Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jartuo - 01.12.2014, 16:14:41

Otsikko: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 01.12.2014, 16:14:41
Nouseeko mittari oikealle tasolle? Ihan hitokseen kauan kestää nousta tuohonkin vaikka nollakeli.
Onko D5:een ostettava koko termostaattikotelo vai saako pelkän termarin vaihdettua? Hintaero on melkoinen..
Auto on 2.4 D5 -03

(http://i2.aijaa.com/b/00560/13607163.jpg?030a76cc0b1925789bbc78f745373b93c25f6320da2a8880f007ba7ef50614aedef773d06eeefeeea71bedd80bf78787)
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: hukka - 01.12.2014, 16:26:00
Tuo on normaali taso.
Pelkän termostaatin voi ostaa erikseen. Sen vaihto ei ole kovin helppoa :(
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 01.12.2014, 16:38:21
Ok, kiitos vastauksesta.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Hiltsu - 01.12.2014, 16:44:44
Koivusella oli kotelon kanssa reilu 80€
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Itsok - 01.12.2014, 17:04:29
Kyllähän tuo D5 kestää lämmetä normaalilämpöihin aika kauan ilman lisälämmitintä. Helposti saa ajella 10 km taajamassa ja pitempäänkin. Kokeile ylävesiletkua ennen kuin lämmöt on normaalissa. Siis ennen termarin aukeamista.

Minulla on selvästi ennen termarin aukeamista kylmä tai jos on paikallaan tyhjäkäyttänyt niin joskus on ohjaustehostimen pumppu hieman lämmittänyt ylävesiletkua alapuolelta. Sitten kun on vähän reilummin ajanut, niin letku on selkeästi kuuma tai vähintään lämmin pikkupakkasellakin.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 01.12.2014, 17:40:23
Tosiaan lisälämmitin olisi poikaa. Autosta löytyy ardic, mallia käynnistyy kun autokin käynnistyy, mutta se on mykkänä. Otin Mondeosta irti Eberin ja koitan saada sen toimimaan kellon kanssa.
Noi Fordin Eberit on vaan pahoja asentaa toisiin autoihin kun ne on väyläohjattuja ja modattu Fordille, mutta saa nähdä saako sitä ohitettua?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Kojontti - 02.12.2014, 16:22:33
Tosiaan lisälämmitin olisi poikaa. Autosta löytyy ardic, mallia käynnistyy kun autokin käynnistyy, mutta se on mykkänä. Otin Mondeosta irti Eberin ja koitan saada sen toimimaan kellon kanssa.
Noi Fordin Eberit on vaan pahoja asentaa toisiin autoihin kun ne on väyläohjattuja ja modattu Fordille, mutta saa nähdä saako sitä ohitettua?

Onnistuisikohan jos ottaisit ardicin boksista johdot puhaltimelle, hehkulle ja liekkitunnistimelle, eli ajaisi eberiä ardicin boksilla. Sitten vaan ardicin Pa-pumpun tilalle eberin pumppu... Kävi itsellä vaan mielessä sellainen modi kun tappelin oman ardicin kanssa taannoin.

Sen väyläohjauksen ohittaminen nimittäin vaatii ei-väyläversion ohjainlaitteen...
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 02.12.2014, 22:03:09
Ajattelin huomenna mennä paikalliseen huoltoliikkeeseen Eberi kainalossa kysymään neuvoja?
Soitin muuten maahantuojalle, paljonko maksaa Ardic vikakoodien tyhjennyt....75€ Törkeen hintaista touhua 10min työstä...... en mennyt
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: awd5 - 02.12.2014, 22:42:31
Lainaus käyttäjältä: Kojontti
Sitten vaan ardicin Pa-pumpun tilalle eberin pumppu... Kävi itsellä vaan mielessä sellainen modi kun tappelin oman ardicin kanssa taannoin.

