Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: S80kuski - 23.11.2014, 21:49:30

Otsikko: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 23.11.2014, 21:49:30
Tuli pari päivää sitten ostettu tälläinen Volvo, ja huomasin melkein heti että vaihteisto vaikuttaa jotenkin oudolta. Vaihteen vaihdot tapahtuu jotenkin "nykien" tai ainakin tuntee melko voimakkaasti kun laatikko vaihtaa vaihdetta, ei aina mutta välillä. Volvolla ajettu 258tkm ja 240tkm paikeella on vaihdettu automaattivaihteisto öjyt. En tiedä onko käytetty huuhtelu menetelmää tai onko vaan päästetty vanhat öljyt ulos ja uudet tilalle. Esimerkiksi ylämäessä kun painaa vähän enemmän kaasua, niin vaihteisto vaihtaa pienemmälle vaihteelle siten: ekaks tuntuu kun vaihde menee pois päältä ja sit taas seuraava nytkähdys kun menee toinen vaihde silmään.

Onko Volvoissa normaalia ns. "nytkähtävä" vaihteenvaihto tai pitäisikö täs alkaa keräämään rahaa vaihteistoremppaa varten?

Kiitän jo etukäteen vastauksista!
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: D5GT - 23.11.2014, 22:02:27
Ei ole normaalia, palauta ostopaikkaan, vielä kun kauppa on noin tuore. Vika voi ihan hyvin olla väärässä öljyssä tai öljyn määrässä tai sitten jossain muualla, jossa kustannus on isompi.. 
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 23.11.2014, 22:08:47
Itekkin epäilin sitä samaa ettei ole ihan normaalia. Menen huomenna käymään varmaan Espoossa sijaitsevassa Automaatti-Mike autokorjaamolla, ja kyselen sieltä että jos he vaikka haluaisivat käydä heittämässä pienen kierroksen autolla, niin osaisivat ehkä kertoa viasta vähän tarkemmin.

Toivottavasti auton palautus onnistuu, koska kyseessä on kuitenkin melko paljon ajettu auto. Ja annoin vanhan auton vielä vaihdossa.

Perkele ku ei haluais millään palauttaa Volvoo, on meinaa sen verran hyvä ajettavuudeltaan, mut kai se on pakko.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 23.11.2014, 22:15:17
Ajattelin muuten vielä että auttaisikohan, jos vaihdattais öljyt uudelleen ja tällä kertaa huuhtelemalla?
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: virkpe - 24.11.2014, 16:13:24
Ajattelin muuten vielä että auttaisikohan, jos vaihdattais öljyt uudelleen ja tällä kertaa huuhtelemalla?
ei auta.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 25.11.2014, 16:33:14
Kävin tänään Vantaalla Powermaticissa auton kanssa, jossa käytiin korjaamon henkilökuntaan kuuluvan henkilön kanssa heittämässä Volvollani pieni lenkki. (hän ajoi) Ja hän oli sitä mieltä että laatikko pelaa tosi hyvin, eikä ole mitään ongelmia. Sanoi myös että tällä hetkeellä kierrokset pysyy paikallaan kun ajaa esim. cruise päällä, joka on hyvä merkki.

Eli nou hätää, onneksi olin itse väärässä ja luultavasti Volvon vaihteisto tuntui Audin multitronicin jälkeen jotenkin nykivän.

Sen verran vielä Powermaticista, että jäi tosi hyvä ensivaikutelma kyseisestä korjaamosta ja asiakaspalvelusta. Mikäli joskus tarvitsen automaattivaihteiston remonttia tai edes öljynvaihtoa niin vien autoni sinne!
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 25.11.2014, 21:15:42
Nuo Volvon tomaatit on käsittääkseni "oppivia" ja tuon laatikon voi nollata jolloin aloittaa opiskelun kuljettajan tavoille uudelleen. Ainakin Vidalla tuollainen optio näyttää olevan. Tuli vastaan itsellä kun tuli ajettua ilman ahdinta toista kuukautta ja tomaatti toimi varsin korkeilla kierroksilla - nollaus ja nyt pitää kierrokset maltillisina.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: mulugren - 25.11.2014, 22:31:12
se että onko laatikko kylmä vai lämmin/kuuma vaikuttaa kans ja kantsii ottaa koeajoissa huomioon. lisäksi, laatikko vain jostain syystä toimii välillä kuin unelma mutta välillä tulee niitä hohhoijaa-manöövereitä. tosin, sanovat että uutenakin näitä on vähän moitittu hitaiksi kaupunkipyörityksessä

näillä nyt kuitenkin on tietynsorttinen maine särkyä ja koska auto on liikkeestä vasta ostettu niin kantsii seurailla. en kyllä muista että omani ois koskaan kuvatulla lailla hidastellut alasvaihdoissa. mulla on sama laatikko ja mittarissa 240tkm.

Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 25.11.2014, 22:31:12
Joo, siellä Powermaticissakin ne sanoivat että siinä on ns. oppiva vaihteisto. Luultavasti edellisen omistajan ajotyyli poikkeaa melko paljon omasta ajotyylistäni. Sillä melko usein kun lähtee esimerkiksi ohittamaan, ja painaa kaasua niin on sellainen ns. tyhjä paikka jossa se vaihteisto niinku miettii että minkä vaihteen se laittaa. Ajattelin käydä Volvon merkkihuollossa kysymässä, että mitä tulisi maksamaan softan päivitys ja sen yhteydessä sitten tottakai ns. muistin nollaaminen.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 26.11.2014, 07:01:48
Jos tuo auto on Volvon merkkihuollon huoltama, on tuo softa päivitetty 2010 / 2011 jolloin takaisinkutsu on ollut. Jos taas jossain muualla, muista mainita että auto kuluttaa liikaa. Voin koittaa kaivaa tuon softaustyön "takaisinkutsun" numeron jolla tuo on tehty. Tuon oppivan laatikon nollaaminen onnistuu millä tahansa (after 2012D) vidalla - ohjelmointi taas sinisellä.

Jos softan taas joutuu sinisellä päivittämään, saa myös nuo optimoiautosi, ricala yms. päivitettyä tuon ja samalla saat hiukan lisäkarkkia koneeseen.

Oma vaihteli kanssa tullessaan hiukan laiskasti -> Nollaus auttoi paljon ja oppi tavoille. Jos autoa on ennen ajettu hyvin varovaisella kaasulla, tulee vaihteistosta ihan uskomattoman hidas.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Make - 26.11.2014, 08:19:15
Yhdenlaisen nollauksen voi tehdä pitämällä akun kengän irti "yön yli". Itsellä auttoi kun 2-3 vaihto varsinkin kylmänä hiukan jysäytti.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 26.11.2014, 13:17:31
No joo, mutta tuolla saa menemään kaiken muunkin.
Eiköhän fiksuinta olisi vaan hakea jostain vida ja käyttää auton tuon päässä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Make - 26.11.2014, 17:09:04
No joo, mutta tuolla saa menemään kaiken muunkin.
Eiköhän fiksuinta olisi vaan hakea jostain vida ja käyttää auton tuon päässä.
No joo onhan kova homma laittaa kello aikaan takaisin
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: mulugren - 27.11.2014, 17:10:38
Jos tuo auto on Volvon merkkihuollon huoltama, on tuo softa päivitetty 2010 / 2011 jolloin takaisinkutsu on ollut. Jos taas jossain muualla, muista mainita että auto kuluttaa liikaa. Voin koittaa kaivaa tuon softaustyön "takaisinkutsun" numeron jolla tuo on tehty. Tuon oppivan laatikon nollaaminen onnistuu millä tahansa (after 2012D) vidalla - ohjelmointi taas sinisellä.

Jos softan taas joutuu sinisellä päivittämään, saa myös nuo optimoiautosi, ricala yms. päivitettyä tuon ja samalla saat hiukan lisäkarkkia koneeseen.

Oma vaihteli kanssa tullessaan hiukan laiskasti -> Nollaus auttoi paljon ja oppi tavoille. Jos autoa on ennen ajettu hyvin varovaisella kaasulla, tulee vaihteistosta ihan uskomattoman hidas.

Puhutaanko tässä muuten moottorin vai vaihteiston softasta? Eivätkö tosiaan päivitä tuohon 2010/2011 versioon jos ei valita kulutuksesta? V70 ja s80 softat samat?

Muuten, eikö noista oppimisista ollut juttua että se pitää vaihdot sulavina laatikon ja öljyjen ikääntyessä. Ei kai se kuskin tavoista välitä
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 27.11.2014, 19:55:43
Ainakin tossa mikä mulla on käytössä niin korjaamoon tullessa pitää sanoa että auto kuluttaa liikaa :) Siihen on käsittääkseni olemassa ihan oma työkoodikin.

Enpä usko että öljyillä on kauheasti tekemistä tuon oppimisen kanssa. Nollaanpa huvikseni omani ja kerron mitä teki. Vaihdelaatikosta tuo softa lienee kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvesteri - 28.11.2014, 14:04:05
Tuosta oppivuudesta oli taas puhetta. Piti oikein googlata asiasta eikä tietoa tunnu löytyvän kovin helposti. Vidaa en jaksa alkaa tämän takia taas asentamaan ;) Mutta näin insinöörinä epäilisin sen "oppivuuden" tapahtuvat muutaman minuutin sisällä. Eli laatikossa on fläshättynä muutama esilaskettu vaihteistokartta mitä sitten vaihdellaan viimehetkien kaasunkäytön perusteella. Kaasuttelutrendin lisäksi kartat vaihdellaan myös vaihtoajan, lämpötilan, kuorman jne. perusteella. Eli laatikko pyrkii adaptoitumaan ympäristön sekä omien sisäisten muutoksiensa mukaan.

