Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Torslanda - 08.12.2014, 19:48:47
-
Lähipiiriin ostettiin otsikon mukainen kulkine syyskuussa ja varsin tuskaisesti on yhteiselo alkanut. Autolla on ajettu reilut 300 tkm. Laatikkoon on öljyjäkin vaihdettu kuittien mukaan ja tikusta katsoittuina öljyt näyttivät ostettaessa punaisilta. Laatikko myös vaihtaa uskoakseni normaalisti. Nyt on yksi tai kaksi ongelmaa riippuen siitä ovatko ne erillisiä vai mahdollisesti kytköksissä toisiinsa.
1) Volvo rupesi täristämään vähän aikaa sitten. Tärinä alkaa heti kun työntää vaihteen D tai R asentoon ja auto siis tärisee vaikka auto ei liiku. Pakilla tärinä on voimakkainta. Pari moottorin tukikumia on nyt vaihdettu, mutta tärinä on edelleen tallella.
2) Autolla ajettiin lauantaina ja jarrut toimivat normaalisti kuten muutenkin tähän asti. Sunnuntaina illalla kun olisi lähdetty liikkeelle, niin jarrupoljin painui vain hieman, mutta jarrut ottivat silti kunnolla kiinni jo ylhäältä - nokka siis tuulilasissa vaikka poljinta ehti painaa vain muutaman hassun sentin! Jarruongelma siis ilmestyi pihassa seistessä (auto tosin pestiin tässä välissä, jos sillä nyt mitään merkitystä voisi olla). Auto oli tänään Volvolla tutkittavana ja jarrut toimivat kuulemma normaalisti! Volvo on edelleen huollon pihassa ja kokeilevat aamulla vielä uudelleen mikä on jarrujen päivänkunto.
Nyt oltaisiin hyvistä neuvoista kiitollisia. Voisivatko tärinät ja jarruongelmat liittyä toisiinsa esim. alipainejärjestelmän kautta? Vaihdelaatikkoa/turbiinia epäilin itse mahdolliseksi syylliseksi tärinöihin, mutta huollossa olivat sitä mieltä, että tärinä on yleensä selvempi jos turbiinissa on vikaa. Huollossa meinasivat, että jos alipainetta ei ole riittänyt jarrutehostimelle, niin se olisi aiheuttanut jarruongelmat. Alipaineletkut huollon mukaan ok-kunnossa, mutta pitivät silti tukikumeja yhtenä mahdollisina ongelmien aiheuttajana. Itse olisin ajatellut, että jos jarrutehostin putoaa pelistä, niin jarruista häviää teho eli juuri päinvastoin kuin nyt. Miten on asian laita?
Kannattaisiko jatkaa moottorin (ja vaihteiston) tukien vaihtamista vai onko parempia ideoita?
Kiitokset jo etukäteen!
-
tässä ens hätään juttua tärinöistä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22153.0
omakin 06 d5 automaatti(6vaihteinen) täristää mutta katson että se on vielä "normaalia". kuinka pahasta tärinästä sulla oikein on kyse? vaikuttaako laatikon lämpeneminen mitenkään? oliko laatikkoöljyt vaihdettu volvo liikkeessä vai missä? nämä kun on kranttuja öljylle..
kai tehostinkin voi hajota (löytynee täältä palstalta juttua siitäkin) mutta jarrunesteen iän tarkistaisin ekaks ja ellei ole lähivuosina vaihdettu niin vaihtoon heti. voi olla pahimmassa tapauksssa hyvin vanhaa ja neste imee itseensä vettä ilmankosteudesta ja sehän ei ole ollenkaan hyvä pitemmän päälle. helppo vaihtaa itsekin ja neste ei maksa juuri mitään. pyrin itse vaihtamaan parin-kolmen vuoden välein
-
tässä ens hätään juttua tärinöistä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22153.0
omakin 06 d5 automaatti(6vaihteinen) täristää mutta katson että se on vielä "normaalia". kuinka pahasta tärinästä sulla oikein on kyse? vaikuttaako laatikon lämpeneminen mitenkään? oliko laatikkoöljyt vaihdettu volvo liikkeessä vai missä? nämä kun on kranttuja öljylle..
