Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jartuo - 02.12.2014, 22:06:12
-
Mikäs mahtaa olla vikana kun painaa jarrua niin auto alkaa resonoimaan, ero on ihan selvä. Sillä onko vaihdetta päällä tai ei ei ole vaikutusta.
Ylimmäisen ja alimmaisen moottorintuet uusittu.
Edit: siis auto parkissa eikä ajossa kun tärinä tuntuu
-
Kyseessä automaatti? Jos on niin normaalia, automaatissahan ei ole värinöitä ehkäisevää kaksoismassavauhtipyörää... :)
-
Mutta miten sen pelkän jarrun painaminen voi vaikuttaa, se tulee vaikka auto on vapaalla?
-
Eli ei resonoi vapaalla kun jarrupoljin ylhäällä? Ja alkaa samantien kun polkaisee?
-
Juu Tyhäkäynnillä ei mitään tärinöitä, heti kun painaa jarrua alkaa häiritsevä resonointi?
Ihan parkkipaikalla paikoillaan. Olin siinä uskossa, että koneenkiinnike jakopään alla olisi tiensä päässä, mutta tänään huomasin ettei se pidä mitään tärinää tai resonointia kun ei paina jarrua.
-
Olikos näissä sähköinen alipainepumppu ja käykö se vain jarrua painaessa? Jos se voisi oireita aiheuttaa. Kaukaa haettu, mutta kävisikö järkeen ???
-
Ei ole sähköinen alipainepumppu. Mutta moottorin isot tukityynyt kyllä toimii osittain alipaineella. Eli voisikohan olla alipainejärjestelmässä tosiaan jotakin hämminkiä. Esim vuoto jossakin tai heikko alipaineen tuotto.
Hukkaakohan jarrutehostin alipaineen?
-
Ihan hyviä pohdintoja, otan auton tänään suurennuslasin alle ja tarkistan alipaineet ja sen moottorinkumin.
-
Omassa entisessä Volvossa tuli vastaava´"ominaisuus" sen jälkeen, kun vaihdoin tarvikemallin alaturkivarret. Puslat ilmeisesti hieman jämäkämpää tavaraa. ???
-
Vähän selvisi. Imin alipainetta siitä akkukotelon kyljestä niin paljon, että näkö alkoi sumentumaan ja lähes näin vanhan Elmeri sedän.
Eli vuotoa on jossain, puhalsin tupakansauhua putkestä sisään, ainakin etummaisesta moottorinkorvasta sitä tuli ulos, eli meneekö automaattisesti vaihtoon?
Ottaako turbon ohjaus samasta linjasta alipaineet?
-
Tuskimpa pystyy vuotavaa tyynyä kovin hyvin korjaamaan. Ota se letku irti siitä tyynyille menevän linjan T-haarasya ja tulppaa letku. Tällöin on tyynyjen aiheuttama vuoto poistettu ja voit tunnustella tuliko sama tärinä takaisin. Tai jos edelleen tilanne sama, että jarrua painaessa jyrisee niin vika jossakin muualla.
Tuossa netistä kuva alipainejärjestelmästä.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
-
Tulppasin letkun ja kävin kokeilemassa miltä se tuntuu. Tärinä ja resonointi kasvoi ihan hemmetisti. Tyhjäkäynnillä pitää inhoitavan matalaa ääntä.
Mutta mikä aivan loistavaa, se vastaa kaasuun aivan törkeän hienosti verrattuna aiempaan. Pitää hankkia pian uusi kannatinkumi.
Edit: Olipa törkeän hintaiset kumit.......
-
Oikeastaan tuo oli aika huono ohje minkä annoin. Enivei siitähän vielä voit varmistaa vuodon kun puristaa lyttyyn letkun taka-/ etupuolelta t-haaraa ja imee samalla siitä ilmaputsarin vierestä letkusta. Saat selville vuotaako pelkästään etummainen.
Joo ne on kalliit osat. Tarvikeliikkeestä ostin pari viikkoa sitten etummaisen 130€. Takempi on vähän halvempi, mutta vaikeampi vaihtaa. Siihen tukityynyyn kannattaa vaihtaa letkuliitin samalla jos vanha on mennyt huonoksi. Ei tule tyynyn mukana.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56504.msg949633#msg949633
-
Ihan hyvät ohjeet ne oli, tosiaan vain etumainen tuntui vuotavan. Sen kun tulpapsi niin alkoi alipainetta löytymään putkessa.
Saakelin hintavia tuntuu olevan, ei ihme vaikka vanha omistaja ei ole ollut enää kiinnostunut niitä uusimaan.
Vitsit oli muuten hienoa ajella sen kanssa kun kaasu vastasi ihan pintakaasuna.
