Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Taisto - 19.05.2011, 11:01:02

Otsikko: Mikä perävälitys katukäyttöön?
Kirjoitti: Taisto - 19.05.2011, 11:01:02
 Millaista välitystä porukka suosittelee turbovinokoneen(350hp)+M90 perään katukäyttöä ajatellen? Täskäkin jollakin on varmasti omakohtaista käsitystä.

Otsikko: Vs: Mikä perävälitys katukäyttöön?
Kirjoitti: sjs - 19.05.2011, 13:32:08
Riippuu pitkälti auton painosta, eli onko esim 300 sarjalainen joka painaa 1100kg, vaiko 900 sarjalainen ja 1600kg.

300 sarjalaisessa ainakin ylivaihdeaskilla (eli 5.vaihde on alle kuten M90/M4x lootissa) 3.3 nurkilla oleva välitys toimii mainiosti, 900 sarjalaisessa jossa isompi renkaiden vierintäkehä ja enemmän painoa varmaan 3.31-3.73 voisi olla hyvä. 4.10 on jo aika tiuha, ja vanhanaikainen turbovinokone menettää kiihtyvyydessä sekunteja, kun saa jatkuvasti veivata vaihdetta.

Omassa 1:1 välityksellä oleva 5.vaihteinen aski ja 2.56 perävälitys ja 225/45R16 rengastus, eli lähes sama koko kun 900 sarjassa.
Otsikko: Vs: Mikä perävälitys katukäyttöön?
Kirjoitti: JuHaU - 19.05.2011, 13:38:58
Mulla oli ko setti 2 satasessa.

Eka setti oli 3.54 välityksellä ja vaihdoin sen 3.9 välitykseen ja se tuntui sopivan omaan settiini paljon paremmin.

Max vääntö oli mulla jo 3 500 rpm ->
Otsikko: Vs: Mikä perävälitys katukäyttöön?
Kirjoitti: Taisto - 19.05.2011, 14:25:45
 Auton paino 800-900kg ja nykyinen perä 3.44 välitys. Rengastus tulee olemaan 225/40-14. Kyseessä Vauxhall Chevette missä volvon B230FK+M90 ooppelin lukkoperällä.