Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 26.11.2014, 16:01:57

Otsikko: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Mikksu - 26.11.2014, 16:01:57
Eli tänään tuli -83 kaksnelikympille hylky laahaavista etujarruista ja löysästä raidetangon päästä. Paljon hommaa ei siis pitäisi olla mutta miten noiden etujarrujen kanssa tulisi menetellä? Palat olivat kuluneet loppuun ja männät varmaan vähän jumissa. Katsastuksessa sai käsillä just pyörimään kun väänsi vähän kovempaa. Männät pitäisi saada ensin liikkeelle että jaa uudet palat sisään, mutta mitenkä tuo pitäisi tehdä? Pitääkö ilmausruuvia avata ja ilmata sitten kun on uudet palat saatu paikoilleen?
Otsikko: Vs: 240 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Kaziganth - 26.11.2014, 16:06:31
Eli tänään tuli -83 kaksnelikympille hylky laahaavista etujarruista ja löysästä raidetangon päästä. Paljon hommaa ei siis pitäisi olla mutta miten noiden etujarrujen kanssa tulisi menetellä? Palat olivat kuluneet loppuun ja männät varmaan vähän jumissa. Katsastuksessa sai käsillä just pyörimään kun väänsi vähän kovempaa. Männät pitäisi saada ensin liikkeelle että jaa uudet palat sisään, mutta mitenkä tuo pitäisi tehdä? Pitääkö ilmausruuvia avata ja ilmata sitten kun on uudet palat saatu paikoilleen?
Sorkkaraudalla/vinkalla painamalla männät sisään ja polkee ne pihalle uudestaan. Samaa toistamalla ja jarruvaseliinia tms. käyttämällä ne pitäis saada vielä käyttökelpoiseks. Tietenkin pölysuojat kannattaa vaihtaa jos(kun) ne on rikki.

Jos männät on aivan ruosteessa, niin männät pois ja joko ruosteet hioen tai uudet tilalle
Otsikko: Vs: 240 etujarrut laahaa
Kirjoitti: TOK - 26.11.2014, 16:51:37
Ei tarvi avata ilmausnippaa herkistelyyn. Jarruneste pääsee kyllä kulkemaan satulasta takaspäin ihan säiliöön asti. Tai jos ei pääse niin siinä on ongelma, jarruletkut joskus turpoavat sisältä umpeen niin ettei neste pääse takas ja sillon jarru laahaa.

Bilteman jarrumäntätyökalu on kätevä jarrujen herkistelyyn. Eli palat pois, polkastaan jarrua että männät tulee ulos (varovasti ettei pullahda kokonaan pois), mäntätyökalulla takaisin sisään, toistetaan kunnes liikkuu herkästi.

Jos on pahasti yhtäpuuta yksikään mäntä satulassa niin ei välttämättä hyövää elvyttää, uutta satulaa tilalle. Biltemasta saa hyviä uusia jos on jäähdytetty levy ja kaksiletkuinen, mullakin olis oikeanpuoleinen käyttämätön tarpeettomana kaupan.
Otsikko: Vs: 240 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Mikksu - 03.12.2014, 21:12:22
Lähtihän nuo sorkkaraudalla liikkeelle. Pölysuojien vaihtamiseksi piti vielä ottaa koko satula irti niin vaihdoin sitten muutkin tiivisteet sinne samalla ja putsasin männät. Aika jännä että 240 jarruletkuja ei saa etutolpan kiinnikkeestä irti ilman ottaisi sen kumisen ja metallisen letkun irti toisistaan. Olis vaan helpompi että sais sen verran satulaa irti levystä että saisi tiivisteet vaihdettua mutta nyt pitää ottaa letkuistakin satula irti.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 04.12.2014, 22:16:34
No nythän meni kaikki mahdollinen vituilleen kun aloin irrottaa toista satulaa. Ekasta satulasta kaikki mutterit irtosi siististi, mutta tästä meni ihan jokainen heti kättelyssä pyöreäksi kun 11mm lenkillä väänsi. Jotain uskomattoman pehmeää seosta nuo mutterit. Eli satulaan kiinni tulevat jarruletkun mutterit meni pyöreäksi, sekä etutolpan kiinnikkeessä olevat jotka yhdistää kumi- ja metalliletkun. Kaiken lisäksi vielä jokainen ilmausnippa oli jumissa ja yksi katkesi lopulta sisään. Eli nyt en saa satulaa lainkaan irti ja neuvoja kaivataan. Joko satulan tai sitten etutolpassa olevat mutterit pitäisi saada auki satulan pois saamiseksi.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Kaziganth - 04.12.2014, 22:22:58
Papukaija-/putkipihdeillä koitat aukoo jarruputkien nipat. Jos ei aukee niin putket poikki ja toivot että aukee edes letkujen päästä
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 04.12.2014, 22:37:29
Papukaijapihtejä koitettu, lähti vaan murenemaan mutterit. Putkipihtejä pitänee kokeilla vielä ja sitten letkut vaan katki jos ei auta.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: TOK - 04.12.2014, 23:01:05
Kuumentaminen on monesti auttanut jarruputkien muttereihin. Nehän on tosiaan messinkiä tjsp, herkkiä antautumaan.

