Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Pirkkabamse - 18.11.2014, 13:34:24

Otsikko: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Pirkkabamse - 18.11.2014, 13:34:24
Kysytäänpä viisaammilta neuvoa!

Tarkoitus olisi jatko jalostaa b230et moottorilla olevaa 740 Volvoa Vm89.
Autossa tällä hetkellä jo paikallaan Muukkosen tekemä lastu (Motronic) mutta jos teho tavoite on +270hp tulevaisuudessa
riittääkö Motronic:in viritys kapasiteetti sinne asti? ???
En mielellään megaruuttaa lähtisi asentelemaan jos tämänkin voisi saada pelittämään!
Aika niukasti löysin tietoa nopealla vilkaisulla foorumilta/hausta mutta jos aihe jo jossain käsitelty niin mieluisesti ottaisin linkin vastaan...
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Ari E - 18.11.2014, 17:39:24
Megaruuttakin paljon kehittyneempi ja sivistyneempi moottorinohjaus, että en ainakaan tuolla lähtis mitään tekemään.
Jos helpolla haluat päästä, hommaa  LH:llinen auto ja sopiva ahdin  :)

tuossa saattaa olla muuten vielä heikot kanget, ei kannata kauheesti yli 200hp ottaa ennen 13mm kankien asennusta ja kunnollista moottorinohjausta.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Pirkkabamse - 18.11.2014, 18:21:34
Auto jo aikaisemmin muilta osin päivitelty kestämään hieman enempi paukkua ( h-profiili veivit, takomännät, m5 paineasetelma, sintteri jne...) Nyt olisi ollut tarkoitus vain jatkaa siitä mihinkä ennen on jääty eli isompaa turboa,suutinta, bensapaineensäädintä jnejne  ;)
Ajattelin vain josko olisi ollut niin simppeliä hoitaa tuo ruisku ja sytkä puoli tuolla motronic:illa :-\
Onkos siinä sitten mitään järkeä jos vaihtaisi tuohon motronic:in tilalle LH:n ?
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.11.2014, 18:31:49
Kaivan tällä kyllä verta nenästäni "LH-jetronic on ainoa oikea ratkaisu" -tyyppisten kommenttien muodossa mutta sanoisin että sillä vaihtamisen vaivalla laittaisin jonkun ihan oikeasti säädettävän moottorinohjauksen varsinkin jos tehot on tarkoitus päivittää vastaamaan alakerran kapasiteettia. Se 300 hevosta ei tunnu viikon jälkeen miltään, trust me... ;)
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Juusoo - 18.11.2014, 18:43:43
Samaa mieltä edellisen kanssa. Lh:n kerrotaan toimivan luotettavasti vielä 400hv paikkeilla, sillä vaihtamisen vaivalla laittaisin kuitenkin suoraan vaikka sen megasquirtin, mistä löytyy sitten vaihtoehtoja eri hintaluokissa. Olkoonkin että lh:ta saa säädettyä myös, mutta mun käsityksen mukaan jonkin verran työläämpää kuin esim MS säätö ja kuitenkin, se on vaan ajastaan jäljessä eikä pysty samaan mihin nykyaikaiset ohjaukset.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Pirkkabamse - 18.11.2014, 18:44:58
Ei mitään hyvä kun asiallisia vastauksia tulee!
Varmaan alettava seuraavaksi selailemaan foorumia ja vertailemaan minkälaisen moottorinohjauksen tilailisi!
Onko jo suositella jotakin tiettyä hyväksi todettua moottorinohjausta kyseiselle kokoonpanolle?
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: järviin - 18.11.2014, 19:00:14
Onko jo suositella jotakin tiettyä hyväksi todettua moottorinohjausta kyseiselle kokoonpanolle?
Megaruutan kaikki versiot.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Pirkkabamse - 18.11.2014, 19:37:47
Onkohan tälläsessä mitään ideaa: http://www.autotune.fi/tuote/370/atdriveboard-sytytyksen-ja-ruiskutuksen-ohjainkortti
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 19.11.2014, 06:26:19
Mitäs noilla jälkiasennus höpö ruiskuilla tekee ,onhan motrossa valmiina intergroitu säätö  :juhau:
Mutta jos vakavoidutaan niin olen ainakin nähnyt hyvin toimivia 350hp motroja .Olen ymmärtänyt että sen jälkeen ainakin polttoaine kustannukset karkaa  ??? Eli ainakin ton 350 jälkeen ite laittaisin jotain muuta kun motro
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: sepi81 - 19.11.2014, 06:59:50
Eli motronic riittää 350HV, LH:lle luvattu 500HV, (vaatii vaan kuutioittain polttoainetta, saattaa saada jo sillä rahalla säädetyn ruiskun asennettuna) eli 98% volvo virittäjistä tulee vakioruiskulla toimeen. Riippuen lompakon paksuudesta.

