Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: exclusive - 30.11.2014, 11:16:06
-
eli jokunen viikko sitte kävin hakemassa jälleen yhden 240 jonka käyttötarkoitus on talviauto. Ja alkuun kerrottakoon että auto ei tule olemaan telalla mataksi maalattu ruostekasa joka ajetaan talven aikana paskaksi..vaan jo valmiiksi ok kuntoisen auton muutamat viat ja puutteet korjataan sekä ruosteet paikataan NIIN KUIN NE KUULUU.
infoa autosta:
-punainen 4-ovinen sedan
-b200f automaatti
-varustemalli GL (keskuslukitus ja ohjaustehostin)
ensitöikseen auto piti katsastaa, ensikerralla vikoja löytyi: hantin turvavyö (helman hitsauksessa palanut poikki), etujarruletkun kiinnitys runkoon ja takarengas eri kun toisellapuolen, sekä pintaa alle milli. ilta tallissa ja seuraavana päivänä leima lappuun. sen jälkeen lentokorkeus sopivaksi :) (lue tonttiin :) )..velipoika tuolla ajeli viikonlopun ja sitten alkoi putki vuotamaan, joten auto talliin ja tutkimaan mistä vuotaa, vuoto löytyi katin ja etuputken saumasta. Kuitenkin aloitin homman helmamuovien irroituksella ja kuraläppien alta paljastui että nuo insinöörien kehittelemät "pappamuovit" olivat saaneet aikaan koko kotelon takaosan mädäntymisen...ja molemmilta puolin. Kaaret olivat suht ehjät joten noihin riitti pätkät, jotka jäi harraste 240:stä.
Muualta mätää vielä en ole löytänyt.
Suunnitelmissa on ensisijaisesti laittaa kori kuntoon ja sen jälkeen vaihtaa automaatista manuaaliin, sillä kaikki tarvittavat osat löytyy. Laatikon vaihdon yhteydessä vaihdan 3.9 perän.
muuta mielessä:
-kuppipenkit ASENNETTU
-kannen avarrus+y, k tai vx3 mitä suosittelette??? ASENNETTU
-peltisarja+putkisto ASENNETTU
-miedot levipellit ja uudet 195/60/15 nastat NASTAT ALLA MUTTEI LEVIPELLEILLÄ
kuvia lisäillään osoitteeseen http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/library/Volvo%20240%20-89?sort=3&page=1
kommenttia kiitos :)
-
päivitellääs...auto on ovia lukuunottamatta korjattu ruosteista, takakyljet maalattu, kriittiset kohdat ruostesuojattu (2-k epoksi+ruiskumassa) helmat korjattu sekä massattu.
tuo putki on edelleen tekemättä ja se onkin seuraavana listalla.
koitan huomenna laitella kuvia autosta.
-
Kuvia vaan kehiin. Ne on aina kivoja ;)
-
tässä kuvia:
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141128_204510_zpsdb4785fa.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141128_204510_zpsdb4785fa.jpg.html)alotettiin kevyellä ruosteiden tutkimisella
ja pellitys alkoi
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141126_195828_zps5e2502a1.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141126_195828_zps5e2502a1.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141127_183959_zps63f9cfb9.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141127_183959_zps63f9cfb9.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141129_194403_zps1fe41274.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141129_194403_zps1fe41274.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141128_194408_zps9a781f57.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141128_194408_zps9a781f57.jpg.html)
jouluviikolla maalattiin
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141220_191203_zpsaee92706.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141220_191203_zpsaee92706.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141221_144031_zps8ed333dc.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141221_144031_zps8ed333dc.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20141221_144100_zpscbf06fd0.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20141221_144100_zpscbf06fd0.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20150102_194858_zpscdafbbc6.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20150102_194858_zpscdafbbc6.jpg.html)
ja vielä kasattuna. puskurin päälle tuleva lista kuvasta puuttuu sekä takavalot on tummennettu
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20150105_161821_zpsc762efd2.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20150105_161821_zpsc762efd2.jpg.html)
takavanteet kokoa 8,5Jx15, etuset on tuuman kaposemmat
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20150105_161752_zps1d42bdc1.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20150105_161752_zps1d42bdc1.jpg.html)
ja kumit 195/60/15
-
tämä päivittely jää nykyään vähemmälle mutta jotain aina näprätään..pakoputki on tehty ja se kasaantui vakio kokoisesta putkesta, b200k alkukäyrästä (putki jää n. sentin lähemmäs pohjaa mitä alkuperäisellä sekä on pidempi) taakse valikoitui hyllystä 3"rst vaimennin orkkis paikkaan.
viikonloppuna vaihdoin kannen joka on ollut jo kahdessa 240:ssä.
kannesta siis otettu milli pois, r-seetit, kanavista pykälät ja purseet pois, sekä H-nokka säädettävällä pyörällä. ennen tässä kannessa oli dgv weber, mutta vähäpäästöisyyden vuoksi nyt mennään ruiskulla. Tosin päästörajoihin tälläkään ei päästä, tyhjäkäynnillä saa bensaa aivan liikaa (hädintuskin pysyy käynnissä) mutta imusarjasta kun irrottaa alipaineletkun, tyhjäkäynti nousee hieman ja muutenkin rauhoittuu.
boksin muokkauksista on jutut kesken ja jotain sille tehdään.
