Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: tasamaantallaaja - 02.12.2014, 17:05:40
-
En löytänyt juuri tätä asiaa koskevaa valmista topikkia.....?
Joten taas kysymyksiä:
Miten on...uusia ''alkuperäisiä'' B230 FB/FK suuttimia saa Boschin tekeleinä kohtuu hintaan ulkomailta. http://www.ebay.com/itm/3-YEAR-WARRANTY-Flow-Matched-Genuine-BOSCH-FUEL-INJECTOR-SET-Volvo-2-3-/190805326467?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c6ce23a83&vxp=mtr
Mutta niissä ei ilmeisesti ole järkevä sumu vaan ruikku jos noihin Youtube juttuhin luottamista.
Miten nuo esim EV4 ja EV14 suuttimet. Boschissa pysytään......
Hinta ei enää niissä kirous.
Ja on mahdollista käyttää korkea ohmisia, tuleva moottorin ohjaus ymmärtää ne.....
Ja miten ne mitoitukset ym muu sopivuus.
Eli mitä suositeltaisiin alle 200hv 2.3:seen B230FB +531 (matalapaine turbo)...?
Tietty sellaisia ettei päästö ongelmia. Ei ole teho pääasia vaan toimivuus ja kohtuu kulutus.
Ei kehtaisi kunnostettua konetta pilata noin 400tkm työnneityillä suuttimilla. Kulutus tavaraahan nää on.
Ps: Bensa käytölle ei viinalla.
-
En löytänyt juuri tätä asiaa koskevaa valmista topikkia.....?
Joten taas kysymyksiä:
Miten on...uusia ''alkuperäisiä'' B230 FB/FK suuttimia saa Boschin tekeleinä kohtuu hintaan ulkomailta. http://www.ebay.com/itm/3-YEAR-WARRANTY-Flow-Matched-Genuine-BOSCH-FUEL-INJECTOR-SET-Volvo-2-3-/190805326467?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c6ce23a83&vxp=mtr
Mutta niissä ei ilmeisesti ole järkevä sumu vaan ruikku jos noihin Youtube juttuhin luottamista.
Miten nuo esim EV4 ja EV14 suuttimet. Boschissa pysytään......
Hinta ei enää niissä kirous.
Ja on mahdollista käyttää korkea ohmisia, tuleva moottorin ohjaus ymmärtää ne.....
Ja miten ne mitoitukset ym muu sopivuus.
Eli mitä suositeltaisiin alle 200hv 2.3:seen B230FB +531 (matalapaine turbo)...?
Tietty sellaisia ettei päästö ongelmia. Ei ole teho pääasia vaan toimivuus ja kohtuu kulutus.
Ei kehtaisi kunnostettua konetta pilata noin 400tkm työnneityillä suuttimilla. Kulutus tavaraahan nää on.
Ps: Bensa käytölle ei viinalla.
Ehkä vähän asian sivusta, mutta n. 380tkm (vähän alle 400tkm) ajettu mk3 Golf, missä kaveri käytti suuttimet tarkastuksessa/putsissa.
Finjectorilta tuli kuva että ei kannata tehdä mitään, oli täydellinen sumu jne :D
-
Miksei, aikoinaan Bmw E30 1.8M10 jolla oli ajettu 340tkm käytin suuttimet huollossa, nekin oli vielä käyttökelpoiset.
Meinasin vaan että päivittäisi osat kun muutenkin remonttia tehty.
-
Suuttimien koon määrittelet tehon mukaan. Eli se 200hv irtoaa kyllä noilla 318cc suuttimilla mutta pelivara jää jo pieneksi. Itse laittaisin ~400cc suuttimet, niin jää pelivaraa.
