Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Karri - 20.11.2014, 22:02:43
-
Terve!
On semmosia ongelmia 240:sen kanssa, että kickdown vaijeri jää jumiin, joten pitäisi ostaa uusi. Laatikkona on AW70 ja koneena B200E.
Katselin netistä, mutta en löytänyt suomesta mitään kauppaa, joka myy vaijereita. Onko semmoisia kauppoja, vai pitääkö tilata ulkomailta? Volvoltakaan ei enää saa.
volvon osanumero on 1239932
tuo on yksi vaihtoehto, jonka löysin.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/assembly-parts/cables/cable-kickdown-automatic-transmission/1024032/
Kun laittaa tiedot autosta sanoo:
(Samaan tuotenumeroon viittaus kummiskin?)
"ATTENTION: This part DOES NOT FIT to your selected car model: Volvo 240 (1988) 4-Doors B200E AW70/71"
eli osaako joku sanoa sopiiko, vai ei?
Etukäteen kiittäen
-Karri
-
EDIT - Tuossa on ainakin vähän sinnepäin, katsoin ensin että numero on sama mutta ei se olekaan:
http://www.volvo-parts.nl/en/kickdown-kabel-3999.html (http://www.volvo-parts.nl/en/kickdown-kabel-3999.html)
Minullakin oli aiemmin tämä vaijeri jumissa mutta saatiin purkamalla ja öljyämällä taas toimimaan.
-
EDIT - Tuossa on ainakin vähän sinnepäin, katsoin ensin että numero on sama mutta ei se olekaan:
http://www.volvo-parts.nl/en/kickdown-kabel-3999.html (http://www.volvo-parts.nl/en/kickdown-kabel-3999.html)
Minullakin oli aiemmin tämä vaijeri jumissa mutta saatiin purkamalla ja öljyämällä taas toimimaan.
Kiitos vastauksesta!
Pitääkin kokeilla öljyämistä, jos lähtisi sillä toimimaan. Tuli tilattua Skruvatilta samaan tuotenumeroon viittaava, saa nähdä sopiiko.
-Karri
-
Juurikin katselen samaa vaijeria, 200/700/900 mallien vaijeri pitäs olla sama kaikissa AW71 laatikoissa? Toisinsanoen voi olla eri osanumero, luulis sinisellä löytyvän tietoa asiasta?
-
Vaijerin öljyäminen auttaa, jos sen tekee ajoissa, ennen kuin kuiva vaijeri tai kuori on hankautunut pilalle. Jos vaijerin voitelee paikallaan, yläpää irrotettuna, tarvitaan vain yli-inhimillistä kärsivällisyyttä. Pari cm³öljyä riittää, mutta sitä ei mene kuin pari mm³ kerrallaan. Jäykällä öljyllä toimempide kestää pitempään, mutta vastaavasti jäykkä öljy pysyy vaijerissa pitempään. Jos vaijeri menee laatikkoon sisään (niinkuin TH350), on ATF ainut sallittu voitelu.
Homma helpottuu huomattavasti, jos vaijerin saa molemmista päistä irti. Vielä helpompaa on, jos vaijerin saa ulos kuoresta, ja takaisin kuoreen. Silloin voi vaijerin ennen voitelua pestä mineraalitärpätillä tms.
Vanhan liiton moottoripyöräilijä osaa tehdä mallin mukaan uuden vaijerin metritavarasta ja vanhan vaijerin osista. Turha alle 50-vuotiailta kysyä.
-
Juurikin katselen samaa vaijeria, 200/700/900 mallien vaijeri pitäs olla sama kaikissa AW71 laatikoissa? Toisinsanoen voi olla eri osanumero, luulis sinisellä löytyvän tietoa asiasta?
Pituus riippuu moottorista. Esimerkiksi B200E + AW70 vaijeri tuli kuoren loputtua ulos noin 7-8cm.
-
Tuolta löytyy joitain erilaisia, http://volvoonderdelen.com/740760940960/Versnbakaandrijving/ (http://volvoonderdelen.com/740760940960/Versnbakaandrijving/)
Olisko tuo volvo1340048 oikea sinun autoon?
-
Tänään tuli kaapeli postissa. Väärä tuli tilattua. sitten vaan palautukseen.
Nettiä kaivamalla löytyi tämmöinen:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CFUQFjAH&url=http%3A%2F%2Fbrickspeed.net%2FVolvoDocs%2FMy-Scans%2FAll-Cars%2FAW7x-Rebuild.pdf&ei=Myp2VN3nM4qsPZbpgLAF&usg=AFQjCNFFEUkAT9Eeqq28aXt1wCoPMKfwPA&sig2=Gc3d6Y5yWPOniLISdSUfKg&bvm=bv.80642063,d.ZWU
HUOM: Painamalla latautuu PDF tiedosto.
PDF:ssä sivulla 7 on hyödyllistä tietoa kickdown-vaijereista.
-
Tai tästä
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/a482583246b9925cfd6f6371eb7a4249_zpsea372c5f.jpg)
-
Netissä on muuten näköjään huolto-opas BW55-, AW55-, AW70- ja AW71-vaihteistoille vianmääritysproseduureineen ja korjausohjeineen:
http://www.240.se/service/30868_2.pdf (http://www.240.se/service/30868_2.pdf)