Saattaa olla että kesällä teen 2.3 alakerran tuohon, yhen vahvan 2.3 alakerran osat olis valmiina (b230et lohko, 13mm kanget ja sorvatut mahlet) mut kattoo ny.
-
Tämä auto kävi tallissa ja autosta otin moottorin, laatikon sekä sisustan pois.
Hitsasin kuskin lattiasta sen syvennyksen sekä pesin lattiamaton. Samalla vaihdoin manuaalin poljinpaketin.
Moottoriksi tulee b230f rempattuna ja sama kansi kuin olikin, mutta 1,2mm laskettuna ja nostetuilla pakokanavilla ja D-nokalla.
Vaihteistoksi tulee m47. Vauhtipyörä on tarkoitus vaihtaa littupyöräksi ja automaatin vetolevysta triggerikehä (muistaako joku missä oli ohjeet tuohon).
Kytkin b21et:stä.
-
Tsädäm :) välillä kasaillaan omia romujakin :) vuos 2016 oli ja meni ja lusikoita jaettiin ja kansia tehtiin.
Asiaan...eli viime talvena tein tuon b230f moottorin tähän mutta motivaatio ollut koko vuoden kadoksissa, suunnitelmat ovat kyllä paisuneet :)
Nyt kipinä iski ja volvoa nyppimään jotta sais ees leimattua tämän yksilön.
Tällä viikolla vaihdoin taakse tukivarsien puslat, jarrukilvet ja vaihdoin 16" motecit alle.
Ens viikolla nostetaan kone+laatikko paikoilleen...siinäpä ne leimalle suurimmat hommat on. Jotain pikkupuuhaa lisäksi on mutta ei suuria..autolla ei ole kuitenkaan edellisen leimakerran jälkeen ajettu 5000km enempää.
Ja sitte niitä suunnitelmia :)
-teen uuden 530 kannen.
kokeillaan hiukan uusia juttuja kanaviin, 46/38 +2mm pidemmät venttiilit, kilpaseetit enemmän upotettuna ja lisäviiste venttiileihin, A-nokka hiottuna 12,7-13mm nostoon, tuplajouset ja säädettävä nokkapyörä.
-4-2-1 peltisarja
-48-52mm läppärungot
-mega
-4-reikäset suuttimet
Nuo jos nyt tän vuoden puolella sais asenneltua.
Minä kun en noista ruiskuista juur mitään tiiä ni kyselisinki että mikähän megan versio olis passeli? Ei tartte ku sytkää ja bensaa ohjailla ku vaparilla kurvaillaan.
Entäpä nuo suuttimet...mitkä ois hyvät n.200hp tehoille? Tietty sais riittää pidemmällekkin.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/IMG-20170103-WA0005_zps5ocfvapp.jpeg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/IMG-20170103-WA0005_zps5ocfvapp.jpeg.html)
Tässäpä tää tälläkertaa...kiitos ja anteeksi :)
-
Motecit on kyllä yks parhaita aftermarket vanteita mitä 240 alle voi laittaa S*
Minkälaisella rengastus profiililla ovat ?
-
Motecit on kyllä yks parhaita aftermarket vanteita mitä 240 alle voi laittaa S*
Minkälaisella rengastus profiililla ovat ?
nää on oikeen pullakumit...205/55/16 kitkat :) taakse se huutais jotain 25mm lättyä..jaa vanteet aika sisään.
Kesäks on samankokoset kummit mut 8,5/9,5x16. Nää taas ottaa löysällä alustalla kaareen kiinni
-
Tuleeko joku perus jokkis 4-2-1 peltipakosarja?
Ja miksi muuten noin isot läppärungot suunnitelmissa - noilla tehoille kun sopivat olisi kevyesti 42-46mm läppärungot. ???
Meinasitko 98 bensalla vai e85:lla ajella?
Ihan siistit tuli takakyljistä.
-
Tuleeko joku perus jokkis 4-2-1 peltipakosarja?
Ja miksi muuten noin isot läppärungot suunnitelmissa - noilla tehoille kun sopivat olisi kevyesti 42-46mm läppärungot. ???
Meinasitko 98 bensalla vai e85:lla ajella?
Ihan siistit tuli takakyljistä.
määrittele "perus jokkis 4-2-1" :)
Noita 50mm läppiksiä saa täällä foorumilla uusia edullisesti...siinä taitaa suurin syy olla :) mutta 42 ja 44mm taitaa prätkissä olla jonkunverran eli tarjontaa luulis olevan.