Mega halvin ja apuja löytyy joka kylästä, kaupallisiin ei välttämättä löydy.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Ökkelö - 19.11.2014, 07:03:19
Yritin lukea tuon linkkaamasi linkin nauramatta.
Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Mikäs tuossa nyt niin naurattaa? Hyviä purkkeja eikä tarvii sätöstellä mitään hyppypiuhoja tai vastaavia virityksiä niinkun megaan yleensä tarvii.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: kuppe - 19.11.2014, 07:04:43
Onkohan tälläsessä mitään ideaa: http://www.autotune.fi/tuote/370/atdriveboard-sytytyksen-ja-ruiskutuksen-ohjainkortti

Mulla tuo käytössä eikä ole pahaa sanottavaa. Hyvä kotelointi ja liittimet. Valmiina paikka muistikortille lokia varten.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: järviin - 19.11.2014, 20:50:13
Mulla tuo käytössä eikä ole pahaa sanottavaa. Hyvä kotelointi ja liittimet. Valmiina paikka muistikortille lokia varten.
Mulla samat liittimet.
Ne oli jees.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 20.11.2014, 10:17:42
Noista motronicin lastuista niin vakio nr 1267355081 (tai onko käytetty myöskin muita lastuja) Sitten mulla on tossa jonkun tekemä lastu ,tarrassa lukee R 7000 onko kellään tietoo mikä toi on ?
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: jvVolvo - 20.11.2014, 21:48:36
Eikös tuota motron johtosarjaakin voi aika pitkälle käyttää ms:n kanssa?
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 21.11.2014, 13:31:02
Mitäs siinä samanlaisia piuhojahan siellä on kun kaikissa autoissa . Kytkentäkaavio kauniiseen käteen ja tutkimaan .
Jotkut vaan tykkää tehä ihan erillinen sarja ,sillai jos tulee joskus jotain ongelmii ,niin tietää että ei o ainakaan mikä vanha motron tyhjäkäynti eculle menevä piuha joku kummittele(esim)
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Pirkkabamse - 06.03.2015, 15:47:19
Onko motron kanssa virittelijöitä/ onnistuneita sellaisia? ::)
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: tuomee - 06.03.2015, 16:55:33
Kaipa niitäkin luulis olevan.Eikai tuossa muuta huonoa oo kun tuo ahistava ilmamittari(mun mielestä ainut huipputehoa rajoittava tekijä) ja nakuanturin puute jos oikeen kovia tehoja hamuaa,mutta pikkuvirityksessä ajaa kyllä asiansa kun on helppo lastun lisäks pielavetisillä säädellä aika pitkälti(immun jäykkyys,suuttimet,bensanpaine yms.),oma jäärata kakssatku(B21ET, B230ET:n motikalla) pelaa ainakin ihan kelvollisesti nin pitkälle kun vakio TO3 vähän isommalla kompuralla piisaa eli tehoa tuskin paljoa on mutta tuohon käyttöön piisaa(isompaa hyrrää en siinä tartte kun pitää lähtöö het alhaalta vetään jotta vielä jonkinlainen ajettavuus säilyy).Eikai sillä periaatteessa huipputehoon oo merkitystä millä sitä syttyä ja bensaa ohjaa kun ne vaan sattuu kohalleen ja kipinäteho piisaa eikä mikään ahista,onhan niitä jotkut ottanu kohtuu tehoja tuplilla ja ihan kärkisytylläkin.Toki noilla mega yms. ruutilla saa varmaan käytöksen ja taloudellisuuden optimiksi joka alueella jota noilla antiikki systeemeillä on hankala saavuttaa. ;) 
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: volgaman - 22.03.2015, 23:03:15
Minkäs kokosia suuttimia noi motikat jaksaa pyörittää. Veljen auto ppitäs saada taas pitkästä aikaa liikenteeseen ja ahtimeksi tulee iso svitseri ja tehoja haetaan noin 300 näin aluksi ja ruiskua ei olla täksi kesäksi vielä vaihtamas
Kuiteski kaikki nyt sanoo et vaihda kanget, eli alakerta on ok
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: TVS - 22.03.2015, 23:47:27
Jollette osaa tehdä siihen lastua isommille suuttimille niin 300hp ilman jotakin lisäruiskutoteutusta voitte unohtaa. Ohjaahan se vaikka minkä kokosia suuttimia, mutta ilman lambdatakaisinkytkentää eli lastu tarttis olla ko. setille tehty, semmosta tuskin saatte muuten kun tekemällä ite.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: volgaman - 23.03.2015, 12:07:35
No perhana tosta autosta on penkitetty 280 hp evo mitsun turbolla joka on tosin mulla nyt 9 satases. Täytyy sitte todennäköisesti ajella vaan maltillisilla paineilla, niin ja siinä on on joku viikinki lastu + pensanpaineen säädin
