Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Naikouh - 03.12.2014, 21:03:11
-
Iltaa! Elikkä tuli ostettua tollanen 960 2.5l vapari volga ja nyt tarvitsen vinkkejä ja tietoa :)
Elikkä mitäs moottori öljyä ootte kyseisessä autossa käyttänyt? Entäs mitä öljyä tossa m90 laatikossa? Entäs peräöljy? Tulpat olisi myös vaihdon tarpeessa joten minkä merkkiset on tuossa parhaat? Kiitos jo etukäteen! :)
-
Iltaa! Elikkä tuli ostettua tollanen 960 2.5l vapari volga ja nyt tarvitsen vinkkejä ja tietoa :)
Elikkä mitäs moottori öljyä ootte kyseisessä autossa käyttänyt? Entäs mitä öljyä tossa m90 laatikossa? Entäs peräöljy? Tulpat olisi myös vaihdon tarpeessa joten minkä merkkiset on tuossa parhaat? Kiitos jo etukäteen! :)
Jotkut käyttää koneessa Valvolinen MaxLifea, jotkut Teboild Diamondia ym.
Tulpat aina marmorilta!
-
Samalla vaihtanut moottorin ilmansuodattimen tulppien kanssa. Alkuperäistä.
-
M90 öljy tiskiltä(hinta ei edes paha). Peräöljyn kanssa ei niin tarkkaa, kunhan specsit ovat oikeat.
-
Ja jos on lukkoperä niin siihen oma öljynsä
-
Kiitos kaikille vastauksista! :)
-
Jotkut käyttää koneessa Valvolinen MaxLifea, jotkut Teboild Diamondia ym.
Tulpat aina marmorilta!
Mikäs tuo marmori on? Onko joku valmistaja tms? Saako siniseltä?
-
Mikäs tuo marmori on? Onko joku valmistaja tms? Saako siniseltä?
Synonyymejä :)
Olikohan näissä kitkalukkoa ollenkaan, taisi olla G80 "heittolukko" tai ei lukkoa ollenkaan.
-
Heittolukossakin on kitkalevyt, ne vaan kiristetään hienolla systeemillä :).
-
En usko että on lukkoa tässä mun laitoksessa :D edellinen omistaja kyllä selitti että joku erilainen perä tässä on kun toisissa takatuuppareissa :o ei vaan mitään tietoa kun kaveri ei puhunut ku ruotsia ja englantia :D delad bakaxel <--- tollee laitto ku kyselin :D
-
En usko että on lukkoa tässä mun laitoksessa :D edellinen omistaja kyllä selitti että joku erilainen perä tässä on kun toisissa takatuuppareissa :o ei vaan mitään tietoa kun kaveri ei puhunut ku ruotsia ja englantia :D delad bakaxel <--- tollee laitto ku kyselin :D
Tarkoittanee multilinkkiä aka retkuperä. Siis ei perinteinen jäykkä taka-akseli vaan nivelletyt vetoakselit.
-
Tarkoittanee multilinkkiä aka retkuperä. Siis ei perinteinen jäykkä taka-akseli vaan nivelletyt vetoakselit.
Onko siis huonompi vai parempi? :) kiitoksia vielä kaikille vastauksista yms tiedoista! :) oon pihalla ku lumiukko tän auton kans ku on ensimmäinen takaveto auto mikä mulla on :D
-
Kyllä se varmaan mukavampi on ajella jos kunnossa. Ja tässähän on tuo lehtijousikin poikittain ;)
-
Kyllä se varmaan mukavampi on ajella jos kunnossa. Ja tässähän on tuo lehtijousikin poikittain ;)
Juu hyvässä kunnossa on :) ja on kyllä loistava auto ajaa :) kyllä volvo on aina volvo ;)
-
Onko siis huonompi vai parempi? :)
Puolensa ja puolensa. Ajo-ominaisuuksia sen erillistuennan pitäisi parantaa (siksi se on sinne keksitty), mutta toisaalta se on monimutkaisempi rakenne joten voi sapettaa jos tarvii korjata.