-
Biltemasta ainakin saa halvan painemittarin joka näyttää myös alipaineen puolelle. Semmonen ja sitten apteekista 100ml injektioruisku. tällä yhdistelmällä pääsee tutkimaan mikä paikka vuotta tai ei vuoda, sekä kuinka paljon joku paikka pitää alipainetta. Samaten kun mittarin kiinni ilmaputsarin päähän ja käynnistää tyhjäkäynnille auton, niin näkee paljonko alipainepumppu tuottaa alipainetta järjestelmään.
edit: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg882029 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg882029) tuolta loppupuolelta löytyy keskustelua noista alipaineiden testaamisesta.
-
Samaten kun mittarin kiinni ilmaputsarin päähän ja käynnistää tyhjäkäynnille auton, niin näkee paljonko alipainepumppu tuottaa alipainetta järjestelmään.
Onko tietoa paljonko on ohjearvo?
-
Onko tietoa paljonko on ohjearvo?
Ei ole tietoa, mutta itselläni Bilteman mittari painui -0.9 barin alipaineelle tyhjäkäynnillä ja itse tutkien en silloin löytänyt alipainevuotoja mistään. Kulmamies taisi kirjoitella että hänellä vastaava testi näytti rikkinäisellä tyynyllä ~-0.2 ja ehjällä ~-0.6bar.
Empiirisellä tutkimisellä bilteman mittari antoi hämmästyttävän tarkkoja arvoja, joten uskoisin että ainakin -0.5 tai enemmän pitäisi olla.
-
Teollisuusmittarilla mitattuna 0,8-0,9bar pitäisi toimivasta autosta saada mitattua.
-
Kävin nappaamassa sen etumaisen kumin paikoiltaan ja trkistelin sitä ennen uuden ostoa, onneksi kävin. Ei siitä ollut mitään muuta rikki kuin se tiivisterengas.
En olisi ihan ekana uskonut tehon voivan laskea niin paljon kuin se oli laskenut, nyt sillä on ilo ajaa ja vastaa kaasuun tosi herkästi.
Mielenkiinnolla odotan paljonko korjaus vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?
Laitoin vielä kuvan jos jollain muulla on ta tulee sama vika.
Olisi kiva nähdä tuon moottorikumin hajoituskuva, miten se alipaine siellä toimii?
(http://i8.aijaa.com/b/00799/13610695.jpg?2c2aa94eaa0d5515ae17504ec13cf1323e0aa82366dc416a6dfe5c8fdf4a80a063624d65b9c874720346cfae23030d62)
-
Ihan hyvät ohjeet ne oli, tosiaan vain etumainen tuntui vuotavan. Sen kun tulpapsi niin alkoi alipainetta löytymään putkessa.
Saakelin hintavia tuntuu olevan, ei ihme vaikka vanha omistaja ei ole ollut enää kiinnostunut niitä uusimaan.
Vitsit oli muuten hienoa ajella sen kanssa kun kaasu vastasi ihan pintakaasuna.
Välikysymys: eikö tietsikka herjannut mitään vaikka oli noin jo vuotoa? Kysyn siksi josko tässä itsekin pääsis tärinöiden alkulähteelle. Tietsikka ei minulla valita mutta tärinä ei yletön (vielä) olekaan ja kaasuun vastaavuus hyvä
-
Minulla ei ainakaan valittanut vaikka oli tukityyny rikki. Moottorinohjaus ei ilmeisesti ehdi tuota vuotoa huomaamaan.
Tyynyjen alipainelinja suljetaan kun kierrokset nousee yli 1100 rpm. Eli silloin vuoto on pois pelistä ja ahtopaineen säätö rupeaa pelaamaan. Jos tyyny on rikki niin ahtopaine ehkä nousee kiihdytyksessä hitaammin, kun lähdetään tekemään vakuumia "myöhemmin." Ilmeisesti kuitenkin ahtoja löytyy tarpeeksi nopeasti kun ei häiriötä tule..
Tämä mutu teoria voi olla kyllä vääräkin...
Niin mitä tuo 0,8-0,9 bar tarkoittaa? ulkomaankieliset foorumitkin tosiaan kertoivat että alipainepumpulta pitäisi saada 25inhg tyhjäkäynnillä. (0.84 bar)
Eli tarkoittaako että minun alipainemittari näyttää -0,8 vai tarkoittaako se että absoluuttista painetta 0,8 joka olisi sii normaalipaineeseen verrattuna -0,2. Vai menikö tuo nyt oikein :idiot2:
-
Tyynyjen alipainelinja suljetaan kun kierrokset nousee yli 1100
Mielenkiintoista. Voisko olla että mun volvossa esiintyvä töksähdys moottorijarrun jälkeen kaasua annettaessa johtuis vuotavasta/vuotavista tyynyistä. Kierrosten pitää laskea riittävän alas, tonnin pintaan että saa tösähtämään. Ja kaasua mielellään reippahasti
Edit: piti käydä heti hiplaamassa;-) onko se tyynyssä oleva pilli (jonka päälle letku työnnetään) metallia vai muovia? Varovasti kun tunnusteli niin huojui..ei ollut irti mutta ei kyllä ksiheen jäykälle tuntunu. Lisäksi, siitä reiästä moottorille päin oli tuki ja lohkokin sen näköinen kuin ois öljyhöyryä joskus huokunut. Maadoitusvaijeri kiilteli siihen malliin et tuki ehkä joskus vaihdettu. Oisko silloin pärskyny öljyä ja se vieläkin siin muhii.. Tää on kyl mullakin jo kolmatta vuotta tää vehje
-
Mitään virheilmoitusta ei tullut ja tehot oli ihan surkeita verrattuna nykyiseen.