Sen väyläohjauksen ohittaminen nimittäin vaatii ei-väyläversion ohjainlaitteen...
[/quote
Eberin pa-pumppu näyttää olevan ihan samanlainen. Muuten en tiedä onko tuossa mitään mahdollisuuksia.
Saatanan tabletti...
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Häkämies - 03.12.2014, 08:47:07
Itse tukkisin heti alkajaisiksi keulan, ellei ole vielä tukittu. Vaikuttaa, että voi tukkia jo nollakelillä ihan kokonaan.

Jos on astekin pakkasta ja laittaa puhallusta sisälle, saahan tuolla ajella toistakymmentä kilometriä ennen kuin neula on pystyssä. Ennen termarin vaihtoa tutkisin tarkkaan, onko siihen tarvetta.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: paku97 - 03.12.2014, 09:09:48
Tuolla keulan tukkimisella on toinenkin ominaisuus. Moottori jäähtyy paljon hitaammin, kun on sammutettuna. :hello:
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: juse D5 - 03.12.2014, 09:30:42
Näköjään näillä autoilla on erilaiset kujeet kun omassani ei vielä tarvitse peitellä mitään ja lämpö nousee ihan hyvin.Vasta kovemmilla pakkasilla olen peittänyt ja pitempää matka-ajoa tehdessä on riittänyt puskurin alapuolen peittäminen.Mutta mittaristahan sen sitten näkee mitä toimenpiteitä tarvii milläkin pakkasella ja Ardicia eikä Webastoa mulla ole muuta kuin säteilijä.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Lapari - 03.12.2014, 11:19:44
Jos EGR tulpattu niin lämpenee todella hitaasti. Tulpattuna kovalla pakkasella ei puhettakaan että saisi lämmöt normaaliksi ajamalla.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 03.12.2014, 12:27:22
Uskoisin, että egr on tulpattu kun on ilmeisesti softattu peli? Viimasuoja nyt ainakin ihan ensimmäiseksi pitää laittaa paikoilleen.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Kojontti - 03.12.2014, 15:09:14
Eberin pa-pumppu näyttää olevan ihan samanlainen. Muuten en tiedä onko tuossa mitään mahdollisuuksia.
Saatanan tabletti...

Se on samanlainen, mutta annoskoko on lämmitinkohtainen, siksi senkin vaihto. Paloilmapuhallinta pyörittää ~samoilla spekseillä oleva moottori suunnilleen samankokoisella puhallinsiivellä, periaatteessa ainoat muutosta rajoittavat tekijät on lämpöanturi, liekkivahti ja ylilämpösuoja...
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: TurpoUrpo - 04.12.2014, 20:18:42
Eli eberissäkin buhlerin tekemä sähkömoottori? Itse vasta vaihdoin, niitä on kahta erilaista ardicciin. Uuden ja vanhan välillä se ero että vanha kiertää täysillä n 6000 ja uudenmallinen 12 000. Puhallin kyllä pyörii molemmissa sen 6000,  mutta uudemmassa saatu kestävyyttä enemmän kun ei tarvitse moottoria täysillä pyörittää... eli ohjainlaite määrää kierrosluvun. Esim jos uudemman moottorin laitat vanhanmalliseen ardicciin,  se kiertää sen 12 000 ja ei varmasti syty :D
Mutta jutun pointtina: vaikka moottori fyysisesti samanlainen niin ei välttämättä toimi samanlailla. Mikäs ardicin on siis mykistänyt?

Ps. Ja tulihan taas kirjoteltua ajatuksissaan :D
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 04.12.2014, 21:15:26
En osaa sanoa miten pitään lämmitin on ollut vikatilassa, auto on meidän perheessä ollut pariviikkoa.
Tosiaan Ardic on pimeänä. Äsken tutkin sitä Vidalla ja poistin vikakoodit ja koitin saada sitä käyntiin, kyllä se yritti muutaman kerran. Ohjeena oli liian nokinen pannu.
Pitää ottaa se irti ja putsata, sitten uudelleen kokeilu. Tuo minun on mallia käy kun autokin käy. siinä on oma vesipumppu, eli sen saa ohjelmoitua siihen viikseen ja se maksaa n.250€ kun sitä kyselin. Koska olen pihi-paska ja tallista löytyy vrk ajastin, mahtaisiko sillä saada homman pelittämään?

