Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvoholic - 01.12.2014, 08:25:18

Otsikko: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 01.12.2014, 08:25:18
Moi! Enpä ole pitkään aikaan käynyt kyselemässä mitään kun on nuo volvot pelannut ihan kohtuullisesti ja ongelmat selvinnyt ihan omin avuin. Mutta nyt tuli ostettua tuollainen V70 2.5tdi -98 työmatkakulkineeksi ja ostin siis vikoineen ja niitähän riittää :D muiden ongelmien kanssa pärjään kyllä mutta sellainen outo vika on autossa että kun ajan tasakaasulla vaikkapa 80km/h niin auto alkaa "rynkyttää" ja ikään kuin lisää itse syöttöä, kierrokset jää päälle ja lopuksi sammuu ja sytyttää moottorivalon, kun virrat käyttää pois ja laittaa takaisin auto pelaa taas kuin mitään ei olisi tapahtunut, perjantaina kävin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit, koodeja oli kolme ja kaikki viittasivat määräjakajaan, eli luultavasti pumpussa sisäinen vika? Vanhan omistajan mukaan auto toimii paremmin kun on muutamakin aste pakkasta, tämä tuntuu pitävän paikkansa näin viikon ajelujen perusteella.. Pumpun kolmenapaista pistoketta on joku joskus teippaillut ja otinkin sen auki ja ruiskuttelin sinne kontaktisprayta ja varmistelin liittimen kiinni pysymisen nippusiteillä kun liittimen alkuperäiset kynnet ei enää lukinneet liitintä. En tiedä oliko tuosta mitään apua mutta tuntuu että toimisi ehkä vähän paremmin tuon jälkeen, tosin moottorivalo syttyy ja sammuu ajon aikana omia aikojaan ilman että auto alkaa nostaa kierroksia tai rynkyttää.. Onkos jollain muulla ollut samaisia ongelmia tämän koneen kanssa? Haulla olen katsellut ja jotain löytänytkin mutta en ihan suoraan tälläistä vikaa ole löytänyt.

Sitten toinen kysymys: Vanhan omistajan mukaan autossa olisi jonkinlainen lastu ja se saattaa pitää paikkansa sillä rivakassa kiihdytyksessä ahdot nousee herkästi 1.5 bariin, vakiot kai tässä n. 0.9?
kulkupuoli tuntuukin olevan kunnossa mutta ajattelin kysellä että tietääkö joku missä tässä koneessa voisi tuo virityslastu tai boxi sijaita? Haluaisin koittaa ottaa sen pois ja kokeilla miten vaikuttaa tuohon vikaan, mietin vain että jos tuo virittely on saanut jotenkin moottorinohjauksen sekaisin?

Olisin kiitollinen jos joku osaisi valaista amatööriä! :) Ei oikein nämä dieselit ole entuudestaan itelle tuttuja.

Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 01.12.2014, 08:44:27
Yleensä pelkällä lastulla ei tuommosia paineita oteta. Jos on evrymod tai "tehoboksi" niin herkösti antaa vikaa polttoaineen määrästä. Miltä tyhjäkäynti kuulostaa? Jos on hammermodi tehty niin tyhjäkäynti kuulostaa raskaalta ja rynkyttää.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 01.12.2014, 09:03:49
Joo, osaatko yhtään valaista mistä ton boksin löytäisin jos autossa sellainen on? Mun mielestä tyhjäkäyntiä käy siististi ja tasaisesti. Entisen omistajan mukaan autoon olisi myös dieselpajalla tehty pumppuremonttia ja uudet remmit n. 1,5 vuotta sitten ja pumppu näyttääkin siltä että se olisi jossain vaiheessa ollut auki mutta tiedä sitten kun mistään ei mitään kuitteja ole  :(

Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 01.12.2014, 09:58:45
Joo, osaatko yhtään valaista mistä ton boksin löytäisin jos autossa sellainen on? Mun mielestä tyhjäkäyntiä käy siististi ja tasaisesti. Entisen omistajan mukaan autoon olisi myös dieselpajalla tehty pumppuremonttia ja uudet remmit n. 1,5 vuotta sitten ja pumppu näyttääkin siltä että se olisi jossain vaiheessa ollut auki mutta tiedä sitten kun mistään ei mitään kuitteja ole  :(
Pumpun pistokkeelta lähde menemään johtoa eteenpäin, siihen johtosarjaan se yleensä laitetaan. Oikea lastu onki vaikeampi löytää jos ei kuittia satu löytymään.. Kato samalla ettei oo bleediä tai ahtomodia laitettu, imusarjan vänkärin puolen päästä lähtee letku. Kato että letkussa ei oo ylimääräsiä vuotokohtia tehty tai anturista johon letku menee ei lähe ylimääräsiä johtoja.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 01.12.2014, 10:08:46
Joo katselinkin sitä map-anturia joka on siinä pa-suodattimen vieressä, siihen tulevassa liittimessä on vain kolme johtoa ja niin varmaan alunperin pitääkin?, se letku joka siitä mapilta menee imusarjaan on myös ehjä ja sen imusarjan päässä olevan nipan koitin kaivella puhtaaksi myös. Täytyy koittaa katsella josko siellä pumpun johtosarjan yhteydessä olisi jossain piilossa joku boksi.  Pitäisi tosin tarkistaa jollain toisella ahtomittarilla että tuo autossa oleva jälkiasennettu ahtomittari näyttää edes alkuunkaan oikein, tuntuu kyllä että liikahtaa ripeästi mutta eipä tuo kone mikään ihan nuhapumppu taida olla vakionakaan.. Jos autossa on lastu niin sehän on varmaan sielä ohjainlaitteessa ja varmaankin kotikonstein mahdoton poistaa käytöstä?

Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 02.12.2014, 07:50:24
Sitten vielä muutama kysymys viisaammille elikkäs tässä moottorissa näyttää olevan vielä tuo EGR-venttiili käytössä, voinko poistaa sen käytöstä ihan vain poistamalla letkun ja tulppaamalla letkun pään ja venttiilin nipan johon letku työnnetään vai pitäisikö koko Egr-venttiili poistaa ja laittaa peltilaput noiden laippojen päälle?

Ja sellainen vika näyttäisi olevan että kone vuotaa öljyä aika raskaasti tuolta kampiakselin jakopään puolelta, näissä ilmeisesti syypäänä on usein ollut tuo öljypumpun tiiviste? Millainen operaatio mahtaa olla vaihtaa? jos olen ymmärtänyt oikein niin jakopää ja öljypohja on purettava pois? Avasin jakopääkotelon ja katselin lampulla niin näyttää olevan jakopäässä öljykuraa aikalailla, tosin hihna oli täysin kuiva. Kuinkahan kiirellinen tuo olisi laittaa kuntoon?

Kiitän ja kumarran jos joku viisaampi voisi valaista amatööriä :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: B30A - 02.12.2014, 09:38:42
Jakopää ja öljypohja pois. Ohjaustehostimen putken menee öljypohjan alta eli niillekkin pitää tehdä jotain, esim. putket poikki ja helmiliitoksilla takas kasaan. Melkein koittaisin tehdä tämän jakopäärempan kanssa samalla. Tiivisteen vaihto ei sitten itsessään ole mikään iso homma kun kaikki on purettu edestä pois. :)

