Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jartuo - 24.11.2014, 19:56:11
-
Pistin 5 puutuvaa sulaketta paikoilleen ja auto meni vikatilaan. Saakelin puusilmä, en muista mitkä laiton.
Olen niitä koittanut nyppiä irti, ei vaikutusta. Osaako joku neuvoa mikä on ylimääräinen sulake?
Volvo V70 -03 Cdi
(http://i1.aijaa.com/b/00943/13597790.jpg)
(http://i9.aijaa.com/b/00512/13597789.jpg)
-
Itse itselleni vastaten. Välillä remppa on ihmeellistä.
Eihän se vika noissa sulakkeissa ollut. Vaihdoin samalla ylös ja alas uudet moottorin kumityynyt.
Ylhäällä olin heilauttanut 5pytyn pistoketta joka oli ihan kivikova liittimen vierestä.
Johdot oli mennyt yhteen ja siitä vikatila. Huomenna puran kaikkien suuttimien johdotukset ja katson onko siellä muita tikittäviä pommeja?
(http://i2.aijaa.com/b/00042/13598048.jpg)
-
Ei puuttuvan sulakkeen lisääminen aiheuta vikakoodia. Sulakkeen kanssa ja ilman voi tulla eri vikakoodit, esim:
- sulakkeen kanssa "ABS vasemman etupyörän nopeustieto virheellinen"
- Ilman sulaketta "ABS järjestelmävika"
Jos autossa alun perinkään ei ole ollut esim. sumuvaloja, ei puuttuvan sumuvalojen sulakkeen lisääminen aiheuta yhtään mitään. Voi olla, että sulake pysyy huonosti paikoillaan, kun on pelkät raot sulakekotelon muovissa, mutta ei kontakteja. Joskus voi jonkin lisälaitteen asennus olla täysin valmis, käyttökatkaisinta, sulaketta ja itse laitetta lukuunottamatta.
-
Onko Volvossa miten yleistä noiden johtojen kovettuminen?
Tuo sulake homma oli itsellekkin ihan ihmetys. Tosin eihän se vikatila niistä johtunutkaan. Onneksi sain kaverilta lainaksi Vidan.
Psytyykö Vidalla testaamaan ardic lämmittimen toimintaa?
-
Oman kokemuksen perusteella johtojen kovettuminen ja katkeilu on tasapuolisesti jokaisen automerkin kohtalo, kunhan ikää tulee riittävästi. Lisäksi kuuma konehuone nopeuttaa prosessia >:(