Kannattaa vaan katsoa ettei polta autoa jos alkaa tohottamaan niitä muttereita.

Siitä mukavia vielä että noitahan ei vaihdeta uusiin ilman että vähintään tekee uuden pään putkeen (työkalu maksaa €€) sikäli kuin putkessa edes on varaa lyhentyä tai vaihtaa koko putken uuteen. Putket ei sinänsä maksa paljon mitään, vähän askartelu vaan taiteilla se muotoonsa ja paikalleen.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: 240 - 04.12.2014, 23:17:57
Ja kuumentaa liitoksia suojalasit päässä. Voi letku räjähtää silmille.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 05.12.2014, 00:32:39
Jos ostaa vaikka uuden letkun kun nuo ei juuri mitään maksa niin onko siinä letkussa silloin ne mutterit jo kiinni?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/651/210245/autot/volvo/240-242-244-245-1974-1993?vuosimalli=1983#Jarruosat-Jarruputket
Tossa kuvassa ainakin on. Ja onko nuo valmiiksi oikean muotoista tavaraa vai pitääkö väännellä sopivaksi?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Huikkoster - 05.12.2014, 00:35:05
On mutterit, pitää käännellä
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: petskula - 05.12.2014, 09:38:03
Mä oon varmaan Suomen patalaiskin äijä, kuin vuodesta 2001 omistuksessa olleessa seiskasatkussa on etupään pölysuojat olleet koko ajan rikki, enkä ole niitä vieläkään vaihtanut  :o
Joka kerta renkaita vaihtaessani suoritan kuitenkin huolellisen jarrumäntäjumpan jonka yhteydessä voitelua jarrunesteellä/jarrukumirasvalla mäntään. Lisäksi en aja paloja koskaan loppuun asti, joten mäntä ei pääse tulemaan loputtoman ulos. Ei ole vielä tähän päivään asti jarrut tuossa laahanneet eikä ole puoltoa esiintynyt. Jatkan siis edelleenkin matkaa rikkinäisillä pölysuojilla, mutta en toki kehoita muita olemaan samanlaisia huithapeleita ;)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 05.12.2014, 16:47:02
Päätin nyt tehdä tän kunnolla vaikka mielessä kävikin antaa pölysuojien ja tiivisteiden olla. Vedin letkut poikki ja sain aika pitkän vääntämisen jälkeen satulalle menevät putket irti kumiletkuista. Satulan kanssa ei sitten käynyt niin hyvä tuuri. Muttereista ei ole enää juuri mitään jäljellä vaikka lämmitin ja kaikilla mahdollisilla työkakuilla koitin irrottaa eikä auennut. Taidan suosiolla luovuttaa tuon satulan kanssa eli jos löytyy girlingiä vasemmalle eteen niin saa tarjota.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: petskula - 05.12.2014, 16:55:55
Mitä muttereita tarkoitat ? Noiden ikiroudassa olevien nippeleiden kanssa pitäis olla malttia ja irroitella rauhassa. Eli vuoronperään kuumaa ja "pakkasspraytä" perään. Myös maltillinen moskakäsittely eri puolille irroitettavaa osaa auttaa. Aina nuo on ehjänä auki saanut, mutta vaatii usein lehmän hermot eli aikaa ja odottelua ;)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 05.12.2014, 17:03:51
Tarkoitin niitä millä jarruputket on kiinni satulassa. Tosiaan lisäksi kaikki ilmausnipat jumissa ja alko heti menemään pyöreeksi ja yks jo katkesi sisään, eli loppui kärsivällisyys tämän satulan kanssa >:(
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: petskula - 05.12.2014, 18:23:48
Tarkoitin niitä millä jarruputket on kiinni satulassa.

