä toimii muuten mutta vedättäessä ei nosta ahtoja eikä vedä mihinkään. tuomio on ollut että värkki käy laihalla.
Mitähän mahdollisia vikakohteita on jota ei vielä oo tarkastettu?
tekniikkana
-b230ft
-viking special 3 lastut
-t3/t4 kiinanturbo "eteen ja ylös" pakosarjalla ja 3" tuuman putkella
- vihreät R suuttimet
-intercooler
-3" imm muistaakseni 016 loppuinen ja antaa oikean arvon
-lambda vaihdettu
bensanpaineet joutokäynnillä 3bar
vedosta en oo saanut mitattua ja muutenkaan ahdot ei oikein tahdo nousta jotta näkisi selkeästi paineen kasvun.
sitte niitä pätevämpien vinkkejä amatöörille kiitos.
-
Jos on tämä (http://www.jpstyling.com/kauppa/?9,en_viking-racing-teholastu-special-3-imm-b230ft-(volvo-900-sarja)) niin on tarkoitettu 3,8bar bensanpaineille.
Muutenkin taitaa noi bulkkilastut olla aika kuraa virihommissa?
-
Uusi polttoainesuodatin vaihdettu ja testilenkillä jätti välille ja nyt bensanpaineet aikalailla 0 bar elikkä seuraavaksi uutta polttoainepumppua... mitä suosittelette 940 b230ft 1998 ja mielellään semmonen pumppu että voi ahdot nostaa päälle baarin.
vakio ilmeisesti 4bar pumppu?