Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: S.M.R - 26.11.2014, 15:08:07

Otsikko: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: S.M.R - 26.11.2014, 15:08:07
Hei!

Mikähän mahtaa olla volvossa vikana, vai onko kaksikin vikaa.
Elikkäs velipojan s60 volvo vuosimallia 2001.
T5 ja lastulla.

Auto tekee niin, että seisottuaan muutaman tunnin tai pitempään, starttaus kestää n.3 sek ja tulille. Aikalailla sama sahausaika jokakerta.
Vika ilmeni kelien viiletessä.

Itse ajattelin, että vika olisi akussa. Lepojännite oli 13.9V. Heti käynnistyksen jälkeen latausjännite oli 16.7V  !?!?

Autoon on edellinen omistaja vaihtanut kesällä laturin.
Sen jälkeen auto alkoi herjata kuulemma käynnistyksen jälkeen laturin merkkivalolla, joka hävisi antamalla vähän kieroksia. Merkkivalo siis häviää eikä enää pala sen jälkeen, ennenkuin seuraavan kerran käynnistäessä. Ei kuitenkaan joka kerta syty laturivalo.

Lisäksi välillä tulee vikailmoitusta viasta sähköjärjestelmässä.

Hetken hakua käytettyäni mietin, onkohan autoon asennettu tarvikelaturi ja vieläpä mallia väärä?

Nyt ois hyvät neuvot tarpeen.
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: Kuoma - 26.11.2014, 16:18:43
Vaikuttaa noilla jännitteillä vialliselta laturin jännitteensäätimeltä. Syytä tarkistaa ja vaihtaa tai on akku nopeasti entinen.
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: Julma-Henri - 26.11.2014, 23:26:45
No laturissa on vikaa. Kuten jo edellä mainittiin.

Mutta 3 sekunnissa käyntiin on ihan normaalia. Vai tarkotitko 30sek?
Miten yön yli seistyä on vieteri?
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: S.M.R - 02.12.2014, 01:18:35
Paikallisella ad:lla kävin jännitteensäädintä kysymässä. Ei ole erikseen varaosana. Vaihtolaturi töineen 400€. Pitääkö tässä nyt todella vaihtaa lähes uusi laturi kokonaan? Edellinen omistaja vaihtanut laturin heinäkuussa mutta kuittia ei ole =ei takuuta.

Oma v70 R vm98 lähtee kaikilla keleillä ilman pyöritystä vain avainta näyttämällä. Onko siis normaalia että uudemmassa kuuluu useita sekunteja kuinka auto sahaa ennen käynnistymistä? Siis 3sek kuuluu kun startti pyörittää?
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: veikko - 02.12.2014, 15:36:58
Ei tuo 3sek kyllä ihan normaalilta vaikuta, oma ainakin käynnistyy heti kun avainta kääntää.
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: S.M.R - 02.12.2014, 16:51:54
Mikäs näissä voisi huonoon käynnistävyyteen vaikuttaa? Onko näissä perinteistä virranjakajan kantta ja pyörijää? Tulpat?

Tuosta laturista jos joku tietäisi kertoa. Osataanko jossain niitä korjata vai vaihtolaturia tilalle?
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: Juhizz - 02.12.2014, 21:34:56
Ei ole jakajaa eikä pyörijää. Joka tulpalle oma puola sen suojakannen alla.
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: Hermes - 03.12.2014, 19:00:50
Pari vuotta sitten laturi lopetti lataamisen ja hain paikallisesta autosähkökorjaamosta tehdaskorjatun tilalle. Olisi muistaakseni myynyt säätimenkin, mutta vaihdoin koko laturin. Vajaan vuoden päästä lakkasi lataamasta, ja sain takuuseen uuden tehdaskorjatun. Ei edes kuittia tarvinnut näyttää, oli mahdollisesti merkannut laturiin päiväyksen. Boschin laturi, 260 e, kun antoi vanhan vaihdossa, muutoin satasen enempi.
Otsikko: Vs: Volvo s60 T5 vm01 pitkä starttaus ja korkea latausjännite
Kirjoitti: pptalo - 05.12.2014, 22:04:34
Saman vuotiseen 2.4t koneella olevaan vaihdoin pelkän säätimen viimekesänä. Tarvikkeena löytyi ja maksoi muistaakseni jotain 30-40 eur.