Jepjep, eli niitä ns. junttureita tarkoitit. Rakkaalla lapsella on sama nimi on ne sitten jarruputkessa tai -letkussa, kuten tässä tapauksessa :)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Wompatti - 06.12.2014, 16:28:47
onko jollakin tietoa että minkä auton jarruletkut olisi riittävän pitkät uros/naaras päillä että saisi letkut suoraan satulaan kiinni? ei tarttis lähteä hyllyjä lonimaan tarvikeliikkeeseen. suorastaan hanurista tuollaiset pienet putkenpätkät tolpan ympärillä, helpottais muutenkin jarru/naparemontteja kun sais satulat roikkumaan letkujen varaan.

onkos kuinka moni tehnyt moisen kansalaistottelemattomuuden että on poistanut jarukilvet, nekin on täysin tarpeettomat. leimallahan ne pitäis olla kun alunperin sellaiset on...itse olen aika monista laitteista menneinä vuosina poistanut ne eikä konttorilla ole huomautettu asiasta
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: 240 - 06.12.2014, 22:59:11
Konttorilta kysytty ja saatu vastaus, että ok, jos kilvet poistettu molemmilta puolin. Ja näin leimatti muutama 240.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: petskula - 06.12.2014, 23:46:24
-98 vuoskerran V90:stä pehkaantumisen takia jouduin nyt ennen joulukuun leimaa nuo uusimaan eli ei noita nyt hirmu usein joudu uusimaan. Pikku homma kun vaihtui samalla etulevytkin uusiin hyviksi havaittuihin Bilhelvetin uritettuihin Sport-levyihin :)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 14.12.2014, 20:15:21
Nyt on satula tilattu ja seuraavaksi taitaa olla edessä ilmaus. Nyt alkoi vähän pelottaa kun lueskelin 240 jarrujen ilmauksesta jota olin luullut helpoksi hommaksi eikä asia taidakaan olla aivan näin. Ensimmäinen kysymys on, että kun takajarruihin ei ole koskettu, niin ovatko ne pysyneet ilmattuina vaikka järjestelmään on tainnut päästä ilmaa kun säiliö valui tyhjäksi toisen satulan irrotuksen yhteydessä. Eli pitääkö nyt joka tapauksessa ilmausjärjestyksen mukaisesti ilmata kaikki satulat, vaikka vain etusatulat on ollut irti? Ja luin myös että jostain anturista tms. pitäisi ottaa joku johto irti ennen ilmausta, että ei sulje jotain piiriä noissa letkuissa. Liittyykö jotenkin tähän järjestelmään mistä luin, että jos sattuu letku hajoamaan niin sille renkaalle loppuu nesteen meno ja muut jarrut toimii yhä?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Kuutoshullu - 14.12.2014, 21:53:53
no eihän se jos sie takajarrutkin ilmaat ni ei se paha homma ole... Jos vaan ruuvit lähtee auki...
Mun mielest kun mää vaihdoin kaikki jarru hilkeet omaani 200:seen niin ei siin ilmaukses ollu mitään hämärää muutakuin että mult meni se venttiili rikki siit kuskinpuolelt mihi tulee 8 putkee... Uus tiskilt 160 egee...
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Edeus - 18.12.2014, 16:29:40
Se tuo ilmaus onnistuu kyllä kun ajatuksella ja rauhassa tekee. Jos yksi letku on ollut irti pitää ilmata kolme pyörää, eli käytännössä samalla kannattaa kiertää koko auto.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa
Kirjoitti: Mikksu - 23.12.2014, 19:39:10
No, nyt on uusi satula ja putket sun muut paikallaan. Enää on se ilmaaminen, jossa ei päästy puusta pitkälle. Järjestyksen mukaisesti aloin ilmaamaan vasenta taka satulaa. Aluksi tuli nesteen mukana isompia kuplia, sitten kuplat alkoivat pienetä ja sitten tuli muutama isompi ilmatasku, jonka jälkeen alkoi tulla pelkkää ilmaa eikä enää nestettä juuri lainkaan. Sain vedettyä nesteitä 2-3dl satulan läpi ennen kuin nesteen tulo loppui ja nyt tarvittaisiin apua tämän suhteen. Polkimessa ei siis ole mitään tuntumaa vaan menee löysänä pohjaan koko ajan. Pitäisikö polkimeen saada edes jonkinmoinen tuntuma kun kaikki ruuvit on kiinni, vaikkei järjestelmä olisikaan vielä kunnolla ilmattu?