Kannattaa pläräillä foorumia, täällä on paljon juttua ja aina ei kaikki jaksa toistaa samoja asioita mitkä on jo kaluttu ja löytyy esim. FAQ:sta.
-
Loistava taka akseli mukavuuden kannalta mutta epätasaisuuksilla ja hiekalla ei niin rauhallinen kuin jäykkä akseli. Kokemus pohjaista puhetta ;D
-
Loistava taka akseli mukavuuden kannalta mutta epätasaisuuksilla ja hiekalla ei niin rauhallinen kuin jäykkä akseli. Kokemus pohjaista puhetta ;D
Hahaha hyvä tietää! :D
-
Siinä sitä kokemusta V:> http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volle.jpg
-
Siinä sitä kokemusta V:> http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volle.jpg
Tapahtuiko sulle niin, että "liukas keli suisti tieltä" ja karkasko ihan kesäkuivalla ;)
-
Mökkitiellä kesällä kahva edellä leikkien. Mutkan jälkeen ei luisto loppunutkaan ja meinasi sisäpuolen ojaan päätyä mutta sitten nappasikin pitoa ja suunta vaihtui kohti metsää :D.
Kuten sanoin. Multilink ei ole niin rauhallinen kuin jäykkä akseli :D.
-
Okei :) Meillä pysynyt toistaiseksi ojien välissä. Molemmissa talvella alla Misukan X-Ice kitkat, vaikka korvessa asunkin ja työmatkaa vajaat 60 km/sivu Espooseen.
Se erohan noissa on, että auraamattomalle himatielle oon jäänyt V90:llä jumiin siinä kun seiskasatanen vain möyrii eteenpäin. Toki tossa V90:n leveempi rengas ja automaagi varmaan vaikutti, vaikka miten yritti W:llä tai 1:llä ryömittää.
-
Siinä sitä kokemusta V:> http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volle.jpg
Ai ai ai pahan näköistä jälkeä :(
-
Uskaltaako Teboil Diamond lyödä tinakutoseen
-
Uskaltaako Teboil Diamond lyödä tinakutoseen
Kaikki liukas voitelee :D
No asiaan; ei ehkä ole yhtä seksikäs öljymerkki kuin rallivormula tai punainenlinja, mutta suurin osa ajasta V90 on tuota öljyä käyttänyt. Meille tullessa mittarissa 128 tkm ja nyt 360 tkm.
-
Mikä noissa tinakutosissa on että marmorilta tulpat tarvii hankkia?
-
Mikä noissa tinakutosissa on että marmorilta tulpat tarvii hankkia?
Jaa,,, omalta osaltani olen käyttänyt tuon edellisessä viestissäni mainitun matkan eli koko omistusajan kaikki muita, mutten sinisen tulppia. Sellaiset autossa oli kun ostin, mutta seuraavassa vaihdossa vaihtuivat muun merkkisiin. Ei mistään periaatteellisista syistä, ei vaan ollut merkkiliikeeseen mitään asiaa :)
-
Pistin kuitenkin mobile super 3000
-
Ja jos on lukkoperä niin siihen oma öljynsä
:nohnoh
G80 toimii eri tavalla kuin normaali kitkalukkoperä joten siihen ei kuulu laittaa kitkalukkoon kuuluvaa öljyä, vaan ihan normaalia GL-5 peräöljyä ilman kitkanmuuntoaineita.
-
Vaikka siellä on kitkalevyt?
Edit. Näköjään. Lukkomekanismin toiminta menee kitkalevyjen edelle ja sen mukaan öljy. Perus tasauspyörästön öljyä siis.
-
Vaikka siellä on kitkalevyt?
Kyllä. Normaalissa perässähän kitkalevyt hierovat toisiaan vasten koko ajan ja kitkanmuuntoaineella tehdään levyjen välille sopivasti luistoa. G80 murikassa levyt puristuvat toisiaan vasten vain kun lukko on kytkeytyneenä, jolloin vastaavaa tarvetta ei ole.