Bensalla mennään kun ei täältä tuppukylästä (rauma) etanolia saa :( ja porilaiset ei nyt innostu :D
-
Minä kun en noista ruiskuista juur mitään tiiä ni kyselisinki että mikähän megan versio olis passeli? Ei tartte ku sytkää ja bensaa ohjailla ku vaparilla kurvaillaan.
Entäpä nuo suuttimet...mitkä ois hyvät n.200hp tehoille? Tietty sais riittää pidemmällekkin.
Megan voi valita sen mukaan paljoko haluaa laittaa rahaa siihen, perus ms1 v2.2 toimii kyllä. Atecu v3 vois olla kans ok (atecusta ei vielä omakohtaisia kokemuksia, odottelee pöydällä asennusta). Suuttimet ~300cc luokkaa, ei ainakaa paljoo alle.
-
Megan voi valita sen mukaan paljoko haluaa laittaa rahaa siihen, perus ms1 v2.2 toimii kyllä. Atecu v3 vois olla kans ok (atecusta ei vielä omakohtaisia kokemuksia, odottelee pöydällä asennusta). Suuttimet ~300cc luokkaa, ei ainakaa paljoo alle.
niin meinasinki että ihan perus mega ilman hienouksia piisais mutta tosiaan kun noi on ihan utopiaa mulle.
Mistäs automallista tollaset suuttimet mahtais löytyä? Vai käynkö vaan raakasti naapurin kiian pellin alta hakemassa? :)
-
Esimerkiksi turbo Saabeista löytyy 350cc suuttimia. T5 koneen punaiset ovat o-rengasväliltään 65mm ja niitä löytyy 94-99 900/9000 Saabeista, T7 ruskeat suuttimet ovat 49mm o-rengasvälillä ja niitä löytyy sitten 9-3/9-5 linjalta. Noiden hinta on noin 40-50e sarja.
-
Esimerkiksi turbo Saabeista löytyy 350cc suuttimia. T5 koneen punaiset ovat o-rengasväliltään 65mm ja niitä löytyy 94-99 900/9000 Saabeista, T7 ruskeat suuttimet ovat 49mm o-rengasvälillä ja niitä löytyy sitten 9-3/9-5 linjalta. Noiden hinta on noin 40-50e sarja.
kiitos tiedosta :hg:
Pitää hommata moiset
-
määrittele "perus jokkis 4-2-1" :)
Noita 50mm läppiksiä saa täällä foorumilla uusia edullisesti...siinä taitaa suurin syy olla :) mutta 42 ja 44mm taitaa prätkissä olla jonkunverran eli tarjontaa luulis olevan.
Bensalla mennään kun ei täältä tuppukylästä (rauma) etanolia saa :( ja porilaiset ei nyt innostu :D
Tuon näköinen sarja. Mitä nyt näitä halvimpia(?) sarjoja onkaan.
(https://s27.postimg.org/pdspm8ccv/da0c1504bc7bd669a8434bcb81e066f0.jpg) (https://postimg.org/image/pdspm8ccv/)
Ite sain 44mm x 6 läppärungot n. 137€ sisältäen toimituskulut.
Triumph Daytona 675 (3syl, eli kaksi sarjaa ostin) pärrästä peräisin.. Saksasta ja Hollannista tulivat n. viikossa.
Hondan.. Yamahan.. Kawasakin läppärunkoja esimerkiksi saa myöskin erittäin edullisesti.
70-90€ hintaluokassa. TPS vaan ei ole ns. "bolt-on" , eli joutuu liittimen ainakin vaihtamaan, joissakin toki TPS toimii väärin päin (tyhjäkäynnillä antaa n. 5v) mut sekään ei loppujen lopuksi mikään ongelma ole. ;)
-
Muista tehä supiste tuohon raakin sarjaan, ei tee pyörettä ja sitä myötä välikuolemaa
-
Tuon näköinen sarja. Mitä nyt näitä halvimpia(?) sarjoja onkaan.
(https://s27.postimg.org/pdspm8ccv/da0c1504bc7bd669a8434bcb81e066f0.jpg) (https://postimg.org/image/pdspm8ccv/)
Ite sain 44mm x 6 läppärungot n. 137€ sisältäen toimituskulut.
Triumph Daytona 675 (3syl, eli kaksi sarjaa ostin) pärrästä peräisin.. Saksasta ja Hollannista tulivat n. viikossa.
Hondan.. Yamahan.. Kawasakin läppärunkoja esimerkiksi saa myöskin erittäin edullisesti.
70-90€ hintaluokassa. TPS vaan ei ole ns. "bolt-on" , eli joutuu liittimen ainakin vaihtamaan, joissakin toki TPS toimii väärin päin (tyhjäkäynnillä antaa n. 5v) mut sekään ei loppujen lopuksi mikään ongelma ole. ;)
taitaa tulla jokkis sarja. Mahtaako olla muuta eroa esim. Raakin sarjassa verrattuna marteliuksen sarjoihin kuin hitsisaumat ja 200€.
Tarvii kattoa jos tollaset prätkän läppikset löytys jostain.