Ja muutama kysymys vielä ilmaamisesta yleisesti. Eli varmistan vielä että eikö auton pidä olla sammutettuna kun ilmataan? Ja voiko aluksi ottaa suurimmat ilmat ulos vain pumppaamalla poljinta, vai pitääkö koko ajan laittaa ilmausruuvi kiinni kun poljin on pohjassa ja vasta sitten päästää poljin ylös ja avata taas ruuvi ja painaa poljin alas ja sulkea ruuvi jne. ettei vedä ilmaa sisään poljinta nostaessa?

Kaikki neuvot ilmaamisen ja tämän ongelman suhteen olisi nyt enemmän kuin tervetulleita, jotta saadaan volvo henkiin nyt kun on kelitkin parhaimmillaan  O0
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 23.12.2014, 20:02:06
Olikos sulla se jakotukin anturi irti kun ilmasit? Täällä neuvottu että se irti että se mäntä keskittyy siinä. Kuulostas siltä että jos nestettä tuli aluksi mutta ei enää että toinen jarrupiiri on poissa pelistä sen jakotukin männän takia kun on nyt toisessa laidassa.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 23.12.2014, 21:40:48
Anturin johto oli kyllä irti, siis se johto mikä menee valkoiseen muoviseen osaan jakotukissa. Tosin aikasemmin olin toista puolta edestä vähän koittanut ilmata anturin johto kiinni. Voikohan se vaikuttaa? Kun koitin vielä vasemman puolen etusatulaa niin sieltä kyllä tuli nestettä. Miten se anturin johto vaikuttaa sen männän liikkeisiin jakotukin sisällä? Onko se vaan brake failure valon anturi vai vaikuttaako se jotenkin mekaanisesti vielä siihen mäntään?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2014, 21:48:31
Anturin johto oli kyllä irti, siis se johto mikä menee valkoiseen muoviseen osaan jakotukissa. Tosin aikasemmin olin toista puolta edestä vähän koittanut ilmata anturin johto kiinni. Voikohan se vaikuttaa? Kun koitin vielä vasemman puolen etusatulaa niin sieltä kyllä tuli nestettä. Miten se anturin johto vaikuttaa sen männän liikkeisiin jakotukin sisällä? Onko se vaan brake failure valon anturi vai vaikuttaako se jotenkin mekaanisesti vielä siihen mäntään?

Ei se piuhan poistaminen auta, kun se pitää ottaa se anturi pois
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2014, 21:49:44
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123.0