Eli sillä kitkalukkoon tarkoitetulla öljyllä tehdään levyjen välille luistoa eikä pitoa kuten yleinen harhakuvitelma on.
-
Mikä noissa tinakutosissa on että marmorilta tulpat tarvii hankkia?
Hintaero on mitätön verrattuna "näitä niihin on laitettu" tarviketulppiin.
Museon puolella oli useampikin sitä mieltä, että sinisen tulpilla Volvon koneet käy parhaiten.
-
Omassakin kutosessa alkuperäiset tulpat.
-
40 tkm vuodessa säässä kun säässä muilla kuin orginaaleilla. Ehkä on ollut onnea arpajaisissa mutta enimmäkseen tuossa on ollut Boscheja kun niiden saatavuus täällä hyvä. Ehkä erektion kulma olis mulla jyrkempi jos käyttäis Volvon omia tulppia :)
-
Kysyn nytten tässä ketjussa. Mitenkäs sähköllä toimivan penkin säädöt sai tallennettua?
-
Kysyn nytten tässä ketjussa. Mitenkäs sähköllä toimivan penkin säädöt sai tallennettua?
Painetaan ensin pohjaan MEM ja sitten muistipaikan numero.
-
Nut tuli vaihdettua moottoriin- ja vaihdelaatikkoon öljyt ja tulpat! Laatikkoon laitoin siniseltä ostetut volvon omat öljyt ja laatikko on parempi kuin uusi! Huomattava ero siis! Sitten tulpat ostin myös siniseltä ja siellä oli paikallaan boschit ja kyllä eron huomaa! Moottori öljyksi tuli laitettua GM 5w30 ja tuntuu olevan hyvä oljy! Moottori käy ja kukkuu kauniisti :)
-
Seuraavaa asiaa! Elikkä onkos muilla ollut noitten sisäpuolen ovenkahvojen kanssa ongelmia? Itsellä sellainen tilanne että kahvat eivät pysy niillä tarkoitetuilla paikoilla vaan heiluu löysänä :/ onko siellä joku kiristys systeemi jolla saa kahvan pysymään siististi paikallaan vai pitääkö jostain löytää uudet kahvat?
-
Seuraavaa asiaa! Elikkä onkos muilla ollut noitten sisäpuolen ovenkahvojen kanssa ongelmia? Itsellä sellainen tilanne että kahvat eivät pysy niillä tarkoitetuilla paikoilla vaan heiluu löysänä :/ onko siellä joku kiristys systeemi jolla saa kahvan pysymään siististi paikallaan vai pitääkö jostain löytää uudet kahvat?
Mulla apukuskin ovessa sama ongelma :(
-
Olisiko siellä joku jousi mennyt?
-
Olisiko siellä joku jousi mennyt?
Sitä itsekin mietin :( taidan viikonlopun aikana katsella sisältöä ja infoan tänne että onko siellä joku jousi systeemi yms :)
-
Seuraavaa kysymystä! Mites paljon porukalla kuluttaa toi tinakutonen jäähdytin nestettä? Rupesin epäilemään että oma hukkaisi sitä jonnekkin mutta pakko kysyä että onko normaalia että joutuu noin 2-3kk välein lisäämään purkin täyteen? Omassa ei ainakaan voi kannentiiviste olla syynä koska 23tkm sitten tehty täydellinen kansiremppa ni se on vaihdettu samalla :) ja ei ainakaan öljyn väri ole muuttunut :) eikä mun mielestä edes pudota minnekkään nestettä :) mutta onkos jotain muita vaihtoehtoja jonka syystä saattaisi nestettä kulua? Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)
-
Kunnossa ollessaan ei kuluta ollenkaan.
Oikein pieni vuoto haihtuu ennenkuin ehtii maahan. Esim syylärissä pieni halkeama, sisäkenno tmv. Myös letkut voisi vuotaa jos jossain klemmarin alls on pieni halkeama
Mutta noin pienen vuodon takia tuskin kannattaa klemmareiden kiristystä suurempaa tehdä :)
-
Kunnossa ollessaan ei kuluta ollenkaan.