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: tuomee - 23.03.2015, 15:25:32
Toi Viking lastu on pikkuvireissä ihan hyvä ja pikku kepulikonstien kera riittää suht mukaviin tehoihin,ilman uuden lastun tekoa sopivilla suuttimilla (ehkä noin 350cc) ja 1.4 kertovalla B-säätimellä saattaa syöttö noihin tehoihin piisata, suht pienet suuttimet ja kertova säädin sen takia ettei tartte olla turhan paksulla jo osakuormalla jotta syöttö riittäis täyskuormalla ja reilummilla ahtopaineilla,sytkä tuossa varmaan on ongelmallisempi jottei jää kovemmilla paineilla liika aikaselleen ja rupee naulaan.
Mulla jäärata-autossa B21ET A-nokalla, Motikalla, Viking lastulla ja 312cc suuttimilla ja 1.4 kertovalla säätimellä ja kiina coollerilla,niin siinä riittää syöttö 1.2 barin ahdoilla loistavasti ja riittäis vielä kovemmillekin paineille mutta tuossa käytössä ei tarvetta enempään eikä tuolla TO3 missä vähän isompi kompura siipi hyödyttäis enempää ahtaakaan,ja tuo matalapuristeinen kone kun on korkeammalle ennakolle tehty kuin mitä tuo B230ET mistä tuo ruutta ja lastu on niin ei oo liikaa ennakkoakaan.Toki tuossa mun rottelossa ei varmaan lähellekkään tuommosia tehoja oo (persdynolla paha tietää mitä lie)mutta hienosti vetää ja toimii ja kestäny jo monta talvee revittää ongelmitta ;) 
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: TVS - 23.03.2015, 16:29:55
Joo, siis kepuloimalla ylikokosumuja ja kertovaa säädintä jne sieltä voi onnistua arpomaan semmoset seokset että sieltä saa sen 300hp, ei siinä. Mutta oikeesti se tarttis muokata sitä bensakarttaa jos tuollai tekee, ja lambdakorjauksen ja nakukorjausten puute tekee tuosta kokeilemalla säätämisestä sen verta tarkkaa touhua että en rikkosi sillä konetta. Toki jos malttaa tosi nätisti lisätä ja kokeilee ja säätelee sopivasti (laajakaistaa hyödyntäen) niin voi onnistuakin, toimii sitten siviiliajossa melko luultavasti siten että sopat on joko aivan käsittämättömän sakeella tai älyttömän laihalla about koko ajan.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: tuomee - 24.03.2015, 13:09:03
Joo,tokihan se oikeenlaisen lastun teko on se paras vaihtoehto varsinkin siviilipirssiin jotta saa sopat joka alueella just kohilleen ja sitä kautta paremman polttoaine talouden,mutta sitä vaan meinasin että kikkailemallakin saattaa päästä välttävään tulokseen(ja revittely vehkeessä riittävään) kun vähän paneutuu asiaan.
Ei siinä säätämisessä minusta mitään riskiä seoksien suhteen oo jos vaan on seos mittari(kapeekin kyllä piisaa) ja edes vähän tietoo mitä on tekemässä,tuo nakukorjauksen puute tuossa se pahin puute on ettei vaan ennakon takia konetta mee rikkoon.
Ja ei sitä laajakaistaakaan välttämättä tarvi,mulle ainakin on kapeekin piisannu kun en oo tiedonkeruuta tarvinu,sillä kyllä näkee tarpeeksi tarkasti jotta säätäminen onnistuu kun ite en ainakaan tiedolla siitä mitä seossuhdearvo on kun ollaan ihan pielessä tee mitään,lähellä oikeeta seosta tuo kapeekin on riittävän tarkka.
PS.veto päällä sopat kohillaan koko ajan,pintakaasulla ehkä hiukan laihalla.   
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: TNT-- - 05.09.2015, 16:51:50
Onko iso homma laittaa toi motronic 14kakkoseen? Ois 740 jossa on b200et+m46 jonka ajattelin laittaa 142:seen.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 07.09.2015, 05:48:25
Ei siinä muuta kun että joutuu perkata ton 740 johtosarjan, kaikki piuhat on leivottu sinne samaan nippuun. Muutenhan toi on ihan sama kun mikä vaan ruiskun asennus kaasarin tilalle. Onnistuu kyllä, mutta esm Lh 2.4 on helpompi koska siitä löytyy valmis johtosarja 240 sesta
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: vesterinen_99 - 30.12.2018, 05:47:38
Tässä en oo löytäny ettimälläkään että millä porukka näitä motikoita säätää? Ostrichilla? Mistä binit ja xdft?
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: puliukk0 - 30.12.2018, 13:30:02
Tässä en oo löytäny ettimälläkään että millä porukka näitä motikoita säätää? Ostrichilla? Mistä binit ja xdft?

