Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: harald - 26.11.2014, 19:25:32
-
Taas on pimeää ja märkää keliä+huono näkyvyys
tulipahan hommattua kokeeksi nuo linkissä mainitut philipsin h7 +130% lisää valotehoa? antavat polttimot ja kyllä ainakin meikäläisen (vanhoilla) silmällä ovat huomattavasti kirkkaammat kuin edelliset halvemmat normi polttimot.tiedä sitten kauanko nuo kestävät,mutta valotehon+näkyväisyyden lisäys oli melkoisen hyvä
,,,ei ole tarkoitus mainostaa,mutta kannattaa kokeilla.
Linkki valmistajan sivuille
http://www.philips.fi/content/fi/automotive-car-lights/www/fi/car-lights/headlights.html?int_origin=2_LI_all_slot1_fi_fi_carlights_carcategory_headlightscategory.html
-
Toivottavasti kestää paremmin kuin mun vanhassa avensiksessa. Lopetin noiden kalliiden polttimoiden käytön siinä kun vuodessa meni 150€.
-
Toivottavasti kestää paremmin kuin mun vanhassa avensiksessa. Lopetin noiden kalliiden polttimoiden käytön siinä kun vuodessa meni 150€.
Jep
katsotaan nyt sitten miten nämä kestävät,minulle riittää että antavat riittävästi valoa,voin maksaa 30-35€ (70€) noista polttimoista, vuodessa mutta en 150€ /v
-
Vanha aihe mutta vastaan silti.
Polttimoiden kestoon vaikutta omien kokemuksieni mukaan oleellisesti polttimolle tarjottava jännite.
Jos polttimo joutuu työskentelemään alijännitteellä se todennäköisesti särkyy nopeasti.
Myöskin reilu ylijännite on tuhoisa, ihanne autosähköissä olisi ymmärtääkseni noin 13,8V.
Jatkokysymyksenä heittäisinkin että minkalaisia volttimääriä olette mitanneet näissä isommissa Volvoissa?
Nykyisessä kulkineessa 245 polttimon kannalle tulee vakio sähköillä auton käydessä yli 13V, tarkkaa arvoa en muista.
-
Niin... Yli kolmen vuosikymmenen autonasentajan kokemuksella sanoisin että "alivoltit" eivät polttimoita syö. Paremminkin lisäävät kestävyyyttä. Siis nuo mainostetut +90 Ja tehokkaammaat ovat valmistettu sen olettamuksen perusteella että ajovaloille ei tule kuin max. 80% jännitteestä joka on todellista "muinaisissa" autoissa joissa nuo alijännitteellä toimivat polttimot vielä jotenki toimivat. Nykyautoissa ajovalojen jännitteen syöttö toimii hakkurisysteemillä eli ajovaloille tulee maksimi toimntajännite riippumatta akun jännnitteestä.
Siis nuo "plustehoiset" lamput ovat käytänössä tehty toimimaan 9-10V jänniteillä mitkä ovat todellisia vanhemmissa autoissa. Sellaisen kun asentaa autoon josta löytyy ajovalolle täydet voltit niin kovin lyhytikäisiä ovat "teholamput".
-
Niin... Yli kolmen vuosikymmenen autonasentajan kokemuksella sanoisin että "alivoltit" eivät polttimoita syö. Paremminkin lisäävät kestävyyyttä. Siis nuo mainostetut +90 Ja tehokkaammaat ovat valmistettu sen olettamuksen perusteella että ajovaloille ei tule kuin max. 80% jännitteestä joka on todellista "muinaisissa" autoissa joissa nuo alijännitteellä toimivat polttimot vielä jotenki toimivat. Nykyautoissa ajovalojen jännitteen syöttö toimii hakkurisysteemillä eli ajovaloille tulee maksimi toimntajännite riippumatta akun jännnitteestä.
Siis nuo "plustehoiset" lamput ovat käytänössä tehty toimimaan 9-10V jänniteillä mitkä ovat todellisia vanhemmissa autoissa. Sellaisen kun asentaa autoon josta löytyy ajovalolle täydet voltit niin kovin lyhytikäisiä ovat "teholamput".
Hei
,,,ota huomioon.että entisaikaan nuo polttimon hehkulangan materiaalit ehkä olivat hieman erilaisia kuin tänä päivänä !
-
Noi kalliit polttimot voi laittaa kirjahylliin kesä ajaksi, tilalle 2e halpikset. :hello:
-
IMO ihan toimiva ratkaisu on laittaa syksyllä extremet nokalle ja vaihaa ne sittä normipilttimoihin kun kuolevat. Kyllä mun perse kestää ostaa vuodessa parin noita kalliita lamppuja.
Toisaalta järkeävä huomiovalojen käyttökin lisää noiden kestävyyden monikertaiseksi.
-
Siis nuo "plustehoiset" lamput ovat käytänössä tehty toimimaan 9-10V jänniteillä mitkä ovat todellisia vanhemmissa autoissa. Sellaisen kun asentaa autoon josta löytyy ajovalolle täydet voltit niin kovin lyhytikäisiä ovat "teholamput".
Night Breakerit kait on näitä plussatehoisia?
Sellaiset ainakin tuhoutuu alijännitteellä, yli 13 voltin kanssa kolme vuotta toiminut.
H4 ja H1
-
Night Breakerit kait on näitä plussatehoisia?
Sellaiset ainakin tuhoutuu alijännitteellä, yli 13 voltin kanssa kolme vuotta toiminut.
H4 ja H1
Philips +130 on paaaljon paremmat. :hello:
-
Noi kalliit polttimot voi laittaa kirjahylliin kesä ajaksi, tilalle 2e halpikset. :hello:
Juurikin näin. Itse olen noita plus polttimoita kokeillut ja todennut, että kestävät talven (3-5kk ja 8000-12000km, kun on valonvahvistimet ja 14,7 volttia). Kesällä ajan sitten noilla perus parin euron polttimoilla.
On tullut kokeiltua Hilirimpsikset, Osram:t ja GE:t.
Mitä alijännitteeseen tulee, niin aikoinaan ihmettelin miksi luupäähän ei tarvinnut vaihtaa polttimoita. Mittasin jännitteen polttimon kannalta, niin ymmärsin. Tämän jälkeen tuli laitettua siihenkin nuo valovahvistimet.
-
kai polttimon ikään vaikuttaa myös käyttö eikä vain ajokilometrit. Jotkut käyttää pitkiä tiuhaan ja päivittäin ja jotkut taas hyvin harvoin. Meillä menee välillä talvisinkin päiviä että tarvii pitkiä lämmitellä
-
Myös se millaisia teitä ajelee yllättäen vaikuttaa polttimoiden kestoon. itse joudun ajamaan todella paljon erittäin röykkyisillä hiekkateillä niin polttimot ei tunnu olevan pitkäikäisiä.
Varsinkin keväällä ja syksyllä kun tiet on huonoimmassa kunnossa joutuu vaihtelemaan polttimoita ympäri autoa.
-
Vähän sama kuin renkaat, väärä asia säästää. Itsekin olen pitänyt kesällä perus Wurthin longlife-polttimoita, talven aikana menee yleensä pari settiä noita kirkkaampia. Tällä hetkellä kiinni Osram Nightbraker Unlimitedit joihin olen kyllä tyytyväinen, noin niin kuin halogeeneiksi..
-
Vähän sama kuin renkaat, väärä asia säästää. Itsekin olen pitänyt kesällä perus Wurthin longlife-polttimoita, talven aikana menee yleensä pari settiä noita kirkkaampia. Tällä hetkellä kiinni Osram Nightbraker Unlimitedit joihin olen kyllä tyytyväinen, noin niin kuin halogeeneiksi..
Tarjouksesta, kun noita aina ostelee säästöön, niin on aina mistä valita ;). Ja tuon kyllä kirjoitan alle, että valot on viimeinen paikka missä säästää perusteluna kaksi asiaa A:Sinä näet ja B:Sinut nähdään.
Ja kyllä tärinä, käyttö, ajomäärä, jännite ja muut asiat vaikuttavat lampun kestoon.
-
Meillä menee maansiirtoautossa 5W parkkipolttimoita kaksi laatikollaista kuukaudessa louheenajossa.