Oikein pieni vuoto haihtuu ennenkuin ehtii maahan. Esim syylärissä pieni halkeama, sisäkenno tmv. Myös letkut voisi vuotaa jos jossain klemmarin alls on pieni halkeama
Mutta noin pienen vuodon takia tuskin kannattaa klemmareiden kiristystä suurempaa tehdä :)
Selvä homma! :) kiitos sulle vastauksesta! :) taidan tänään käydä läpi kaikki klemmarit ja toivottavasti jättäisi kulutuksen vähemmälle :)
-
Minkäverran sulla hörsii kone menovettä ja minkälaista ajoa?
-
Minkäverran sulla hörsii kone menovettä ja minkälaista ajoa?
Ajoa tulee ainakin 35km per päivä työmatkoihin ja sitten kun asun hieman korvessa tällä hetkellä niin muihin ajoihin menee lisäksi se 25-50km. Mutta päivittäin menee se 35km työmatkoihin. Meno vettä menee about sanotaan matka-ajossa semmoiset 8-9l/100km ja kaupunki ajossa varmaan 10-12l/100km :) ei mitenkään hirveästi auto kuluta loppujen lopuksi :) kilometrejä autolle on kertynyt nyt 326tkm :)
-
Kannattaa kokeilla vaihtaa paisarin korkki. Mulla hävisi nestettä samalla tavalla ja korkin vaihto auttoi.
-
Kannattaa kokeilla vaihtaa paisarin korkki. Mulla hävisi nestettä samalla tavalla ja korkin vaihto auttoi.
Selvä homma pitää koittaa jos olisikin itsellä sama ongelma :) kiitos vinkistä :)
-
Olen myös etsinyt s90:an jäähytinnestevuotoa. Katoaa mystisesti, ei jätä auton alle eikä kastu sisätilat, konekin kunnossa (kansi avattu). Glykoli haisee kyllä etuoven kupeesta kun haistelee ja puhallinkanavasta. Kenno todennäkösesti vuotaa rintapellin väliin. Saakohan näihin kuparista kennoa?
-
Saakohan näihin kuparista kennoa?
Tuollaisen (http://ecat.spectrapremium.com/prod/All/94734) tilasin Ebaysta ja ainakin vaikuttaisi ihan hyvältä. Saa myös jenkki-Amazonin kautta ostettua.
-
Tänä aamuna ilmeni seuraava ongelma... Olin ajamassa töihin ja 1,2 ja 3 vaihde meni nätisti "tupaan" ja ei ongelmia mutta kun laitoin 4 vaihdetta se meni paikalleen mutta kun nostin kyytkintä se ampui vaihteen pois paikaltaan. 5 vaihde meni taas nätisti silmään... Mikäs mahtaa vanhaa rouvaa risoa? :o laatikkona toimii siis m90.. Ja mikä oudointa niin ennen tätä aamua auto oli ajossa viimeksi perjantaina jolloin ei ollut mitään ongelmia vaihteiston kanssa...