Öljypumppuhan näissä on suoraan kampuran päässä, ikäänkuin koneen etuosana. Tiiviste on sellainen iso tasotiiviste. Myös se öljypumpun imuputken tiiviste kannattaa varata, olikohan se o-rengas?? Joku muistaa varmaan paremmin.
Samalla tietysti kampuran stefa vaihtoon, helppo ja halpa tässä yhteydessä.
Öljy jakohihnakotelossa ei ole hyvä juttu, vaikkei se heti hihnalle menisikään. Meilläkin vuoti jonkinverran se pumpun tiiviste taannoin ja hihna oli silti öljytön.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 02.12.2014, 10:03:49
Kiitos tiedoista, joo eihän se öljy sielä jakopäässä koskaan hyväksi ole, pitäisi vain saada auto pajalle että saisi vuodon kuntoon ja samalla tietysti uudet jakopään hilut ja pumpun remmi, tosin samalla näillä näkymin vaihtuu itse pumppukin kun tosiaan tuota määräjakaja vikaa herjaa vähän väliä. Hirvittää tosin tuleva korjaamon lasku jo valmiiksi tuon urakan jälkeen  :D mutta eipä viitsisi alkaa tuollaista operaatiota oikeen kotioloissakaan suorittaa kun ei tuota pumpun ajoitustakaan kuulemma saa kuin tietokoneella kohdalleen ja kuuleman mukaan tuo jakopääkin on näissä melkoisen haastava.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 04.12.2014, 08:23:02
Olen ajanut autolla nyt muutaman viikon ja lauantaina kävin auton johtosarjoja ja liittimiä läpi ja putsailin, lauantain jälkeen auto onkin toiminut moitteettomasti ja ehdin jo toiveissani ajatella että ehkäpä vika olikin vain johdoissa/liittimissä kunnes tänä aamuna jouduin työmatkalla ohittaa rekan, lämäsin lapun lattiaan ja ohitus menikin hyvin mutta sen jälkeen alkoi taas kierrokset seilata ja auto rynkyttää, eli tuo vika siis ilmenee lähinnä täyskaasu kiihdytyksen jälkeen.. Koitin sitten vielä valoista lähtiessäni kiihdyttää oikeen rivakasti ja taas sama pätkiminen, rauhassa kun ajelee niin auto pelaa hyvin, olisin edelleen kiitollinen jos jollakulla olisi lisää ideoita vian paikallistamiseen? :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 04.12.2014, 08:32:21
Olen ajanut autolla nyt muutaman viikon ja lauantaina kävin auton johtosarjoja ja liittimiä läpi ja putsailin, lauantain jälkeen auto onkin toiminut moitteettomasti ja ehdin jo toiveissani ajatella että ehkäpä vika olikin vain johdoissa/liittimissä kunnes tänä aamuna jouduin työmatkalla ohittaa rekan, lämäsin lapun lattiaan ja ohitus menikin hyvin mutta sen jälkeen alkoi taas kierrokset seilata ja auto rynkyttää, eli tuo vika siis ilmenee lähinnä täyskaasu kiihdytyksen jälkeen.. Koitin sitten vielä valoista lähtiessäni kiihdyttää oikeen rivakasti ja taas sama pätkiminen, rauhassa kun ajelee niin auto pelaa hyvin, olisin edelleen kiitollinen jos jollakulla olisi lisää ideoita vian paikallistamiseen? :)
ilmamassamittari voi kans tehä. Missä päin Suomea vaikutat? Oulussa päin ainaki sitä vois vilkasta. :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 04.12.2014, 11:57:47
Vaasasta päin olen eli vähän turhan kaukana oulusta ikävä kyllä  :-\ onkos tuohon ilmamassamittariin mitään konstia millä sitä voisi testailla? Ainakin noissa bensavehkeissä oon joskus koittanut nypätä piuhan irti mutta eipä silläkään varmaan oikein luotettavaa kuvaa vielä saa..
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 04.12.2014, 12:37:47
Vaasasta päin olen eli vähän turhan kaukana oulusta ikävä kyllä  :-\ onkos tuohon ilmamassamittariin mitään konstia millä sitä voisi testailla? Ainakin noissa bensavehkeissä oon joskus koittanut nypätä piuhan irti mutta eipä silläkään varmaan oikein luotettavaa kuvaa vielä saa..
sillä voi kokeilla.. Vikakoodit on iha hyvä kattoa.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 04.12.2014, 14:30:53
Joo pitääpä kokeilla nypätä piuha irti tänään ja katsoa mitä tapahtuu, tosiaan vikakoodit luettiin viime perjantaina ja kolme koodia oli muistissa mutta kaikki koodit viittasi siihen määräjakajaan enemmän ja vähemmän  :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: Chili - 04.12.2014, 14:38:20
Onko paljon ajettu auto? Lähinnä, että osaisi arvata, missä vaiheessa tuollaisia vikoja ilmaantuu yleensä.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 04.12.2014, 14:52:13
Joo siis mittarissa nyt 405000km :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: paku97 - 04.12.2014, 20:45:43
Vaasasta päin olen eli vähän turhan kaukana oulusta ikävä kyllä  :-\ onkos tuohon ilmamassamittariin mitään konstia millä sitä voisi testailla? Ainakin noissa bensavehkeissä oon joskus koittanut nypätä piuhan irti mutta eipä silläkään varmaan oikein luotettavaa kuvaa vielä saa..
Olisko ollu motonetissa 130-140e, ja oli boschin.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: Anxi - 05.12.2014, 00:29:50
eihän siinä oo hammermodia? meillä myös samanlainen tdi ja vuotaa/tihkuttaa öljyä jakopäästä, kilsoja tosin jo 635tkm.

Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 05.12.2014, 07:22:51
Joo, katselin kans tuota motonetin tarjontaa noista mittareista mutta tämä taitaa olla vanhempaa mallia kun tässä mun omassa kulkineessa näyttää olevan vielä tuo vanhemmista ruiskuista tuttu ilmamäärämittari kun taas kaikki noi motonetin mittarit on noita massamittareita?.. Täytyy varmaan alkaa katsella käytettyä tollaista määrämittaria josko jostain saisi edullisesti.

Eikös tuo hammermod ole sellainen jossa pumppua naputellaan vasaralla jolloin syöttö lisääntyy? Luulisin että voi hyvin ollakin kun vanha omistaja tokaisi jotain että jos käännät pumpun kantta apukuskiin päin niin syöttö suurenee, voi hyvin olla että sitä on jo vähän käännelty  :P Jos tuo on tehty niin taitaa olla aika vaikea palauttaa enää vakioasentoon tuota pumppua?

Onkos teillä kauan tihkuttanut öljyä sinne jakopäähän? ajattelin vain että kuinkahan kiire mahtaa olla tuo tiiviste vaihtaa kun melko työläältä operaatiolta sekin vaikuttaa  :D Katsoin että jakohihna on kyllä ihan kuiva, lähinnä öljykuraa on sielä jakopään takaseinässä eli lohkossa ja vesipumpun lähistöllä, mutta olen huomannut myös että moniurahihna alkaa vinkua kun kone on lämmin ja näyttää että hihnassa olisi se moottorin puoleinen sivu öljyssä, varmaan siksi vinkuu.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.12.2014, 08:08:38
Nuo määrämittarit aika harvoin menee rikki. Epäilisin että jos aikasempi omistaja tietää hammermodista ja mainittee kui helppo se on tehä niin sieltä löytyy syy rynkytykseen. Hyvin varovasti takasin päin koputtelemalla voi kokeilla korjata. Kato hammermodin ohjeet foorumilta jos et oo ihan varma miten se tehään.  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75.0)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: paku97 - 05.12.2014, 08:59:58
Joo, katselin kans tuota motonetin tarjontaa noista mittareista mutta tämä taitaa olla vanhempaa mallia kun tässä mun omassa kulkineessa näyttää olevan vielä tuo vanhemmista ruiskuista tuttu ilmamäärämittari kun taas kaikki noi motonetin mittarit on noita massamittareita?.. Täytyy varmaan alkaa katsella käytettyä tollaista määrämittaria josko jostain saisi edullisesti.

Eikös tuo hammermod ole sellainen jossa pumppua naputellaan vasaralla jolloin syöttö lisääntyy? Luulisin että voi hyvin ollakin kun vanha omistaja tokaisi jotain että jos käännät pumpun kantta apukuskiin päin niin syöttö suurenee, voi hyvin olla että sitä on jo vähän käännelty  :P Jos tuo on tehty niin taitaa olla aika vaikea palauttaa enää vakioasentoon tuota pumppua?