Nettifoorumeilla jotkut puhuvat muutaman viikon tai parin tuhannen kilometrin "oppimisesta" mikä omaan korvaan kuulostaa kummalliselta. Mihin ne tiedot kerätään? Joku terainen RAM piiri autossa? Tuo aika autolle on sama kuin tilaisin nyt pizzan ja saisin sen vuonna 2028 :D Harva nyt kuitenkaan oikeasti ajaa urheilullisesti (mitä helvettiä se edes tarkoittaa kun autoa ohjaavalle läskille ei tule edes hiki??) päivästä toiseen ja haluaa siksi pitää aina vähintään 3000rpm mittarissa.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 28.11.2014, 18:19:55
Asia menee juuri kuten kirjoitit, paitsi täysin oppineisuus saavutetaan tosiaan pitkänkin ajan kuluttua, riippuu ajotapojen vaihtelevuudesta tänä aikana. Laatikko voidaan ohjatusti opettaa ja tällöinkin aikaa saattaa mennä 2-3h, jolloin käydään kaikki vaihteiston toiminnot läpi ja tämä sama tosiaan normaaliajossa saattaa kestää vaikka 2000km tai enemmänkin (jos ajaa 100km / siivu töihin maantietä pitkin niin ei siinä enää mitään uutta opi). Tieto mikä tallennetaan ei ole mustalaatikko-tietoa eli jokainen millin painallus kaasupolkimesta tallennetaan vaan hiotaan pieniä asetuksia suuntaan tai toiseen, esim. turbiinilukon avautuminen 10bar --> 10,5bar. Volvoissa en niinkään ole törmännyt oppineisuuden jämähtämiseen, mutta ilmiö on kovin yleinen mersuissa ja kun näissä oppineisuus nollataan niin vaihteisto alkaa taas toimia oikein, mutta se onkin mersu :D Oppineisuus riippuu myös merkistä, opetin vähän aikaa sitten Audin 6-vaihteisen kun ryski vaihtaessa pienempään ja se oli nopea tapahtuma: Moottori käy ja D kytketään ja pidetään auto paikallaan 5min, jonka jälkeen lähdetään ajamaan ja käydään kaikki vaihteet läpi ja moottorin vääntö 85-100Nm tänä aikana. 1km ja se oli siinä. Loppui ryskiminen ja nopeutui vaihdot.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: virkpe - 28.11.2014, 19:00:39
Tuli pari päivää sitten ostettu tälläinen Volvo, ja huomasin melkein heti että vaihteisto vaikuttaa jotenkin oudolta. Vaihteen vaihdot tapahtuu jotenkin "nykien" tai ainakin tuntee melko voimakkaasti kun laatikko vaihtaa vaihdetta, ei aina mutta välillä. Volvolla ajettu 258tkm ja 240tkm paikeella on vaihdettu automaattivaihteisto öjyt. En tiedä onko käytetty huuhtelu menetelmää tai onko vaan päästetty vanhat öljyt ulos ja uudet tilalle. Esimerkiksi ylämäessä kun painaa vähän enemmän kaasua, niin vaihteisto vaihtaa pienemmälle vaihteelle siten: ekaks tuntuu kun vaihde menee pois päältä ja sit taas seuraava nytkähdys kun menee toinen vaihde silmään.

Onko Volvoissa normaalia ns. "nytkähtävä" vaihteenvaihto tai pitäisikö täs alkaa keräämään rahaa vaihteistoremppaa varten?

Kiitän jo etukäteen vastauksista!
Kun käynnistät auton ja laitat D:lle Kytkeytyykö vaihde heti?
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 28.11.2014, 23:39:12
Kun käynnistät auton ja laitat D:lle Kytkeytyykö vaihde heti?

Kyllä, se aikalailla heti kytkeytyy. Painaa jarrun pohjaan, vetää vaihteen D:lle ja päästä jarrun irti niin auto menee liikkeelle, eli niin kuin pitääkin. Olen Volvolla ajanut nyt n. 600km ja kyllä vaihteiston vaihdot ovat parantunut selvästi. Ei vaihda enään yhtä huonosti kuin ennen. Nyt vaihtaa melkein kuin automaatin pitääkin vaihtaa, ainakin mielestäni. Tällä hetkellä Volvo on huollossa paikallisessa Volvo-huollossa, pyysin korjaamon kavereita vielä, että kun menette koeajamaan niin kiinnittäkää myös huomioo vaihdelaatikon toimivuuteen. Maanantaina pitäisi olla auto valmiina, niin saa nähdä mitä ne sit sanovat.

Olen myös jossain vaiheessa menossa käymään Eero Jääskeläisen luona (www.eerojaaskelainen.com) Salossa, niin annan hänen kokeilla ajaa sillä Volvolla, sekä tehdään ehkä vaihteistoon jonkinsortin muistin nollaus.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: mulugren - 29.11.2014, 12:46:31
Mikäs kaveri tuo on? Mainitsee yhtenä referenssinä fiat stilon polttimonvaihdon. Hmm..
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvesteri - 29.11.2014, 21:51:27
off-topic, mutta todella hämmentävät sivustot. Pisteet webbisivun retrohenkisyydestä. Mutta muuten olen vielä sekavissa tunnelmissa  :o Itselle tuntematon suuruus vaikka samalla paikkakunnalla majaillaankin.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 29.11.2014, 23:48:09
Eerolla on ilmeisesti kokemusta myös Volvo S80, kylläkin vanhemman koppaisen vaihdelaatikon ventiilipöydän vaihdosta. (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228) Sen verran mitä olen hänen kanssa sähköpostitse puhunut, niin kyllä vaikuttaa siltä että kaveri tietää volvon automaattivaihteistoista jotain.

