Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jonesi - 28.11.2014, 07:15:56
-
740 alotti joululoman työpaikan pihalle. Pyörii normaalisti ja puolalle tulee virta äkkiseltään mitattuna, muttei anna kipinää. Jakajan käytin auki ja putsasin. Kierroslukumittari ei tee mitään startatessa, että kertooko se jotain?
-
Sytkäohjain tai jakajasta hall-anturi rikki. Syttyohjain (kuskin puoleisessa lokarissa) on helpompi ja halvempi vaihtaa koemielessäkin uuteen. Syttyohjain kyllä yleensä alakaa oireilemaan niin, että ensin katoaa kipuna kuumana ja toimii taas jäähdyttyään. Katso ettei jakajan kyljessä oleva Hall-anturin liitin ole rikki tai johdot murtuneet. Jonkinasteinen tyyppivika, että se liitin murenee ja öljy kovettaa johdot. Jos se liitin on näyttää ehjältä (ei puutu palasia ja on kiinni jakajan kyljessä) niin älä mene rassaamaan sitä, hajoaa helposti. Puolakin kyllä osaa pimentyä kerrasta, testaa toisella puolalla jos saat jostakin lainaan.
-
Tuo toimi ihan ok ku työpaikan pihaan ajoin, siitä ei enää sit kirveelläkään käyntiin. Toinen puolaki kokeiltiin aikasemmin, eikä vaikutusta. Pitänee nuo pari muuta vaihtoehtoa tutkia vielä.
-
Tarkista kipinän tuleminen suoraan puolan johdosta laittamalla tulppa siihen. Jos ei tule, on vika puolanohjauksessa tms.
-
Kaveri repi releitä irti, nitkutteli ja kopisteli niitä ja sitte lähti käyntiin. Ilmeisesti siellä jossain kosketushärö.
-
Kaveri repi releitä irti, nitkutteli ja kopisteli niitä ja sitte lähti käyntiin. Ilmeisesti siellä jossain kosketushärö.
Sähköpääkeskuksessa?
Tarkista siinä tapauksessa polttoainepumpun rele.
-
Joo sieltä juuri. Kyseinen romu teki sit saman tempun uudestaan. >:( Eikä auttanu kopistelu tällä kertaa. Pimentääkö tuo rikkinäinen pensapumpunrele sytytyksenkin, kuulostelin, että ei kuulunu mitään pumpun surinaa ku vääntää virrat päälle. Kerran oon jo vaihtanu tuohon sen (käytettyyn), sillon se sammu aina ajosta ja lähti vähän ajan päästä taas käyntiin. Nyt tuo ei sammu ajosta, mutta ei sammutuksen jälkeen lähde enään käymään.
-
Otetaampa tämä taas tutkimuksien alle. Polttoainepumpunrele tuntuu toimivan. Naksahtaa kerran ku vääntää virrat päälle ja toisen kerran ku starttaa. Auton alla kävin pumpulle antaan virtaa suoraan akulta ja ainaki sillon se surisi. Eli missäköhän järjestyksessä nää nyt menee... Jos esim kampiakselin asentotunnistin ei anna mitään elämää, niin eikö polttoainepumput lähet pyöriin, vai toisinpäin... :idiot2: Nyt pitäs melkee takapenkki irrottaa ja kokeilla se tankkipumppu.
-
Otetaampa tämä taas tutkimuksien alle. Polttoainepumpunrele tuntuu toimivan. Naksahtaa kerran ku vääntää virrat päälle ja toisen kerran ku starttaa. Auton alla kävin pumpulle antaan virtaa suoraan akulta ja ainaki sillon se surisi. Eli missäköhän järjestyksessä nää nyt menee... Jos esim kampiakselin asentotunnistin ei anna mitään elämää, niin eikö polttoainepumput lähet pyöriin, vai toisinpäin... :idiot2: Nyt pitäs melkee takapenkki irrottaa ja kokeilla se tankkipumppu.
Sen pumpun voit mitata ihan suoraan sieltä tankista johtosarjasta.
Jos EZK:lta ei tule pyörimis signaalia LH:lle, pysyy LH täysin passiivisena kunnes kierroslukutieto tulee (koskee LH2.4).
Jolloin saa sahata vaikka maailman tappiin ja kone ei käynnisty.