Tunnistaako Ardicin uuden ja vanhan mallin pakoputken muodosta? Minulla se on pyöreä.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: TurpoUrpo - 04.12.2014, 21:26:14
Kyllä, erottaa juurikin siitä pakoputkesta... ja muistaakseni käyvät fyysisesti moottorit keskenään, mutta jommankumman halkaisija isompi, ja uudemman mallin moottorissa ns pikaliitin.  Itse kun ostin oman autoni, ex omistaja väitti että ardic on vain lukossa... no hallille päästyä nollasin & luin koodit, ei yhteyttä yksikköön. No sulakehan oli pois napattu, ja uuden sulakkeen vaihdettuani yritti ardic käynnistyä.  Ei käynnistynyt. Purku osoitti, että edellisessä "huollossa" oli onnistuttu katkaisemaan turbulaattorin akseli ja hukattu turbulaattori johonkin... No ostin uuden turbulaattorin ja puhaltimen moottorin , ja pelittää. ..  eli purkuun se ja tutkimaan käykö naftapumppu, lämpeääkö hehku jne. Hyvät ohjeet lämmittimen huolto topicissa.

Joonas
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: TurpoUrpo - 04.12.2014, 21:43:15
Ja vielä lisäyksenä... eipä taida valitettavasti saada muulla ajastuksella kuin sieltä info ruudun kautta. Tietysti jos auton takakontissa majailisi aem-moduuli, niin sen 3 pinnin maadoittamalla ardic lähtisi hönkimään. Mutta sitä lisävaruste moduulia on saanut lisävarusteena, ja saakin, siitä löytyy infoa foorumilta. 
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 28.12.2014, 18:00:46
Morotus. osallistutaampa keskusteluun näin 7-vuoden tauon jälkeen kun volvo saapui taas taloon :)

Moottorilämpöjä itsekin tuossa ihmetellyt. Ajoimme mökiltä 150 km nopeuden ollessa 80-110 km/h eikä lämmöt kertaakaan noussut tuonne ns.normaaliin lämpöön eli puoliväliin asti. Lämmöt vaihteli (jos oletetaan että alin paksuviiva on 50astetta ja puoliväli 90astetta?) niin 75-85 välillä. Maksimissa hetken aikaa kävi tuolla 85 ku ajeli reippaammin. Kotia tullessa ylävesiletku oli kuuma alavesiletku (jos se nyt oli oikea letku) :) oli haalean lämmin.
Eberi oli todennäköisesti suurimman osan ajasta päällä ajaessa.?

Oisko tuossa termostaatin vaihtoaika? ??? Auto ollut minulla nyt viikon verran.

Nyt vasta kiinnitin huomiota lämpöihin kun pakkasta oli -22 lähtiessä kotiin eikä ruennut lämpöä piisaan.
Viikko sitten kun auton ostin niin oli nollakelit ja lämpöä piisas.

Volvona V70 D5 2006
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 28.12.2014, 20:31:43
Itse heitin keulan umpeen jo ennen nolla kelejä, se auttoi jo melkoisesti. Tänään huomasin uuden ihmettelyn aiheen. Vaikka moottori oli lämmin ja sisälle tuli kuumaa, silti jostain tuli munille/polville kylmää ilmaa? Rattikin oli tosi kylmä vaikka sisälämmöt oli ihan kohdillaan?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: janne81 - 28.12.2014, 20:47:27
Itse heitin keulan umpeen jo ennen nolla kelejä, se auttoi jo melkoisesti. Tänään huomasin uuden ihmettelyn aiheen. Vaikka moottori oli lämmin ja sisälle tuli kuumaa, silti jostain tuli munille/polville kylmää ilmaa? Rattikin oli tosi kylmä vaikka sisälämmöt oli ihan kohdillaan?
Onko sulla vida vielä käytössä?
Löytyiköhän tuohon vaivaan joku korjausohje jos en väärin muista?
Voin koittaa itekin huomenna kaivella kun pääsen vidakoneen äärelle.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 28.12.2014, 21:06:56
On vida käytössä, Olen sen läppien asentotunnisteet tehnyt. Pitää katsoa se vielä uudelleen jos siitä olisi apua?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 28.12.2014, 21:56:41