Onkos teillä kauan tihkuttanut öljyä sinne jakopäähän? ajattelin vain että kuinkahan kiire mahtaa olla tuo tiiviste vaihtaa kun melko työläältä operaatiolta sekin vaikuttaa  :D Katsoin että jakohihna on kyllä ihan kuiva, lähinnä öljykuraa on sielä jakopään takaseinässä eli lohkossa ja vesipumpun lähistöllä, mutta olen huomannut myös että moniurahihna alkaa vinkua kun kone on lämmin ja näyttää että hihnassa olisi se moottorin puoleinen sivu öljyssä, varmaan siksi vinkuu.
Joo, tuo mihin ostin oli -00, sori.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 05.12.2014, 21:56:33
Tänään mystinen nykimis/sammumis vika sai uusia piirteitä: kävin tankkaamassa melko tyhjään tankkiin n.30l naftaa, kun lähdin huoltoasemalta kiihdytin ihan normaalisti kun yhtäkkiä kone alkoi rynkyttää todella pahasti ja sammui, käänsin virrat pois useita kertoja ennenkuin alkoi pelaamaan joten kuten, sama rumba toistui n. 10km ajan kunnes pääsin moottoritielle, vasta kun kiihdytin rivakammin moottoritielle niin meno tasaantui, tosin huomasin että myös maantienopeudessa tasakaasulla tuntui pientä nypytystä.. Sellaisen havainnon tein myös että tuo vika ilmaantuu enimmäkseen kun yrittää tasakaasulla ajaa nätisti.. outo värkki  ???
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.12.2014, 22:13:40
Vikakoodit kannattas kyllä lukea.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 05.12.2014, 22:23:33
Joo siis vikakoodit luettu nyt kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla samat kolme koodia jotka viittaa tuohon määräjakajaan, jotenkin vaan tuntuu oudolta että pumppu oireilisi noin kun saattaa mennä 3 päivää ilman mitään oireita ja sitten voi olla päivä ettei toimi oikein mitenkään päin  :D
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.12.2014, 22:39:32
Oisko niitä koodeja ylhäällä? Niistäki voitas täällä arvailla. :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: roimareiska - 06.12.2014, 10:36:27
Voisiko olla moottorin maadoitusvika? Jostain muistan lukeneeni että hieman samankaltaisia oireita . .
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: ntoivola - 06.12.2014, 10:59:34
Olen joskus onnistunut aiheuttamaan samanlaista vikaa pumpun hammeroinnilla. Tosin autona oli silloin 525tds. Mulla oli oireina seuraavat viat: tasakaasulla oli mahdoton ajaa koska rynkytti niin paljon, pienillä kierroksilla rynkytti todella reilusti ja välillä reilummassa kiihdytyksessä auto saattoi sammua. Joskus kun auton sammutti niin ei enää lähtenyt käyntiin samana päivänä. Pumpun naputtelun jälkeen auto toimi pari viikkoa ihan hyvin ennen   vikojen alkamista joten en osannut ensin yhdistää vikaa tuohon säätöön.

Toi pumpun moukarointi ei ole mitään raketti tiedettä!
Auto käyntiin.
Pumpun keskimmäisen kannen kolme torxia avaa ja kiristää sormi tiukkuuteen yksitellen
Siitä yhdestä kolmio kannalla olevasta pultista ei tarvii välittää
Iso talttaruuvari yms ja vasara käteen. Nyt kun ideana olisi nostaa pumpun iq arvoa niin sitä pumppua naputellaan kuskin suuntaan/hihnapyörän suuntaan. Etsit siitä pumpun keskimmäisestä osasta sopivan kohdan mihin saat lyömävehkeet sopimaan. Sitten vaan naputtelemaan. Sitä pumppuahan ei sitten hakata kuin naulaa vaan varovaisesti koputellaan. Käynti rupeaa muuttumaan niin tietää että jotain tapahtuu. Sitten vaan kannen torxit kiinni ja koe ajamaan. Anti hammeroinnissa pahin mahedollinen on se että koputat sitä pumppua liikaa jolloin auto sammuu.

Mä en tiedä miten näissä volvoissa on mutta vaggilaisessa ton pumpun iq arvon näkee suoraan vag comilla. Siitä iq arvosta voi sitten päätellä onko sitä määrän säädintä naputeltu.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: jaippi - 06.12.2014, 13:22:33


...
Mä en tiedä miten näissä volvoissa on mutta vaggilaisessa ton pumpun iq arvon näkee suoraan vag comilla. Siitä iq arvosta voi sitten päätellä onko sitä määrän säädintä naputeltu.
Muistaakseni VOL-FCR:n uusin versio näyttää tuon IQ-arvon.
Auttaa todella paljon tuossa säätämisessä.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 08.12.2014, 07:12:26
Juu täytyy kokeilla tässä joku ilta vähän naputella tuota pumppua :) Maadoitusvikaa olen itsekkin miettinyt kun tuntuu että vika tulee ihan sattumanvaraisesti esiin, lauantaina pysäytin kaupan pihaan niin alkoi tyhjäkäynnillä nostella kierroksia ja sammui. Sen verran huomasin kun autoa ihmettelin että pumpulle tulevassa kirkkaassa letkussa juoksee ilmakuplia välillä kun auto käy tyhjäkäyntiä, onkohan näissä joku tyypillinen paikka josta voisi vetää ilmaa?

Ja joo ne vikakoodit koitan etsiä ja laittaa tänne kunhan löydän sen paperin jonka otin korjaamolta mukaan, varta vasten otin sen mukaan ja nyt se on jo kateissa  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: TunturiPappa - 09.12.2014, 22:50:46
Ittellä teki TDI samanmoista kikuttelua vuoden verran, kun kukaan ei osannut neuvoa.
Annoin pumpulle vasaraa, joka auttoi hetkeksi ja sitten taas paheni entisestään. Takaisin vasarointi palautti toimet normaaliksi, paitsi että syöttö jäi sen verran isolle että näkyy.