Takavetoisten FAQ
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 23.12.2014, 22:08:05
Kiitos tästä tiedosta, ihmettelinkin vähän että mitä se johdon irrottaminen auttaa niin kuin olin jostain lukenut  :D Jos tuo mäntä nyt on mennyt toiseen reunaan ja sulkenut piirin, niin mitenkä sen saa takaisin keskelle? Pitääkö irrottaa ja purkaa koko jakotukki vai saako jotenkin muuten?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 23.12.2014, 23:53:09
Joku kertoi siirtäneensä jollakin piikillä tms. sen männän siitä anturin reiästä keskelle. Varovasti kun katsoo ettei murjo niitä tiivisteitä niin sillei se onnistuu helpoiten.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 24.12.2014, 00:32:44
Täytyy koittaa. Toivottavasti onnistuu noin ettei tarvi irrottaa jakotukkia. En haluu edes arvata montako jarruputken mutteria menis mun tuurilla pyöreeksi
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: kepa09 - 24.12.2014, 22:58:58
Joku kertoi siirtäneensä jollakin piikillä tms. sen männän siitä anturin reiästä keskelle. Varovasti kun katsoo ettei murjo niitä tiivisteitä niin sillei se onnistuu helpoiten.
  Näinpä juurikin, ei ole mikään helppo homma, kerro kun onnistut?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 24.12.2014, 23:01:00
Entä onko mahdollista ottaa toisesta päädystä mutteri irti ja vaan työntää mäntä keskelle?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaziganth - 24.12.2014, 23:01:55
Entä onko mahdollista ottaa toisesta päädystä mutteri irti ja vaan työntää mäntä keskelle?
luulis
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 24.12.2014, 23:03:26
Niin ja pitääkö se anturi siis vaan ruuvata siitä irti ilmauksen ajaksi ja laittaa takaisin kun on ilmattu? Ettei siitä anturin reiästä sitten tule nesteet ulos vai? En siis ihan täysin ymmärtänyt että millä tapaa se männän liikkuminen toiseen reunaan ilmauksen aikana estetään.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 24.12.2014, 23:06:20
Siis kun se mäntä keskittyy niin sillon sitä ei tule siitä anturin reiästä pois. Eikä se muovitulppa pidä muutenkaan sitä nestettä siellä sisällä, sen verran kova paine kummiskin siellä järjestelmässä.
ei tarvitse kokonaan purkaa muuta kun ruuvaa toi muoviosa pois,saa terävällä piikillä siirrettyä mäntää siitä reiästä niin että musta osa on keskellä,näin tehtiin ennen jos ei auttanut jarrunipan avaaminen keskitykseen,usein kumminkin autto.
Käyttäjä jen näköjään sen tuolla tyylillä keskittänyt.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 24.12.2014, 23:13:23
Siis kun se mäntä keskittyy niin sillon sitä ei tule siitä anturin reiästä pois. Eikä se muovitulppa pidä muutenkaan sitä nestettä siellä sisällä, sen verran kova paine kummiskin siellä järjestelmässä.Käyttäjä jen näköjään sen tuolla tyylillä keskittänyt.

Okei, kiitos. Mutta miten se mäntä saadaan pysymään ilmauksen ajan keskitettynä ettei lähde uudestaan? Vaikuttaako se anturin poisto siihen jotenkin?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: kepa09 - 24.12.2014, 23:17:57
Pistin kyllä äsken ohjeet mutta tuliko perille...
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 25.12.2014, 01:22:58
Pistin kyllä äsken ohjeet mutta tuliko perille...

Ei tainnut tulla... Pistitkö tähän ketjuun vai YV:nä?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 26.12.2014, 01:25:25
Taas näitä volvon rassaamisen hienoja hetkiä... Kaksi ja puoli tuntia meni auton alla rymyten ja jakotukkia putsaten ja avaten jonka jälkeen totesin männän olevan keskellä jotenka ilman tuleminen takasatulasta ei johtunut tästä. Mäntä oli melko tiukasti tukissa kiinni mutta muut sisuskalut sitä lukuunottamatta tuli ulos. Mäntää sai vasaralla ja meisselillä naputella että liikkui vähän, en kuitenkaan ottanut sitä vielä irti. Vai kuuluuko sen männän ollakin noin tiukasti siellä? Mietin vaan että jos on vähän jumissa ja jättää sen vaan noin niin tuskin sitten ilmatessa alkaisi liikkumaan että ei siitä varmaan haittaa olisi.

