Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Pemppis - 30.11.2014, 16:53:17
-
Elikkäs... Tuossa perjantaina ilmeni sellainen vika, että kiihdyttäessä volvo kiihtyi ja ahtoi ihan hyvin sinne 1,0 bar asti ja sitten alkaa hirveä jurruuttaminen.
Ahtopaineitten pitäisi nousta 1,3 bar tietämille, mutta kun se siihen 1 baariin jämähtää niin ei sitten millään nouse ylös. Välillä paukuttaa putkessakin. Turbona mitsun T19 ja ahtopaineen säätimen pyörittäminen ei tuottanut minkäänlaista vaikutusta. Volvo käytetty aijemmin viikolla sinisellä testerissä jossa nollattiin vähän vikakoodeja. Voiko olla, että siinä samalla on mennyt ecu:n säädöt päin helvettiä, kun volvossahan ei mitkään vakiokartat ole käytössä? :-\ Sytkän osat vaihettu n.10tkm sitten... Olisi kiva päästä kunnolla suhauttelemaan kun täälläkin alkoi satamaan jo hieman lunta, joten olisiko kellään mitään ideaa missä vika :idiot2:
-
Vikaa tutkailtu tänää hieman.. Ahtoputkissa ei ole minkäänlaisia vuotoja ja tukittuani ahtoruuvilta yhden letkun sain volvon ahtamaan 1,5bar ilman ongelmaa, mutta sen jälkeen "jyryyttäminen" alkoi taas :( Voisiko vika olla turbon kellossa tai alkuperäisessä hukkaportissa? Myös vika tietokoneessa on pyörinyt mielessä.. ??? Auttakaa nyt joku tämän vian kanssa, kun tekisi mieli päästä suhhauttelemaan :-\
-
Et kai ole tulpannut hukkaportin letkua?! Mitä vikakoodeja sieltä on nollattu? Millainen tämä jyrryyttäminen on? Jos ei ahtoja nosta kunnolla niin bypass venttiili? Millainen ahtopaineensäädin sinulla on kun ruuvi on? Nuo joutais helvettiin ku ecu säätää oikeasti ahtopaineita sähköisellä vemttiilillä? Elä nyt oikeen sitä kengitä ennenkuin vika selviää. Onko koneessa esim h-kanget ku 19t turbo ja 1.3bar ahtoja?
-
Joo hukkaportin letku käytettiin tukossa, jolloin ahdot olisi nousseet ihan muualle kun järjen rajamaille niin tottakai putki nyt avattu. Ahtoputket sun muut on vakiot niin bypass on myös volvon oma? Ahtoruuvi on tyypillinen bleederi. Yksi letku kellolle, yksi takaisin kiertoon ilmanputsarin putkelle ja yksi oli ahtimelle. Näissä bleedin letkuissakaan ei ollut vuotoa.. En tajua miksi se tietokone nyt alkaisi vittuilemaan kun ennen toiminut vallan mainiosti. :-\
Vikakoodia en muista ulkoa, mutta se oli jotain "pitkäaikainen tyhjäkäynti" häiriö. Yksi imuvuoto paljastui senkin syyksi :D Ja on h-profiilin veivit olleet kokoajan.
-
Taas on tämä päivä vietetty volvon ongelmia tutkien... >:( Nyt käyty läpi sytytyspuolta. Virranjakajan kannen alla olevista nastoista pyyhitty kynsiviilalla kuona pois ja kokeiltu toisilla tulpilla. Vieläkin sama vika. :'( Sen verran huomasin, että kun koulusta lähdin niin vähän viileämmällä koneella ei ongelmaa tullut tai ei ainakaan tuntunut niin voimakkaasti ??? Tulpat näyttävät olevan jotkut Boshin tulpat, mutta hyvin ne on ennen pelannu. Kokeilutulppien kärkiväli oli se 0,7mm ja nykyisten joilla pelaa paremmin on n.0,5mm (Samat tulpat mutta kärki näytti niin pieneltä, joten pienensin kärkiväliä. Tämä pieni kärki näyttää olevan googlen kuvahaun kuvien perusteella ihan Volvon omissakin tulpissa.) Tulppien perusteella vaikea mennä mitään sanomaan seoksista :( Kärki on vaalea, mutta muualta tulppa on joko normaali tai jopa hieman karstainen. Myös ilmanputsarin putken klemmari tarkastettu ja kiristetty ja ennen lambda anturia olevaa pakoputken klemmaria käännelty, tarkastettu ja kiristetty aivan saatanan tiukkaan.. Todennäköisesti myös öljyn huohotusjärjestelmä tukossa (Se jonka säiliö löytyy imusarjan alta). Onko tällä vaikutusta? Voiko tässä enää muuta vikaa olla kun joko polttoaineen saannissa, turbon kellossa, jossain anturissa tai tietokoneessa?? Polttoaineen virtaamisen häiriötä epäilen vahvasti, kun paikallaan polettaessa ahdot käyvät nätisti n. 1 bar tietämillä ja putki senkun vaan paukkuu 8) Tietokoneen vikaankaan en usko, kun miten se voi mennä OBD testerillä sekaisin ???
