Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TuulaK - 18.05.2011, 08:35:04

Otsikko: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 18.05.2011, 08:35:04
Morjen
Tarvisin apua!
Volvoni kyllä pyörittää, mutta hinattuna nyt korjaamolle. Ei saa kipinää.Virranjakajan kansi vaihdettu ja tulpat yms.
Ei auttanut.
Mitä pitäisi seuraavaksi yrittää?
t
tuula
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: volvertti75 - 18.05.2011, 10:09:42
vikakoodien luku löytyykö sieltä mitään ja onhan nuita mahollisuuksia virtalukon pohja ,puola sökö/puolan johto ,nokka-akselin tunnistin ,hapettumaa liitoksissa, sulake, ???
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Kornmalt - 18.05.2011, 11:18:31
Olikos näissä joku sytytyksen vahvistin, sitäkin vois epäillä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 18.05.2011, 12:06:28
Koodit kaiketi katottu. Puola on ok ja hapettumia etsitty, sulakkeet katsottiin heti aluksi.
Vika ilmeni kun hän (Volvo) oli seissyt aika kauan tossa pihalla. Kun tyhjentynyt akku oltiin ladattu ja lähti kyllä käymään mutta kun laitoin vaihteen silmään ja yritin peruuttaa ja siihen se sammui. Eikä enään lähtenyt käymään.
Help ! :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Koo Pee - 19.05.2011, 00:03:43
Koodit kaiketi katottu. Puola on ok ja hapettumia etsitty, sulakkeet katsottiin heti aluksi.
Vika ilmeni kun hän (Volvo) oli seissyt aika kauan tossa pihalla. Kun tyhjentynyt akku oltiin ladattu ja lähti kyllä käymään mutta kun laitoin vaihteen silmään ja yritin peruuttaa ja siihen se sammui. Eikä enään lähtenyt käymään.
Help ! :)

Tuleepiko sinne puolan punaseen johtoon jännite jos tulee niin paljonko volttimittari näytää?
Olis johto irrotettuna puolasta hyvä olla sama ,kun akulla, tuo jännite johdon päästä mitattuna ja maadoitus runkoon tai akun napaan samalla linjalla.>rele 15 ohjaa monta toimintoa siellä sulakerasian viereisessä boxissa...moottorinohjauskin tais jotenkin siihen liittyä mutuilua tämä jälkimmäinen.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: ESE - 19.05.2011, 07:10:51
tarkista kaikki sytytyskaapelit sekä puola että ehjiä
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2011, 07:27:23
Eli tule mitään koodia?
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 20.05.2011, 09:43:06
 :-[
Siis tilanne ed.sama, Volvoni on korjaamolla eikä vikaa ole löydetty.
Mies siellä epäilee, että se on ns.tietokoneboxissa vika, joka ohjaa sytytystä.
Onko kellään tietoa mistä sellaisen käytetyn voisi ostaa ?????? Uusi kait maksaa 1000 ekeä???
Autoni on siis -94 2,3 l automaatti ja käyn katsomassa rekisteriotteesta tarkemmat tiedot, koska ilmeisesti sen boxin on oltava prikulleen samanlainen kuin vanha. Niinkö ???

terv.
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Grand-Tourer - 20.05.2011, 09:45:29
Itsellä 855 -95 B5252S 300tkm, seisoi talven, pääsin kaupungille asti ja loppui siihen, seuraavana päivänä ajamalla kotiin.
Pari kertaa lähti vielä käyntiin ja sitten loppui.

Nokka-anturin asentotunnistin lopetti pelittämästä. Hämäävästi antaa 1 ja 3 pytylle kipinän, joten kiusallaan sanoo välillä hör kun yritti sahata käyntiin. Eli ei kannata ajoituslampulla katsoa kipinää 1 tai 3 tulpalta.

Kokeile ajoituslampulla tulpanjohdot, tuleeko kipinää. En ole itse kokeillut, mutta jos 1 ja 3 saa kipinän kampikakselin anturin avulla, ja loput ei, siinä voisi olla hyvä kikka diagnosoida nokka akselin anturivikaa. ( viisipyttyisen koneen erikoisuus )

Asentoanturi helppo vaihtaa jos saisit lainaan toimivan anturin, jolla voisi testata. Herääkö kiekkamittarin viisari henkiin kun starttaat ? eli antaako tietokone käskyn antaa kipinän? Asentoanturin pitäisi antaa sini aaltoa, eli yleismittarin viisari pitäisi liikkua nätisti edestakaisin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 20.05.2011, 10:15:40
Kiitokset taas vastauksesta. Mä juttelen sen 'korjaajan' kanssa.

Autoni on siis 1994 2,4 l 10 venttiili moottori B 5252S 104 kw (mitä ikänä nuo jälkimmäiset numerot sitten tarkoittavatkaan,   :-)

Tämä on nyt ihan mysteeri, varsinkin minulle, joka ei autoista tiedä mitään muuta kuin, että niiden pitäisi kulkea.

TuulaK

Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Taavi.H - 20.05.2011, 11:12:56
Onko kellään tietoa mistä sellaisen käytetyn voisi ostaa ?????? Uusi kait maksaa 1000 ekeä???

Tämän foorumin Kierrätyskeskus (eli osto- ja myyntipalsta) kannattaa tarkistaa, myös ostoilmoituksen voit laittaa sinne.

Autoni on siis 1994 2,4 l 10 venttiili moottori B 5252S 104 kw (mitä ikänä nuo jälkimmäiset numerot sitten tarkoittavatkaan,   :-)

B5252S: ensimmäinen B tarkoittaa bensiinimoottoria, ensimmäinen 5 taas sylinterien lukumäärää, seuraavaksi 25 tarkoittaa moottoritilavuutta, viimeinen 2 taas venttiilien lukumäärää/sylinteri. Kirjain perässä viittaa moottorinohjausjärjestelmään/viritysasteeseen yms. Tämä noin niinkuin yksinkertaistettuna.

104kw tarkoittaa moottorin tehoa kilowatteina eli hevosvoimiksi muutettuna noin 140.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 20.05.2011, 11:39:19
Kiitokset

Nyt selvis tuokin asia

Merci

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Grand-Tourer - 22.05.2011, 13:29:28
Itse käyn lunttaamassa nuo numerokoodit wikistä - http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_850

Itsellä kun loppui kipinä, lueskelin keskustelupalstoja ja nokka-akselin anturi ( camshaft position sensor ) on se joka sopii kuvaukseen ja joka on tyypillistä tälle mallille.

En jaksanut huuhailla enempää, hain motonetistä anturin ( Bosch ), vajaa satanen, asennus: www.ipdusa.com/uploads/sku_files/12219_INST.PDF, onnistuu parkkipaikalla, kunhan TorxT40 löytyy pakista, jolla avataan www.gasgoo.com/auto-products/fastener-452/1167795.html näkoiset kaksi ruuvia. Eli Akku pois edestä, ilmanputsarin kotelo pois edestä, anturin töpseli irti, 2 ruuvia pois, uusi paikalleen ruuvit, paikalleen, ilmanputsarin kotelo paikalleen ja akku takaisin ja voila. Ei muuta kuin kädet kyynärpäitä myöten ristiin että osui oikeaan ja käynnistää.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 22.05.2011, 17:52:44
Awot vai voila...

Ehkä sulta onnistui. Mä pistän tämänkin uutteran viestin sitten tonne ''korjaamolle'', jos joskus saisin ajokkini ajoonkin.

En mä osaa ite tehdä mitään siel konehuoneessa.
Kuten sanoin, haluan vain startata avaimesta ja ajaa...! Hoplaa.

 :-\

t
TuulaK.

Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: ESE - 22.05.2011, 18:06:39
Koska kyseessä on automaatti, heräsi mieleeni olisiko mahdollisesti PnP-kytkin mennyt.. Kokeiles seuraavaa: roplaa vaihteita edestakas aina alhaalta ylös, ihan rauhassa, tee vaikka virrat päällä, sitten aseta vaihteen valitsin joko P tai N asentoon ja kokeile käynistää. Automaattihan ei käynisty muu vaihde valittuna kuin P tai N..
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 22.05.2011, 18:15:09
Ja-ha

Noh, minäpä yritän ees taas tehdä sen....???

Hyviä (?) neuvoja naiselle, vai piruilua. Ei vaisenkaan, kiitän paljon vastauksista, yritän huomenna kun on taas arki ja ''korjaaja'' paikalla, josko se viimein löytyis..???