Tänään käännettiin vauhtipyörä oikeaan asentoon ja katkastiin yks pultti kampuraan :-[ alkuviikosta tarvii pulttiliikkeessä käydä hakees uudet. Tulee pitkä viikonloppu..sormet syhyää ja osia saa alkuviikosta :'(
-
Muista tehä supiste tuohon raakin sarjaan, ei tee pyörettä ja sitä myötä välikuolemaa
pidetään mielessä.
Oon noita sarjoja itekkin tehnyt jokusen...kylläkin 4-1.
Ois vaan mielenkiintosta testailla erilaisia sarjoja.
-
Hitsisaumat ja putken paksuudessa tais eroja olla. Monesti ylimitoitettu nuo putken halkaisiat, eipähän ahista
Ainakin lautamäen jokkis sarja on sama kuin raakin. Ensiö putket näissä sarjoissa kääntyy laipalta miusta liijan äkisti 90 alaspäin. Paremmissa sarjoissa on 10-15cm suoraa laipalta, ennen kuin kääntyvät alaspäin
-
Juu, lähinnä se oli myöskin vähän taka-ajatuksena tuossa, että olisiko itse tehty sarja voinut olla vaihtoehto?
Pipemaxilla saa hyvin mittoja esimerkiksi pakosarjalle, imukanavien pituudelle.. kannen kanaville.. jne.
Ko. softa tuli hommattua, mutta ei ole vielä ns. käytännössä päässyt testaamaan itse kun oma auto ei vielä kasassa.
Jos vaan sattuu kiinnostamaan, niin voin lähettää sen arpomat mitat ja tiedot yksityisviestillä haluamillasi spekseillä.
-
Hitsisaumat ja putken paksuudessa tais eroja olla. Monesti ylimitoitettu nuo putken halkaisiat, eipähän ahista
Ainakin lautamäen jokkis sarja on sama kuin raakin. Ensiö putket näissä sarjoissa kääntyy laipalta miusta liijan äkisti 90 alaspäin. Paremmissa sarjoissa on 10-15cm suoraa laipalta, ennen kuin kääntyvät alaspäin
mä tein jokkis c kadettiin (volvo koneinen) 4-1 sarjan niin että laipalta yli 20cm ja sitte kurvit ylöspäin ja sen jälkeen putket menikin ristiinrastiin...putket oli yli metrin pitkät
Juu, lähinnä se oli myöskin vähän taka-ajatuksena tuossa, että olisiko itse tehty sarja voinut olla vaihtoehto?
Pipemaxilla saa hyvin mittoja esimerkiksi pakosarjalle, imukanavien pituudelle.. kannen kanaville.. jne.
Ko. softa tuli hommattua, mutta ei ole vielä ns. käytännössä päässyt testaamaan itse kun oma auto ei vielä kasassa.
Jos vaan sattuu kiinnostamaan, niin voin lähettää sen arpomat mitat ja tiedot yksityisviestillä haluamillasi spekseillä.
itse pyrin tekemään niin paljon osia kun pystyn...ostettujen bolt on osien pulttaaminen käy tylsäksi...eli pakosarjaakin suunnitellaan omassa tallissa. Toki voidaan jatkaa yv:llä, kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita
-
Tän päivän harrastelut alkoi 100km automatkalla motonettiin.
Mukaan tarttui uudet ajovalojen heijastinpinnat, tulpat, termari ja jotain muuta krääsää.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170106_205017_zpsd34aosr3.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170106_205017_zpsd34aosr3.jpg.html)yleensä toi tuunailu ei oo mun juttu mutta jotenki noi ajovalot näyttää orkkiksia paremmilta.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170106_204848_zpssyfpmjqa.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170106_204848_zpssyfpmjqa.jpg.html)pakollinen moottorikuva :)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170106_204811_zpsragowxcr.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170106_204811_zpsragowxcr.jpg.html)huohotinpönttökin löysi aiempaa paremman paikan
Eilen ehtoolla yritin ettiä noita läppärunkoja ja olikohan hayabusan 44mm suht järkevän hintaset englannin ebayssä.
Pitää nyt vielä katella noita.
-
Tuli sellanen mieleen että sopiiko 740 b230f boksit 240:iin?
Meinaan tollaset boksit olis samasta autosta kun moottorikin.
-
Tuli sellanen mieleen että sopiiko 740 b230f boksit 240:iin?
Meinaan tollaset boksit olis samasta autosta kun moottorikin.
Khyllä menee ja toimii
-
Khyllä menee ja toimii
hieno homma. Pitänee vaihtaa niin saa hiukan näin alkuun vireyttä volvoon.
