Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: oceanic7 - 17.05.2011, 19:35:33
-
Elikkä otsikon mukainen ominaisuus autossani:
Vasemman käännöksen jälkeen oikealle käännyttäessa ratissa tuntuu heti ohjauksen keskipisteen ohitettaessa "nyppäys" ja jostain rattiakselin suunnasta kuuluu pieni kopsaus?
Joskus myös vasemmalle käännyttäessä, keskialueen tuntumassa sama ilmiö. Auto myös puoltaa jonkinverran oikealle hiljaisissa vauhdeissa, kulmat on katsottu ja ovat kohdallaan. Kääntäessä tuntuu että kääntyy oikealle kevyemmin, vasemmalle veivatessa tuntuu alussa vähän voimakkaampi vaste jonka jälkeen kääntämiseen tarvitsee yhtä vähän voimaa kuin oikeallekin.
On epäilty että joku pitkittäinen tukivarsi oikealla tai sen pusla olisi kulunut? Tehostin toimii, siellä on öljyä, ohjausvaihteen päissä olevista haitarikumeista vuotaa joskus tippa tai pari öljyä, lisätä ei ole tarvinnut.
Joskus kuuluu ihmeellinen ulvahdus konehuoneesta kun veivaa parkkiksella kesäkumeilla, tehostimen hihna on kyllä uusi ja tiukalla. Ulvahduksen syyksi olen miettinyt niitä etutolppien laakereita...
Moottorin tukikumeissa on ilmeisesti myös uusimisen paikka, koska liikkeellelähtö on joskus aikamoista nyt-nyt-nytkytystä. Auto myös vatkaa hieman tyhjäkäynnillä. Kuskinpuoleinen tukikumi antaa aika reilusti periksi kun konetta heiluttaa venttiilikopasta.
Autolla on ajettu n. 330tkm, se toimii muuten ihan normaalisti....
-
Liikkeellelähtönytkytykseen: pistäpäs kaveri vahtimaan takasatulaa kun lähdet tarkoituksella liikkeelle siten että se jytkyttää, veikkaanpa vahvasti että satula heiluu hulvattomana eestaas, eli pääset reaktiotankojen puslia vaihtelemaan.
-
Vois muuten ollakin, koska kun käkkärin vetää päälle niin auto joskus keikkuu edes-takas kertaalleen, vaikka jarru selvästi ottaa kunnolla kiinni. Mistähän noita puslia sais ja onko kovinkin vaikeat vaihdella?