Ja yllättävää kyllä, finjectorilta saat penkitetyt suuttimet halvemmalla kuin tuolta ebay:stä.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/185/
-
Mitähän paskaa nää on....
http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-968-440cc-42lb-EV6-FUEL-INJECTORS-Green-Giant-BMW-VW-VOLVO-AUDI-TURBO-/171450121425?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item27eb393cd1
-
Mitähän paskaa nää on....
http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-968-440cc-42lb-EV6-FUEL-INJECTORS-Green-Giant-BMW-VW-VOLVO-AUDI-TURBO-/171450121425?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item27eb393cd1
Mulla taitaa olla noita 8kpl käytössä
Ihan muovia ne on...
-
Itse en välttämättä noin pienen eron takia valitsisi mitään kopioita... Kuitenkin aika kriittistä koneen ehjänä pysymisen kanssa.
-
Mitähän paskaa nää on....
http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-968-440cc-42lb-EV6-FUEL-INJECTORS-Green-Giant-BMW-VW-VOLVO-AUDI-TURBO-/171450121425?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item27eb393cd1
En kelpuuttaisi, sillä ovat jotain "Equivalent for Bosch 0281055968" :idiot2:
Jotain kiina-kopioita ovat!
Hintakin tulee lähelle kotimaista veron kanssa, joten en ostaisi, myöskään siksi, että ne ovat penkittämättömiä.
Tässä aidot:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/ev6_bosch_suutin_443_cc_12_ohm_e_20_jetronic_liitin_o_o_61mm_tot_74mm_pitka-p-517580-185/
Ostaisin penkitetyn setin finjectorilta ja olisin tyytyväinen. Suomalainen yritys, suomalaiset säännöt kaupankäynnissä jne.
Lisäksi ne suuttimet on penkitetty, eikä hintakaan huimaa päätä, sillä täällä foorumilla pyydetään käytetyistä suuttimista joskus isompaa hintaa kuin finjector myy uusia! :o
-
Heitänpä tyhmän kyssärin tänne sekaan.. Eli kyseessä pata b200et, suuttimet mallia 0 280 150 209, 176cm3/min 17.0 LBS/HR sopiiko noiden tilalle 0 280 150 762 joiden arvot on 214cm3/min ja 20,7 LBS/HR. Kaks suutinta kuollu, kolmas kuolemaisillaan ja neljäs ehjä..
Nimim. Persaukinen tarvii uudet..
-
Sopii mutta ei taida kauheen pitkäikäset olla jos vakiona on ollu 270cc/min suuttimet.
-
Tässä aidot:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/ev6_bosch_suutin_443_cc_12_ohm_e_20_jetronic_liitin_o_o_61mm_tot_74mm_pitka-p-517580-185/
Kiitos tästä linkistä nuo olis varteen otettavat!
-
Saako vanhan vinokoneen ja lh2.4:n kanssa mitään hyötyä noista hienomman sumun antavista suuttimista? Tai näin olen ymmärtänyt että saatavilla on jotain "hienosumusuuttimia"?
-
Onhan se aina puhtaampi palotapahtuma mitä hienompi sumu
-
Eli isoilla suuttimilla helpommin päästöistä läpi:)?
-
? mites se suuttimien koko nyt tähän liitty ???
-
? mites se suuttimien koko nyt tähän liitty ???
Villi veikkaus, että hän tarkoittaa isoillakin suuttimilla saavan päästöistä läpi jos ne ovat hienommalla sumulla. Mutta tuo nyt oli niin kaikki riippuu kaikesta toteamus, että oksat pois. En lähtisi mihinkään vehkeeseen vaihtelemaan eri kokoisia suuttimia, ilman että tavalla tai toisella sille moottorinohjaukselle on kerrottu isommista suuttimista. Toinen seikka on sellainen, että vaikka ne suuttimet olisivat niille tarkoitetulla käyttöalueella kuinka hienosumuiset vain, niin ei se tarkoita niiden sitä olevan tarkoitetun aukioloajan ulkopuolella. Eikä se suuttimien tuottokaan mene enää kovinkaan hienostuneen lineaarisesti jos ollaan pitkän matkaa pois alueelta.
