Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pepper - 02.12.2014, 10:34:41
-
Eilen sammutin auton ja 15min myöhemmin kun starttasin niin kaikki taustavalot pimeni.
Kun sulakkeen 22 ottaa irti niin vaihdekaavion poltin syttyy ja mittaristoon tulee poltinvikavalo.
Katosiko maat johonki vai mistä tämä vois johtua?
Mittariston kaikki merkkivalot ja mittarit toimii,mutta taustavalot on pimeänä mittaristosta,lämppäristä ja vaihdekaaviolta.
-
Kuulostaisi siltä että himmennin meni rikki. Auttaako sen säätäminen?
-
Kokeilin säädellä,mutta ei ollut vaikutusta... pitää kokeilla toista säädintä kunhan töistä pääsee.
-
Vähän kesti,että pääsi kokeileen, mutta säätimen vaihdolla ei ollut vaikutusta.
-
Täällä sama ongelma `95 ysissä. Kaikki toimii, paitsi himmennettävät valot. Himmennin (kojelaudassa) tuli itselläni ensin mieleen. Nopean haun jälkeen näyttää kuitenkin siltä, että ongelma saattaa olla muualla (löytyi monta vastaavaa tapausta, jossa himmentimen vaihto ei ole auttanut). Selvisi sitten, että mittariston takana majailee himmentimen säätövastus (rheostat): http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=89851&p=720768 ja http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1311041. Kyseisen osan saa näköjään vielä varaosana http://www.volvopartswarehouse.com/showAssembly.aspx?ukey_product=42888229&ukey_assembly=5695696
-
Ruuvailin mittaristoja viikonloppuna.
Mittasin myös noita jännitteensäätimiä... jostain syystä ´90 mittaristossa vastus kahden jalan välillä paikoillaan ollessa on n.11kOhm ja ´94 irralaan olevassa sama n.11kOhm. Tuossa käytössä olevassa oli paikoillaan mitattuna n.144kOhm ja irrallaan n.13kOhm.
Pistin tuon irrallaan olleen säätimen kiinni toiseen mittaristoon joka on ennen toiminut ja kytkin muut liittimet paitsi sen pikän mistä tulee varoitusvalot niin taustavalot syttyi 1-2s kun parkit laittoi päälle ja sitten ne aina sammu, mutta kun sen liittimen laitto kiinni niin oli taas täysin pimeä.
Eli vaikuttas, että vika on jossain muualla kuin mittaristossa.
Modasin kuitenki tuon ´90 polttoaine mittarin tuohon ´94 runkoon niin siinä liikkuu nyt viisari oikeaan suuntaan. :)
-
Hehe, hauskasti tutun kuuloisia sovituksia... Sulla lienee vanhemmassa korissa uudemmasta kaivettu muovinen tankkianturipaketti, jossa on eri skaalalla ja toisin päin pensamittarin anturikiskot?
Mihinkäs se sulake 22 vie? Tuon ekan viestin kuvauksen perusteella arvelisin, että taustavalot ja mikä ikinä 22. takana onkaan, ovat samassa syötössä ja jokin sieltä sulakkeen 22 on maissa silleen sopivasti, ettei kuitenkaan polta sulaketta.
-
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_940__1991.pdf (http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_940__1991.pdf)
Tuon mukaan siellä ei pitäs paljo muuta olla kuin taustavalot,mutta jos en nyt väärin muista niin kyllä osa parkkivaloista pimenee kun sulakkeen ottaa pois.
Sulakkeen 10 takana näyttäs kans olevan taustavaloja...turvavöiden valot toimii vaikka sama sulake näyttäs olevan myös vaihdekaaviolle, mutta kaavion valot menee valokytkimen kautta ja turvavöiden ei?
EDIT:
Ei tuo kaavio näköjään ole sopiva...ainakaan kun kävin vilkaseen tuhkiksesta tietoa.
Siinä lukee:
22
Buckle lamps
R H park and tail lamps
Tunnelbox lamps
(Relay aux lamps)
(R H D Instrument and R H Panel lamps)
10:ssä oli jotain ihan muuta.
Tuo mittariston tarina menee toisinpäin. :) Alkuperäsestä sekosi nopeusmittari ja kukaan ei sitä osannut ehjätä niin vaihdoin koko mittariston. Siihen tullut vika oli, että sytytysvirran laittoi päälle niin nopeusmittari näytti 80. Ajaessa se sitten loppuvaiheessa näytti yleensä alle 50 nopeuksissa aina 50 ja lähti sitten siitä nousemaan. ::)
-
21 LH parking lights (front and rear), license plate light, light for: ash tray, heater, control panel, switch for heated rear window 15
22 RH parking lights (front and rear), center console compartment, lighting for: heated seat switch, gear selector panel, rear ash tray 15
Siellähän ne. Ja kaikki muu toimii, paitsi mittaristovalaistus.
-
Toissapäivänä taas testailin noita sulakkeita ja tosiaan se oli ihan sama kumman otti pois 21 vai 22 niin vaihdekaavion ja penkinlämmityskytkimien taustavalot syttyi.