Se vika meinaan...! ::)

Inhottavaa olla ilman autoa...

t
Tuula K.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 23.05.2011, 10:33:52
Kyllä siihen on yritetty nyt kaikki mahdollinen. Ainoa on enää boxi. Voi olla, että se joudutaan lähettämään jonnekkin Vaasaan, jos täältä ei apua löydy.
Miten se nyt on voinut hajota kun auto vaan seissyt tuossa pihassa. (??)

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 23.05.2011, 10:49:43
Moro joskus olen tehnyt sekkauslistan kun Volvo ei käynnisty lukaise tämä.
Olen koonnut tässä muutaman vuoden yleisimmät viat jolloin Volvo ei käynnisty.
 Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
 Auto käy "vajailla pytyillä" eli auton sytyspuolessa ongelmia tarkistakaa ettei jakohihna hypännyt 1-2 hampaan yli jolloin sytytysennakot sekaisin.
 Toinen seikka jos autossa ilmamassamittari (20V ei 10V) tekee kuumana ongelmia käyntiongelmia pitää tarkistaa ne vikakoodit.
 Tarkennus automaattilaatikon omistajille vaihdesiirtimen asentotunnitimen toiminta.Liikutelkaa sitä rivakasti edestakaisin moni automaatti tehnyt niin kun ei lähde pyörittämääm starttia kun ei tunnista että vaidesiirin on P-asennossa.(PNP-kytkin likainen)

 Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon "liimaventtiili"
 Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
 Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
 Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
 Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
 Tunnistaa siitä kun startti pyörittää ja ei ole puristuksia koneessa on sellainen "tulpaton mopo" Volvon kone.

 Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
 -Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
 -Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
 -Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
 vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
 sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
 kukaan halua palaan kolariautoonsa.

 -Bensasuodatin vaihdettu

 -Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
 silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
 muitakin releitä

 -Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
 löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
 - Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
 Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja

 -Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:

 -Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
 lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.

 -Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
 akun kannessa,
 tislattua vettä pitää laittaa.

 -Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
 akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)

 -Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
 (pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).

 -Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
 sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
 musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
 runkoon josta saa maata hyvin .

 -Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
 kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.

 -Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
 tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .

 -Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
 parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.

 -Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
 jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.

 -Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
 Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
 mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
 mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.

 -Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
 sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.

 -Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
 sisään(hyvä) avaimella(huono).???

 -Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
 sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
 kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
 käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.

 -Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
 Sen puoleen kaikki ok.

 -Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
 ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
 ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
 hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.

 -120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
 ei murheita ainakaan ole.

 -Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.

 -Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
 että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
 kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
 käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
 Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.

 -Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
 noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
 tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
 Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
 katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
 näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
 Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
 Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
 matka jatkuu.

 -Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
 Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
 kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.

 -Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
 katso se puoli rauhassa .

 -Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
 menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
 akusta miinuskaapeli irti.

 -Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

 -Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
 muut moottorit 8.9 kilo-ohmia

 -Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
 vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.

 -Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
 -Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
 ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
 -Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
 miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.

 -Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
 tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
 kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
 yli 6000 kierrosta
 -Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.

 KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.

Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 23.05.2011, 20:36:55
 :-[
Emmä enää tiedä mitään, kun ei sitä vikaa vaan löydy.
Huomenna katsotaan uudelleen sitä PNP-kytkintä.
Rekisteriotteen mukaan konetilavuus on 2430. Mutta ilmeisesti se tunnetaan 2,5 litran mukaan ainakin noissa korjaustiedoissa.

liitteet: pari kuvaa jos onnistuu liittää tähän
....Noh ei onnistunut...
Kuvissa koodeja:
Siemens s 103955403E, p9146317, 1T40109504, CP02, T94108  JA ISOLLA W.2


Nyt menee hermot, tai ne meni jo.

t
TuulaK

Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 23.05.2011, 21:29:17
Nyt en ymmärrä koodeista puhutaan, Siemens s 103955403E  mikä osa kyseessä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 23.05.2011, 21:44:19
Ilmeisesti siitä moottorinohjaustietokoneesta, en ole varma.

Volvo 850 vm -94 2,5 10V ( rekisteriotteessa konetilavuus 2430)


 ELK  Mä nostan kädet ylös jos joku joskus keksii mikä mun autossa nyt mättää.....

uutta// vanhaa boxia odotellessa.... hmmmm.

t
TuulaK.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Juzi - 24.05.2011, 04:20:12
Nyt en ymmärrä koodeista puhutaan, Siemens s 103955403E  mikä osa kyseessä.
Moottorinohausyksikkö kyseessä..
Multa löytyis S103955402E, S103955402C ja S103955406B. En vaan tiedä käykö mikään nykysen tilalle.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 25.05.2011, 10:13:10
mikä tämän ensimmäisen boxin (402E loppuisen) ero on 403E loppuiseen.