En tiedä miten sen katkoo alipainetta, mutta ei tuo minun lähtenyt mihinkään eikä ollut vääntöä isoimillikaan kierroksilla.
Kun tulppasin ihan testi mielessä sen letkun niin tärinä voimistui ihan hemmetisti tyhjäkäynnillä.
Tänään heitin uuden moottorituenkumin sinne jakopään alle, sekin oli jo aikansa elänyt ja siitäkin pääsi moottori elämään.
Vielä tulee pieni ikävä resonassi tyhjäkäynnillä, sen kun saisi vielä aisoihin vai kuuluuko se ominaisuuksiin? Pitäisi päästä istumaan samanlaiseen volvoon kun ei ole aiemmin kokemusta ko. Peleistä.
-
Edit: piti käydä heti hiplaamassa;-) onko se tyynyssä oleva pilli (jonka päälle letku työnnetään) metallia vai muovia? Varovasti kun tunnusteli niin huojui..ei ollut irti mutta ei kyllä ksiheen jäykälle tuntunu. Lisäksi, siitä reiästä moottorille päin oli tuki ja lohkokin sen näköinen kuin ois öljyhöyryä joskus huokunut. Maadoitusvaijeri kiilteli siihen malliin et tuki ehkä joskus vaihdettu. Oisko silloin pärskyny öljyä ja se vieläkin siin muhii.. Tää on kyl mullakin jo kolmatta vuotta tää vehje
Se on muovia alunperin ja se on vain työnnetty tyynyn kumihuullokseen, eli ei olekkaan aivan jäsy. Kokeile irrottaa letku siitä ylempää t-haarasta ja imaise tyynyn suuntaan. Pitäisi topata heti. Öljystä en osaa sanoa. Onko tyyny ollut öljytäytteinen vai onko öljy valunut ylempää. Työkaverikin kyllä väitti että se tukityyny työntää öljyä...
-
Mitä se alipaine oikein tekee? Voiko joku selventää, netistä en löytänyt mitään hajoituskuvaa.
-
Mitään virheilmoitusta ei tullut ja tehot oli ihan surkeita verrattuna nykyiseen.
En tiedä miten sen katkoo alipainetta, mutta ei tuo minun lähtenyt mihinkään eikä ollut vääntöä isoimillikaan kierroksilla.
Kun tulppasin ihan testi mielessä sen letkun niin tärinä voimistui ihan hemmetisti tyhjäkäynnillä.
Tänään heitin uuden moottorituenkumin sinne jakopään alle, sekin oli jo aikansa elänyt ja siitäkin pääsi moottori elämään.
Vielä tulee pieni ikävä resonassi tyhjäkäynnillä, sen kun saisi vielä aisoihin vai kuuluuko se ominaisuuksiin? Pitäisi päästä istumaan samanlaiseen volvoon kun ei ole aiemmin kokemusta ko. Peleistä.
Missä päin majailet?
-
Asun Sauvossa, tässä Turun ja Salon välissä.
Mikä muuten sen vaijerin merkitys on siinä kumin ympärillä? Onko se asennuksen aikainen vai pitääkö se kamat nipussa siellä sisällä?
-
Asun Sauvossa, tässä Turun ja Salon välissä.
Mikä muuten sen vaijerin merkitys on siinä kumin ympärillä? Onko se asennuksen aikainen vai pitääkö se kamat nipussa siellä sisällä?
Ok, vähän turhan iso matka kokeileen tuota mun omaa. :hello: asustan vaasassa.
-
Juu täällä pohjilla asutaan :)
-
Mikä muuten sen vaijerin merkitys on siinä kumin ympärillä? Onko se asennuksen aikainen vai pitääkö se kamat nipussa siellä sisällä?
Eikö tuo liene maadoitus. Ja alipaineen tarkoitus on pehmentää tuentaa matalilla kierroksilla
-
Mahtaneeko olla maadoitus. Se ei ole oikeastaan edes mitenkään siinä tyynyssä tai apurunkoa/moottoria vasten kiinni. Veikkaan että se rajoittaa tyynyn korkeussuunnan liikettä että ei repeä kun moottori heilahtelee. Edellisellä sivulla linkki mistä löytyy alipainejärjestelmän kuva ja jotakin juttua tyynyjen osalta.
-
Joo kyllä se vaijeri on vaan rajottamassa tyynyn liikettä, itsellä vaijeri poikki kolarin jäljiltä
Sent from my iPhone using Tapatalk