Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: petskula - 27.11.2014, 15:16:41
-
No just,,, kuten ehkä muista ketjuista on ilmi käynyt, päätin kuin päätinkin (vaimon pakottamana) fiksata tuon taas ajokuntoon. Autoonhan tuli upotettua taas "muutama" euro, vaikka itse teinkin kaiken. Katti vaihtui uuteen Skruvatilta tilattuun, ei siksi että vanhassa olis ollut vikaa, mutta etuputket katin ja pakosarjan välillä olivat entiset. Viime viikolla leima paperiin ja muutama sata kilsaa ajoa. Vaimo sitten raportoi, että lambdan merkkivalo palaa. Ekan kerran teki sen sunnuntaina ja toisen kerran parin päivän päästä keskiviikkona. Välissä ajettu vain joku 50 kilsaa.
ODB-lukija (tärkeempi varuste tässä kuin vararengas) sanoo "P0422 Main catalysator efficiency below treshold (Bank 1)" eli härmän murteella "Pääkatalysaattorin hyötysuhde alle raja-arvon (Alue 1)"
Mistäs moinen johtuupi ?
Niin ja tässä ei ole mitään ongelmia käynnistyvyyden eikä kulkupuolenkaan osalta. Kuiskaava kutonen siis 8)
-
Koodin pohjalta katalysaattorin teho heikentynyt tai taaemmassa anturissa vikaa. Ei tosiaan vaikuta ajoon tai kulutukseen millään tavalla. Taaempi anturi vain tarkkailee katin toimintaa ja homma toimii vaikka anturia ei olisi ollenkaan. Vikakoodin vaan pukkaa.
-
Onko tuo yleinenkin vika Motronic 4.4:ssä?
Audeissa on samaa vikaa, ja paljon, softa tulkkaa liian herkästi katin heikoksi, ja jotkut ovat vaihtaneet V-koneissa kaikki 4 lambdaa sekä molemmat katit vian poistumatta.
Ainoa vippaskonsti jolla meikäläiset tuosta ongelmasta pääsee, on Lambda Spacer (http://www.ebay.co.uk/itm/LAMBDA-O2-OXYGEN-SENSOR-EXTENDER-SPACER-FOR-DECAT-HYDROGEN-M18x1-5-BRASS-/321428798554?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ad6a63c5a).
Jossain yks ameriikkalainen VAG asentaja väitti, että kytkemällä takalambdan signaalijohdon diodin kautta maihin (diodin kynnysjännite on ~0,6V) ongelman saa myös ratkaistua.
Mulla on V8 koneen bank2 katissa tuo lambda spacer ollut paikallaan reilut 1500km, eikä ole vikavaloa näkynyt *taavih->
Ennen lambda spacerin asennusta katsastin auton, vikavalon nollasin konttorin pihalla eikä päästöissä ollut mitään moitittavaa, ainoastaan auto herjasi päästöjä ~5-10 ajosyklin välein.
-
Niin anturin siirto kauemmas vois kuulemma auttaa. Tiedän erään auton, jossa katti on poistettu kokonaan. Laitettu taaempi anturi vain tarpeeksi pitkän väliputken päähän.
-
Niin, tässä siis uusi vain pyöreät 200 kilsaa ajettu katti,,, Lambdat alkuperäiset kun ei niiden toiminnassa vanhan katin kanssa ollut mitään probleemia. Autolla ajettu 356 tkm.
-
Ainoa vippaskonsti jolla meikäläiset tuosta ongelmasta pääsee, on Lambda Spacer (http://www.ebay.co.uk/itm/LAMBDA-O2-OXYGEN-SENSOR-EXTENDER-SPACER-FOR-DECAT-HYDROGEN-M18x1-5-BRASS-/321428798554?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ad6a63c5a).
Mikäs tässä LVI-miehen miljoonalaatikkolöydön idea oikein on ;)
-
Tulin aamulla autolla vajaan kuudenkymmenen kilsan siivun töihin ja äsken kiepuin akselilla Olari-Hannuksenpelto muutaman kymmenen kilsan verran eikä lambda ainakaan vielä tuiki.
Seurataan tilannetta.
EDIT: Takas himaan ja vaimo ajellut nyt illalla jumppareissunsa Saukkolan LaVidaan ja takas. Ei pala lambda, jokohan polttimo kyrvähti ;D
-
Vaatii yleensä vähän enemän ajoa, että tuuppaa vikakoodia tosta lambdasta.
Valmistajan suosittelema vaihtovälihän semmosella on noin 250tkm ja olen tehnyt havainnon, että noi enemmän ajetut lambdat on tosi herkkiä hajoomaan, kun ne irroittaa ja siirtää uuteen putkistoon.
-
Mikäs tässä LVI-miehen miljoonalaatikkolöydön idea oikein on ;)
Sillä viedään lambda-anturi pois pakokaasuvirrasta, happianturin kertoo ECU:lle pakokaasussa olevan vähemmän ilmaa kuin oikeasti onkaan.
-
Sillä viedään lambda-anturi pois pakokaasuvirrasta, happianturin kertoo ECU:lle pakokaasussa olevan vähemmän ilmaa kuin oikeasti onkaan.
Ok, varsin pieni sivuttaissiirto siis näköjään tuossa asiassa auttaa :)