Pitäisi päästä kokeilemaan toista boxia, jotta nähtäisiin onko vika sittenkään siinä....

t
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 10:31:05
Tuula kun auto on korjaamolla onko se asentaja ammattitaitoinen jolloin se tarkistaa ne puolan toiminan ja sen sytytysvahvistimen toiminna?.   
Onko isokin korjaamo jossa on se vikakoodien luku mahdollisuuss kun kaikilla pienillä korjaamoillaa ei ole mahdollisuuta lukea.
1-1-2 Ohjausyksikkö  jos tässä vika niin kyllä se koodia varmaakin tulisi,tarkista sieltä korjaamolta tämä juttu

Mittauskaan ei kerro joskus koko totuutta onko osa kunnossa vai rikki ja ne liitokset kun auto kerran on seissyt (maadoitus).Puhdistakaa se kampiakselin asentotunnistin kun se  kone pyörähtää niin silloin auton virtapiiri aukeaa vasta jos viallinen tai huonoliitos niin eihän se boksi tiedä että kipinää pitää tulpalle lähettää.Lähetän privana yhden viestiketjun jossa on kipinä hukassa Volvossa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 25.05.2011, 11:02:15
Kyllä kait se korjaaja ihan ammattimies on..... ikänsä kait autojen kanssa peuhannut. Mutta ei nyt vastaavaa ongelmaa ole ollut, niin hänkin vähän pihalla.

Kiitos ja tattis neuvoistasi, minäpä ehdottelen sinne korjaamolle näitäkin vinkkejä.

Voi, että kun on vaikeeta.  :-(

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 11:08:16
Tuula kun se jarrujen korjaus tai sen sähkövian etsintä on aika erilaista hommaa normiasentaja selviää niistä jarruista hyvin mutta autosähkö-asentaja siitä sähköviasta paremmin.Toivotaan että vika selviää ja ihmisten tekemiä laitteita eli kyllä se kuntoon tulee joskin kurja homma kun toisten armoilla mennään tuossa korjaushommassa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 25.05.2011, 12:23:38
Hello,

Musta vähän tuntuu, että sitten kun tämä autoni dilemma joskus selviää, niin toivon, ettei se olisi joku ihan naurettava vika alunperin.

Minusta vaan oli niin outoa kun pärähti käyntiin, mutta kun laitto pakin päälle ja yritti peruuttaa niin sammu siihen, eikä enää käynnistynyt.

((harmaita hiuksia tässä tulee ennenaikojaan ))

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 25.05.2011, 12:32:35
Ihan normi kysymys onko autossa ajoestoa tai muuta turvallisuus juttua ja kun automaatin takia sen asentotunnistin on tarkistettu eli PNP kytkin se sähköinen jutska.Eli kehä kokoajan pienenee että missä vika.Mitä korjaamomies sanoi että onko korjaamolla mahdollisuuss tuohon vikakoodien luentaan.?
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 25.05.2011, 12:54:47
Zau, kyllä näin ymmärsin, että ne vikakoodit on katottu.
( en ole suoranaisessa yhteydessä korjaamoon vaan mun veli on välittänyt näitä viestejä ja apuja korjaajalle)
Olin vaan köyden jatkona kun autoni hinattiin sinne miljoona pvää sitten.

Oikein raastaa kun mietin mitä tämä kaikki tulee kustantamaan..... kääk.  :-(

TuulaK.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 26.05.2011, 07:35:11
Toivotaan parasta ja noista vikakoodeista viellä teillä kun on se 94 niin sieltä konehuoneesta nekin saa suoraa ilman mitään muita vekottimia.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: hevonen - 26.05.2011, 08:57:38
Kannattaa nyt varmistaa että ne vikakoodit on luettu oikein.
http://www.volvospeed.com/CheckEngine.php

Se pikkupiuha tuosta laatikon kupeesta sen numeroiseen reikään mitä halutaan lukea ja sitten sekunnin painallus napista(virrat päällä).
Sytytyksen koodit reikä 6. Katsotaan mitä se punainen ledi vilkuttaa. Antaa vilkutukset ja pieni tauko ja lisää vilkkuja, tauko ja vilkut. Siis kolme sarjaa vilkkuja. Uusi sekunnin painallus ja ehkä uusi vikakoodi. Luetaan niin kauan että ensimmäinen koodi tulee uudestaan.
Brittimurteella linkistä selviää myös koodien nollaus.

