Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: juhamann - 30.11.2014, 21:03:13
-
Auto siis 1993 -mallin 965 ja automaatti-ilmastointi(taitaa olla vakiovaruste). Ajossa tyhjäkäynnillä ja hyvin heikolla kaasulla kuuluu kojetaulun suunnalta sihinää. Kun painaa kaasua, niin sihinä loppuu. Puhalluksen säädön muutos ainoastaan ylä- ja alapuhellukselle lopettaa sihinän eli ilmastoinnin vika tuo taitaa olla. Netin ihmemaailmasta jo selvitin sen verran, että ilm.alipaineongelmaa. Alipaine ilm.ohjaa suuttimia?
-
Säätimet toimii alipaineella.
Letkussa reikä tai alipainekello hajalla.
Laitat puhalluksen tuulilasille, katoaako tai vaihteleeko se kun ajat ylämäkeen?
-
Puhallus lasille tai sitten ylä- ja alasuuttimille aikaansaa sihinän katoamisen. Muissa asennoissa sihisee, mutta mootorin vedätys lopettaa sihinän. Pystyykö tästä päätellä vian aiheuttajaa(letkussa reikä vai alipainekello)?
-
Muissa asennoissa sihisee, mutta mootorin vedätys lopettaa sihinän. Pystyykö tästä päätellä vian aiheuttajaa(letkussa reikä vai alipainekello)?
Kuulostaa vahvasti alipainevuodolle.
-
Puhallus lasille tai sitten ylä- ja alasuuttimille aikaansaa sihinän katoamisen. Muissa asennoissa sihisee, mutta mootorin vedätys lopettaa sihinän. Pystyykö tästä päätellä vian aiheuttajaa(letkussa reikä vai alipainekello)?
Voi olla sekäettä. Ajan kanssa alkaa letkuihin ilmestymään reikiä (940:ssä varsinkin hanan letku alkaa puhkiutumaan kun siihen hinkkaa jokin) sekä molemmissa autoissa se kaksitoiminen alipainekello on murhe, helppo vaikka puhallella ne letkut/kellot läpi ja katsoa mikä vuotaa.
Se on vaan hankala arvuutella että mikä vuotaa, kun kaikilla kelloilla sekä hanalla on ns. oletusasentonsa, mihin ne palaavat kun alipaine loppuu, sekä kun se alipaine vuotaa jotain kautta pois, niin sehän katoaa koko järjestelmästä.
Ilmastoinnin FAQ:ssa on enemmän juttua vielä
-
Kannattanee tarkistaa myös alipaineletkun konehuoneen puolen kunto ja liitokset (kytkin, imusarja).
200-sarjassa on ikävä ominaisuus: ilmastointi on (normaalipaineisena) oletuksena sisäilman kierrolla ja alipaine saa sen pois siitä. Kun alipaine pettää alkavat lasit huurtua.
Vähän nurinkurista että sihinä loppuu (juu vähän on vuotoa) kun painaa sisäilman kierron päälle.