Täytyy nyt ekaksi kuitenkin katsoa, että mitä Volvon-huoltokorjaamo sano siitä vaihteiston toimivuudesta, koska he ilmeisesti kokeilevat sitä silloin kun moottori ja vaihteisto ovat vielä melko kylmiä. Ajattelin vielä maanantai aamulla soittaa sinne korjaamolle ja sanoa, että jos niillä on aikaa niin voisivat tarkistaa laatikkoöljynmäärän, ettei ole liikaa tai liian vähän sitä siellä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 30.11.2014, 13:35:26
"Mutta näin insinöörinä epäilisin sen "oppivuuden" tapahtuvat muutaman minuutin sisällä. Eli laatikossa on fläshättynä muutama esilaskettu vaihteistokartta mitä sitten vaihdellaan viimehetkien kaasunkäytön perusteella. Kaasuttelutrendin lisäksi kartat vaihdellaan myös vaihtoajan, lämpötilan, kuorman jne. perusteella. Eli laatikko pyrkii adaptoitumaan ympäristön sekä omien sisäisten muutoksiensa mukaan.

Nettifoorumeilla jotkut puhuvat muutaman viikon tai parin tuhannen kilometrin "oppimisesta" mikä omaan korvaan kuulostaa kummalliselta. Mihin ne tiedot kerätään? Joku terainen RAM piiri autossa?)"

Vidalla tuo vaihteiston keräämä informaatio on itse asiassa kuvattu, suosittelen sen asentamista.
Tavoite tuossa on "sujuva vaihtaminen ajotapojen mukaan". Tallennetaan arvot vaihteistonöljynpaineesta, kierroksista sekä nopeudesta. Varmaan insinöörinä tiedät myös että yhteen HDD diskettiin jonka tallennustila on siis 1,44mt mahtuu 12 raamattua muotoilematonta tekstiä? Ko. rivit CSV muodossa siis tuskin kovin paljon vaativat tallennustilaa ja tarpeellinen määrä pystytään tallentamaan varmaan jo alle 10 Mt:n bruttokapasiteetille - fronttidataa siis syntyy hyvin vähän. Tavoite on siis tasainen vaihtaminen öljyjen ikääntyessä niin että otetaan myös huomioon kuskin ajotapaa aina mahdollisuuksian mukaan. 2008 e91 320d:n BMW:n avaimessakin on enemmän muistia kuin tuo raamatun vaatima fronttidata.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvesteri - 01.12.2014, 10:29:19
Pointti oli se, että jos puhutaan jostain viikkojen tai jopa tuhansen kilometrien loggaamisesta, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Tuohon matkaan mahtuu kaikkea mahdollista ajoa ja useampi kuljettajakin. 100km/h eteenpäin liikkuvalle tekniselle laitteelle riittäisi muutama minuutti ja kaikki varttia pidempää on esihistoriallista tietoa.

Kyllä meilläkin vaimo ihmetteli, että miksi meikän Volvo vaihtaa nopeammin, kun minä olen sillä ajanut. Vastaukseksi väittäisi, että hänen hypätessään autoon on kone ja laatikko jo valmiiksi lämpimänä :D

Mutta jos joku tietää, miten tuolla automaatilla voi ajaa taloudellisimmin, niin se olisi kova juttu. Nyt talvella kun lähtee liikenteeseen, niin ainakin omalla kohdalla laatikko luistattaa ensimmäiset 4km ja sitten olenkin jo työpaikan pihassa. Kulutusmittari näyttää 35 litraa sadalle. Ja sitten annetaan auton jäähtyä 8 tuntia firman pihassa ja sama toiseen suuntaan. Ainoa hyvä puoli on se, että koska laatikko ei lukitse niin voi valuttaa tyhjällä pidemmälle. Mutta eipä sekään ruuhkassa paljoa auta, kun jatkuvasti pitää jarruttaa tai kiihdyttää letkan mukana. Puhumattakaan lievästä ylämäestä toiseen suuntaan, missä kaasua annetaan koko ajan ja kierrokset ovat 2500-3000 pinnassa. EKologisempaa olisi ehkä asentaa webasto lohkon sijasta automaattiin :D
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 01.12.2014, 10:58:17
Kylmänä tuo luisto nyt kuuluukin asiaan kunnes laatikon öljyt ovat lämmenneet, tuolle ei voi mitään ja kaikki perinteiset laatikot tekevät tuon.

Tuhansien ja tuhansien, ei ehkä noin pitkään yleensä mene, mutta jos ohjatusti menee 2-3h niin mitäpä luulet normaaliajolla kestävän kun et tiedä mitä se on vielä oppimatta.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvesteri - 01.12.2014, 11:25:49
Tuhansien ja tuhansien, ei ehkä noin pitkään yleensä mene, mutta jos ohjatusti menee 2-3h niin mitäpä luulet normaaliajolla kestävän kun et tiedä mitä se on vielä oppimatta.