Vikakoodilista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0

Kunhan varmistelen ;). Kumma jos ei mitään koodia anna.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 26.05.2011, 11:05:05
Kiitos taasen neuvoista.

Mulla ittelläni on semmonen tunne ollut alusta saakka, että joku ajonesto on kyseessä.
Kun pakin laitto päälle niin hyyty siihen.
Sitä ennen kun akku oli tyhjentynyt niin avaimella sain kuskinoven auki, mutta muiden ovien napit eivät nousseet ylös eikä myöskään takaluukku auennut. Toimivat vasta sitten kun akkua oli ladattu.

Tiedän, että hinatessa ei ohjaustehostin toimi ja oli todella raskas. Mutta päteekö se myös jarrupuolelle, kun piti oikeen kunnolla painaa, etten törmännyt veto-autoon. ???

t
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 26.05.2011, 11:41:17
Kun  moottori ei pyöri niin jarrutehostin ei kanssa toimi eli jarrut yhtä tehottomat kuin se raskas ohjaus ilman tehostusta.Tuo  hommaa on keskuslukitus ei ole toiminassa kun ne lukot toimii sähköllä ja akku on tyhjä kun yksi ovi vain aukeaa kun avaimella aukaisee.Tietoisku sulake no 6 siellä sulakekotelossa on keskulukitus jos iskee hälyt päällee ja kaukosäädin ei toimi ja auto ei käynnisty ota se 6 sulake irti niin pääset jatkamaan matkaa.Tämä oli viikon tietoisku
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 26.05.2011, 12:03:20
Mikä kaukosäädin ??

 :idiot2:

kiitti tieto-iiiskusta...
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 26.05.2011, 12:13:25
No avainipussa on sellaien muovinen  kaukösäädin kun napista painaa ovet aukeaa lukituksesta ja painat toisen kerran ovet menee lukkoon samalla se ajoesto menee päälle.
Lukee toisessa  LOCK UNLOCK  ja toinen on se "paniikkikytkin" jolloin hälytin alkaa huutamaa.
Kuva  tuosta kakesta tässä on 3 näppäintä
http://www.saarimaki.net/kaukosaatimenbrkuori-p-1149.html


Kuules ota akku irti autosta eli ne -ja+kaapelit pois sen jälkeen ladataan akku täyteen ihan normi akkulaturilla niin samalla se vikamuisti nollaantuu ja jos jokin bitti on poikittain sekin häviää ja kun akku täyteen ladattu niin käynnistämään, onhan akku hyvä ettei siellä ole  ongelmaa .Auto kun toimii paljon sähköllä jolloin jännite pitää olla tarpeeksi suuri ja tasainen toimiakseen hyvin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: pomo - 26.05.2011, 12:36:31
Ei taida Tuulalla olla kaukosäätöistä lukitusta.
Mulla oli edellisessä keskuslukitus ja hälyt muttei kaukosäätöä, vm -95.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 26.05.2011, 12:39:51
Ilmeisesti ei kun kyseli niin kaken perään.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 26.05.2011, 12:41:17
Heh-heh

Ei tosiaankaan ole kaukosäädintä (ainoastaan telkkariin on)

Avaimella aukeaa, jos aukeaa.

Älkää nyt kauheesti morkatko mäessä...

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 27.05.2011, 08:25:23
JUZI,,,

Mitä sun ohjausyksikkösi maksaa? Otatko takaisin jos ei käynnisty silläkään???

(jos tuo -406B loppuinen sopisi)???

Mistä tämä osat ovat sinulle tulleet ?


TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Juzi - 27.05.2011, 17:22:42
JUZI,,,

Mitä sun ohjausyksikkösi maksaa? Otatko takaisin jos ei käynnisty silläkään???

(jos tuo -406B loppuinen sopisi)???

Mistä tämä osat ovat sinulle tulleet ?


