Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kartano 850 - 20.11.2014, 19:28:43
-
elikkäs normaalissa kiihdytys vauhdissa kierrokset siinä 1500rpm paikkeilla niin apparin puolelta tuntuu että auto vatkaa, mutta kun kierrokset on jo 2500rpm niin kyyti on tasaista, ja rajumilla kiihytyksillä ei esiinny tälläistä ongelmaa. etupäähän on vaijettu uudet koiranluut ja alatukivarret.
-
vaikuttaako nopeus siihen vatkaamiseen?
-
itse asiassa kyllä vaikuttaa.
-
Itellä -98 V70 vatkasi apukuskin puolelta. Vatkaus hävisi kun asensin jarrusylinterin korjaussarjan. Jumissa ollut mäntä ilmeisesti painoi kokoajan jarrulevyä sitä isommin kuumentamatta.
-
autolla on ajettu yli puoli miljoonaa, ja on alkuperäiset etujarrut varmasti vaihdettu joskus mutta nytten on kyllä ihan finaalissa mäntä voi todellakin laahata siihen. yritin 2 vuotta sitten vaihtaa paloja mutta männät ei liikkunu mihinkään.
-
Minulla mäntä oli jumittunut, koska männän tiiviste oli ilmeisesti kovettuessaan korkannut pois paikoiltaan ja mahdollistanut näin veden, tiesuolan yms. pääsyn väärään paikkaan. Mitä enemmän palat kuluu sitä varmemmin tiiviste irtoaa sylinterin hahlosta.
-
omituista tässä on se että on mennyt katsastuksesta jo usemman vuoden läpi koskematta etujarruihin, mutta kohta ne voisi heittää mäkeen.
-
nyt sen olen huomannut että jos ajaa motarilla 5 vaihteella esim 100 tiskissä ja ottaa jalan kaasusta pois niin meno on normaalia mutta heti kun laittaa jalan takasin kaasulle ja alkaa polkee nii rupee täristää pahasti ? onkohan se apparin puoleinen vetari ?
-
Todennäköisesti sisempi vetari väljä, koska kiihdyttäessä vatkaa. Mulla vatkasi kokoajan kun oli jarrumäntä jumissa.
-
Todennäköisesti sisempi vetari väljä, koska kiihdyttäessä vatkaa.
niin tai vetarin nivel. ;)
-
Juuriki niin. :) hyvä tarkennus.
-
autolla on ajettu yli puoli miljoonaa, ja on alkuperäiset etujarrut varmasti vaihdettu joskus mutta nytten on kyllä ihan finaalissa mäntä voi todellakin laahata siihen. yritin 2 vuotta sitten vaihtaa paloja mutta männät ei liikkunu mihinkään.
Tuon vaihdat ensin, jumittavat jarrut tekee noita vatkaamisia ?
-
nyt on kasipätkän vika mennyt entistä pahemmaksi mutta tämä esiintyy vain 1 vaihteella revityksellä silloin tuntuu että vetari hakkaa tai ravistaisi todella paljon mutta tämä tuntuu vain kun autossa on 4 ihmistä, sitten taas kun yksin ajelee niin ei mitään ongelmaa ?
-
Veikkaisin kyllä vetaria. Kun kyydissä porukkaa niin asento/kulma vähän muuttuu ja ravistaa. Ykkösellä on niin reippaasti vääntöä että ravistaa+ akselin nopeus muuttuu rajummin välitysten takia.
Nivelen klappi tuntunee käsissä selkeästi. Kokeile myös vaihteiston päästä välys eli vaihteiston laakerin välys.
-
vaihteiston päässä ei ole välystä mutta vetarin kohdalla on pieni edestakainen välys
-
itellä ton sisemmän vetonivelen hakkaamisen näki hyvin, kun oli auto pukeilla ja ykkönen päällä kone käynnissä, koko kone heilui edestakaisin...
-
autoon tehty nyt etujarruremppa, vaihettu apparin puoleinen koneen alakiinnike, ja uusi/käytetty vetoakseli jonka piti olla ehjä mutta vika vaivaa edelleen esiintyy eniten 2 vaihteella 40kmh eteenpäin
-
Pakko jatkaa aihetta, kun melkein samanlainen ongelma itselläni:
Kasipätkä alkaa ravistamaan todella paljon ~100km/h vauhdissa, kovempaa en viittinyt revitellä kun tukivarsia oli justiinsa vaihdettu. Ja tärinä loppuu aikalailla kun nopeus tippuu ~95km/h. Vetaria vaihtoon? Vetari vai iskari ottanut itseensä, vai peräti molemmat?
Alkuperäinen vika: tuosta pomppas alapallo pois paikoiltaan ajossa. Uus tukivarsi ja koiranluu on paikoillaan ja silmämääräsesti kaikki muu on kunnossa, rengas tuskin ottanut pahasti hittiä itseensä(?) tuo selvinnee kuluvalla viikolla kun pääsen tasapainotuskoneen luokse.
-
Tarkastitko vetarin nivelen ettei saanut kipeää alapallon irrotessa? Tarkasta ettei vanteessa ole mitään likaa tms. Mutta enemmän veikkaan karannutta vannepainoa. Käyttäytyy noin kun on epätasapainossa.
-
vetarin tukilaakeri sökö?