Seuraavaksi vianetsintää varmaan jatketaan ilmaamalla pääsylinteri josko sinne olisi jäänyt ilmaa ja katsomalla ettei uusien jarruputkien liitokset vuoda. Voisiko tämä pelkän ilman tuleminen johtua myös näistä syistä? Onko jotain hyvää konstia millä tarkastaa jarruputkien liitosten ilmatiiviys? Vaikka nyt purin tuon koko tukin niin en vieläkään ymmärrä miten se anturin irrottaminen estäisi sen männän liikkumisen. Kiitos jos joku jaksaisi vielä vähän valaista näitä asioita  :)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: kepa09 - 26.12.2014, 01:42:35
Voihan niitä jarrukanavia katsella,vaikka oot siellä pari päivää auton alla. Nii pistän kyllä ne ohjeet siitä 240 ilmaukseusta huomenna tai siis tänään noin klo 14,30 kiitos ja kumarrus.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 26.12.2014, 23:36:06
Taisi sittenkin olla jotain apua tuon jakotukin irrotuksesta kun nyt alkoi tulla heti nestettä siitä takasatulasta. Noin 2dl laitoin nestettä läpi vaan pitämällä nippaa auki ja pumppaamalla poljinta. Kuplat pienenivät koko ajan ja nyt siellä seassa on enää todella pieniä kuplia. Nyt kuitenkin tuli mieleen kaksi kysymystä tähän liittyen, eli pitäisikö kuplien tulo saada aivan kokonaan loppumaan vai haittaako jos on hiukan sellaisia aika mikroskooppisia kuplia seassa? Ja missä vaiheessa polkimeen pitäisi saada jonkinlainen tuntuma? Nyt siis poljin on aivan veltto ja menee kokonaan pohjaan. Pitäisikö jo yhden satulan ilmaamalla saada polkimeen tuntumaan vastusta vai missä vaiheessa sen pitäisi tulla?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: mauser240 - 27.12.2014, 23:56:30
Näin minä olen tehnyt onnistuneesti jo muutama kerta:

Auto suunnilleen vaateriin, säiliön korkki auki, kaikki ilmausruuvit auki, täyttää nestettä koko ajan ettei pääse loppumaan, kaikki ruuvit kiinni, säiliön korkki kiinni, siinä se. Koskaan en ole mihinkään anturiin koskenut.

Viimeksi kun tein niin poljintuntuma parani selvästi, kuitenkin oli tuore leima autolla joten kai siinä jonkun verran sitä ilmaa saa olla.

Yleensä se tuntuma tulee vasta kun on kaikki ilmattu mutta pumppaamalla voi joskus saada jonkinlaisen tuntuman aikaiseksi vaikkei ole ihan viimeisen päälle vielä ilmattu.

Kai sä tiesit että painamalla polkimen pohjaan saa helposti o-renkaat rikottua?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Kuutoshullu - 30.12.2014, 20:03:24
En tiedä mutta mulla ei ole koskaan toiminut tuo systeemi että ilmaus ruuvi on auki ja pumppaa samalla..... ekaks pumppaa paineen sinne pitää pohjassa poljinta päästää ilmat pois ruuvi kiinni sitten vasta poljin ylös.... vai ymmärsinkö sun ttekstistä väärin. ..
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 31.12.2014, 01:37:36
En tiedä mutta mulla ei ole koskaan toiminut tuo systeemi että ilmaus ruuvi on auki ja pumppaa samalla..... ekaks pumppaa paineen sinne pitää pohjassa poljinta päästää ilmat pois ruuvi kiinni sitten vasta poljin ylös.... vai ymmärsinkö sun ttekstistä väärin. ..

Juu noin ajattelin sitten ilmata ne kuplat lopulta sieltä pois. Nyt tosiaan olin vetänyt vaan pumppaamalla mutta niin varmaan saa suurimmat ilmat aluksi pois jos järjestelmä on päässyt melko kuivaksi.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 07.01.2015, 23:11:34
Tänään ilmasin kertaalleen kaikki nipat oikean järjestyksen mukaan. Ilmaa ei tainnut tulla enää mistään kun 0,5-1l nestettä laitoin yhteensä järjeastelmän läpi. Nyt kun auto on sammuksissa poljin tuntuma on suunnilleen sellainen kun kuuluisi olla ajaessa, mutta kun laittaa käyntiin niin tehostimen kanssa poljin menee melko alas kun painaa, lopussa tulee kuitenkin vastus. Pystyi ihan hyvin kyllä ajamaan että lumella sai renkaat lukkoon kun painoi vaan pohjaan asti. Kun painaa melko ripeästi poljinta niin kuuluu suhahdus ja sitten painuu hiljalleen alas.