TuulaK
80e
Voin ottaa takaisin, mutta postikulut jää sun hoidettavaks.
Ihan purkuautois tullut noi ja kaikki ilmeisesti samanlaisesta 10v koneesta.
Suosittelen varmistamaan sopivuuden jostain..
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 02.06.2011, 00:07:49
Eipä lähtenyt saamallani toisella boxillakaan käyntiin.

Nyt alkaa keinot olla tosi vähissä.

:-(

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 02.06.2011, 21:12:05
Kuules kuinka on ne kampiakselin asentoanturin  ja sitä nokka-askelin kunnon tarkistusta unohtamatta putsaukset ja ne muut jutut kun vaikeaa korjata kun ei tietoa mitä siellä konehuoneessa tehty oikeastaan siellä korjaamolla.Jos vika ei korjaannu varmaakin syytä vaihtaa korjaamoa sassiin kohta kesä menee kattelaan kattelaan meinigillä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Koo Pee - 02.06.2011, 21:47:42
Itsellä 855 -95 B5252S 300tkm, seisoi talven, pääsin kaupungille asti ja loppui siihen, seuraavana päivänä ajamalla kotiin.
Pari kertaa lähti vielä käyntiin ja sitten loppui.

Nokka-anturin asentotunnistin lopetti pelittämästä. Hämäävästi antaa 1 ja 3 pytylle kipinän, joten kiusallaan sanoo välillä hör kun yritti sahata käyntiin. Eli ei kannata ajoituslampulla katsoa kipinää 1 tai 3 tulpalta.

Kokeile ajoituslampulla tulpanjohdot, tuleeko kipinää. En ole itse kokeillut, mutta jos 1 ja 3 saa kipinän kampikakselin anturin avulla, ja loput ei, siinä voisi olla hyvä kikka diagnosoida nokka akselin anturivikaa. ( viisipyttyisen koneen erikoisuus )


Tökkikö ajossa aiemmin ennen kuin hajosi sulla tuo anturi>esim. kylmänä ok lämmetessään paheni? Tuossa mainitsit nuo käyntiin lähdöt kylmänä joten siitäpä tuli mieleen miten se ajamisen laita tuossa tapauksessa? Toimiko aivan normaalisti? Sorry off topikki , vaan utelias olen jotta oppisin :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 04.06.2011, 09:30:27
Morgen, tässä listaus mitä nyt tähän mennessä ainakin tehty....(ja yritetty>)
-tulpat vaihdettu
-virranjakajan kansi vaihdettu ja pyörijä
-boxi tsekattu
-kampiakselin ja nokka-akselin asetotunnistimet tsekattu
-puola on ok
-vikakoodit katottu
-hapettumia etsitty ja johdot tarkistettu kuten sulakkeetkin

nämä tuli nyt mieleeni. Sitten kun olen jo epätoivoinen niin tuli ajatus, että ei kait voi olla mitään tekemistä akun kanssa. Kun siinä oli semmonen hyytelöakku ja se vaihdettiin semmoseen vanhanaikaiseen kenno-akkuun. (??)  :-8

Jos joku vielä keksisi mitä tehdä...?

t
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: arska11 - 04.06.2011, 11:32:10
Onkos bensan/ruiskusuodatin vaihdettu koska viimeksi?
Entäs bensapumppu, lähteekö päälle kun virrat laittaa? Samalla kannattaa katsoa myös bensapumpun rele, vaikuttaa oleellisesti pumpun toimintaan.
Kun automaatti on kyseessä, niin edelleen tulee mieleen se vaihteentunnistin anturi eli PNP Switch.
Tuolla akun vaihdolla ei ole merkitystä.
Siinäpä nyt jotain pientä mitä tuli mieleen...
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 04.06.2011, 12:00:02
Nyt tulee kaikkia hakutekijöitä mieleen:
- voiko olla, että kun alusta massattiin, niin sinne olisi johonkin tärkeeseen paikkaan mennyt joku 'kikkare' joka estää nyt käynnitymisen ??
((mutta kun massauksen jälkeen autoni toimi ihan moitteettomasti, paitsi nyt talven seisomisen jälkeen ei...))
Helppiä