Voisi kuvitella, että kun on ajanut vaikkapa Turusta Parkanoon, niin tuskin siinä enää tarvitsee hirveästi odottaa mitä se kuski tekee seuraavaksi. :D Onhan siinä jo varmaan parisensataa vaihtoa takana ja konekin on ollut samassa lämmössä jo pari tuntia.

Citikalta löysin koulutusmateriaalit, missä käytiin läpi yhden automaatin softalogiikkaa ja parametrejä. Luin sitä hetken, mutta sitten tajusin ettei kukaan maksa minulle siitä hommasta. Mutta googlella se löytyi, kun laittoi jotain "automatic transmission adaptation...".

Taloudellisuuskysymyksellä hain lähinnä sitä, että kannattaako kylmällä laatikolla kiihdyttää nopeasti esim. ylinopeuteen ja sitten antaa rullata vapaalla, vai hitaasti kelata vauhtia. Eli miten lukittumattoman laatikon hyötysuhde vaihtelee kierroksittain.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Nortti - 01.12.2014, 15:37:14
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 02.12.2014, 11:42:43
Se on juurikin noin kuten Norttikin kertoo Volvojen suhteen. Ne tuntuu välillä jysäyttelevän ilman sen tarkempaa syytä. Mersu taas vaatii opettelun tai mistään ei tule mitään.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 02.12.2014, 22:51:24
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.

Meinasitko että ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa S80:ssa oli kyseinen ohjelmavika? Tietääkseni Volvossani ei ole kertaakaan päivitetty vaihdelaatikon softaa eikä se ole kai käynyt missän takaisinkutsuissa, koska eikö siitä pitäisi sitten tulla joku merkintä huoltokirjaan jos on tehty softan päivitys tai käyty takaisinkutsussa? Auto on vuonna 2010 tuotu Saksasta, ja melkein kaikki huollot on tehty jossain muualla ku Volvon-merkkihuolloissa.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: mulugren - 02.12.2014, 23:25:59
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.

joo..eikä tämä koske pelkästään näitä geartroniceja tämä liioittelu. vw dsg:kin kuulemma on niin oppivainen että vaimojen autoilun jälkeen töksii vaihteisto pitkän aikaa kun auto saa pitkästä aikaa kenkää :omutta mitään tällaista en koskaan havainnu. minusta se koskaan mitään oppinu. mulla muuten makeasti vonkaisee ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kun antaa kenkää. piiuuuuuu... tiedä sitten onko normaalia mutta itse vaihto sujuu hyvin. tämä tf80sc ei ole vissiin uusinta uutta niin kai tälle vähän kuuluu armoakin antaa
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 03.12.2014, 13:17:22
Nyt menee hiukan aiheen ohi, mutta tiedättekö että onko siinä start/stop systeemissä joku tietty aika jonka auto starttaa ja jos ei sinä aikana käynnisty auto niin lopettaa starttaamisen. Tänään aamulla oli niin että kun yritin käynnistää volvoo niin ei startannut ekalla, sen jälkeen otin heti avaimen pois virtalukosta ja laitoin takaisin sekä yritin uudestaan käynnistyä niin käynnistyi heti samantien. Autossa ei ole webastoa eikä lohkolämppäriä. Vähän ajan päästä sammutin volvon ja käynnistin uudelleen niin käynnistyi taas samantien.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: pile jr - 03.12.2014, 15:19:03
Nyt menee hiukan aiheen ohi, mutta tiedättekö että onko siinä start/stop systeemissä joku tietty aika jonka auto starttaa ja jos ei sinä aikana käynnisty auto niin lopettaa starttaamisen. Tänään aamulla oli niin että kun yritin käynnistää volvoo niin ei startannut ekalla, sen jälkeen otin heti avaimen pois virtalukosta ja laitoin takaisin sekä yritin uudestaan käynnistyä niin käynnistyi heti samantien. Autossa ei ole webastoa eikä lohkolämppäriä. Vähän ajan päästä sammutin volvon ja käynnistin uudelleen niin käynnistyi taas samantien.
Kuvittelisin että hehkutus ei riittänyt ja toisella kerralla riitti, jolloin käynnistyi heti
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Dave - 03.12.2014, 15:25:10
Kannattaa muuten ainakin lohkolämmitin laittaa.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 03.12.2014, 22:51:46
Joo, aion laittaa mikäli pidän auton itselläni. Nyt alkaa nimittäin käämit palaamaan ja aika pahastikin. Nyt on sillei että kun esim. 100km/h nopeudessa painaa kaasun pohjaan niin vaihteisto vaihtaa pienemmälle kierrokset nousee varmaan 2000rpm mutta nopeutta ei tule juurikaan lisää. On muuten jotenkin laiska ja vaihteisto vaihtaa vähän miten sattuu. Auto on ehtinyt olla mulla 1,5 viikkoa ja puol viikkoa siitä oli pajalla kun jarruletku hajosi. Huomenna aamulla soitan autoliikkeeseen ja vaadin joko auton korjausta tai kaupan purkua. Koska Volvo on automyyjän mielestä todella hyvässä kunnossa, niin minun puolestani hän saisi ottaa sen itselleen takaisin ja myydä vaikka eteenpäin.

