Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Luisulaiva - 20.11.2014, 14:50:20
-
Kyseessä siis 740 vm90 b200f koneella. Elikkä purkaa akun aivan tyhjäksi parissa päivässä. Akkukin vaihdettu eli ei siinä ole vika. Mittailin virran kulutusta. Otin +kengän irti ja mittasin ampeerimittauksella akun+ navan ja +kengän välistä virran kulutuksen. Mittari näyttää 0,3-0,4A. Sulakkeet nypin yksitellen irti mutta kokoajan pysyy samana virran kulutus?
-
Koetas irrottaa laturista piuha, putoaako sitten virrankulutus?
Jännitteensäädin voi olla vaihtokypsä jos laturin kautta purkaa...
-
Laturin johdot irti. Ei vaikutusta.
-
Startissa vois myös olla oikosulkua ehkä? Sekään ei mene sulakkeen kautta...
-
Startin johdot irti. Ei vaikutusta.
-
Hmm. Sitten mä en keksi enää muuta kuin johtosarjavian. Jos kerran plussasta on yhteys miinukseen noin 30-40 ohmin resistanssilla (12 volttia ja 0,3-0,4 ampeeria) menemättä sulakkeiden, laturin tai startin kautta. Joku plussajohdonkuori rikki tai jostain plussaliitoksesta on silta maahan.
Eihän siellä ole mitään ylimääräisiä sähkövirityksiä, suoraan akulta otettu virtaa johonkin puuhavirityksille?
-
Ei ole omia virityksiä. Pitää huomenna valosalla tutkia lisää. Kiitos vinkeistä.
-
Kerro sitten mitä löytyy niin ollaan viisaampia.
Nää kun usein on entisten puuhailijoiden jäljiltä nämä yli 20 v. autot. Omasta löyty akulta radiolle vedetty plussajohto, oli varmaan hienompaa jännitettä siinä omassa neljän metrin paukkulangassa kuin auton johtosarjassa.
Tulipa vielä mieleen, mitenkähän akulta starttia ja laturia kohti lähtevä plussajohto etupalkissa? Menee öljynsuodattimen alta niin tahtoo mennä kuoret siitä plussajohdosta ja voipi tehdä oikaria pikkuhiljaa.
-
Koitappas vielä ottaa radio kokonaan irti ja katso onko sillä mitään vaikutusta ja tsekkaa samalla miten mankka on yleensä kytketty. Monesti on mankalle tehty mitä mielenkiintoisimpia kytkentöjä nimittäin.
-
Eihän tuo ole edes mikään ihmeellinen virta, jo häly, kello sekä soitin (sammuksissa) vie ton verran ja jopa hieman enemmänkin.
Sekä tommosella virralla menee aika paljon kauemmin täyttä akkua purkaa tyhjäksi asti. Vinkkinä se akussa oleva numero+Ah sekä virta mitä menee = ::)
Ennemmin lähtisin metsästämään ongelmaa siitä, että lataako laturi oikeasti akkua.
-
Eihän tuo ole edes mikään ihmeellinen virta, jo häly, kello sekä soitin (sammuksissa) vie ton verran ja jopa hieman enemmänkin.
Sekä tommosella virralla menee aika paljon kauemmin täyttä akkua purkaa tyhjäksi asti. Vinkkinä se akussa oleva numero+Ah sekä virta mitä menee = ::)
Ennemmin lähtisin metsästämään ongelmaa siitä, että lataako laturi oikeasti akkua.
No on siinä nyt moninkerroin vielä liikaa, mitattu virrankulutus sisätutkallisella hälyttimellä jne himmeleillä (tosin autossa ei ole kelloa :() oli noin 60-70mA.
Tuommonen 0.4A pitäis silti kestää tavis 62 akun kanssa joku 3-4 päivää sillai että auto varmasti vielä lähtee käyntiin, jotenka latauspuolikin kannattaa tarkistella, mutta kyllä johonkin menee virtaa hitosti. Virta sopis hyvin noin 5W kulutukseen esim jossakin konehuoneen/hanskalokeron valossa.
-
Tutkiskelen huomenna tarkemmin ja ilmottelen sitte tänne. Kiitos vinkeistä.
-
Virta sopis hyvin noin 5W kulutukseen esim jossakin konehuoneen/hanskalokeron valossa.
Mut eikös nuo ole sulakkeen takana jos kyse ei ole puuhavirityksistä?
-
Tuohon voisi lisätä vielä ovivalon
-
Mut eikös nuo ole sulakkeen takana jos kyse ei ole puuhavirityksistä?
Hyvä pointti. Silti virrankulutuksen puolesta sopisi olemaan 5W lamppu jossakin.
-
Nyt taisi vika löytyä. Akulta starttia kohti lähtevä johto oli rispaantunu rikki. Se siis kulkee siitä öljysuodattimen alta koneen kiinnityskorvakon vierestä. Eli varmaankin siinä on vika niinkuin TOK tuossa ehdotti.
-
Olipa hyvä että löysit! Tossa on nimittäin tulipalon vaara. Itsellä napsahti kesken ajon se plussajohto maahan niin että se sormenpaksuinen kupari suli poikki. Saatiin nopeasti sammumaan suuremmitta vahingoitta, mutta olisi voinut käydä huonosti.
Korjaukseen sitten (vähintään) samanpaksuista johtoa yhtenäisenä vetona akulta startille. Siitä menee muutama sata ampeeria kylmäkäynnistyksessä eli ei yhtään ylimääräistä liitosta väliin eikä mitään ohutta narua. Aika halpa homma tuo johto uusia loppupeleissä kuitenkin.
-
http://imgur.com/DSc8E7x (http://imgur.com/DSc8E7x)
Nyt on vika korjattu ja tuossa on kuva johdosta. Olihan se jo vaihtokunnossa. Varaosa-autossa oli onneksi hyvä johto. Kiitos vielä vinkeistä. Tutkikaahan omistakin autoista tuo johto, saattaa nimittäin olla erittäin karskissa kunnossa.
-
Hyvä pointti. Silti virrankulutuksen puolesta sopisi olemaan 5W lamppu jossakin.
Takakontin valo.
Ovien valot?