t
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 04.06.2011, 13:17:44
Helppiä  tuleeko sinne puolalle asti mitään virtaa kun autoa yritetään käynnistää..Jos anturit joista puhuin menee rikki  yritetään mittamallaa saadaa selvyys jos ei onnistu niin uuden osan vaihto edessä.Siitä' ajoestosta ei ole tullut kommentia onko autossa sellaista juttua.Akku on kunnossa siinä on jännite se 12.80v kun täyteen ladattu:Massaus kun suoritetaan oiken ne pellit suojataan sillä massalla ei niitä sähköosia .Varmaakin virtalukonpohja tarkistettu ja toisella avaimella on yritetty käynistää.Tuula annoin vinkin tuossa  jos vaikkaa sitä noudattaisit kun tuntuu ettei se asentaja sitä autoa saa kuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: supa87 - 04.06.2011, 13:27:07
Mitä koodeja se antoi ku luettiin ne vikakoodit?

Onko tankissa bensaa?  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: hevonen - 04.06.2011, 21:19:51
Nyt tulee kaikkia hakutekijöitä mieleen:
- voiko olla, että kun alusta massattiin, niin sinne olisi johonkin tärkeeseen paikkaan mennyt joku 'kikkare' joka estää nyt käynnitymisen ??
Ei. :)

Edelleen kiinnostaa ne vikakoodit ::). Onko ne luettu ja onko luettu oikein. Ei oo mitään rakettitiedettä. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 04.06.2011, 22:21:40
Hei Heppa ja muutkin...

Vikakoodeista en ole saanut tietoa...mitä ne on tai olivat...

Olen jo down under ja under senkin...   :-(

Itku tulee pian...   :-(

Sais nyt hyvän volvoni joskus liikenteeseen.
(sitä on pohtineet jo neljä ns. automiestä täälllä paikanpäällä + te kaikki jotka olette tällä palstallla yrittäneet auttaa)) Kiitos Teille kuitekin, vika on vielä voimassa,

t
TuulaK
 :-\
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 05.06.2011, 07:11:41
 3 viikkoa tässä on pähkäity noita vikoja jos vaikka veisit sellaiseen korjaamoon jossa se vika selviää ja pääset ajamaan autolla..Hinuri pihaan ja kyllä siellä Porissa varmaakin autosähkökorjaamo löytyy tai vastaava jossa ne sen vian selvittää.Kyllä näillä vinkeillä olisi auton pitänyt tullaa kuntoon sanotaan vaikkaa 1 päivässä.Sori tämä teksti muttaa jossain vaiheessa se peli pitää viheltää poikki,ja auto laitetaan kuntoon.Paljon teillä on kulunut nyt rahaa tähän korjaamiseen ilman mitään vastinetta.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 05.06.2011, 09:42:57
Joo-o
Aikaa on vierähtänyt. Rahallista arvoa en vielä tiedä.
Joku ottaa vielä huomenna yhteyttä johonkin Volvo-asiantuntijaan, jos hän sitten keksisi syyn tähän kaikkeen.
Pahinta on kun se korjaaja ei ole töissä kun ma-ti, ja sitten jää 2 vkon lomalle. Peukku pystyy, että selviää huomenna.
t
TuulaK.
(eikä mua tarvii Teititellä...    ;.D
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: pomo - 05.06.2011, 10:53:46
Pidä Tuula mielessä se että kun kerran autoa ei ole saatu kuntoon, ei se myöskään saa kauheesti maksaa. Aivan sama kuinka monta miestä siinä ympärillä on pyöriny.
Hintaa kertyy lähinnä vaihdetuista osista. Tässäkin se että jos jotakin on vaihdettu niin vanhat takasin paikoilleen koska ei niillä ole ollu vaikutusta. Jos ovat heittäneet vanhat pois niin voit sanoa niille että voi voi, ehjiä osia heitätte pois.

Tässä nyt alkaa jo hiukan käymään sääliks sua. Mä uskoisin tällä hetkellä että vika on liian yksinkertainen ja joku täällä noiden kanssa enemmän pelannu saisi sen käymään alle vuorokaudessa, toisin siis kuin tämän hetkinen tilanne. Sen korjaamon olis kuulunut jo hyvän tavan mukaisesti nostaa kädet pystyyn ja kehoittaa viemään sen jonnekkin muualle.
Mä en omani olisi antanut seistä samalla pajalla noin kauaa.


Tässä ei nyt auto kyllä korjaantunu yhtään mutta jos emäntänsä hieman saisi lohtua/toivoa että ratsu saadaan laukkaamaan.   :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 05.06.2011, 11:26:53
Kiitos myötätunnosta....
Onhan mulla noita muitakin autoja matkan varrella ollut, mutta tähän tuli nyt joku ihme dilemma.
Enkä aio maxaa maltaita pajalla seisseestä autostani.
Mut en silti tiedä onko oikein pyytää palauttamaan vanhat osat takaisin, minne uudet on laitettu.
Enkä usko silti, että mua kauheesti nyt 'fiilataan' linssiin, mutta tiedä häntä.
Sääli on sairautta, heh, yritän katsoa tätäkin asiaa positiiviselta kantilta. Mutta en tiedä mikä rubiikin-kuution kantti pitäisi ottaa.


:-o

t
TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: wolfdriver - 05.06.2011, 22:15:36
Kannattaa ne vanhat ainakin pyytää takaisin kun ovat kerran ehjiä,missähänpäin Poria auto on ollut laitettavana?
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 14.06.2011, 08:09:44
Siellä se auto seisoo kun korjaaja lomalla tän viikon.
Pari muutakin tutun/tuttua on pähkäillyt asian kanssa, mutta ei ole edennyt minnekään.
Onpahan kesärenkaat kuitenkin vaihdettu, mutta taitaa tulla talvi ennen kun pääsen ajoon. Heh.

TuulaK
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 18.06.2011, 10:53:54
Eli ilmesesti jätitte auton saamaan "valohoitoa" edelleen.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: wolfdriver - 14.07.2011, 21:28:09
Jokos Tuulan Volvo toimii?
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: jasse - 11.08.2011, 15:57:51
Joko tämä ruputti on tullut kuntoon? ???
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 15.08.2011, 11:56:21
Morjens
Sorry , että olen ollut poissa 'täältä' enkä ole muistanut kirjoittaa....

Eli ongelma oli sitten se, että konehuoneesta oli "jostain boxin // sytytyksen välisarjasta, nipussa olevista johdoista poikki"......

Eli siellä menee kaiketi montakin niputettua johtoa, joissa monta 'pikku' johtoa yhdessä ja yks semmonen oli poikki.

Yksi Welho sen löysi, mutta auto piti lavetilla viedä vielä Porista jonkun km:n päähän. Kaikki lysti o maksanut ihan kivasti. Mutta nyt mun Volvo on kulkenut ihan jees !
Upeeta.

Kiitos Teille kaikille ketkä yrititte myös auttaa hädässä ollutta.

t
tuulak.


Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: TuulaK - 15.08.2011, 12:04:54
Niin ja btw, lisätäkseni edelliseen viestiini, autoni EI ole mikään ruputti... :nohnoh

Meni heittämällä katsastuksesta läpi. Upeeta.

Mutta sitten kävi vielä silleen, etten ollut ehtinyt paljoa sillä olla liikenteessä kun joku perkele oli 'tölvässyt' sen etukulmaan hivenen. Ja vilkkuvalon 'kuuppa' oli rikki ja pieni nirhamo myös puskurissa. Noh, sekin on nyt hoidettu.
Ainoo vaan, että olis pitänyt ostaa se toisen puolen 'kuuppa' samalla, kun nyt edestäpäin on ihan hassun näkönen, kun toinen on uusi ja toinen puoli on ihan harmaa.

t
tuulak.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: pomo - 15.08.2011, 16:19:09
Morjens
Sorry , että olen ollut poissa 'täältä' enkä ole muistanut kirjoittaa....
Sä oot ollu niin tohkeissas kun auto toimii taas.   ;)

Mut hienoa kun vika selvis.   :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: hevonen - 15.08.2011, 17:53:06
Pätevä kaveri ollut kun on tuon osannut paikantaa. Ihmisen tekemiä laitteita sano... ;)

Kyllä se nyt skulaa, ihme vaan että tuollain on katkennut, aika hyvinhän noissa johdot on kasattu. :pomo:
Ei kai auto ole joskus saanut pientä mälliä? se selittäis ton.
Otsikko: Vs: Volvo 850 -94 Ei saa kipinää
Kirjoitti: Nercs - 16.08.2011, 18:57:26
Hyvä hommaa että Volvo pelaa ja tarinan opetus on että viekää suoraan sinne Welhollee se auto niin  elämä on aina helpompaa tämä oli vanha intiaanisanonta.