Itse heitin keulan umpeen jo ennen nolla kelejä, se auttoi jo melkoisesti. Tänään huomasin uuden ihmettelyn aiheen. Vaikka moottori oli lämmin ja sisälle tuli kuumaa, silti jostain tuli munille/polville kylmää ilmaa? Rattikin oli tosi kylmä vaikka sisälämmöt oli ihan kohdillaan?

Voisiko ohjausakselin vai mikä se oli läpiviennistä tulla kylmää? Tuossa ku ajelin tuota 150km matkaa niin kädellä koittelin jalkatilaa niin kylmää tuntu ratin alta missä on se korkeus/syvyys lukitsin?! Tämmönen arvaus :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: suden silmät - 28.12.2014, 22:20:25
Jossain oli juttua, että tuo viikseen ohjelmoinnin hinta olisi huokeampi kuin 250-400 euroa tänä päivänä, alle satasen siis?

Itselläkin on Ardic pimeänä - ainakaan en ole huomannut sen toimivan tänä talvena, 75 euroa nollauksesta on aika kova hinta - jos se ei sitten pelaakkaan. Mitään vikakoodia tuo ei taida näytölle tuoda siitä, että ei lähde käyntiin?

Kuopion seudulla ketään, joka kaljapalkalla nollaisi tuon?

Mielessä on käynyt Eberin asennus, uusi maksaisi kellon kanssa 650 euroa. Siellä taitaa olla polttoainelinja ja vesiputket valmiina, jotka käy suoraan Eberiin. Vai onko niissä jotain eroja? Mahtuuko pumput sisältävä Eberi tuonne Ardicin tilalle? Ei tarvitsi kuin vetää sähköt ja kello kabiiniin.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 28.12.2014, 22:57:33
Nyt kun tuo lämmitin toimii niin on se hiton luksusta. Ei ollut aiempaa kokemusta Ardicista ja kovasti epäilin sen tehoa.
Hyvä peli se on kannattaa laittaa kuntoon. 75€ on tosi törkeä hinta kun oman Vidan saa 150€ ja voi nollata vaikka joka päivä.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: paku97 - 29.12.2014, 10:36:15
Nyt kun tuo lämmitin toimii niin on se hiton luksusta. Ei ollut aiempaa kokemusta Ardicista ja kovasti epäilin sen tehoa.
Hyvä peli se on kannattaa laittaa kuntoon. 75€ on tosi törkeä hinta kun oman Vidan saa 150€ ja voi nollata vaikka joka päivä.
...on vain kova ääninen, mutta mahtuuhan mualimaan ääntä. :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Nortti - 29.12.2014, 11:59:51
150€ vida taitaa kuitenkin olla piraatti.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 29.12.2014, 12:40:07
Taatusti on piraatti tuote, mutta sehän vaan lisää sitä jännitystä.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: suden silmät - 29.12.2014, 17:37:54
Koitettiin tänään lukea autokorjaamon testerillä ja ei sillä päässyt koko ardikkiin kiinni. Taitaa olla aika ronkeli lukijan suhteen?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 29.12.2014, 20:21:13
Ai saakeli. Mitä asentaja sanoi? Oliko johdoissa jotain häikkää, Auttaisiko jos vähän ruiskisi WD-40 pistokkeisiin?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: suden silmät - 29.12.2014, 20:46:48
Ei ollut Volvo-liike, joten voi olla lukijankin sopimattomuus. Sanoi, että yhteyttä ei voi muodostaa.