-
Yötä myöden tallissa ja ollaan askeleen lähempänä starttaamista.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170113_020412_zpssi0km50x.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170113_020412_zpssi0km50x.jpg.html)moottori löysi paikkansa
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170113_020429_zpsirogrypn.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170113_020429_zpsirogrypn.jpg.html)öljynjäähdyttimenkin asentelin
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/20170113_020441_zpsluyfpvsq.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/20170113_020441_zpsluyfpvsq.jpg.html)850 flektillä
Oisko kellään heittää vinkkiä kun autohan on automaatilla ollut niin puuttuuko pakkianturin johto vai enkö vaan löydä sitä :-\ muutenkin jos joku osaa sanoa mitä muutoksia tuo swappi vaatii johdotuksilta niin olisin kiitollinen :)
-
Siellä sen pitäis kepin reiällä olla. Samaten sun pitää kytkee kepin asentoanturin piuhat yhteen.
-
Siellä sen pitäis kepin reiällä olla. Samaten sun pitää kytkee kepin asentoanturin piuhat yhteen.
taisin siinä tapauksessa ottaa ton anturin johdon irti hytistä ja taisi mennä automaatin mukana romuun >:(
Ton hyppyjohdon laitoinkin jo paikalle.
Kiitos neuvosta.
-
Nyt rupee olemaan kone kutakuinkin starttaus kunnossa, vedet kun pysyis koneessa vielä. Lohkolämppärin vastuksen välistä vuotaa. Muuten kaikki ok.
Olisko kellään myydä defan vastusta? Muuten tuon alkuperäisen pitäisin mutta kun autossa defan piuhasarja ja tuon vastuksen joutuu jokatapauksessa irrottamaan.
Itelle ostin synttärilahjankin :)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-89/IMG-20170123-WA0000_zpsnp1tyoyg.jpeg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-89/IMG-20170123-WA0000_zpsnp1tyoyg.jpeg.html)mega1 v2.2+240 johtosarja+tiedonsiirtokaapeli. Iso kiitos käyttäjälle Bagitus -H-
Kaverilta löytyi myös protopartsin myymä triggeripyörä vinokoneeseen.
Vielä läppärungot, liittimet, anturit ja jos löytäis teräs vauhtipyörän. No tavotteena että vuoden päästä sais hilut kiinni eli ei kiirettä.
-
Mää tilkitsin vuotavan lämppärinvastuksen tiivistesilikonilla
-
Mää tilkitsin vuotavan lämppärinvastuksen tiivistesilikonilla
juu..jos ei defan vastusta kellään ole myydä niin täytyy tuo tiivistää
-
http://www.polarheater.fi/product/5/defa-calix-defa-adapteri
Ohan noita adaptereitakin?
-
Kiitos linkistä. Ei mulle tullu pieneen mieleenkään että tollasia adaptereita olis.
-
ai tämmönen hienoa että joku edes viittii rakennella vapareitakin viellä ;)
-
ai tämmönen hienoa että joku edes viittii rakennella vapareitakin viellä ;)
ilman muuta :) alipainella virittäminen on sitä todellista virittämistä :)
Tänään otettiin savut koneesta..laaki peli, mitä muuta vinokoneelta voi odottaa :)
Ongelmaksi meinasi muodostua laturin virtaongelma..eli laturin runkoon tuli virta. Syynä oli se bakeliitti minkä pitäisi estää virran kulun runkoon...tuo poistettiin ja paksumpi maajohto niin yleismittari näytti 14,1V latausjännitettä.
Rundikello ei yllättäen toiminut, pitää hommata erillinen mittari.
Huomenna jatkuu niputtaminen
-
Tukilaakeri ostoksille huomenna. Kardaani jäi laittamatta.
Vähänaikaa ihmettelin että miksei edessä pala mikään valo..tuo sähkö on mulle niin utopiaa että mun tietämys jää siihen kun mittaan jännitteen.
Eli laturiepisodin jälkeen sammui nuo keulan valot.
Parkeille 0V
Vilkuille 0-5V
Ajovaloja en vielä mitannut
Yks sulake oli palanut mutta se ei vaikuttanut mihinkään.
Vinkkejä otan mieluusti vastaan ja sitä mukaan testailen.
-
Tukilaakeri ostoksille huomenna. Kardaani jäi laittamatta.
Vähänaikaa ihmettelin että miksei edessä pala mikään valo..tuo sähkö on mulle niin utopiaa että mun tietämys jää siihen kun mittaan jännitteen.
Eli laturiepisodin jälkeen sammui nuo keulan valot.
Parkeille 0V
Vilkuille 0-5V
Ajovaloja en vielä mitannut
Yks sulake oli palanut mutta se ei vaikuttanut mihinkään.
Vinkkejä otan mieluusti vastaan ja sitä mukaan testailen.
ei se mikään ihmeellinen asia ole yksi tuo ja toinen vie tosin auto sähköt on välillä haasteellisempia no siihen nyt sen enempää.
oletko varma että ei muita sulakkeita ole mennyt useempi tullu vastaan että näyttää ehjältä mutta ei ole
edit :tarkasta myös ne maadoitukset!
-
ei se mikään ihmeellinen asia ole yksi tuo ja toinen vie tosin auto sähköt on välillä haasteellisempia no siihen nyt sen enempää.
oletko varma että ei muita sulakkeita ole mennyt useempi tullu vastaan että näyttää ehjältä mutta ei ole
eilen illalla ajovalot vielä toimi mutta tänään kun laitoin virrat päälle, oli pimeenä.