En ole itse kuullut vielä, että kukaan näitä Suomessa säätäisi?  :-\
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: vesterinen_99 - 30.12.2018, 15:03:44
Menee nyt torkeäks spämmiks mutta mikä motronic tuo oikeestaan ees on, siis versioltaan? Todella hankala tieto löytää, ainakaan suomenkielellä. Harmi ettei ruotsi oikeen taivu  :D
Kiinnostais tuon sytkäpuolenkin hierasu jonkunverran. Lh odottelis kyllä irrallaan hallinnurkassa mutta menee tiilikeulan kanssa vähän työlääksi..
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 31.12.2018, 10:57:53
Itsekään ikinä kuullu mikä malli toi on enkä myöskään löytäny netistä. Ecu han on 0 261 200 023 tai 026 loppuinen
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Kalamies - 31.12.2018, 12:09:20
Eikös se ole ihan vaan Motronic 1.0? Uudemmassa 1.1 versiossa on jo sitten Lambdaa ym. hienouksia.

Jos puukottaminen kiinnostaa, niin kannattaa lukaista läpi:
https://web.archive.org/web/20080306184137/http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/motronic.html (https://web.archive.org/web/20080306184137/http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/motronic.html)
Joutuu tosin muokkaamaan suoraan biniä tai sitten tehdä itse XFD tiedoston kaveriksi.
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: bolinder - 31.12.2018, 14:01:01
Lainaus
Eikös se ole ihan vaan Motronic 1.0
eli adam

sopishan se olla 1.0  ??? koska tuntuu että aina on puhuttu vaan turbo et motikasta. löysin listan myös missä oli listattu muut motikat koodilla mutta tämä on aina vaan b2x0et motronic
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: Joni- - 31.12.2018, 15:46:11
Ainaki wikipedian mukaan 1.0 täsmäis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motronic#Motronic_1.x (https://en.wikipedia.org/wiki/Motronic#Motronic_1.x)
Otsikko: Vs: Motronic ja viritys
Kirjoitti: vesterinen_99 - 01.01.2019, 19:03:10
Pitänee lukasta bmw puolelta vähän lisää. Olis hyvä jos tuo olis päivitettävissä lambdalliseksi  ???
Ei olis ihan niin rinnastettavissa roskalaatikkotavaraan  :D

E:http://www.chiptuners.org/forums/viewtopic.php?t=6349

Bmw puolella monet päivittäny 1.0 ja 1.1 versiosta 1.3, vaatii heillä kuitenkin johtosarjan vaihtoa ja ilmeisesti sytkä ja bensa siirtyy samaan purkkiin, mikä ei ainakaan haittaa. Tohon päivitykseen liittyy kyllä lähes jokasen anturin vaihto, joten taitaa homma karata käsistä, kun samalla vaivalla siellä on jo fiksumpi ohjaus..
Ylemmässä linkissä myös juttua kissanluukkuimmun vaihdosta 'tavalliseen'
Nuohan ohjaa bemareissa kutosia, ainakin vanhempia remmikeinuja..
Näissähän taitaa olla eri mittarikin kun älhoossa?