Missäs nuo Ardicin "aivot" on, mistä ne koodit luetaan? Itse apparaatissa vai auton ecuissa? Pitäisikö sinne jonnekkin navalle tulla virta, kun autossa on virrat päällä? Sulakkeen tarkistan myös..
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: mulugren - 29.12.2014, 22:29:42
Voisiko ohjausakselin vai mikä se oli läpiviennistä tulla kylmää? Tuossa ku ajelin tuota 150km matkaa niin kädellä koittelin jalkatilaa niin kylmää tuntu ratin alta missä on se korkeus/syvyys lukitsin?! Tämmönen arvaus :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

tein juuri perusteellisen tilkitsemisoperaation (v70-2006) kun käsiin eksyi sopivan värisiä vaahtomuoveja. tiivistin ohjauspylvään ja kojelaudan väliset raot alta ja sivuilta niin hyvin kuin oli mahdollista. alas saa olla aika tuhdin paksuinen tiivistepala. nyt on aika hyvä eikä oikeastaan enää häiritse. yhdensortin riepu siellä oli hätäapuna mulla jo aiemmin, ilman mitään tilkintää aika pahasti puskee viimaa. käsittämätön homma tuo vuoto kun tätä vaivaa tuntuu aika monella olevan eikä edes volvo huolto saa kuntoon.. Ellen väärin katsonu niin siellä on joku vaahtomuovi siellä takapinnalla jo valmiiksi jossa foliopinta. Onko tuo nyt sitten se virallinen "korjaus" osa. Tuskin ainakaan äänenvaimennus ollut mielessä kun tuon sinne värkänneet

tässä lisää aiheesta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12555.msg965634#msg965634
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Itsok - 30.12.2014, 08:52:02
Ei ollut Volvo-liike, joten voi olla lukijankin sopimattomuus. Sanoi, että yhteyttä ei voi muodostaa.

Missäs nuo Ardicin "aivot" on, mistä ne koodit luetaan? Itse apparaatissa vai auton ecuissa? Pitäisikö sinne jonnekkin navalle tulla virta, kun autossa on virrat päällä? Sulakkeen tarkistan myös..
Ardicilla on omakin ohjausyksikkö, mutta cem:in alta löytyy ardicin vikakoodit.
Olettaisin että sopimaton lukija, jos ei ole volvoa kyennyt lukemaan. Volvon kaikkiin yksiköihin ei todellakaan pääse ihan millä tahansa lukijalla.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Häkämies - 30.12.2014, 12:18:12
Jos EGR tulpattu niin lämpenee todella hitaasti. Tulpattuna kovalla pakkasella ei puhettakaan että saisi lämmöt normaaliksi ajamalla.

Lämpeneminen on kyllä tosi hidasta. Jos lähtee pakkasella niin että auto vaikka roikan päässä, niin parin kymmmen asteen pakkasella saa ajella 20 km ennen kuin neula on pystyssä. Sisätilojen epätoivoinen lämmitys vie kaiken lämmön.

Mutta kun moottori on lämmin ja keula tukossa, vaikuttaisi että pelkkä koneen lämpö riittää mainiosti verkkaisessakin ajossa ainakin tuonne 20 pakkasasteeseen saakka. Eli lämpömittari ei varähdäkkään vaikka sisälle kuinka lämmittäisi. EGR on minulla tukittu.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2014, 20:06:29
viime talvena oli egr toiminnassa niin kovasti puhisi ardic automaattikäytöllä silloinkin.

on muuten aivan ehdoton lisävaruste tuo ardic, suosittelen kyllä laittamaan kuntoon. laatikkokin hiukan lämpenee esilämmityksen aikana joka ei tietenkään haittaa. harmittaa kun ei toisessa autossa mitään muuta ku lohkis
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 30.12.2014, 21:22:50
Onko tuo ardic korvattu missä vaiheessa eberillä tai webstolla? Vai löytyykö kaikkia kolmea? Allekirjoittaneella löytyy eberin tarra konehuoneesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: suden silmät - 31.12.2014, 17:39:32
Se lienee jälkiasennettu sinne siinä vaiheessa, kun edellinen omistaja on maksanut kolmannen kerran saman talven aikana merkkihuollolle tuon 75 euroa kolme minuuttia kestävästä vikakoodin nollauksesta.