Saa nähdä miten käy, yritän pitää teitä ajantasaalla kuitenkin.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 04.12.2014, 06:32:57
Tuo itse asiassa vaikuttaa ahtimelta, vika ei välttämättä tule näkyviin edes vidalla vikakoodissa mutta voi testata parillakin tapaa. Turbopajat pystyy mittaamaan sähköisen säätimen vastuksen joka viallisessa säätimessä lähtentelee 30Kohm luokkaa. Toinen tapa on viedä auto vidan päähän ja tarkastaa liikkuuko VNT:n siivet komennettuna, tämä tarvitsee tehdä nosturilta - sillä tuo ahtimen sijoitus on todella persiistä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 04.12.2014, 10:36:39
Ajoin aamulla 25 km Volvolla kouluun, ja volvo toimii taas ihan täydellisesti. Menen iltapäivällä lukemaan vikakoodit, saa nähdä mitä niistä selviää. Soitin muutamaan turbokorjaamoon, yhdessä veikattiin että ilmamassamittarissa olisi vika, toinen sanoi vaan että ahtaa liikaa, että joissain volvoissa on ollut sama ongelma, ja että korjaantuu kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen ja kolmannesta en saanut kunnon vastausta.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: pile jr - 04.12.2014, 15:47:25
Ajoin aamulla 25 km Volvolla kouluun, ja volvo toimii taas ihan täydellisesti. Menen iltapäivällä lukemaan vikakoodit, saa nähdä mitä niistä selviää. Soitin muutamaan turbokorjaamoon, yhdessä veikattiin että ilmamassamittarissa olisi vika, toinen sanoi vaan että ahtaa liikaa, että joissain volvoissa on ollut sama ongelma, ja että korjaantuu kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen ja kolmannesta en saanut kunnon vastausta.
Ihmeellistä, viestiesi perusteella auto toimii joka toinen päivä, ja toiset päivät kiukuttelee? Eiköhän ne vikakoodit anna jotain osviittaa asiaan.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 05.12.2014, 07:18:04
Joo, kyllähän yliahtamisesta jää vikakoodi jonka saa luettua Vidalla. Olisi ehkä viisainta käydä nyt jossain Vidan päässä, Volvolla tai harrastelijalla. Näitä kaikki kun ei yleis ODB2 lukijoilla saa ulos (ml. Boch).
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 08.12.2014, 22:19:29
Kävin lukemassa vikakoodit Nummelan keskustassa sijaitsevassa Rosenqvist-korjaamolla. Yksi vikakoodi oli pysyvä ja se liittyi imusarjan asentotunnistimeen, eli siinä imusarjassa yksi läppä liikkuu miten sattuu, ja sen takia esiintyi sitä tehottumuutta luultavasti. EGR-liittyi yksi vikakoodi mutta se oli ns. satunnainen, eikä näe ainakaan tällä hetkeellä syytä lähteä tarkemmin tutkimaan asiaa.

Tänään huomasin että sieltä samasta paikasta missä on se imusarjan läppä tai se kytkin joka sitten muuttaa sitä läpän asentoa, oli vuotanut öljyä. En tiiä oikein menen huomenna taas käymään siellä Rosenqvistillä ja näytän heille sitä öljyvuotoa.

Muuten Volvo on pelittänyt iha hyvin (koputtaa pöytään), viikonloppuna tein yhden Viron reissun jonka aikana ajoin n. 400km plus sitten suomessa tuli ajettu joku muutamasata kilometri, ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: Pka - 09.12.2014, 07:16:46
Kerroppa tuo vikakoodi, esim. Bosch:in ODB2 vikakoodi ei kerro ihan oikein mistä on kyse. Muuttuvan imusarjan luisti tms. vikailmoitus viittaa pyörreläppiin. Jos pyörreläppien akseleista vuotaa "öljytahnaa", on EGR tukkinut jo imusarjan. Silti tuo ei tee tuollaista vikaa että toimii vain joka toinen päivä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 26.12.2014, 22:25:55
Noniin, tuli tehty just yksi Rukan reissu yht. n. 2000km ja Volvo kesti hyvin, käynnistyi todella hyvin -30 pakkasella ilman lohkolämmitintä tai webastoa, samoin vaihteisto vaihtoi ihan normaalisti. Sen verran olen huomanut, että yksi suutin vuotaa ihan vähäsen dieselia ja sitten on se öljyvuoto imuläpän alueella, eikä sekään ole mikään iso vuoto, eikä siitä tuu ihan puhdasta öljyä. Onko mahdollista että EGR systeemi on tukossa, kun antoi vikakoodinkin siitä? Ja voiko se aiheuttaa öljyvuotoa? Muuten on kyllä helvetin hyvä auto maantielle ja TALOUDELLINEN! Rukan reissun keskikulutus oli 5,9l/100km, en ajanut mitenkään hirveen taloudellisesti ainakaan omasta mielestäni ja kyl huomas heti että kun oli 25 tai 30 astetta pakkasta niin auto kulutti selvästi enemmän.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: mulugren - 27.12.2014, 05:47:00
Noniin, tuli tehty just yksi Rukan reissu yht. n. 2000km ja Volvo kesti hyvin, käynnistyi todella hyvin -30 pakkasella ilman lohkolämmitintä tai webastoa, samoin vaihteisto vaihtoi ihan normaalisti. Sen verran olen huomanut, että yksi suutin vuotaa ihan vähäsen dieselia ja sitten on se öljyvuoto imuläpän alueella, eikä sekään ole mikään iso vuoto, eikä siitä tuu ihan puhdasta öljyä. Onko mahdollista että EGR systeemi on tukossa, kun antoi vikakoodinkin siitä? Ja voiko se aiheuttaa öljyvuotoa? Muuten on kyllä helvetin hyvä auto maantielle ja TALOUDELLINEN! Rukan reissun keskikulutus oli 5,9l/100km, en ajanut mitenkään hirveen taloudellisesti ainakaan omasta mielestäni ja kyl huomas heti että kun oli 25 tai 30 astetta pakkasta niin auto kulutti selvästi enemmän.