Nyt aamulla töihin tullessa kaikki taustavalot syttyi matkalla, eli vika on korjaantunut toistaiseksi automaagisesti. ::)
-
Itselläni oli sama vika. Mittarit toimi mutta taustavalot kaikki pimeenä. Pitkään mittailin ja tutkin vanhaa mittaristoa, liittimiä, johtosarjoja ja kaikkea mahdollista mutta vikaa en pystynyt paikantamaan. Juotokset ynnä muut näytti silmämääräisesti olevan kunnossa. Tänään vaihdoin kokonaan toisen mittariston ja kas kummaa, taustavalot heräsi henkiin! :) Mittaristossa olevaa vikaa epäilen sinullakin olevan!
-
Käytin oman mittariston irti, piirilevy näytti hyvältä. Mittasin himmentimen (säätimen) vastusarvoja.
1 ja 2: välillä 0.290 valot täysillä ja 1.115 valot täysin himmennettynä, 2k
1 ja 6: välillä 1.350 säätimen asennosta riippumatta, 2k
2 ja 6: 1.064 täysillä ja 0.240 himennettynä, 2k
4 ja kaikki muut: ääretön vastus.
Voisiko joku testata, kuuluuko olla näin? Muut ovat mielestäni kunnossa, mutta 4 olen epävarma.
Maavikaa tuskin on, koska koko mittaristolla on sama maadoituspiste apparin jalkatilassa, jos tulkitsin sähkökaavion oikein.
-
Täällä on taas valoa mittaristossa. Vaihdoin purkumittarista ehjän rheostatin omaan mittaristoon. n. vajaa puolet polttimoista olivat rikkoutuneet samalla rheostatin kanssa, eli kannattanee varautua polttimovaihtorumbaan jos lähtee tähän hommaan.
Vanha rheostatin piirilevy on silmämääräisesti ehjän näköinen. Mittaamalla näyttää kuitenkin melkein koko ajan ääretöntä vastusta. Välillä vilkuu jotain ruudussa, mutta pysyvää lukemaa ei saa.
-
Täällä pimeni taas valot pari viikkoa sitten.
Täysin sama skenario kuin viimeksi, eli sammutin auton ja 5min myöhemmin kun käynnisti niin valot oli pimeänä. ???
-
...
Vanha rheostatin piirilevy on silmämääräisesti ehjän näköinen. Mittaamalla näyttää kuitenkin melkein koko ajan ääretöntä vastusta. Välillä vilkuu jotain ruudussa, mutta pysyvää lukemaa ei saa.
Mittailitko tätä irrallaan mittaristosta?
Mittailin viimeksi kahta ja niiden vastusarvoissa oli eroja, mutta en nyt muista enään arvoja.
Tuon vaihtaminen ei kyllä minulla viimeksi vaikuttanu toimintaan.
-
Mittailitko tätä irrallaan mittaristosta?
Irrallaan joo. Ehjästä en valitettavasti tajunnut mitata.
-
Mites kun vain mittariston valot toimii ja himmennys toimii, mutta kaikki muut katkaisimien ja puhaltimen säätimien taustavalot on pimeenä. Polttimot ehjiä. 940 -93vm
-
Täällä sama ongelma `95 ysissä. Kaikki toimii, paitsi himmennettävät valot. Himmennin (kojelaudassa) tuli itselläni ensin mieleen. Nopean haun jälkeen näyttää kuitenkin siltä, että ongelma saattaa olla muualla (löytyi monta vastaavaa tapausta, jossa himmentimen vaihto ei ole auttanut). Selvisi sitten, että mittariston takana majailee himmentimen säätövastus (rheostat): http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=89851&p=720768 ja http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1311041. Kyseisen osan saa näköjään vielä varaosana http://www.volvopartswarehouse.com/showAssembly.aspx?ukey_product=42888229&ukey_assembly=5695696
Selvennetään sen verran että reostaatti (ruotsiksi reostat) on mekaaninen osa joka ei sisällä elektroniikkaa yhtään.
-
Nyt kun illat alkaa taas olla kohtuu pimeitä niin laitetaan sen verran päivitystä tähän, että rakentelin mittaristoa toiseen autoon ja siinä taustavalot toimi molemmilla mittaristoilla mitkä on pimeitä tässä.
Eli vika täytyy olla johtosarjassa.
-
Myös minulla hävisi kokonaan taustavalot sekä mittaritaulusta että keskikonsoolista ja radiostakin himmeni ihan olemattomaksi (940 vm -96, 445000 km)
Mittailin ensin säätimen (=se liukupotikka ratin vasemmalla puolelle = "rheostatti") toimintaa. Vaikutti olevan ok, kun antoi noin 3 - 10 V jännitettä asennosta riippuen.
Otin mittariston irti. Helppo homma etukautta. Mittailin jännitteitä ruuvien kannoista siitä elektronisesta säätimestä, joka on kiinni mittariston takana. Lisäksi mittasin taustavalojen lamppujen kannoista (=piirilevystä), joissa täysi akun jännite taustavalolampun molemmissa navoissa. Säädinpotentiometrin liikuttelu ei vaikutanut asiaan. Tämä ekektroninen säädin antaa kytkentäkaavojen mukaan maata lampuille sen mukaan mitä rheostatti määrää-> Elektroniikka sökö.
Volvo-purkamolta Paneliasta kyselemään säädintä. Vaihdoin kuitenkin koko mittaristön, niin pääsi vähemmällä kynimisellä. Muutama uusi lamppu vielä palaineiden tilalle. Nyt toimii.
18500 km tuli mittariin runsaalla 50 eurolla muutamassa tunnissa = halpaa ajoa;-)