650 eurolla saa uuden Eberin kelloineen niin ei kannata vatvoa tuon ongelmalämppärin kanssa.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Jorma - 01.01.2015, 12:04:39
vuosia sitten Ardicin vuosihuolto maksoi alle satasen ja siihen sisältyy resetointi. Itse otatin automaattikäynnistyksen pois kun autolla oli ajettu n. 150tkm. toimi senjälkeen toiset 150tkm ilman mitään ongelmaa. Rassaa lämmitintä aikalailla kun käynnistyy jo muutaman asteen plussakeleillä joka kerta kun lähtee ajoon.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 01.01.2015, 12:34:24

Se lienee jälkiasennettu sinne siinä vaiheessa, kun edellinen omistaja on maksanut kolmannen kerran saman talven aikana merkkihuollolle tuon 75 euroa kolme minuuttia kestävästä vikakoodin nollauksesta.

650 eurolla saa uuden Eberin kelloineen niin ei kannata vatvoa tuon ongelmalämppärin kanssa.

Ilmeisesti tuo väyläpohjainen kun ohjaukset tapahtuu ajotietokoneen valikosta? Löytyy suorakäynnistys ja 2 muistipaikkaa.
Mitähän tuon automaattikäynnistyksen pois ohjelmointi kustantas? Turhaa 4 km kauppareissulla käynnistyy mennen tullen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Jorma - 01.01.2015, 14:47:52
Ilmeisesti tuo väyläpohjainen kun ohjaukset tapahtuu ajotietokoneen valikosta? Löytyy suorakäynnistys ja 2 muistipaikkaa.
Mitähän tuon automaattikäynnistyksen pois ohjelmointi kustantas? Turhaa 4 km kauppareissulla käynnistyy mennen tullen.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Vuosia sitten hinta oli noin 30e. 4km reissussa hyöty korostuu kun lämmitin ei ehdi kunnolla kuumaksi ja nokee ittensä
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: anssi68 - 01.01.2015, 15:58:08

Mitähän tuon automaattikäynnistyksen pois ohjelmointi kustantas?


Tuolla juttua ohjelmoinnista:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48548.0
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 01.01.2015, 19:51:39

Tuolla juttua ohjelmoinnista:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48548.0

Hmm, pitääpä wetteriltä, sahilta ja boschilta kysyä hintaa. Toki jokin kytkinviritelmä 1 sulakkeen tilalle vois olla yksi ratkaisu?!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 02.01.2015, 23:15:19

Hmm, pitääpä wetteriltä, sahilta ja boschilta kysyä hintaa. Toki jokin kytkinviritelmä 1 sulakkeen tilalle vois olla yksi ratkaisu?!


Suomen autohuollosta vajaa 100€ softattuna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 03.01.2015, 00:27:15
Salon merkkiliikeessä maksoi alle 70€ automaattikäynnistyksen pois otto. Kannatti se maksaa
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: hukka - 03.01.2015, 10:16:04
Mitä hyötyä on ottaa automaatti käynnistys pois?
Auto lämpenee nopeammin. Laittaa auton käyntiin, pukee lapset valmiiksi. Siinä ajassa autossa on lämpöä. Jos automaatti käynnistys olisi pois päältä näin ei kävisi?
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Sami K. - 03.01.2015, 10:31:55
Mikäli ajettava matka on lyhyt ja lämmitin käy vain muutaman minuutin se karstoittuu.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Jorma - 03.01.2015, 16:12:26
Mikäli ajettava matka on lyhyt ja lämmitin käy vain muutaman minuutin se karstoittuu.