-
Vinokone suunniteltu niin että käytetään pistemäisen sumun antavia suuttimia
Vaikuttaako erillainen sumutus, mene ja tiedä?
Hakusanaksi spray pattern ja aivot raksuttamaan
-
Niin siis tarkoitin sitä että, kun on ollut tapauksia että suurilla suuttimilla vaikea saada päästöt kohdallensa, niin hienommalla sumulla jos asia helpottuisi? Erittäin vaikeasti ymmärrettävästi esitin kysymykseni. Mutta en tarkoittanut sitä, että laittamalla suuremmat, hienolla sumulla olevat suuttimet päästöt alenisi.
-
Onhan sitä iät ajat ajettu jollain dekoilla ja saatu päästöistä läpi vaikka olis jotkut 900cc suuttimet, toki nykyään noihan on hirveen pienet jo mutta siinä osviittaa asiaan...toki vaatii sen että se moottorinohjaus säädetään kanssa kohilleen...
-
Päästöihin vaikuttaa suuttimen lineaarisuus pienillä aukioloajoilla ja kuinka hyvin ne toistaa pulssin. Isoilla suuttimilla käy herkästi niin että toimitaan suuttimen epälineaarisella alueella ja lisäksi sähköiset häiriötekijät (=muista sähkölaitteista johtuvat jännitevaihtelut yms.) muuttavat pulssin pituutta. Nämä kertaavat annostelussa tapahtuvan virheen ja sen vuoksi on hankala saada päästöt kuriin. Hyvillä moottorinohjauslaitteilla on mahdollista säätää myös epälineaarisen alueen toimintaa ja syöttää jännitteestä riippuvat tekijät (lähinnä "dead time") jolloin säätäminen jonkin verran helpottuu.
Lisäksi sekventaalinen suihkutus eli jokaisen suuttimen ohjaaminen erikseen siten että suihkutus tapahtuu imutahdin alussa ja/tai sen aikana, helpottaa säätämistä päästöjen osalta. LH-jetronicin kanssa tämä vaan ei ole mahdollista.
-
Niin siis tarkoitin sitä että, kun on ollut tapauksia että suurilla suuttimilla vaikea saada päästöt kohdallensa, niin hienommalla sumulla jos asia helpottuisi? Erittäin vaikeasti ymmärrettävästi esitin kysymykseni. Mutta en tarkoittanut sitä, että laittamalla suuremmat, hienolla sumulla olevat suuttimet päästöt alenisi.
Jos suuttimet ovat ehjät, niin päästöt menevät kohdilleen kunhan säädöt ovat kohdillaan!
Ja siihen hienosäätämiseen sitä aikaa saakin tärvättyä urkalla.
Nimimerkillä EZK:n syttykarttaa 2kk hierottu hienosäädön osalta! :idiot2:
Päästöihin vaikuttaa suuttimen lineaarisuus pienillä aukioloajoilla ja kuinka hyvin ne toistaa pulssin. Isoilla suuttimilla käy herkästi niin että toimitaan suuttimen epälineaarisella alueella ja lisäksi sähköiset häiriötekijät (=muista sähkölaitteista johtuvat jännitevaihtelut yms.) muuttavat pulssin pituutta. Nämä kertaavat annostelussa tapahtuvan virheen ja sen vuoksi on hankala saada päästöt kuriin. Hyvillä moottorinohjauslaitteilla on mahdollista säätää myös epälineaarisen alueen toimintaa ja syöttää jännitteestä riippuvat tekijät (lähinnä "dead time") jolloin säätäminen jonkin verran helpottuu.
Lisäksi sekventaalinen suihkutus eli jokaisen suuttimen ohjaaminen erikseen siten että suihkutus tapahtuu imutahdin alussa ja/tai sen aikana, helpottaa säätämistä päästöjen osalta. LH-jetronicin kanssa tämä vaan ei ole mahdollista.
Juu, LH:ssa suuttimet voi jakaa ainoastaan kahteen pankkiin.
