Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jvVolvo - 09.12.2014, 18:05:47
-
Eli sellainen vika riivaa volvoa että vähän aikaa kun ajaa ja vaikka valoihin pysähtyy niin tyhjäkäyntikierrokset n~1100rpm, kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi, ei ole enää kierrokset korkeat. Ja ajellessa nykii pienillä kierroksilla kun lähtee kiihdyttämään. Niin ja kun kierrättää enemmän niin alkaa laturin valoa sun muuta palamaan mittaristossa.
-
Ainakin siellä on sähkövika, mittaa laturi ja tarkista akun kunto.
Kannattaa maadotukset puhdistaa ja kiristellä.
-
Osaisiko joku auttaa tuon tyhjäkäynti jutun kanssa? Nykiminen johtui huonosti kiinni olleesta tulpanjohdosta, ja mittaristossa palavat valot laturin hiilistä, mitkä oli aivan loppu.
-
Siis laturin hiilisilta vaihdettu(varmasti oikea), tulpanjohdot tarkistettu, onko virranjakaja +pyörrin katsottu miten puhtaat. Jos näistä ei ei löydy vikaa niin IMM syyniin.Onko kone huonetta ikinä pesty, se voi vaikuttaa todella moniin vikailmiöihin.
-
Semmonen ainakin huomattu, että jos enemmän kierrättelee ja polkee, niin varmasti jää leijumaan kierrokset. Ei antanut vikakoodia edes kun kierrokset leijui ja kone kävi kun niitä kattelin, tai antoi 3-1-1 eli nopeussignaali häviksissä. Mutta eihän pitäisi tehdä muuta kuin pudottaa kierrokset ns. "Pykälän" kautta vakioon?
-
Minulla teki B230Fb samaa "kierrokset jää korkealle" viallisella lämpöanturilla.
Eli joskus jäi tyhjäkäynti siihen "välivaiheen pykälään", noin 1100rpm ja virtojen nopea poiskäyttö tiputti tyhjäkäynnin sinne 850rpm tuntumaan.
-
Tuttu ilmiö minullekkin nuo ajoittaiset korkeat tyhjäkäyntikierrokset. ECU:n maadoituksien putsailu ja rasvailu auttoi.
-
Sellaisen nyt huomasin, että kun kierrokset leijuu ja lyttää tyhjäkäyntimokkulan letkun kasaan, menee kiekat normaaliin. Kertooko tämä suoraan nyt jonkun selvän vian?
-
Itsellä oli samaa ongelmaa.. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin niin alko pelittää. otin irti kokonaan ja suihkutin bräkliiniä sisään ja huljuttelin tyhjäksi, sen jälkeen ihan tilkka rostoffia perään niin alko pelaa. ::)
-
Mikä oikeen neuvoksi. Ecun maadoitus putsattu, tk moottori putsattu, kaasuläppä tsekattu, lämpöanturi vaihettu ja silti kierrokset leijailee. Kokeilin ottaa tk moottorin töpselin irti kun auto kävi normaalia tyhjäkäyntiä, ja alkoi kierrokset leijua samanlailla kun on "vika päällä". Tuosta päätellen ei tk moottori saa virtaa silloin kun on vika päällä ja kierrokset leijuu?
-
Toisaalta sen kuuluukin tehdä noin, TK-servosta riippuen.
Kierrosten leijuminen voi johtua ja johtuukin hyvin usein lämpötila-anturin vioista (myös piuhat/liittimet), sillä kylmässä LH ohjaa tyhjäkäynnin ylös. Toinen tilanne voi olla myös TK-kärkien toimimattomuus kaasuläppäakselilla.