eikö autossa tosiaan ole edes lohkolämmitintä? -30 ja raakana käyntiin on kyllä aika karu meininki. en ole moista koskaan millään rakkineella tehnyt paitti pv suzukilla ;D

oliko tuo 5.9/100 muuten tietsikan luku? näiden tietsikat valehtelee huomattavan paljon. siis luokkaa 25%..
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: pile jr - 27.12.2014, 10:28:06
Noniin, tuli tehty just yksi Rukan reissu yht. n. 2000km ja Volvo kesti hyvin, käynnistyi todella hyvin -30 pakkasella ilman lohkolämmitintä tai webastoa, samoin vaihteisto vaihtoi ihan normaalisti. Sen verran olen huomanut, että yksi suutin vuotaa ihan vähäsen dieselia ja sitten on se öljyvuoto imuläpän alueella, eikä sekään ole mikään iso vuoto, eikä siitä tuu ihan puhdasta öljyä. Onko mahdollista että EGR systeemi on tukossa, kun antoi vikakoodinkin siitä? Ja voiko se aiheuttaa öljyvuotoa? Muuten on kyllä helvetin hyvä auto maantielle ja TALOUDELLINEN! Rukan reissun keskikulutus oli 5,9l/100km, en ajanut mitenkään hirveen taloudellisesti ainakaan omasta mielestäni ja kyl huomas heti että kun oli 25 tai 30 astetta pakkasta niin auto kulutti selvästi enemmän.
Nyt on kyllä karu meininki ilman lohkaria tai webastoa -30 asteen pakkasessa käyntiin, huhuhuhuhu. Itseäni hirvitti jo käynnistää -10 ilman webastoa. Lisää tuohon kulutukseen ainakin litra lisää.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: virkpe - 27.12.2014, 11:52:54
oliko tuo 5.9/100 muuten tietsikan luku? näiden tietsikat valehtelee huomattavan paljon. siis luokkaa 25%..
Vanhemmissa valehtelee, nämä uudemmat on huomattavasti tarkempia.

Ja voiko se aiheuttaa öljyvuotoa? ainakaan omasta mielestäni ja kyl huomas heti että kun oli 25 tai 30 astetta pakkasta niin auto kulutti selvästi enemmän
Öljy on sitä möhnää mitä on kertynyt imusarjan sisälle ja ahtopaineiden takia puskee ulos läppien akselin juuresta.
Eli ei varsinaisesti ole öljyä.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 27.12.2014, 12:53:08
eikö autossa tosiaan ole edes lohkolämmitintä? -30 ja raakana käyntiin on kyllä aika karu meininki. en ole moista koskaan millään rakkineella tehnyt paitti pv suzukilla ;D

oliko tuo 5.9/100 muuten tietsikan luku? näiden tietsikat valehtelee huomattavan paljon. siis luokkaa 25%..
Ei ole lohkolämmitintä vaikka auto on kolmisen vuotta ollut jo Suomessa, kyl tuntui vähän pahalta, mut toisaalta annoin auton käydä tyhjäkäyntiä ainakin 10 min ja sit lähin ajamaan Rukalta Vaasaan (matkaa n. 500km), joten eiköhä akku ehtiny lataa siinä ajassa jo aika paljon ja autokin lämpeni varmaan sen verran mitä sen pitääkin lämmetä. :D

 
Nyt on kyllä karu meininki ilman lohkaria tai webastoa -30 asteen pakkasessa käyntiin, huhuhuhuhu. Itseäni hirvitti jo käynnistää -10 ilman webastoa. Lisää tuohon kulutukseen ainakin litra lisää.
Joo, pitää kyllä ottaa ajakohtaiseksi asiaksi toi webaston tai eberin hommaaminen. Osaatteko muuten kertoa mulle että mitä eroa on webastolla ja eberillä ja kumpaa itse suosittelisitte?