Puolalle syöttää jännitteen suutin rele, jota myös LH ohjaa.
-
Pitänee huomenissa tutkia tuota tankkipumppua. Mites tuo asentotunnistin tuossa vauhtipyörällä, pystyykö sen kuntoa miten toteamaan? Prkl ku sitä pitää olla puupää näissä sähköjutuissa... :buck2:
-
Pitänee huomenissa tutkia tuota tankkipumppua. Mites tuo asentotunnistin tuossa vauhtipyörällä, pystyykö sen kuntoa miten toteamaan? Prkl ku sitä pitää olla puupää näissä sähköjutuissa... :buck2:
Haulla pitäisi löytyä ohjeet sen tarkistamiseen täältä foorumilta.
-
Nähdäkseni tähän topicciin ei ole tullut vielä yhtäkään ET-koneelle sopivaa korjausohjetta, molemmat neuvojat ovat puhuneet FT-koneisesta.
Lohdutan kärkeen, että meitä on kaksi. Mun motroniccikoneinen kuoli laakista kesken ajon ja ei ole sen jälkeen tehnyt kipinää. Sen verta mitä oon tuota sydeemiä tutkinut, niin motronicci pyörittää pumppuja jos sille tulee starttaustieto ja virtaa, sensijaan pyörimistiedossa tai asentotiedossa (molemmat kampiakselilla, ei virranjakajassa) on häröä jos ei tee kipinää TAI sitten vika on ohjausboksissa tahi puolassa. Itselläni on poissuljettu vaihtoehdot risaan boksiin tai risoihin kampiakselin asentotunnistimiin, onneksi kumpikaan anturi ei ole lähdössä siitä telineestään yhtään mihinkään. Nyt siis tuumitaan että mitä tuon kanssa tekis, taitaa olla askin irrottelua ohjelmassa että saa sen koko anturitelineen vek... Kiinnostaa - not.
Muok: voit mitata anturit, vastusmittaus yleismittariin ja molemmat pitäis antaa noin about 1000 ohm vastus kahden nastan välille, muiden välillä ei kuulu olla mitään yhteyttä. Lisäksi voit kytkeä yleismittarin mittaamaan AC-jännitettä (tai millivolttialuetta DC-puolella) näiden kahden yhdistävän piuhan yli, ja startata. Jos saat selkeästi jotakin lukemia, on antureissa jotain eloa, mutta esim mun auton tapauksessa ei silti käy eikä kuku.
-
Vaikuttaa kyllä tosi mielenkiintoselta... ;D
-
Nyt on nuo anturit mitattu vauhtipyörältä ja kumpiki näytti vastusta noin 1 ohmin verran. Mites tuosta saa takapenkin poijes, että pääsis sinne tankkipumpulle käsiksi?
-
ei tarvi penkkiä irroittaa,sinne mennään kyläilemään takaluukun kautta,onko farkku vai sedani?
-
Sedan.
-
verhousta sivuun niin näet johdot ja liittimen vasemmassa kotelossa ja luukku mistä pääsee tankkivastuspumppuhässäkkään löytyy takaluukusta kohouman päältä eli sinne selkänojaan päin.
-
mä vaihtaisin sen pääpumpun ja suodattimen, auton alla ja kuskinpenkin kohteilla about...
-
Jos pumput pyörii ja paluulinjasta tulee tavaraa niin en näe suurta ideaa vaihtaa ehjiä pumppuja...
-
Jos pumput pyörii ja paluulinjasta tulee tavaraa niin en näe suurta ideaa vaihtaa ehjiä pumppuja...
mulla on ollu kax aiempaa motronicia, (eka vuonna -88) joissa otsikon ongelma... en aiemmin uskonu "heppaa" mm. landiassa/hautausmaalla... mutta kun pääpumpun ja suodattimen uusi (toki kun oli muut mittaukset käyty läpi, eikä löytyny mitään...) niin johan toimi...
Mutta molemmat siis parani kun pääpumpun+suodattimen vaihtoi... - Kokeilu maksaa yhteensä about satasen... sitä voi kokeilla sitten ehkä vaikka viimeisenä... - tankin pumppu ei vaikuta mitään... - Ah, uusi akku voi auttaa hetkisen...