-
Elikkä mahtaisiko olla kytkin sanomassa sopimusta irti vai onko nelos vaihteessa sitten laatikon päässä problem? :o tänään siis toinen päivä kun 4 vaihde kettuilee :(
-
Mikäli pykälä ei pysy päällä niin silloin ei ole vika kytkimessä ;)
-
Mikäli pykälä ei pysy päällä niin silloin ei ole vika kytkimessä ;)
Vähän sitä pelkäsinkin :( no sit pitää ilmeisesti laatikko availla :/ prkl :D tietääkö ihmiset mistä sais varaosia tollasee m90? :) vai onko niin kallis et halvemmaksi tulis ostaa toimiva laatikko? :)
-
Vai voisiko olla jossain muussa vika kuin 4 vaihteessa? Esimerkiksi voisko olla ongelmana se vaihteensiirto tanko? Olisi hyvä tietää vinkkejä jos jollain tietoa? :) entäs tietoa mistä saisi hommattua kestävemmän kytkimen? :) koska jos vika ei voi olla muussa kuin 4 vaihteessa niin samalla sitten teen kytkinremontin kun laatikon pudotan pois :)
-
Ei välttämättä vastaus kysymykseesi, mutta onhan tuota kytkinasiaa(kin) täällä pähkäilty. Tässä tällainen lyhyt ketju kun minä en ainakaan ole ns. lukumiehiä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60880.0
Jos sulla olis vaihteensiirtäjässä ongelma, niin luulis kronaavan muillakin vaihteilla tai ylipäätään vaihdetta vaihtaessa. Ja mitä tuohon, että "viimeksi perjantaina ei ollut mitään ongelmaa vaihteiston kanssa" tulee, niin noinhan ne viat näissä imenevät eli kuin Jäätteenmäen faxi-skandaalissa "pyytämättä ja yllättäen" ::)
-
Ei välttämättä vastaus kysymykseesi, mutta onhan tuota kytkinasiaa(kin) täällä pähkäilty. Tässä tällainen lyhyt ketju kun minä en ainakaan ole ns. lukumiehiä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60880.0
Jos sulla olis vaihteensiirtäjässä ongelma, niin luulis kronaavan muillakin vaihteilla tai ylipäätään vaihdetta vaihtaessa. Ja mitä tuohon, että "viimeksi perjantaina ei ollut mitään ongelmaa vaihteiston kanssa" tulee, niin noinhan ne viat näissä imenevät eli kuin Jäätteenmäen faxi-skandaalissa "pyytämättä ja yllättäen" ::)
Kiitos tuosta linkistä! :) joo aivan yllättäen niitä vikoja yleensä tulee ;D rupeen epäilee vaihteensiirtäjää koska tänään 2 vaihde ei mennytkään ihan niin nätisti sisään kuin ennen :/
-
itellä ainaki kolmosen syncro p"skana kun aina vejättää niin kurahtaa kun laittaa vaihetta tupaan.. :'(
-
itellä ainaki kolmosen syncro p"skana kun aina vejättää niin kurahtaa kun laittaa vaihetta tupaan.. :'(
Pelkään että itsellä kans siitä 4 vaihteesta :(
-
Ja juurikin niistä "mistä kasipätkän vaihteistosta sopii syncrot suoraan" täällä oli jossain ketjussa juttua. Kun tuo korjauttaminen maksullisella miehellä taitaa olla kannattamaton rasti ja M90:t ovat sen verran "haluttua" tavaraa noihin vanhempiin merikontteihin ettei niistä ylitarjontaa taida olla.
-
Ja juurikin niistä "mistä kasipätkän vaihteistosta sopii syncrot suoraan" täällä oli jossain ketjussa juttua. Kun tuo korjauttaminen maksullisella miehellä taitaa olla kannattamaton rasti ja M90:t ovat sen verran "haluttua" tavaraa noihin vanhempiin merikontteihin ettei niistä ylitarjontaa taida olla.
Joo nyt on ahkerasti selailtu foorumia ja löysin kans juttua et kasipätkän laatikosta menis tavaraa tohon m90 et pitää vissii ruveta sellasta ettimään ku se on totta et noi m90 on todella haluttuja :o eilen olin auton alla tsekkailemassa niin saattaa olla että vaihteensiirtäjäkin on aikansa päässä kun näytti olevan aika väljä :/ hintalapun kannalta taidan ensin yrittää etsiä siihen siirtäjän ja sen kautta kokeilla jos toi nelonen rupeis toimii ja kakkonenki menis paremmin tupaan :) jos ei niin sit pitää etsiä m90 loota tai kasipätkänloota/sisuskalut :/ luin myös että bemarin zf menis pienellä muokkauksella paikalleen joten siitäkin aukeis taas yks portti :)
-
Eipä tunnu mistään löytyvän vaihteensiirtäjää tohon m90 :/ pitää siis jotain siihen vanhaan kehitellä että jos saisi toimimaan :)
-
^ Kyselitkö jo Jannelta ? Eli siis Backfältin purkaamosta ?