Vilkut ei toiminu eilenkään ja parkkeja en huomannut kattoa.
Noi sähköviat nostaa aina mun verenpaineen...uusia sähköjä kyllä vetää mutta vanhasta ku tarttis vikaa ettiä ni nousee vaa kiukku ku ei ymmärrä niistä mitään.
-
eilen illalla ajovalot vielä toimi mutta tänään kun laitoin virrat päälle, oli pimeenä.
Vilkut ei toiminu eilenkään ja parkkeja en huomannut kattoa.
Noi sähköviat nostaa aina mun verenpaineen...uusia sähköjä kyllä vetää mutta vanhasta ku tarttis vikaa ettiä ni nousee vaa kiukku ku ei ymmärrä niistä mitään.
;D
ei hermoja kannata menettää pikku hiljaa kyllä ne siit sit aukee
mutta tähän nyt en viellä uskalla muuta sanoa että tarkista sulakkeet ja maadoitukset nyt ens alkuun
-
;D
ei hermoja kannata menettää pikku hiljaa kyllä ne siit sit aukee
mutta tähän nyt en viellä uskalla muuta sanoa että tarkista sulakkeet ja maadoitukset nyt ens alkuun
joo..mekaanisia vikoja ku ettii ni hermojen kanssa ei onkelmaa ;D kait tää sit selkee.
Tarkistelen maadotuksia ja sulakkeita.
-
kurkkaa valokatkaisija kans jos kerran kaikki meinaa olla pimeenä.
-
kurkkaa valokatkaisija kans jos kerran kaikki meinaa olla pimeenä.
täytyy tutkia tuokin.
-
Kokeile puhdistaa sulakkeen kosketinpinnat ja puristaa liittimiä tiukemmalle kevyesti kärkipihdeillä. Tekis ihan hyvää tehdä silloin tällöin, vaikkei vika välttämättä siellä nyt olekaan :)
-
Sähköjä tutkittu viime tiistaista lähtien ja katkasijoita vaihdeltu.
Tällä hetkellä palaa parkit sekä ajovalot, vilkut toimii sillon tällön ja sillon kun eivät toimi niin rele vaan surisee...oikkari?
Uuden lämppärivastuksen tiivisteen hain ja vedet pysyy omilla paikoillaan.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/20170127_145517_zpszce03dyy.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/20170127_145517_zpszce03dyy.jpg.html) tukilaakerin vaihtoa kotikonstein :)
Kardaania kun meinasin laittaa paikoilleen, huomasin että se laatikon ja kardaanin välinen kumilimppu on hukka nimisessä paikassa. Ostin uuden tollasen ja loppuviikosta sais auton taas pukeilta alas. Onkos kellään muistissa millaset pultit kardaanissa on siellä laatikon päässä?
-
Auto taas pyörillään..mutta murheet jatkuvat, tänään meinasin käynnistää auton testatakseni kytkimen toimivuuden, noh..auto ei käynnisty (bensapumppu ei pyöri) siis paketti pois ja samalla pistin uuden suodattimen ku vanha oli jo ruosteessa ja samalla testasin pumpun toiminnan...ja suoralla virralla toimii, virrat kun kääntää päälle niin rele naksahtaa mutta pumppu ei vaan tiedä mitään.
Vilkkurele vaan surisee edelleen ja etuvilkut ei toimi.
Kojelaudan sekä mittariston valot on pimeenä myös.
Hermoja raastavaa kun ei vikaa tunnu löytyvän ja aina ilmenee jotain uutta eikä autoa edes ole päässyt ajamaan vielä :tickedoff:
pariin otteeseen jo mennyt <Kippis> hommiks.
On käyny jo mielessä että oisko vaan helpompi ku vaihtais koko johtosarjan....tai lykkäis auton vaan pihalle.
-
Sähkövikaa yritetty paikallistaa ja näyttää siltä että bensapumpun releelle ei tule herätettä.
Vilkun viiksi vaihdettu ja vilkku toimi kerran ja kun koitin vilkkua toiseen suuntaan, alkoi rele surista ja vilkut mykkänä.
Nyt hirtti hermot viimäsen kerran ja auto lykätty pihan perälle.
-
Jos on ns. "pink label" (561) ecu nii koita toisella. Toimiiko hätävilkut?
-
Jos on ns. "pink label" (561) ecu nii koita toisella. Toimiiko hätävilkut?
mulla oli tuossa b230 boksit paikoillaan ja vaihdoin auton orkkis boksit takaisin...ei vaikutusta.
Hätävilkut on toiminut kokoajan.
Kaveri, joka on autosähkö firmassa töissä tuli käymään ja kerroin viat. Hän alotti tutkimaan volvoa ja puoli tölkkiä lonkeroa ja vilkut toimi ja auto käy :)
Viat oli akun ja rungon välinen maadoitus ja viallinen vilkkujen sulake ja koko "sulakerasia" on huono. Puoltoista viikkoa yritin paikallistaa vikaa ja ettiä että miks ei toimi-toimii ja ei toimi..heti kun ammattimies tutkii niin vika löytyy.