Laatikon öljyt vaihdettu Volvolla 100tkm, 207tkm ja 248tkm.
Auto ei siis ole ollut minulla itselläni päivittäisessä ajossa, joten tältä pohjalta joudun arvioimaan... mutta ei se tärinä paha ole. Ja tärinä tuntuu lähinnä paikallaan ollessa - esim. motarilla kulkee ihan nätisti. Hain auton tänään Volvolta huollosta ja asentajan mukaan auto oli eilen täristänyt voimakkaasti ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta tärinä hävinnyt. Auto siis oli Volvolla yön yli ja tänä aamuna tärinää ei kuulemma ollut kylmänäkään käynnistettäessä. Loppulausunto oli, että ainahan noi vähän täristää sekä jatka ajamista ja seuraile tilannetta. Kaikki tyynyt heidän mielestään ehjiä ja vikakoodeja ei löydy.
Tänään yhden käynnistyksen yhteydessä mielestäni täristi hetken voimakkaammin kunnes tasaantui --> käynnistin uudestaan ja ei täristänyt enää käynnistyksessä voimakkaasti eli siis täristi tasaisemmin vaihdepäällä ja ehkä myös vapaalla vähäsen.
Kävin nyt sitten vielä yhdellä kehutulla pienemmällä pajalla... nopeasti katsoivat tyynyjä ja kokeilivat käyntiä. Tästä lopputuloksena ensi viikolla vaihdetaan loputkin tyynyt. Olivat sitä mieltä kuten Volvonkin huolto, että tuskin tulee vaihdelaatikosta (meinasivat, että tärinä tulee siten korin läpi ettei vaikuta laatikolta vaan moottorilta...). Nyt taidetaan vaan vaihtaa loputkin tyynyt ja jatkaa ajamista, jollei uusia oireita ilmene.
kai tehostinkin voi hajota (löytynee täältä palstalta juttua siitäkin) mutta jarrunesteen iän tarkistaisin ekaks ja ellei ole lähivuosina vaihdettu niin vaihtoon heti. voi olla pahimmassa tapauksssa hyvin vanhaa ja neste imee itseensä vettä ilmankosteudesta ja sehän ei ole ollenkaan hyvä pitemmän päälle. helppo vaihtaa itsekin ja neste ei maksa juuri mitään. pyrin itse vaihtamaan parin-kolmen vuoden välein
Volvon huoltokin oli nyt sitä mieltä, ettei vika luultavimmin ollut jarrutehostimessa kun jarrut kerran ottivat jo ylhäältä kiinni. Ilmeisesti väärin käsitys aiempi arvio. Jarrut toimivat nyt normaalisti ja vähintäänikin erikoiselta tuntuu tuo jarruvika...
Jarrunesteen edellisestä vaihdosta ei tietoa... kiehumispiste ollut viimeksi 190 astetta eli ilmeisesti suht alhainen, että vaihto kai voisi olla ihan järkevääkin. Veden jarrunesteessä kuitenkin kai luulisi ennemmin hävittävän jarrutehot kuin aiheuttavan kuvatunlaista ongelmaa.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56867.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56867.0)
Tuossa toinenkin tapaus, missä jarrut ja tärinä ovat pääosassa.
-
Jarrunesteen edellisestä vaihdosta ei tietoa... kiehumispiste ollut viimeksi 190 astetta eli ilmeisesti suht alhainen, että vaihto kai voisi olla ihan järkevääkin. Veden jarrunesteessä kuitenkin kai luulisi ennemmin hävittävän jarrutehot kuin aiheuttavan kuvatunlaista ongelmaa.
Korroosiota lähinnä ajattelin ja mitä kaikkea riesaa/häikkää se tuo tullessaan