Tuo LH:n tyhjäkäynti osio on rakennettu niin mielenkiintoisesti, että se tuntuu mielenvikaiselle! :idiot2:
-
Ei perke*e! Mikä mättää kun nostaa kierrokset tuonne ~1400rpm. Jos ajaa ihan nätisti, ei kaasu pohjassa kiihdytyksiä tmv. Niin ei nouse tyhjäkäynti suureksi. Yksikin ohitus ja kierrokset on korkeat. Ja jos kääntää virrat pois vauhdissa ja takasin, niin taas normi tyhjäkäynti. On kokeiltu:
- Putsata tk-moottori kahdesti
- putsattu molemmat maadoitukset suutintukin päältä
- kaasuläpän asentoanturin töpseli putsattu
- tarkistettu, että tk kärjet naksahtaa saman tien kun kaasuläppä liikahtaa
- lämpöanturi vaihdettu (käytetty)
- koitettu toista ecua
Alkaa keinot loppua. Kun on vika päällä, eli kierrokset korkealla, ja ottaa tk-kikkarasta töpselin irti, ei tapahdu mitään. Eli mitä viineriä pitäisi koittaa. Ja tosiaan jos koittaa saada kierrokset jäämään korkealle käyttämällä kaasua pohjassa, ei vikaa ilmene vielä sillä. Tarvitsee kiihdyttää tyyliin kaksi vaihdetta läpi että vika menee päälle.
Tarvitsee varmaan herätellä 244 ja luottaa kaasarin yksinkertaisuuteen..
-
Minun ymmärryksen mukaan jos on jotain häikkää seoksissa, LH nostaa kierroksia. Tavallaan lopettaa tyhjäkäyntipiirin ohjaamisen.
Minulla korjaantui ongelmat lambda-anturin vaihdolla. Ei edes vikakoodia tullut mutta kuuli kun tyhjäkäynti oli rikkaalla.
-
Kannattanee myös vaihtaa se vuotava imutiiviste.
-
Tätä on jo ehdotettu, mutta kokeile toisella tk-solenoidilla.
Minulla jos repäsee tk-solenoidin piuhan irti käydessä, nousee kierrokset sinne 1200 tuntumaan. Sinulla ei reagoi mitenkään, joten joko tk-servo ei saa virtaa tai se on rikki.
Seuraavan kerran kun vika on päällä, mittaa jännite tk-servolta?
Ja tosiaankin vuoto imupuolella tekee todella jänniä käymäoireita.
-
Siis kun on vika päällä, eli kierrokset korkealla, ja nyppää silloin töpselin tk-servolta, ei tapahdu mitään. Mutta kun ei ole kierrokset korkealla, eli käy normaalia tyhjäkäyntiä, ja silloin nappaa tk-moottorin töpselin irti, alkaa kierrokset jäämään korkealle.
-
Kyllä. Silloin kun tk-servolla ei ole virtaa, se on täysin auki. se suljetaan sähköllä.
Vikakoodeja oletko lukenut?
-
Vikakoodeja ei anna muuta kuin 3-1-1 eli nopeussignaali uupuu, tämäkin tiedossa ollut kun ei nopeusmittarikaan toimi. Tuo oli uusi tieto että toimii noin päin! Mikäs sen sitten tekisi että kiihdyttelyn/kuormittamisen jälkeen loppuu virta tk-servolta?
-
Vikakoodeja ei anna muuta kuin 3-1-1 eli nopeussignaali uupuu, tämäkin tiedossa ollut kun ei nopeusmittarikaan toimi. Tuo oli uusi tieto että toimii noin päin! Mikäs sen sitten tekisi että kiihdyttelyn/kuormittamisen jälkeen loppuu virta tk-servolta?
Nopeustiedon puuttuminen LH:lta aiheuttaa "mielenkiintoisia" vaikutuksia nimenomaisesti tyhjäkäynnille.
Ja kyllä, TK-servo on osittain auki kun siltä katkeaa ohjaus.
Hommaisin sen nopeustiedon LH:lle pikimmiten, sillä se ohjaa yllättävän montaa toimenpidettä LH:ssa, tyhjäkäyntiä erikseen mainitsematta. :o
-
Täytyy koittaa tapella se signaali kuntoon. Ei tarvi sitten enää kierroslukumittaristakaan katsoa nopeutta :D