Tapatalkista iKälättimellä
-
En tiedä onko sulla Vadis käytössäsi, mutta seuraavassa askartelupaskartelujutussa M90:n räjäytyskuvat. Jaa, tarkemmin katottuna tossa ei ollutkaan kuvat kuin tuota keppitelinejuttua ajatellen eli ei sisuskaluja. No, Vadiksesta ne joka tapauksessa löytyy jos tarviit :)
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/M90/m90.htm
Tapatalkista iKälättimellä
-
En tiedä onko sulla Vadis käytössäsi, mutta seuraavassa askartelupaskartelujutussa M90:n räjäytyskuvat. Jaa, tarkemmin katottuna tossa ei ollutkaan kuvat kuin tuota keppitelinejuttua ajatellen eli ei sisuskaluja. No, Vadiksesta ne joka tapauksessa löytyy jos tarviit :)
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/M90/m90.htm
Tapatalkista iKälättimellä
Kiitos tuhannesti sulle! :)
-
Onkos tuossa 960 manuaali lootassa erilliset öljyt? minkäslaista massaa venttiilikopan väliin pitäs heittää kun valskaa öljyä kun siellä ei kait oikeaa tiivistettä ole ja kun sen vaihtaa niin pitääkö sinne vaihtaa samalla esim. nokkien stefat?
-
Vastaan tuohon öljyyn, että on omat öljyt. Ei muista paljonko menee. Tuo moottori on kauttaaltaan kasattu ilman "oikeita" paperitiivisteitä. Hyviä on nykyään nuo massatkin, mutta paperinen on kivempi ottaa auki.
Nyt on pakko hehkuttaa sen verran, että reilu vuosi ajettu 50/50 seoksella E85/E98 ja kilometrejä mittariin minun vähäisillä ajoilla 9000km. Öljyt vaihdettu koneeseen kerran ja öljyt olivat mustat. Öljytikun kautta imaisin pois ja imuputkeen jäi jotain pientä sakkaa, joka varmaan johtuu tuosta etanolin käytöstä (mutua).
Autoon ei siis tehty MINKÄÄNLAISIA muutoksia moottorinohjaukseen/polttoaineen syöttöön!
Etuja:
- Vääntää hiukkasen alempaa alkaen n. 2500rpm. Bensalla lähempänä 3000rpm. Huiput 4000rpm.
- Edukkaampi ajaa*
- Tuoksuu hyvälle tankatessa ::)
Heikkouksia:
- Pelkkä etanoli ei toimi talvella.
- Ärsyttävä tankata kun joutuu kahta pistoolia käyttämään autossa.
- Öljynvaihtoväli 10tkm.
- Kulutus nousee n. 10-20% 50/50 suhteella.
*Kustannuksista sen verran, että tällä hetkellä menovedet keskimäärin: bensa n. 1.6€/L ja etanoli 1.0€/L
Pelkällä bensalla ajaessa (10-11L/100km) kulut/100km = 11x1,6 = 17,6€/100km
Bensa/etanoliseoksella (50/50, kulutus 11-12L/100km) = 6x1,6€ + 6*1,0€ = 15,6€/100km
Tämä niistä laskennallisista jutuista. Kallistahan tuo on 960 ajaa, mutta niin pirun kivaa! 8)
-
Se uudempikorinen menee viinabensalla kyllä, vanhempi ei.
Paljo toi aikaistettu öljynvaihto maksaa?
Noissa LongLife VAGgilaisissa menee pelkkään öljynvaihtoon satanen vaikka itse tekeekin.
-
Minä en ole tuolla -98 V90:llä vuosiin ajanut öljyillä kymppitonnia pitempään vaikka ihan pelkällä bentsiinillä ajankin. Täytyy wanhaa sen verran sääliä ja hemmotella kun elämänsä ehtoota jo joka tapauksessa elää
Ja kustannus nyt riippuu siitä mitä ölppiä laittaa. Suodatin maksaa vajaan kympin ja öljyä menee se vajaat 6 litraa
-
Minun farmarissa jonkinlainen lukko. Viisaat sanoivat sitä liikkeellelähtö lukoksi. Ja sen kyllä liukkaalla tuntee juuri lähdössä.