Pitäiskö nyt vielä toiseen kertaan ilmata että tuntuma paranee? Pitääkö toinen ilmauskerta tehdä ilmausjärjesrtyksen mukaisesti vai onko nyt enää väliä? Onko jotain muita vinkkejä tai tiettyjä ilmaustapoja millä tuntuman saisi normaaliksi? Yhden vinkin ainakin luin että talttaa vanhoista paloista kitkapinnan pois ja laittaa pelkän metallipalan sinne ja pumppaa mäntiä ulos, jonka jälkeen vääntää nopeasti männät takaisin sisään jolloinka jarrunestesäiliön kautta saattaisi vielä pulpahtaa ilmaa. Toimisiko esim. tämä vai kannattaako ilmata ensin vielä kertaalleen?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: 240 - 07.01.2015, 23:40:43
Ilmanipat pikkasen auki ja anna tiputella rauhassa omalla painollansa säiliöön nestettä lisäten.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 07.01.2015, 23:46:06
Ilmanipat pikkasen auki ja anna tiputella rauhassa omalla painollansa säiliöön nestettä lisäten.

Pitääkö mennä ilmausjärjestyksen mukasesti vai onko väliä?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: 240 - 07.01.2015, 23:48:51
Eipä liene väliä järjestyksellä.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 09.01.2015, 19:48:09
Nyt on polkimeen vihdoin saatu hyvä tuntuma ja jarrut pelaa kunnolla. Lopulta se ratkesi siihen kun jarrupalalla josta olin taltannut kitkapinnan pois väänsin nopeasti etusatulasta ulos pumpatut männät sisään niin jarrunestesäiliöstä tuli viimeiset ilmat ulos. Joku oli täällä toisessa ketjussa tuota tapaa suositellut ja täytyy sanoa että oli kyllä hyvä konsti. Olikohan sitten pääsylinteriin jäänyt ne viimeiset ilmat.
Kiitos kaikille avusta!

Tuli vielä mieleen että kun vaihdoin myös molemmat ulommat raidetangon päät, niin ohjaus muuttui uskomattoman kevyeksi. Ei siis ole tehostettu ohjaus ja ennen ei ollut nyt mitenkään erityisen kankea kun oli päässyt liikkeelle, mutta nyt on siis kevyempi kun uusissa tehostimellisissa autoissa. Mistä tämä mahtaa johtua? Onko ennen saattanut olla renkaat vähän vinossa toisiinsa nähden? Nyt siis säädin siten että raidetangon kierrettä on yhden kierteen tarkkuudella saman verran näkyvissä molemmilla puolilla.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: s73 - 09.01.2015, 19:55:34
Kulmat pielessä, säädätä kulmat kohdilleen.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: Mikksu - 10.01.2015, 01:21:17
Kulmat pielessä, säädätä kulmat kohdilleen.

Voiko ohjaus siis myös keventyä jos on aurauskulmat viturallaan? Mitenkä se säätö sitten käytännössä tapahtuu jos itse meinaa tehdä?
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: 240 - 10.01.2015, 14:08:10
Voiko ohjaus siis myös keventyä jos on aurauskulmat viturallaan? Mitenkä se säätö sitten käytännössä tapahtuu jos itse meinaa tehdä?

Voi keventyä, jos kulmat ei kohdillaan. Silloin ei taida olla aurausta tarpeeksi. Tasainen lattia. Renkaisiin (vanteen reunaan) merkki. Mittaa välin. Työntää puoli kierrosta autoa eteen päin ja uusi mittaus. 2-3mm sais olla aurausta. Tehostetussa ohjauksessa milli vähemmän. Raidetantangonpäitä kun vaihtaa, niin syytä katsoa että uusi nivel yhtä pitkä kun entinen. Ei muuten kierteiden laskenta auta. Lukkomutterin kun jättää aukaisun jälkeen paikalleen, niin merkkinä uudelle nivelelle. Jos ratti vaihdon jälkeen menee enemmän vinoon, niin säätää niveltä niin, että ratti suoristuu. Pikku heitto ratissa, niin ottaa ratin irti ja paikoilleen suoraan.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
Kirjoitti: s73 - 11.01.2015, 08:02:58
Voi keventyä, jos kulmat ei kohdillaan. Silloin ei taida olla aurausta tarpeeksi. Tasainen lattia. Renkaisiin (vanteen reunaan) merkki. Mittaa välin. Työntää puoli kierrosta autoa eteen päin ja uusi mittaus. 2-3mm sais olla aurausta. Tehostetussa ohjauksessa milli vähemmän. Raidetantangonpäitä kun vaihtaa, niin syytä katsoa että uusi nivel yhtä pitkä kun entinen. Ei muuten kierteiden laskenta auta. Lukkomutterin kun jättää aukaisun jälkeen paikalleen, niin merkkinä uudelle nivelelle. Jos ratti vaihdon jälkeen menee enemmän vinoon, niin säätää niveltä niin, että ratti suoristuu. Pikku heitto ratissa, niin ottaa ratin irti ja paikoilleen suoraan.
Just näin.
Ellet saa kulmia kohdilleen tuolla konstilla, menee renkaat vaihtoon aika äkkiä.
Kävin äskettäin säädättämässä aurauskulmat vianorilla, hintaa tuli 80e.
Auraus pielessä yli 20mm. ja 0,5 asteissa.  ::)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Mikksu - 14.01.2015, 16:00:24
Tänään tapahtunutta: Ajoin noin 50kmh, kun matkustajan puolelta, todennäkösesti edestä kuuluu kaksi aika kovaa pamausta sekunnin sisällä. Muutaman minuutin kuluttua alkaa brake failure-valo palamaan. Jarrutaessa ei huomaa mitään erikoista, kaikki tuntuu kyllä pelaavan hyvin. Nostin keulaa ylös ja katoin olisko jarruletku poikki tms. ,mutta molemmat etujarrut näytti olevan kunnossa eikä nestettä valu mistään.