Vanhemmissa valehtelee, nämä uudemmat on huomattavasti tarkempia.
Öljy on sitä möhnää mitä on kertynyt imusarjan sisälle ja ahtopaineiden takia puskee ulos läppien akselin juuresta.
Eli ei varsinaisesti ole öljyä.
Joo, ku se on just sellaista möhnää eikä ihan puhdasta öljyä. Ja ei sitä kuitenkaan ihan mielettömästi sieltä tulee, Rukalla ku katsoin niin jonkin verran sitä oli tullut 1000 km aikana, mut ei paljon.

No vaikka kuluttaisikin 6,9l/100km niin silti taloudellinen auto on ainakin minun mielestäni, omistin ennen Honda Accordin 2,0i manuaalin jossa maantie kulutukseksi oli ~9,5l/100km. :D
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: virkpe - 27.12.2014, 16:53:16
No vaikka kuluttaisikin 6,9l/100km niin silti taloudellinen auto on ainakin minun mielestäni, omistin ennen Honda Accordin 2,0i manuaalin jossa maantie kulutukseksi oli ~9,5l/100km. :D
Omassa ajotietokoneen heitto on ollut desi tai pari, heitto saattaa johtua myös tankkauksesta jne.
Joka tapauksessa tarkkuus sitä luokkaa etten enää ole viitsinyt tarkistella.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 27.12.2014, 17:53:10
Joo, no 2000km ajoin ja dieseliä kului n. 1,5 tankillista, joten kyl se 5,9l/100 on aika tarkka lukema.
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 10.01.2015, 00:46:52
Olisiko kellään mitään tietoa, että paljon maksaa ohjelmistopäivitys Volvo S80 d5 aut 2007 Volvolla ja kauanko siinä menee aikaa?

Lisäksi vielä osaisitteko sanoa, että mistä voi johtua että auto nykii välillä tietylla nopeudella ajaessa (45-52km/h), muilla nopeuksilla toimii hyvin. Samoin silloin kun nykii niin kierrokset pysyy paikallaan. Onko kenenkään Volvossa ollut samanlaista tautia ja mistä kannattais lähteä etsiä nykimisen aiheuttajaa. Vikakoodejakaan siitä ei ollut, joten ei oo minkäänlaista ideaa että mistä se voisi johtua.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: völvöxc60 - 10.01.2015, 08:56:22
Mitä päivitystä tarkoitat? Tuossa 159€ maksavassa Essential huollossa päivittävät tuon mukaan CAN-verkon kuuluvat ohjelmistot.
Automaattilaatikon softa ei ilmeisesti kuulu tuohon piiriin, ja joku muistaakseni puhui noin 50€ ::)

Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: oa5599 - 10.01.2015, 12:54:55
onko jollain kokemusta mitä tuo "päivittely" muuttaa laatikon toiminnassa,,omassa laatikossa ihmetyttää tuo turbiinin lukkiutuminen ja moottori jarrutuksen yhdistelmä,, tuntuu hassulta painaa kaasua alamäessäkin , tuolta osin mielestäni 60--70 luvun jenkkilootatkin toimii loogisemmin. no onneksi laatikon saa vapaalle kepistä
Otsikko: Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
Kirjoitti: S80kuski - 10.01.2015, 17:11:05
Mitä päivitystä tarkoitat? Tuossa 159€ maksavassa Essential huollossa päivittävät tuon mukaan CAN-verkon kuuluvat ohjelmistot.
Automaattilaatikon softa ei ilmeisesti kuulu tuohon piiriin, ja joku muistaakseni puhui noin 50€ ::)


Okei, kiitoksia. Tarkoitin pääasiassa vaihteiston päivitystä, mutta kun sen kerran teettää niin ehkä olisi järkevintä päivittää kaikki mahdolliset jutut.

onko jollain kokemusta mitä tuo "päivittely" muuttaa laatikon toiminnassa,,omassa laatikossa ihmetyttää tuo turbiinin lukkiutuminen ja moottori jarrutuksen yhdistelmä,, tuntuu hassulta painaa kaasua alamäessäkin , tuolta osin mielestäni 60--70 luvun jenkkilootatkin toimii loogisemmin. no onneksi laatikon saa vapaalle kepistä

Jos olen oikein ymmärtänyt niin, se tavallaan niinku nollaa vaihteiston muistin ja ainakin sen verran mitä oon lukenut vaihteiston softan päivityksestä niin kaikki sanovat että softan päivityksen jälkeen vaihteisto vaihtaa pehmeämmin ja pienemmillä kierroksilla ja on muutenkin ihan erilainen kuin ennen päivitystä. Joo, itse ihmettelin kans just sitä, että se tavallaan niinku jarruttaa melko voimakkaasti. Muissa autoissa kun päästä kaasun niin auto rullaa ihan kevyesti eteenpäin, mut tuossa volvossa vauhti alkaa aika nopeesti tippumaan. Isoin syy siihen että miksi haluan päivittää laatikon softan on se, että vaihteisto vaihtaa vaihteet aika korkeissa kierroksissa ja sitten nytkähtää ikävästi.