Lämmöistä vielä sen verran, että kun ajaa nyt viileällä kelillä matka-ajoa maantienopeuksilla, lämpömittari jää normaalista lukemasta yhden viivan alemmas.. Nousee kuitenkin välittömästi, kun nopeus tippuu taajamanopeuksiin ja jopa valoissa seistessä nousee takaisin normaaliin lukemaan. Onko ihan normaalia? Onko muilla tällaista havaittu? Voiko vaikuttaa ahto-ongelmaan?
-
Vaihda termari ensin lämpövikoihin, ja sitten käyt ajattamassa sen ammattitaitosella korjaajalla, jolla on hyvät testerit. Luulen diagnoosin olevan ilmamäärämittari, mutta tää on pelkkää mutua.
-
Vaihdoitko kaikki sytkän osat ja tuliko tilalle jotain kiinalaisia tarvikeosia? Myös sepin mainitsema IMM voisi aiheuttaa tuollaista.
Ja tosiaan termostaatti on vaihtokunnossa lämpöoireiden perusteella, mutta se ei korjaa ahto-ongelmaa.
-
En tiedä onko tässä edes tulpanjohtoja vai onko puolat suoraan tulpissa mutta ite uusin 940 turboon kaikki sytkäosat johtoja lukuunottamatta, viimeisenä johdot ja alkoi heti toimia :D Oireet oli just niinkuin sullakin ja alkoi ihan yhtäkkiä jonain sadepäivänä eikä toiminu sen jälkeen edes kuivalla kelillä.
-
Sytkän osat on ihan boschin laatua, että ei ole kiinapaskaa. Pitää kokeilla tuota juuson mainitsemaa tulpan johtojen vaihtoa ja jos sekään ei auta niin sitten se IMM.. Onneksi meillä on kaverin kasipätkä t5R talvisäilössä niin ompahan t5 koneen varaosat lähellä :D
-
Vihdoin ja viimein on volvon vika paikallistettu ja korjattu! ISO kiitos Juusoolle! S* Tulpanjohdoissahan se vika siis oli. Kokeilin vielä sitä ennen toisella IMM:llä, mutta ei ollut tulosta. Nyt voi olla ainakin varma, että ei pitäisi olla imuvuotojakaan volvossa kun tuli joka ikinen liitos tarkastettua vähintään kolmesti ;D
Onko kellään tietoa mistä saisi silikoonisia tulpanjohtoja? Taidan laittaa ne hankittavien esineiden listalle listan jatkoksi, kun kuulemma ovat paremman mitä nuo volvon alkuperäiset
Kiitos ja kumarrus auttaneille :hello:
-
Onko kellään tietoa mistä saisi silikoonisia tulpanjohtoja? Taidan laittaa ne hankittavien esineiden listalle listan jatkoksi, kun kuulemma ovat paremman mitä nuo volvon alkuperäiset
P@skapuhetta! Alkuperäiset volvolta tai tarvikkeena Bougicord (valmistaa alkuperäiset) johdot varmasti paremmat.
-
P@skapuhetta! Alkuperäiset volvolta tai tarvikkeena Bougicord (valmistaa alkuperäiset) johdot varmasti paremmat.
Kyllä! mikään ei voi olla parempaa kuin 20 vuotta sitten suunnitellut! :facepalm:
-
Kyllä! mikään ei voi olla parempaa kuin 20 vuotta sitten suunnitellut! :facepalm:
Väitinkö niin? Varmasti löytyy parempia kaapeleita, mutta nää nyt on näitä "osta siniset silokoniletkut 19,90€, niin johan sutii".
Ja meinaatko ihan oikeasti, että tulpanjohdoissa olisi ihan hirveästi tapahtunut kehitystä (mitä näissä (lähes) vakioissa autoissa huomaisi)? Eiku ootas, taitaa ollakin, niitä ei enää laiteta autoihin :juhau: