Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kolehmainen2 - 30.11.2014, 14:45:15
-
Siis lambdavalo palaa, vikakoodi 1-1-1 ei vikaa. Akun johdon irroittamalla saa valon kuitatuksi. Valo syttyy uudelleen kovasti kiihdytettäessä. Sateisella ilmalla volvo saattaa sammua parin kilometrin ajon jälkeen, parin minuutin odotus niin lähtee taas käyntiin, tosin lambda valo jää jälleen palamaan. Lambda valon palaessa on huomattavissa pientä nykimistä ja niiden vähäisienkin hevosten laitumille siirtymistä.
Tehtyä:
Päästöt ok
Imm puhdistettu
Bensapumpusta ei kuulu surinaa kun laittaa virrat päälle??
Ei käy ollenkaan kun bensapumpusta ottaa johdon irti
Ruiskun rele uusittu
Apuja tarvittaisiin, kiitos
-
Siis lambdavalo palaa, vikakoodi 1-1-1 ei vikaa. Akun johdon irroittamalla saa valon kuitatuksi. Valo syttyy uudelleen kovasti kiihdytettäessä. Sateisella ilmalla volvo saattaa sammua parin kilometrin ajon jälkeen, parin minuutin odotus niin lähtee taas käyntiin, tosin lambda valo jää jälleen palamaan. Lambda valon palaessa on huomattavissa pientä nykimistä ja niiden vähäisienkin hevosten laitumille siirtymistä.
Tehtyä:
Päästöt ok
Imm puhdistettu
Bensapumpusta ei kuulu surinaa kun laittaa virrat päälle??
Ei käy ollenkaan kun bensapumpusta ottaa johdon irti
Ruiskun rele uusittu
Apuja tarvittaisiin, kiitos
Vikakoodi pitäisi tulla.
Painoitko tarpeeksi pitkään nappia ja luitko molemmista paikoista 2 ja 6?
-
Juu elikkä 1-4-3 koodi tuli 6 nastasta joten nakutuksentunnistus anturi vika olisi päällä. Ei kai muuta kuin anturi ostoksille, kiitos.
-
Muuten, missähän tuo nakutustunnistin sijaitsee?
-
Nakutustunnistin on lohkon puolivälissä (pituussuunnassa) imusarjan puolella, joku suurpiirtein 5cm kansipahvin korkeudesta alaspäin. Sille on ohjemomentti sitten kiristykseen, tarkista jos löydät internetin ihmeellisestä maailmasta mutta ulkomuistista heitetään 12Nm suuruusluokka.
Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä liittimen nastojen puhtaus jne, on hyvin harvoin hajoava osa tuo nakuanturi, useammin vika on johdotuksissa tai liittimessä.
-
Suur kiitos avittaneille, nakutushärpäkkeen liittimen putsaus poisti ongelman. Kiitos!
-
Tässäkin tapauksessa Volvo-miehen raamattu ja rukouskirja auki ja lunttaamaan: Brickboardin mukaan momentti riippuu anturin tyypistä. Joskin siis tässä tapauksessa ei ollut tarvetta tälle tiedolle.
https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineSensors.htm#TestingaKnockSensor
-
Sillai kai ;)
-
En viittiny tehä uutta aihetta niin kysyn täältä. Auto 740 b230f johon vaihdoin vakio lastun tonin lastun tilalle jolloin häiriö valo sammu ja tonin lastulla antoi vikakoodin 1-2-1 ja valo paloi. Eli nollaantuiko valo akunkengän irrotuksesta, poksin irrotuksesta vai johtuko se lastun vaihdosta.
-
En viittiny tehä uutta aihetta niin kysyn täältä. Auto 740 b230f johon vaihdoin vakio lastun tonin lastun tilalle jolloin häiriö valo sammu ja tonin lastulla antoi vikakoodin 1-2-1 ja valo paloi. Eli nollaantuiko valo akunkengän irrotuksesta, poksin irrotuksesta vai johtuko se lastun vaihdosta.
Kyllä.
-
Niin eli se syttyy tod näkösesti pian uudestaan. No mikä vois olla vikana kun antaa tota vikakoodia mutta kun ottaa massamittarin johdon irti niin auto kuiteski meinaa sammua eli on vaikutusta
-
Niin eli se syttyy tod näkösesti pian uudestaan. No mikä vois olla vikana kun antaa tota vikakoodia mutta kun ottaa massamittarin johdon irti niin auto kuiteski meinaa sammua eli on vaikutusta
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
Eli IMMun signaali ei ole validi. Mittaa IMMun pinnistä 3 jännite maata vasten.
Tyhjäkäynnillä sen pitäisi antaa ~2,3V +/- 0,1V kun kone käy tyhjäkäyntiä lämpöisenä.
Virrat päällä ja kone seis, pitäisi pinnistä tulla ~1,4V jännite.
Jos nuo molemmat ehdot täyttyvät noin osapuilleen, vikaa voi etsiä likaisesta IMMusta, huonosta kontaktista IMMun liittimessä (ei mitenkään tavatonta) tai viallisesta IMMusta.
Jos ongelmaa ei tule (siis vikakoodia) pikapuoliin, niin osoitan syyttävällä sormella lastua.