Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuplakontti - 19.05.2011, 21:04:17
-
940 Volle mallia 96. Missähän vois olla vikaa, kun viallisen polttimion merkkivalo palaa, vaikka ei sitten mitään valoja ole pimeänä?
-
Polttimoiden pitää olla keskenään samantehoisiakin pareittain, tarkastitko ?
-
Mahdolliset Led-polttimot aiheuttavat myös ongelmia, onko sulla normi polttimot ?
-
Polttimoiden pitää olla keskenään samantehoisiakin pareittain, tarkastitko ?
En ole tarkistanut, mutta ilmiö on tullut näkyviin, siten, etten ole mitään polttimoita vaihdellut. Eikä ole myöskään LED-tekniikkaa, ihan perusvaloilla mennään...
-
Jarruvalot?
-
Jarruvalot?
Jarruvalon rikkoontuminen aiheuttaa vikavalon palamisen vain jarrua painettaessa ( 850 :ssä )
-
Joissain malleissahan on myös toiminto, että vikavalo palaa, kunnes jarrupoljinta on kerran painettu -> testattu että valot on pelissä mukana.
-
valovikavahdin rikkoutuminen tekee myös tuon ja maadotushäiriöt esim omassa sytty kun laitto takalasinlämmittimen päälle se vikavalo?? kun maadotus putsattiin loppu valon syttyminen.
-
Joskus 80-luvulla Bilia etsi 740:stä vastaavaa vikaa pitkään.. Kun molempien puolien polttimot vaihtoi saman aikaisesti uusiin valo sammui..
-
Mahdolliset Led-polttimot aiheuttavat myös ongelmia, onko sulla normi polttimot ?
940 etuparkeissa ei ole väliä vaikka laittaa LEDit. Muualta ei kokemusta.
Jarruvalon rikkoontuminen aiheuttaa vikavalon palamisen vain jarrua painettaessa ( 850 :ssä )
Mielestäni 940 tekee juuri näin.
Joissain malleissahan on myös toiminto, että vikavalo palaa, kunnes jarrupoljinta on kerran painettu -> testattu että valot on pelissä mukana.
Mm. Opelissa oli näin että vasta ensimmäisen kerran jarrua painettaessa polttimonrikkovalo sammui. O0
-
Ei tarvitse olla suuri maavuoto jossain vikavalopiiriin kuuluvassa polttimossa kun alkaa herjata. Yleimittarilla kyllä vika löytyy mutta vaatii puuhastelua. Mikäli mistään ei jännite-eroja löydy niin sitten uudestaan mietintämyssy päähän.
-
Käyttöikänsä loppua lähestyvä ajovalopolttimo voi myös aiheuttaa vikavalon syttymisen, ainakin osramin night breakereilla on joka kerta tullut "ennakkovaroitus" (nykyään releytetty valot, eli ei valvonta enää pelaa).
Myös muut polttimot voivat olla "eriparia" virrankulutukseltaan ja aiheuttaa herjan.
Ja täällä valo palaa aina ensimmäiseen jarrun polkaisuun asti.
-
Jarruvalotkin toimii. Pitänee alkaa mittailemaan noita ´mahdollisia jännite-eroja. Rekisterikilven valot eivät kai kuulu vikavahdin piiriin? Niitä en ole tarkistanut.
-
Rauhalliseen tahtiin korjaillaan :). Vika paikallistui jarru/takahuomiovaloon. Kun ottaa toisen polttimon pois niin vikavalo sammuu. Poltin takaisin, niin vikavalo syttyy. Kun roplasin tuota, niin sain hetken toimimaan siten, että jarrua painettaessa vikavalo sammui. Mutta kohta taas paloi koko ajan. Sain myös kerran sammumaan kokonaan, mutta jo puolen minuutin päästä syttyi uudelleen. Kokeilin toisella polttimolla, ei auttanut. Ajattelin vielä vaihtaa uudet polttimot molemmille puolille kokeeksi. Jos ei auta, niin sitten tuon temppuilevan puolen johdotuksia/maadoituksia perkaamaan.