Lopulta toivottu tapahtui ja aikoi todellinen piiputus. Viaksi paljastui ruiskutuspumpun ja johtosarjan liitin tai sen juuren johdot. Tinasin ja nyt toimii moitteetta.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: Anxi - 10.12.2014, 07:15:22
En osaa sanoa kuinka kauan tuo on tihkuttanut öljyä, ehkä pitemmänkin aikaa. Soitin kaverille, joka on volkkari mekaanikko, niin sanoi et aika usseesti noissa tdi koneissa se öljyä vuotaa. litra 1000km kohti ni täytyy kuulemma huolestua  ::) . Juu hammer mod helposti tekee tuota rynkytystä, meillä ex renu tdi koneella jossa säädettävä lastu teki samaa pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa. Suosittelen ennemmin käyttämään evry modea/oikeaa lastua/ohjelmointia, kuin hammermodia.

Kuinka suurella tapilla, tms ootte sitä imusarjan päässä olevaa nippaa putsanneet? entä millaista sen map.in letkun pitäisi olla? kun tuossa omassa on tällä hetkellä jotain hervottoman paksua se.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 10.12.2014, 07:21:56
En osaa sanoa kuinka kauan tuo on tihkuttanut öljyä, ehkä pitemmänkin aikaa. Soitin kaverille, joka on volkkari mekaanikko, niin sanoi et aika usseesti noissa tdi koneissa se öljyä vuotaa. litra 1000km kohti ni täytyy kuulemma huolestua  ::) . Juu hammer mod helposti tekee tuota rynkytystä, meillä ex renu tdi koneella jossa säädettävä lastu teki samaa pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa. Suosittelen ennemmin käyttämään evry modea/oikeaa lastua/ohjelmointia, kuin hammermodia.

Kuinka suurella tapilla, tms ootte sitä imusarjan päässä olevaa nippaa putsanneet? entä millaista sen map.in letkun pitäisi olla? kun tuossa omassa on tällä hetkellä jotain hervottoman paksua se.
2mm poranterä on testattu toimivaksi.
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: volvoholic - 13.01.2015, 07:46:23
No niin nyt on volvoa ruuvattu oikein urakalla muutama lauantai ja alkaa olla nipussa, öljypumpun ja öljypohjan tiivisteet vaihdettiin ja jakopää/pumpunhihna laitettiin uusiksi, samalla myös apulaitehihna, kiristinlaite ja välipyörä uusittiin kun olivat ehtoopuolella, remontti onnistui melko hyvin, ainut mikä meinasi vastustaa oli öljypohjan irrotus, kesti hetken ennenkuin huomattiin että öljypohjan laatikon puoleiset ruuvit on piilossa vauhtipyörän alla ja konetta pyörittämällä ne sai vasta näkyville. Öljypohjan sain pois ja takaisinkin ilman  tehostajan putkien katkaisua, laitoin ne vain sidontaliinalla sivuun niin hyvin onnistui irrotus ja asennus. Syy koneen pätkimisellekin taisi siinä samalla löytyä, huomattiin että alipainepumppu vuotaa aika raakasti öljyä ja syöttöpumpulle menevä isohko johtoliitin on telineessä juurikin alipainepumpun alla ja täynnä öljyä kuten arvata saattaa, lisäksi liittimelle koneelta päin tulevissa johdoissa oli kahdesta kuori rikki ja johdot öljyssä.. Toivottavasti tuon pumpun vuodon korjaamisella ja liittimen/johtojen putsauksella saataisiin sammuili loppumaan, no sen aika näyttää kunhan saa auton joskus ulos tallista ja tien päälle  :)
Otsikko: Vs: Volvo v70 -98 2.5tdi pumppu vika?
Kirjoitti: polkukone - 05.09.2015, 19:45:45
itsellä v70 tdi 97 teki samanlaista rynkytystä.Varsinkin kuumilla keleillä ja paheni vuoden aikana juurikin sellaiseksi että sammui kesken ajon ja lämpösenä ei millään käyntiin.2 t öljy polttoaineen sekaan noin 2 dl tankilliseen helpotti hetkeksi vikaa mutta pumppu meni uusiksi loppu peleissä.