Mutta tuo sekventaali ruikkiminen auttaa kyllä päästöissä hitusen ja sillä saa polttoaineen kulutustakin alas jopa 1% verran.
Merkitystä asialla alkaa olla vasta tuolla euro5/6 päästönormin kanssa.
Kaikkein tärkeintä on hyvät säädöt, oli (ehjät) suuttimet mitä tahansa.
Nimimerkillä 668cc suuttimilla päästöt läpi wiinalla/bensalla ja LH niitä ohjaamassa.
-
Mutta tuo sekventaali ruikkiminen auttaa kyllä päästöissä hitusen ja sillä saa polttoaineen kulutustakin alas jopa 1% verran.
Merkitystä asialla alkaa olla vasta tuolla euro5/6 päästönormin kanssa.
Sulla on varmaan jotain faktaakin tämmösten juttujen tueksi kun kuitenkin merkittävimmät eurooppalaiset autovalmistajat siirtyivät käyttämään sekventaalisuihkutusta ja suorasytytystä jo euro 3 tasolla.
Ps. Muuttamalla järjestelmän sekventaaliseksi saa 4% lisää tehoa ilman muita muutoksia.
-
Sulla on varmaan jotain faktaakin tämmösten juttujen tueksi kun kuitenkin merkittävimmät eurooppalaiset autovalmistajat siirtyivät käyttämään sekventaalisuihkutusta ja suorasytytystä jo euro 3 tasolla.
Ps. Muuttamalla järjestelmän sekventaaliseksi saa 4% lisää tehoa ilman muita muutoksia.
No, kukas niille valmisti ne moottorin ohjaukset pääsääntönä? Taisipa olla Bosch! Joten jos em. moottorin ohjauksien tekijä ei enää tarjonnut LH:n kaltaisia ruiskuja, niin mistä sellaisen otat? Jaa miksikö ei enää tarjonnut? Kun oli jo uusi tuoteperhe, niin niitäkin pitäisi myydä.
Sekventaali-ruikkimisen paras puoli on sylinterikohtaisen seoksen säätömahdollisuus ja se on tämän yhtäaikaisesti ruikkivan systeemin heikoin lenkki, kun mennään tiukempiin päästönormeihin.
LH:n on saanut vielä Euro3 normin aikaan mutta siitä kireämmät päästönormit alkavat olla LH:n saavuttamattomissa, mikä ei kyllä johdu suoraan ruiskutustavasta, vaan siitä, ettei LH:n koodi/rauta mahdollista kaikkea nykyisin vaadittavaa.
Ja kun muistaa, että LH-tuoteperhe esiteltiin 1982, niin oletettavasti kehitystä on tapahtunut ECU:ssa.
Suorasytytyskin on kustannuskysymys. Jakajan pois jättäminen ja korvaaminen elektroniikalla on halvempaa kuin mekaanisesti tehdä se kipunan jako (follow the money).
Virittäjän käsikirjasta (ISBN 978-952-472-064-9)nopeasti luntattessa fordin (kirosana) cosworth YB-moottorilla oli saatu samanaikaiseen suihkutukseen verrattuna vajaan 4% teholisä, mutta suuttimien määrä oli kasvanut kahteen jne. muutoksia, joten vertailu ei ole reilu siinä mielessä.
Joten en voi vetää tuosta suoraa johtopäästöstä, että automaattisesti sekventaali-ruikkiminen parantaa tehoa vakiomoottorissa. Ja miten paljon se 5% tehonlisäyskään sitten oikeasti näkyy missään? :pomo:
Tuotantoautossa kaikki tehdään niin halvalla kuin voidaan, määrittelee käytetyn tekniikan lainsäädännöllisten normien lisäksi.
Tästä normien vaikutuksesta oiva esimerkki on tata nano (http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/maailman-halvin-auto-ei-tule-koskaan-suomeen/821067), joka ei halpaversiona tule koskaan tänne.