 Sitten aloin tutkia jakotukkia, jonka siis jo rempan yhteydessä avasin ja putsasin, tosin keskellä oleva mäntä oli aika tuikassa enkä sitä irrottanut. Kun anturin johdon irrottaa niin valo siis sammuu. Sitten anturi irti ja laitoin anturin johdon päähän tinalankaa ja pistin anturin reikään keskelle, jolloin valo alkaa palaa. Vaikuttaa siis että mäntä on liikkunut ja nyt se metallinen kohta on siinä anturin reiän kohdalla kun kerran valo syttyy.

Nyt kysymys siis kuuluu että mitä on mahtanut tapahtua? Olisko mäntä voinut lähteä itestään liikkeelle ja pitää äänen, vaikka ääni kyllä vaikutti kuuluvan matkustajan puolelta, mutta ei sitä ihan varmaksi voi sanoa. Vai olisiko jarrulevyn ja palojen väliin voinut mennä pieni kivi tai joku mikä olisi pitänyt äänen? Se olisi muuten todennäköisin syy äänelle, mutta kuitenkin melko varmasti tuo valon syttyminen liittyy ääneen. Huomenna on tarkoitus viedä auto huoltoon aurauskulmien säätöön, mutta pitäis ehkä samalla käskeä selvittää tätä. Itellä kun ei nyt ole enää yhtään ylimäärästä aikaa tän laittamiseen. Kaikki arvailut tän suhteen on tervetulleita
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 17:00:08
Jotain jännäähän siellä tapahtui. Tarkista onko sulla nyt kolme vai neljä rengasta jarruttamassa. Jos jompikumpi takarengas ei jarruta niin toisessa piirissä on nesteet päässy ulkoistumaan. Edessähän sulla edelleen toisella puolella on kaksi neljästä männästä käytössä niin jarrut toimii edelleen.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Mikksu - 14.01.2015, 20:04:49
Jotain jännäähän siellä tapahtui. Tarkista onko sulla nyt kolme vai neljä rengasta jarruttamassa. Jos jompikumpi takarengas ei jarruta niin toisessa piirissä on nesteet päässy ulkoistumaan. Edessähän sulla edelleen toisella puolella on kaksi neljästä männästä käytössä niin jarrut toimii edelleen.

Aivan, enpä ottanut tota huomioon. Eli jos jompi kumpi piiri on suljettu niin toisen takarenkaanhan ei sillon pitäis jarruttaa lainkaan.
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Huikkoster - 15.01.2015, 00:16:52
Jep :)
Otsikko: Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
Kirjoitti: Mikksu - 15.01.2015, 16:22:47
Kyllähän siellä kaikki jarrut toimi. Huollossa katto vielä tänään kun oli aurauskulmat säädettävänä eikä ollut mitään vuotoja yms. Jakotukin mäntä on selvästi liikkunut mutta ei sulkenut kumpaakaan piiriä, joten jätän tämän nyt tähän kun kerran toimii.