Tästä lähtien päivitän sulake rasiat kunnollisiin lattasulakerasioihin aina kun putkisulakkeita jossain on.
Projekti siis jatkuu :)
-
Maaviat aiheuttaa monesti erikoisia häiriöitä.
Sulakkeet oon omiin kakkosnelosiin vaihtanut suosiolla uudet, vaikka vanhat olisivatkin olleet ehjiä. Yleensä siellä on jonkinlaista hapettumaa ja onpa ollut toimimattomiakin. Samalla pyyhkäissyt rasiasta kontaktipinnat kirkkaiksi. Useimmat sulakehäiriöt johtuvat vuotavasta tai joskus aiemmin vuotaneesta tuulilasista, se näet voi valuttaa vettä suoraan sulakkeisiin.
Lattasulakerasia on varmasti ihan hyvä päivitys, oon joskus nähnyt kuviakin kun sellaisia on asennettu.
-
Sulakerasian kontaktipinnoilta hapettumat veks otettu, nii laita uusiin sulakkeiden päihin tipat rasvaa/vaseliiniä esim akkunaparasvaa, dc4 tai jotain muuta. Vältyt näiltä ongelmilta
-
Hyvä että sait kuntoon ja mitäs minä sanoin eli oikeessa olin :P noi on kyllä välillä haasteellisia hakea nuo maaviat ELK
-
Hyvä että sait kuntoon ja mitäs minä sanoin eli oikeessa olin :P noi on kyllä välillä haasteellisia hakea nuo maaviat ELK
myönnetään...olit oikeessa :) maadoituksia mittailinkin, oli vaan tuo yks jääny huomaamatta ja tuo sulake oli sillee päästä poikki että pysyi kasassa mutta yhdisti huonosti.
Kiitos kaikille vinkeistä...allekirjottaneen on syytä kehittää tota pitkäjänteisyyttä hiukan :D
Nyt pitää vielä ratkoa miksei orkkis kierroslukumittari, sekä kojelaudan valot pala mutta tuo vasta kun olen vaihtanut sulakerasian.
-
Jos on ns. "pink label" (561) ecu nii koita toisella. Toimiiko hätävilkut?
äsken vaihdoin ne 2.3 boksit ja auto ei käynnistynyt,boksi oli juurikin tuo 561-loppunen. Orkkis bensaboksi niin käynnistyi. Mikäs tossa "pink label 561" on ettei toimi? Joku huono malli?
-
äsken vaihdoin ne 2.3 boksit ja auto ei käynnistynyt,boksi oli juurikin tuo 561-loppunen. Orkkis bensaboksi niin käynnistyi. Mikäs tossa "pink label 561" on ettei toimi? Joku huono malli?
Niistä hajoilee bensapumpun ohjaus.
-
Niistä hajoilee bensapumpun ohjaus.
no totta maar :)
Tolla boksilla ei vissiin tee sitte enää mitään...eli roskis kamaa (ko)?
-
no totta maar :)
Tolla boksilla ei vissiin tee sitte enää mitään...eli roskis kamaa (ko)?
Voi siitä kuoret hyötykäyttää vaikka megalle ja lastun voi pistää sopivaan b200f boksiin nii siitä tulee b230f boksi, sitä en tiä onko kartois eroo vai ei?
-
Voi joko laittaa k-jetin bensareleen ja kiertää ongelman, tai sitten vaihtaa boksiin yhden kolikkohintaisen transistorin ja sitten se pelittää.
-
Voi siitä kuoret hyötykäyttää vaikka megalle ja lastun voi pistää sopivaan b200f boksiin nii siitä tulee b230f boksi, sitä en tiä onko kartois eroo vai ei?
eli pistetään säilöön
Voi joko laittaa k-jetin bensareleen ja kiertää ongelman, tai sitten vaihtaa boksiin yhden kolikkohintaisen transistorin ja sitten se pelittää.
eli pelkkä k-jetin rele ja pelittää?
http://m.ebay.com/itm/2006-BMW-6-SERIES-E63-E64-M6-THROTTLE-BODIES-7834120-/122314537527?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIC.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D28d2ad7492bd4316b4625fd38fb7b2a8%2526pid%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D23%2526sd%253D272556381914&_trksid=p2056116.c100408.m2460 mites tollaset pelittäis vinokoneessa megan kanssa?
-
K-jet rele ja tarvitsee napata kierrostieto k-jetin releelle rundikellon takaa, käytännössä siis vanhasta bensareleestä sokkeli käyttöön ja k-jetin rele johtojen nokassa johonkin. Ei ole samat pinnit, mutta aika lähelle kuitenkin. Emännän autoon on joskus aikanaan korjattu ongelma tuollain ja en ole kokenut tarpeelliseksi asiaan puuttua... Tulee samaan hintaan esipyöräytys mitä tuo 561 boksi ei alkujaan tunnu tekevän.
-
K-jet rele ja tarvitsee napata kierrostieto k-jetin releelle rundikellon takaa, käytännössä siis vanhasta bensareleestä sokkeli käyttöön ja k-jetin rele johtojen nokassa johonkin. Ei ole samat pinnit, mutta aika lähelle kuitenkin. Emännän autoon on joskus aikanaan korjattu ongelma tuollain ja en ole kokenut tarpeelliseksi asiaan puuttua... Tulee samaan hintaan esipyöräytys mitä tuo 561 boksi ei alkujaan tunnu tekevän.
sitä ihmettelinkin että miksei pumppu lähde päälle kun virrat kääntää. Eipä tullut tollanen mieleen.
-
Ja ettei motorsport menisi liian helpoksi..tänään huomasin kytkintä säätäessä että sieltähän kampuran takastefasta tihkuu öljyä...tippa per 10sek.
Pääsee laatikkojumppaan :(
Melkein jo leimallekkin pääsin.
-
Päivitellääs tätäkin..öljyvuoto on korjattu (toivottavasti). Testit ajettu ja moottorin osalta kaikki toimii odotetulla tavalla.
Sähköjen osalta kaikki oleellinen tuntuu pelaavan, paitsi kojelaudan valot.
(https://s8.postimg.org/4e9o6bhk1/20170402_155629.jpg) (https://postimg.org/image/4e9o6bhk1/)
Sulakerasiat päivitin nykyaikaan
(https://s11.postimg.org/h78zp37b3/20170426_212739.jpg) (https://postimg.org/image/h78zp37b3/)
Hiukan siistittynä.
Pitäis sovitella joku suoja vielä johdoille.
Pari pikkujuttua ja volvo on valmis vappuajoon :)
-
Volvolla ajettu eilen 200km ja tänään vappuparaatissa raumalla. Kaikki tuntuu toimivan hyvin muutamia takaiskuja lukuunottamatta..ilmanputsari lensi ajossa ja eilen illalla volvo lopetti lataamisen. Aamulla tutkimaan ja oli laturin + johto melkeen irti..uusi suodatin ja piuha kiinni ja ajot jatkuu.
Leimaa en ole hakenut joten siirtolapuilla mennään vielä :)
Moottori on hiukan alavireinen ja vedot loppuu siihen 4500rpm ja sen jälkeen vaan äänet nousee. Luulen että toi kannen vakio imukanava ja muokattu pako vaikuttaa tuohon...kunnon vääntökansi toi on ku kaupunkinopeuksissa kiihtyy nelosellakin vielä.
Tarvii alottaa uutta kantta tekemään.
-
Mikä siinä kannessa aiheuttaisi sen, että tehot laskee (voimakkaasti) jo 4,500rpm jälkeen?
Ettei vaan olisi nokasta / nokan ajoituksesta johtuvaa?
-
Pakokanavahan on jo vakiona liian iso. Yksi kansi guru joskus sanoi, ettei pakopuoleen saa koskea missään määriin ellei ole isommat venttiilit ja imupuolikin tehty pitkälle. Muuten pakokanavan virtausnopus jää niin pieneksi ja kasi ei pelaa... Itselläni tuossa 500hp turbomosassa imupuolelle kanavia muokattu aika rankasti ja pakosessa iso venttiili, mutta ei koskettukkaan kanavaan.
Tämä kyseinen guru sanoi, ettei vakio venttiileillä pakokanavaa saisi edes kohdistaa kun on pinta-alaltaan vakio venttiilille liian suuri.
-
Mikä siinä kannessa aiheuttaisi sen, että tehot laskee (voimakkaasti) jo 4,500rpm jälkeen?
Ettei vaan olisi nokasta / nokan ajoituksesta johtuvaa?
nokan ajoitus voi olla yks syy. Nokka on V...tuota en vielä vaihda koska tarvii tuo nokka eka kellolla ajoittaa
Pakokanavahan on jo vakiona liian iso. Yksi kansi guru joskus sanoi, ettei pakopuoleen saa koskea missään määriin ellei ole isommat venttiilit ja imupuolikin tehty pitkälle. Muuten pakokanavan virtausnopus jää niin pieneksi ja kasi ei pelaa... Itselläni tuossa 500hp turbomosassa imupuolelle kanavia muokattu aika rankasti ja pakosessa iso venttiili, mutta ei koskettukkaan kanavaan.
Tämä kyseinen guru sanoi, ettei vakio venttiileillä pakokanavaa saisi edes kohdistaa kun on pinta-alaltaan vakio venttiilille liian suuri.
tuo kansi on ensimmäisiä mitä joskus tein..tieto/taito oli vähäisempää ja tiedossa oli että tuo kansi ei ole oikein hyvä.
Nykyään kansiin teen juuri imupuolelle suurimmat muutokset. Tosiaan tähän on isoventtiilikansi jossain kohtaa tulossa kun vaan kerkeän tekemään.