Komppaan tätä. Sitten vielä: Automaattikäynnistys laittaa ardicin tulille jo kun ulkona on pari kolme astetta lämmintä. Silloin auto lämpiää muutenkin.
No, jos lämmitin olisi jotenkin toimintavarmempi, ei vikaantuisi vaikka käynnistyksiä olisi tuhansia, ei tarvitsisi huoltaa jne. niin sama se vaikka käynnistyisi kesälläkin. Kone kuluttaa aina vähemmän polttoainetta kun on lämmin, ardicilla lämmittäminen on kannattavaa.  Toisessa vaakakupissa on se tositilanne, että ardicin pitäisi toimia kun oikeasti tarvitaan.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 03.01.2015, 18:51:12
Mitä hyötyä on ottaa automaatti käynnistys pois?
Auto lämpenee nopeammin. Laittaa auton käyntiin, pukee lapset valmiiksi. Siinä ajassa autossa on lämpöä. Jos automaatti käynnistys olisi pois päältä näin ei kävisi?

Paras vaihtoehto on laittaa auto lämpiämään ennen käynnistystä, siihen se muutama kympin menetys on luxusta.
Voi itse päättää koska Ardic käynnistyy.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: mulugren - 03.01.2015, 21:05:44
Mikäli ajettava matka on lyhyt ja lämmitin käy vain muutaman minuutin se karstoittuu.

jos käyttää esilämmitystä (miksi ei käyttäisi kun autossa kerran on ardic?) ja sen perään lähtee ajoon ardic automaattikäytöllä niin hyvinhän se silloin saa polttoaikaa. näissä on nimittäin niin tehokas lämmityslaite että ardic usein pikkupakkasillakin vielä jatkaa polttoa kun muuten koneen lämmöt tippuis lämmityslaitteen urakoidessa kabiinia lämpimäksi ja kuivaksi. ei taida muutaman kilsan rupeamalla ehtiä sammua lainkaan.

tuntuisi että nimenomaan lyhyessä ajossa sitä automaattikäyttöä tulisikin käyttää että ehtii edes käydä normilämmöissä. jatkuva lyhyt pätkäajo ilman että koskaan käy normilämmöissä ei kyllä kuulosta hyvälle. ei siitä moottori eikä lootakaan tykkää

edit: itsellä on poltinyksikkö uusittu 3v sitten ja on automaattikäytöllä. nou ploplems. reilut esilämmitykset aina kun vähänkin viileetä
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: paku97 - 03.01.2015, 21:25:36
Kiva se on ajastimella laittaa lämppäri päälle, ja kun lähtee liikkeelle, niin sammuttaa, ei sitä ajaessa tartte, ei ainakaan omassa. ja lämpöä kyllä riittäny. ;D :hello:
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Sami K. - 03.01.2015, 21:40:25
Jos käyttää esilämmitystä (miksi ei käyttäisi kun autossa kerran on ardic?) ja sen perään lähtee ajoon ardic automaattikäytöllä niin hyvinhän se silloin saa polttoaikaa.

Koska kaikissa ei ole "esilämmitystä".
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jargi - 03.01.2015, 22:00:16
Mietin tässä esilämmittimeksi calixin tai defan sijaan tt-thermon letkulämmittinen. 1Kw sis. Kiertovesipumpun. Defan johtosarjaliitäntäinen. 159€


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: mulugren - 03.01.2015, 23:16:49
Koska kaikissa ei ole "esilämmitystä".

tuntuisi että se kannattaisi kyllä ohjelmoituttaa jos autossa on ardic (sikälimikäli moinen ohjelmointi mahdollista). itse käyttäisin rahat ennemmin siihen kuin automaattikäytön poistoon
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: jartuo - 04.01.2015, 00:42:51
Tuossa minun volvosani oli automaattikäynnistys, ilman ajastusta. Kävin ottamassa sen automaatin pois ja nyt voi laittaa lämmityksen päälle ajastuksella tai heti päälle. Eikä maksanut maltaita.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: Sami K. - 04.01.2015, 00:49:06
Toisin kuin "kellon" laitto.
Otsikko: Vs: Moottorinlämpö? KUVA!
Kirjoitti: paku97 - 04.01.2015, 07:23:34
Kello tulee samassa, kun automaatin poistaa. :hello: